[VOLG] Leven als Callas in Frankrijk! Mo & Co in: Het tij keren deel 2

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

balance
Moderator Over Paarden

Re: [VOLG] Leven als Callas in Frankrijk! Mo & Co in: Het tij keren deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-25 17:27

O ja, daar kan ik me wel iets bij voorstellen inderdaad.

SjonnieZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-25 20:34

Balen dat je geen goede oppas kunt vinden Monique , maar mss nog meer balen dat jullie camper zo lekt.. ik hoop dat Erwin dit weer goed gemaakt kan krijgen.
Het was trouwens los daarvan weer een mooie reis.

Monique1963

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-07-25 08:58

balance schreef:
O ja, daar kan ik me wel iets bij voorstellen inderdaad.

Hi Balance, het is ook best zwaar dat hout sjouwen, dus dat vindt niet iedereen leuk.

SjonnieZ schreef:
Balen dat je geen goede oppas kunt vinden Monique , maar mss nog meer balen dat jullie camper zo lekt.. ik hoop dat Erwin dit weer goed gemaakt kan krijgen.
Het was trouwens los daarvan weer een mooie reis.

Hoi Sjonnie, nou ik heb ineens erg veel reacties via fb en hier op bokt ook een aantal, maar daar vielen er al 2 vanaf na doorvragen, maar het zou toch maar kunnen gaan lukken. Zo niet, ook goed, het is maar een luxe probleem, we zijn hier ook heel vakantie-achtig bezig ;-)

De camper is indd niet leuk. De lekkage oplossen zal met kit moeten, maar dan, moeten we het zachte board allemaal gaan vervangen? Brrr. Bij de keuken is het ook helemaal opgezet.

Maar we kijken idd terug op erg mooie ritten met prachtige omgevingen.

Monique1963

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-07-25 14:05

Nou weer wat hoor, ik geef om 12u de honden eten en laat ze even op het erf. Ik zie Callas in het hooi staan! Dat zou niet zo bijzonder zijn geweest als dat geen ruif was geweest. Het is ter grootte van een paard, en ja het kan idd een gangetje zijn, zoals een vak in een 2 prdstrailer. Je kunt erin om hooi te eten. Niet echt de bedoeling maar ook niet erg. De kleintjes doen het wel vaker.

Maar nu hebben we net 3 weken terug er hooi in gedaan. Dus dat zijn nog bijna halve balen van de 250 kilo. Dat is nog zeker een laag van een halve meter hoog op het laagste punt. Middenin is het nog de hele baal. En Callas vond dat denk ik het lekkerste en is erin gelopen door denk ik iets door de achterbenen te zakken en onder de dakbalk door geschuurd met haar kont en lekker eten en toen? tja.

Het is een balk van het uiteinde van het schuine dak op ik schat 175 hoog. Toen kon ze niet meer onder de dakbalk door terug want ze stond op die laag hooi, optelling, billen te hoog om teruguit te gaan. Vooruit heeft ze wel geprobeerd aan de haren in de balken te zien, maar daar zitten balkschoren dus dat lukte haar niet.

Ik ben eerst zelf gaan proberen, ik had toevallig de camera bij me, maar ik kreeg haar niet achteruit. Erwin geroepen, die was thuis want we gingen lunchen. Callas haar halster omgedaan, halstertouw door de ruif hield erwin vast zodat ze niet meer naar voren kon. En ik ben heel lang bezig geweest met haar achter voeten op te tillen en dan langs dat hooi te begeleiden want dan stond ze ineens een halve meter lager en kon die kont wel onder die balk door.

Het lukte aardig, maar het was wel erg link voor mij want áls ze ineens achteruit ging en door haar achterhand zakte, zat ik eronder. Wat hooi weggehaald onder haar benen, zo was ze achter al iets lager, maar ze durfde niet naar achteren. Haar laten kijken dat het niet eng was, maar ze stond te rillen als een rietje.

Ze luisterde overigens erg netjes, ze deed heel goed back up, maar ja ze zat gewoon vast. En het commando, Callas zak door je voegen, begreep ze niet ;-) Toen ben ik het stickje gaan halen en door back up te vragen en stickje te begeleiden bij de boeg, leek ze te gaan begrijpen wat we wilden.

En echt cm voor cm kwam ze naar achteren en voelde ze dat ze meer ruimte boven de billen had gekregen doordat ik hooi had weggehaald en hèhè na zeker een kwartier of misschien zelfs 20 minuten tobben, was ze eruit. Helemaal beduusd, maar het rillen was gelijk over toen ze weg was.

Hadden we dat gehad, toen waren we Yoda kwijt. Want, ik was alleen maar even de honden op het erf aan het laten. Onder toezicht kan dat wel, maar zonder toezicht peert ze hem. Daar hebben we ook een half uur naar gezocht, zelfs met de drone en toen had ik een ingeving, ze wil de laatste tijd, telkens een pad in, geen idee waarom, en verdraaid, daar was ze. Nah, leuk joh dieren...

manja39

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-25 14:53

Poe hee... genoeg adrenaline voor deze dag.
Gelukkig goed afgelopen. Fijn dat Callas zo goed luisterde en meewerkte.

Monique1963

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-07-25 15:01

manja39 schreef:
Poe hee... genoeg adrenaline voor deze dag.
Gelukkig goed afgelopen. Fijn dat Callas zo goed luisterde en meewerkte.

Nou dat ja. Toen ik Erwin riep, zei ik al van verre niet boos worden. En we hebben in alle kalmte samengewerkt om haar er uit te krijgen. Ik paniek toch niet zo gauw en dat helpt denk ik enorm. En ik was blij dat ze nog zoveel vertrouwen in ons had, dat ze wilde meewerken.

Trots toch wel :o <3

manja39

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-25 15:14

Mag je zekers zijn!

Monique1963

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-07-25 15:16

manja39 schreef:
Mag je zekers zijn!

❤️ dank je

Fleuribelle

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-25 15:56

Fijn dat Callas zo meewerkend was en ze vol vertrouwen is. Gelukkig is ze niet in paniek geraakt en waren jullie thuis.
En dan nog op zoek naar Yoda. Gelukkig een happy end.

balance
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-25 16:07

Tjonge zeg, je moet echt Callas heten om dit voor elkaar te krijgen. Wat een schrik. Ongelofelijk hè, dat ze echt weer in haar ‘niks aan het handje’ stand ging nadat ze er uit was.
Zo zie je maar weer dat je sommige oefeningen echt moet aanleren voor noodgevallen.

Monique1963

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-07-25 16:23

Fleuribelle schreef:
Fijn dat Callas zo meewerkend was en ze vol vertrouwen is. Gelukkig is ze niet in paniek geraakt en waren jullie thuis.
En dan nog op zoek naar Yoda. Gelukkig een happy end.

Ja idd happy end, maar als je daar staat kalm te wezen schieten er 1001 scenario's door mijn hoofd die kunnen gebeuren en daar probeer ik dan op voor te zijn. Bijv. Erwin kan dieren niet zo goed lezen.
Voor hem keek Callas gewoon een keer om naar mij, ik zie een paard dat een uitweg aan het bedenken is om om te keren waar ze niet kan en absoluut klem komt te zitten. Dus ik zeg dan dat ie haar hoofd voor haar romp moet houden ze mag niet omkijken, alleen gecontroleerd als wij het vragen niet als ze het zelf wil. Ze is natuurlijk toch nogal een paniekert. Keert ze wel om, kan ze zich beschadigen aan van alles en nog wat.
Ik zag ook dat ze al een keer omhoog was gekomen want de dakplaten waren verschoven, gevaarlijk scherp, maar die kun je niet eerst recht gaan leggen, dat paard moet daar weg.
En zo bedenk ik dit en dat en zus en zo en ondertussen maar haar naar achteren vragen. Maar je moet als mens altijd creatiever zijn dan je dier en dat was nu wel duidelijk.

balance schreef:
Tjonge zeg, je moet echt Callas heten om dit voor elkaar te krijgen. Wat een schrik. Ongelofelijk hè, dat ze echt weer in haar ‘niks aan het handje’ stand ging nadat ze er uit was.
Zo zie je maar weer dat je sommige oefeningen echt moet aanleren voor noodgevallen.

Nou dat! Bibberen als een rietje terwijl ze daar staat. Echt ongecontroleerd, niet rillen de hele tijd van de kou, maar shaken van angst. Dit was, gelukkig, geen fight of flight maar een freeze. Dat is overigens iets heel nieuws voor haar sowieso. Ze wilde wel flight doen toen ik de rest van de kudde een stukje van haar weghaalde uit de inloopstal, draadje ervoor dat die niet kwamen 'helpen op zijn paards' en toen stonden ze maar 3m weg, maar dat was voor Callas al alsof ze haar verlieten. Dus toen wilde ze helemaal omkeren, maar dat ging fysiek gewoon niet en moest ze dat opgeven en op ons vertrouwen.

Het shaken werd snel minder toen we met haar bezig gingen, maar toen ze eruit was, was het acuut weg.

En ja, ik ben blij dat ik (noodgedwongen) zo heel erg veel grondwerk met haar heb gedaan, dat werpt nu wel zijn vruchten af. En ook al bij Emil Voest leerde ik dat je paarden altijd moet voorbereiden op het ondenkbare. Dat is lastig want als je het niet bedenken kunt hoe bereid je dan voor. De oefening die bij dit stuntje ons heeft geholpen is achterwaarts tussen hekken doorgaan. Ze wilde het ook keurig doen, alleen haar schattige bipsje was te hoog...

Prairy

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-25 18:20

Jeetje wat een avontuur. Gelukkig beide goed afgelopen!

Marilu

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-25 18:23

Wow, ja, dat zijn van die momenten ...
Gelukkig ben je zelf kalm kunnen blijven ! Dat zou bij mij al niet evident zijn ...

Dit had héél wat slechter kunnen aflopen. Jullie hebben heel goed gehandeld, lees ik !

Monique1963

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-07-25 18:35

Prairy schreef:
Jeetje wat een avontuur. Gelukkig beide goed afgelopen!

Ja, wat al gezegd is, dat is weer typisch zoiets voor Callas. Die weet zich altijd in de nesten te werken. En dan zie ik een zielig meisje dat zich zo ongelukkig voelt en weet dat ze dom is geweest. zo sneu.

Marilu schreef:
Wow, ja, dat zijn van die momenten ...
Gelukkig ben je zelf kalm kunnen blijven ! Dat zou bij mij al niet evident zijn ...

Dit had héél wat slechter kunnen aflopen. Jullie hebben heel goed gehandeld, lees ik !

Dank je, ik blijk het geheel toch gefilmd te kunnen hebben. Ik heb de camera die ik toch al bij me had, in een hoekje gezet en niet verwacht dat het überhaupt op film te zien zou zijn, het is er zo donker, en ik wilde niet gaan zitten prutsen met licht want dat dier moest daar weg, dus ik dacht ik zie wel wat er van komt. Nou, dat zien jullie wel in het filmpje van zaterdag.

Wat ik wel weet, is dat ik veel eerder het stickje had moeten halen. Met dat stickje snapte ze ineens veel beter wat ze moest doen. O stickje, dan moet ik achteruit, dat kan ik wel. Zucht.

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-25 19:06

Stickje hier generaliseerde wat te doen tot wat net als elders ook het juiste antwoord is. Steunpunt en stukje normaal om op te leunen. Mogelijk ook deel van waarom hoe zenuwachtig ook ze kon blijven denken en mens vragen wat nu ipv of totaal afsluiten of panieken.

Monique1963

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-07-25 20:02

tamary schreef:
Stickje hier generaliseerde wat te doen tot wat net als elders ook het juiste antwoord is. Steunpunt en stukje normaal om op te leunen. Mogelijk ook deel van waarom hoe zenuwachtig ook ze kon blijven denken en mens vragen wat nu ipv of totaal afsluiten of panieken.

Ja dat vermoed ik ook. Op het filmpje van zaterdag zul je zien dat we het eerst zonder stickje proberen omdat ik weet dat het verschil voor Callas tussen zweep en stickje heel dun is. Voordat ze bij mij kwam vertoonde ze heel erg lomp en dominant gedrag. Ik denk dat ze flink wat met de zweep erlangs heeft gekregen in haar jonge jaren. Ze kwam bij mij op 3,5 jaar. Toen ik begon met grondwerken heeft ze heel erg moeten leren dat de stick geen straf is maar een hulp.

Nu nog gebruik ik wel eens een takje om de kudde te drijven en mijn arm langer te maken, maar daar reageert ze nog steeds heel heftig op met boos hoofdzwiepen en zo en als ze erg gefrustreerd is komt er een piep. Dat is voor haar een heel heftig binnenkomende zweep.

Dus ik wist dat ik haar achterwaarts moest laten gaan, maar ik hoopte het zonder stick te kunnen bereiken omdat ik niet wist of ze de stick zou opvatten als zweep en zou panieken.

Maar idd voelde ze dat wij haar wilden helpen en ineens begreep ze de aanwijzingen en gaat ze keurig achterwaarts.

Het is knap van haar dat ze in haar bibbertoestand kon blijven nadenken en juist getriggerd werd door het stickje, om in haar geheugen te graven en na te denken, dus ik ben trots en blij hoe we het als een team hebben opgelost.

SjonnieZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-25 20:44

Wat een spook die Callas maar ook weer lief dat ze jou zo vertrouwd dat ze zich laat helpen.

Benieuwd naar het filmpje

Monique1963

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-07-25 21:35

Ik heb haar altijd lief gevonden qua karakter ook in haar domme dominante gedrag. Prisca is bijv minder lievig.
Prisca is niet zo puppy zal ik maar zeggen zoals Callas.

Yoda heeft trouwens net een epi aanval gehad. Vast door het weglopen en dan door het eten van pruimen met pit en al natuurlijk, ze slikt gelukkig de pitten heel door en die komen er ook weer heel uit, maar het was allemaal buiten het normale, dus stress. Gelukkig een korte heftige. Ze was vrij snel weer oké.

SjonnieZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-25 21:50

Hè balen van yoda. Hoop dat ze zich gauw weer goed voelt.
Ik ken het verhaal van Callas niet maar
Dominant sluit lief zijn zeker niet uit. Dit zijn vaak heel slimme paarden die situaties goed aanvoelen.

balance
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-25 22:16

Godsamme, dat konden jullie er ook nog bij hebben. Klinkt heel logisch dat de aanval door de stress kan zijn veroorzaakt.

Ik wilde je trouwens al eerder wijzen op dit boek. Leuk voor jezelf èn voor Erwin want het is een zeer rijk geïllustreerd boek.

Monique1963

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-07-25 22:22

balance schreef:
Godsamme, dat konden jullie er ook nog bij hebben. Klinkt heel logisch dat de aanval door de stress kan zijn veroorzaakt.

Ik wilde je trouwens al eerder wijzen op dit boek. Leuk voor jezelf èn voor Erwin want het is een zeer rijk geïllustreerd boek.

Gaaf ik ga eens kijken of er een e-versie van is. Ik heb op je link ook geantwoord. Erwin zal het niet lezen, hij is niet zo met dieren.

Ja, het weglopen heeft haar stress gegeven. Ik hoop dat het bij deze aanval blijft en dat we niet weer een cluster serie krijgen dat is zo akelig.

Monique1963

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-07-25 08:55

Yoda heeft gelukkig geen clusteraanvallen gehad deze nacht, dat vond ik toch zo zielig. Niet dat ze het zelf weet, maar ze voelt natuurlijk wel dat ze niet zo vast op haar voeten is en volgens mij heeft ze dan hoofdpijn want haar koppie voelt heet na een aanval. Kan alleen maar lief zijn en er zijn voor haar. Maar ik slaap dan zo slecht bij het minste geluidje zit ik overeind of storm ik zelfs naar de keuken om te kijken of het goed gaat, maar meestal zijn het de katten die rottigheid uithalen.

Callas heeft niets overgehouden aan haar avontuur gelukkig. Verder regent het telkens een beetje, fijn voor de tuin en bomen en ook kon ik dan Prisca's vliegendeken weer uit doen en zien hoe mooi ze is. Ze heeft nu zeker een maand onder die deken gestaan en dan zie je alleen maar een saai grijs ridderpaard.

Tinka

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-25 13:43

Hier wordt steeds regen voorspeld, maar er valt niets of een paar druppels. Jammer want het is nog steeds kurkdroog.

Monique1963

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-07-25 14:09

Zon schijnt waterig en af en toe regent het weer even. Soms een stortbui van 2 minuten en dan weer droog. Heel gek.

Monique1963

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-07-25 17:08

En we zijn bijna klaar met maaien voor onderhoud. Niet te geloven. Zeg maar 7 hectare in 2 middagjes! Wat een enorme tijdsbesparing en ergernisbesparing vooral ook.