Schotland; places to be?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Cemlys

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-24 16:23

Hier ook stilaan aan het plannen, we willen in de meivakantie gaan, vliegen van Schiphol naar Aberdeen, dan een stukje trein en campervan ophalen. Waar we heen willen moeten we nog uitzoeken. Is een weekje een beetje haalbaar om het een en ander te zien? Anders zitten we aan de zomervakantie vast maar ik ga niet zo goed op muggen :')

Leo

Re: Schotland; places to be?

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-24 16:38

Muggen heb ik in de zomer niet veel gezien, midges daarentegen.. :') maar die zijn er in mei mogelijk ook al.

Een week zou ik heel kort vinden, maar dat ligt natuurlijk ook wel aan je invulling.

xDenies

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-24 16:38

Cemlys

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-24 16:59

Leo schreef:
Muggen heb ik in de zomer niet veel gezien, midges daarentegen.. :') maar die zijn er in mei mogelijk ook al.

Een week zou ik heel kort vinden, maar dat ligt natuurlijk ook wel aan je invulling.

Behoren tot dezelfde ergernis toch? :')
Het is niet lang, maar we zitten een beetje aan de schoolvakanties vast helaas.

xSannee

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-24 17:01

Ik zou voor een week echt een gebied of stukje uitzoeken. Niet proberen om 100 highlights in een week te proppen. Dat zou ik zelf ontzettend zonde vinden van je vakantie! Dus ik zou bepalen wat je het liefst zou zien :D

Cemlys

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-24 17:05

Ja we gaan even kijken wat leuk is en een beetje bij elkaar inde buurt, dus of een deel NC 500 of meer richting fort william/ben nevis/Loch lomond etc

Leo

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-24 17:25

Cemlys schreef:
Leo schreef:

Behoren tot dezelfde ergernis toch? :')
Het is niet lang, maar we zitten een beetje aan de schoolvakanties vast helaas.

Of erger :))

Ja logisch :j ik zou dan inderdaad voor 1 of 2 gebieden gaan. Loch Lomond is best ver maar allicht dat Cairngorms en bijvoorbeeld Glen Coe of Glen Nevis te combineren is vanuit Aberdeen.

marga1

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-24 20:19

In inder geval Jungle Formula kopen, dit is HET middel tegen midges.

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-24 20:32

Cemlys schreef:
Ja we gaan even kijken wat leuk is en een beetje bij elkaar inde buurt, dus of een deel NC 500 of meer richting fort william/ben nevis/Loch lomond etc

Loch Lomond zou ik vanuit Edinborough of zelfs Glasgow doen, als je gaat vliegen; scheelt je de helft in reisafstand. Dat geldt ook min of meer voor Fort William met Ben Nevis.

NC500 is dan weer juist om vanaf Aberdeen te doen. Veel dichterbij kun je het niet aanvliegen.

Let daarop en vergis je niet in de afstanden en vooral de reistijd. Als je uit gaat van een gem snelheid van 50km/h dan ben je al vlot. Hoe noordelijker je gaat hoe minder wegen er zijn en je dus ook veel grotere afstanden maakt om ergens te komen.

boedjang

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-24 01:36

Cairngorms is inderdaad ook prachtig om mee te nemen.

fohadie

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-24 11:34

Cemlys

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-24 12:01

Oh de trein is trouwens maar een uurtje, puur om van de luchthaven naar het camperbedrijf te reizen. Ik zal alle blogspot even lezen. Ik denk dat we echt wel genoeg moois kunnen zien in een week, reden te meer om daarna weer te gaan :')

Cemlys

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-25 13:06

Nog 6 weken en dan is het zover, ik wacht er al 2 jaar op haha.
Volop aan het plannen, in eerste instantie hadden we maar een krappe week, maar bleek er toch 2 weken schoolvakantie te zijn, dus we maken er 10dgn van.
We vliegen eerst naar Aberdeen, vandaaruit een klein uurtje met de trein naar Huntly waar we een campervan huren (weet niet meer wie de tip gaf, maar bedankt hiervoor!). Op dag 1 willen we even langs Balmoral rijden en dan richting de avond naar Pitlochry, dag 2 vooral Pitlochry en buurt bekijken. Dag 3 willen we The Hermitage wandeling doen, misschien even stoppen bij Scone Palace en rustig afzakken naar Edinburgh. Op dag 4 willen we Edinburgh bekijken en daarna rijden we richting wat bens en lochs ;) , vanaf daar vind ik tijd inschatten wel moeilijk, we hebben heel wat punten die we willen zien, maar zijn geen bergbeklimmers, dus we willen geen halve dagen hikes ondernemen. Dat moet ik nog allemaal verder uitzoeken. De eerste 4 dgn zijn goed haalbaar denk ik, met ruimte om te stoppen onderweg als we iets moois of leuks zien. Op de voorlaatste dag willen we (of ik) graag die rendierkudde in de cairgorms bekijken. Is dat de moeite om te zien?
Nu al zin in, maar eerst de voorpret van het plannen!

xSannee

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-25 13:10

Zelf niet geweest omdat we een hond mee hadden Cemlys, maar ik hoor er wel altijd hele positieve ervaringen over :D
Sowieso zijn de Cairgorms prachtig om te wandelen :+:

gaucho

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-25 13:13

Hillwalk naar de rendieren vond ik echt de moeite waard.

Domiinooo_

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-25 16:00

Cemlys schreef:
Volop aan het plannen, in eerste instantie hadden we maar een krappe week, maar bleek er toch 2 weken schoolvakantie te zijn, dus we maken er 10dgn van.
We vliegen eerst naar Aberdeen, vandaaruit een klein uurtje met de trein naar Huntly waar we een campervan huren (weet niet meer wie de tip gaf, maar bedankt hiervoor!). Op dag 1 willen we even langs Balmoral rijden en dan richting de avond naar Pitlochry, dag 2 vooral Pitlochry en buurt bekijken. Dag 3 willen we The Hermitage wandeling doen, misschien even stoppen bij Scone Palace en rustig afzakken naar Edinburgh. Op dag 4 willen we Edinburgh bekijken en daarna rijden we richting wat bens en lochs ;) , vanaf daar vind ik tijd inschatten wel moeilijk, we hebben heel wat punten die we willen zien, maar zijn geen bergbeklimmers, dus we willen geen halve dagen hikes ondernemen. Dat moet ik nog allemaal verder uitzoeken. De eerste 4 dgn zijn goed haalbaar denk ik, met ruimte om te stoppen onderweg als we iets moois of leuks zien. Op de voorlaatste dag willen we (of ik) graag die rendierkudde in de cairgorms bekijken. Is dat de moeite om te zien?

Als je in Balmoral bent, stop dan zeker even bij The Highlanders Bakehouse <3

Cemlys

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-25 16:43

Domiinooo_ schreef:
Cemlys schreef:

Als je in Balmoral bent, stop dan zeker even bij The Highlanders Bakehouse <3

*voegt dit toe aan lijstje* bedankt voor de tip

Reusje0504

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-25 19:05

In 2023 en 2024 zijn wij ook in mei naar schotland geweest en beide keren topweer! Dit jaar gaan we meivakantie (vanaf 20 april) en dan deze route! Ben zooo benieuwd en heb er onwijs veel zin in.

Afbeelding

Karin_deB

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-25 15:18

Komt even binnenvallen.

Je gaat bijna al Reusje! Leuk!

Hier begint het ook op te schieten, ik ga met mijn beste vriendin en we pakken 7 mei de ferry.
Dit wordt onze route:

Afbeelding

We gaan vooral veel wandelen en willen ook een keer raften oid.

Ik dub wel over kledingkeuzes, jullie nog aanraders? Ik ben een koukleum.
Heb iig goede wandelschoenen en 2 goede wandelbroeken via RevolutionRace. Eigenlijk wil ik er nog 1 of 2 broeken bij, maar liever iets betaalbaarder :')
Moet ook nog een goede jas.
Qua bovenkleding dacht ik vooral aan laagjes.

Nog nooit eerder een wandelvakantie gedaan dus moet alle spullen nog aanschaffen :D

Cemlys

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-25 16:24

Mooie routes Reusje en Karin. Wij gaan de 23ste en wordt normaal deze route
Afbeelding
Enige twijfel of we op tijd zullen zijn dag 1 om nog even langs Balmoral te lopen. Daarnaast staan op het programma Pitlochry, The Hermitage in Dunkeld, Edinburgh, Stirling Castle, Three lochs forest drive, dan richting Glencoe, Fort William en Glenfinnan viaduct, Falls of Foyers, Loch Ness en terug via de Cairgorms en de Reindeer Herd. Ik ben heel benieuwd en zin in!
Hier ook wandelen op het programma, kleding vind ik moeilijk gezien we nog geen idee hebben wat voor weer het wordt. Ik denk dat je met laagjes het veiligste zit. Ik dacht nu aan 1 jeans broek, 2 dunne wandelbroeken, 2 fleece truien, 2 dunne longsleeves (wol, maar echt dun), regenjasje en gewone tshirts. We gaan met een campervan dus ik kan vast ergens onderweg een wasje draaien mocht dat nodig blijken.

ual_95

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-25 18:01

Ik heb vorig jaar vrijwel altijd een t-shirt met eroverheen een fleecevest aan gehad, met daaroverheen een water- en winddicht jack. Goede wandelschoenen en een soepele broek. Maar ja, er zijn ook dagen geweest dat ik gewoon in een t-shirt buiten liep. 's Avonds koelde het bij ons wel fors af. Het kan alle kanten op! :+ Tip: neem wel iets mee voor de muggen, zeker op Skye. Een netje en Deet, of iets dergelijks.

Jullie plannen zien er fantastisch uit! Zou ook zo weer teruggaan.

Karin_deB

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-25 20:45

ual_95 schreef:
Ik heb vorig jaar vrijwel altijd een t-shirt met eroverheen een fleecevest aan gehad, met daaroverheen een water- en winddicht jack. Goede wandelschoenen en een soepele broek. Maar ja, er zijn ook dagen geweest dat ik gewoon in een t-shirt buiten liep. 's Avonds koelde het bij ons wel fors af. Het kan alle kanten op! :+ Tip: neem wel iets mee voor de muggen, zeker op Skye. Een netje en Deet, of iets dergelijks.

Jullie plannen zien er fantastisch uit! Zou ook zo weer teruggaan.

Ze zeggen in mei tussen de 5 en 12 graden en de helft van de maand regendagen. Een t-shirt klinkt onmogelijk haha :')
Heb iig thermo longsleeves besteld en wilde wat fleecevesten via vinted gaan scoren.
De jas moet ik wel nog even naar op zoek. Ik wil geen verzopen kat worden, dan ben ik cranky :D

Cemlys

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-25 20:54

Ik heb vaak fleece vesten van Decathlon, daar ook een opvouwbaar regenjasje weg. Ik heb voor m'n dochter ook een jas daar weg waterdicht waar je een fleece vest in kan ritsen. Als ik nu kijk wordt het max 10 graden begin de week dar wij weg gaan, ik ga maar niet van 20gr uit

xSannee

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-25 21:03

Een goede (regen) jas is een must inderdaad! Verder laagjes, shirts met korte en lange mouw, lekkere fleecevesten. Goede wandelschoenen zijn ook een must.

Ik heb inderdaad alleen maar wandelbroeken aangehad haha. Weet niet of jullie kamperen? Maar denk dan aan een warme pyjama :)) en lekker warme kleding voor 's avonds.

Wij waren er in juni en heb regelmatig m'n jas uit gehad, ook in t-shirts gelopen haha. Het wisselt echt per moment wat je aan wilt.

Leo

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-25 22:54

Op de Schotse camping viel vorig jaar de Oodie heel erg op als go-to campingkledij _O-
Wel lekker warm in ieder geval!

Zeker een goede technische regenjas én vergeet de regenbroek niet. Anders loopt het zo van je jas op je broek en ben je alsnog doorweekt :')

Laagjes, aansluitend fleecevest voor onder je regenjas. Goede wandelschoenen, liefst ook waterdicht of afstotend.
Met geluk loop je net als wij vorig jaar grotendeels in t-shirt en korte broek :D maar je kunt het niet gokken.

Op de camping idd een lekker warm joggingpak of broek met fleecetrui. Het koelt hard af 's avonds. Vorig jaar zelfs een gebreide muts gekocht voor de avonden en ochtenden.