USA

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-14 19:36

Douraque schreef:
LLM staat hier gelijk aan een rechten bachelor, aangezien ik die kreeg na het behalen van van mijn bachelor. Na het behalen van mijn master kreeg ik de titel mr. erbij

Maar voor de rest weet ik dat wat rowdine zegt klopt, dat hoor ik elke keer van mijn Amerikaanse vriendinnen die nu of University doen of undergrad student zijn

Ik begrijp niet helemaal wat je bedoeld geloof ik?

In Amerika doen de studenten alleen een JD, en kunnen daarmee een toga beroep uitoefenen. Iets wat wij in NL pertinent niet kunnen met alleen een LLB.
Dus wat mij betreft kan je de systemen eigenlijk helemaal niet vergelijken, haha!
Gewoon compleet ander systeem en gaan Ba/Ma.

Lara_

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-14 19:37

Rowdine schreef:
Lara_ schreef:
Dan ben ik heel erg benieuwd naar welke uni zij zijn gegaan met hen 6jes. En zo happig zijn ze niet op buitenlandse studenten. Die kosten hen erg veel geld en tijd. Ze gaan hen tijd dus niet verdoen aan iemand met 6jes, ze moeten er wel iets voor terug krijgen ;)

Die komen zo'n beetje overal in Amerika terecht. Ook berkeley etc doen daaraan mee.
Buitenlandse studenten kosten niet veel tijd en geld, ze leveren juist publiciteit op en samenwerkingsovereenkomsten met andere buitenlandse universiteiten voor wanneer hun eigen studenten weg willen.

Ik weet uit eigen ervaring dat dit niet zo is. Ik zit op het moment op UCLA en het aanvragen van een visum kost ze veel geld en tijd! Een goede universiteit gaat gewoon echt niet iemand aannemen die mediocre is. Dan kunnen ze net zo goed iemand uit de states aannemen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-14 19:40

Lara_ schreef:
Rowdine schreef:

Die komen zo'n beetje overal in Amerika terecht. Ook berkeley etc doen daaraan mee.
Buitenlandse studenten kosten niet veel tijd en geld, ze leveren juist publiciteit op en samenwerkingsovereenkomsten met andere buitenlandse universiteiten voor wanneer hun eigen studenten weg willen.

Ik weet uit eigen ervaring dat dit niet zo is. Ik zit op het moment op UCLA en het aanvragen van een visum kost ze veel geld en tijd! Een goede universiteit gaat gewoon echt niet iemand aannemen die mediocre is. Dan kunnen ze net zo goed iemand uit de states aannemen.

Voor een exchange? Natuurlijk niet, die studenten zijn extra en komen maar voor een half jaar.
Ik ken een aantal studenten aan de UCLA, en ook studenten die er een exchange hebben gedaan. In NL echt geen hoogvliegers.
Maar de meeste universiteiten (niet alleen in de US), staan ontzettend te springen op buitenlandse studenten, en met een 6je/6,5 gemiddeld kom je als exchange student vrij gemakkelijk binnen.

En het aanvragen van een visum: daar hebben zo'n beetje alle Amerikaanse universiteiten een eigen department voor in dienst (net zoals de NL universiteiten). Zo ook op jouw universiteit. Dus het maakt niet uit hoeveel tijd/geld dat kost. (overigens heb ik zo'n beetje alles met mn visum zelf geregeld, en ook zelf bekostigd!)

MacavityL

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-14 19:44

Rowdine schreef:
MacavityL schreef:
Welke titel haal je dan? Naar mijn weten gewoon een BA/BS (Bsc). Alleen bepaalde richtingen hebben andere titels (verpleegkundigen, etc).

Niet alleen andere titels, maar ook bestaan vooropleidingen gewoon niet.
Je hebt in de US dus geen rechten bachelor, dus doe je een undergrad in whatever, political science. Vervolgens ga je 3 jaar naar law school en leer je eigenlijk hetzelfde als wat wij Nederlanders in 4 jaar law school leren.
Wij missen dus eigenlijk gewoon een hele undergrad in ons systeem.

Daarbij is het hier (in de US) de normaalste zaak van de wereld alleen een undergrad te doen, terwijl in NL bijna niemand alleen een bachelor doet.

In de VS zijn ze minder strikt in welke undergrad toegang biedt tot welke grad (in NL moet dit zeer aansluitend zijn), maar het is nog steeds een BAMA systeem, alleen sommige studies (law en med) kom je niet in zonder een BA (al een soort voorselectie). Volgens mij (maar hier ben ik niet helemaal zeker van) sluit je law school af met een bar exam wat hoger ligt dan de master titel hier (waarbij je jurist bent en geen advocaat - daarvoor moet je een vervolg leer/werk traject doen). Veruit de meeste undergrad (BA) studies in de VS bieden gewoon toegang tot een grad (MA of zelfs PhD).

Daarbij zijn Amerikaanse undergrads 4 jaar en breder opgezet (niet alleen vakspecifieke vakken maar ook iets als Spaans en psychologie).

Inderdaad zijn ze minder snel geneigd door te studeren (of gaan eerst een paar jaar werken) vanwege de hoge kosten. All in, is het systeem vergelijkbaarder dan het vroeger was, er zijn (aan allebei de kanten) gewoon meer uitzonderingen.

Lara_

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-14 19:44

Rowdine schreef:
Voor een exchange? Natuurlijk niet, die studenten zijn extra en komen maar voor een half jaar.
Ik ken een aantal studenten aan de UCLA, en ook studenten die er een exchange hebben gedaan. In NL echt geen hoogvliegers.
Maar de meeste universiteiten (niet alleen in de US), staan ontzettend te springen op buitenlandse studenten, en met een 6je/6,5 gemiddeld kom je als exchange student vrij gemakkelijk binnen.

En het aanvragen van een visum: daar hebben zo'n beetje alle Amerikaanse universiteiten een eigen department voor in dienst (net zoals de NL universiteiten). Zo ook op jouw universiteit. Dus het maakt niet uit hoeveel tijd/geld dat kost. (overigens heb ik zo'n beetje alles met mn visum zelf geregeld, en ook zelf bekostigd!)

Dat ze een eigen department hebben betekend niet dat het hen niks kost. Overigens is mijn situatie iets anders omdat ik hier onderzoek doe en geen lessen volg. Mogelijk dat ze voor een exchange student niks betalen, dat weet ik niet. Maar in mijn geval had de afdeling wel degelijk kosten aan mij.

Als je bij de Universiteit van Leiden mee wil doen aan een exchange program moet je minimaal een 7,5 hebben. Anders kom je niet eens in aanmerking, ja voor een community college.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-14 19:50

Ik blijf er echt bij dat je de systemen niet kan vergelijken. Met name omdat je in NL niks aan alleen een bachelor hebt, en omdat het niveau van veel! undergrads een stuk lager ligt dan de Nederlandse bachelor.

Overigens is NL een van de weinige landen zonder bar exam. Bar exam is niets anders dan toegelaten worden tot het tableau. Ook in Duitsland heb je bijv een bar exam.

Over de kosten van t Amerikaanse school systeem ben ik totaal niet te spreken. Hoewel veel van mn medestudenten een scholarship hebben :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-14 19:52

Lara_ schreef:
Rowdine schreef:

Dat ze een eigen department hebben betekend niet dat het hen niks kost. Overigens is mijn situatie iets anders omdat ik hier onderzoek doe en geen lessen volg. Mogelijk dat ze voor een exchange student niks betalen, dat weet ik niet. Maar in mijn geval had de afdeling wel degelijk kosten aan mij.

Als je bij de Universiteit van Leiden mee wil doen aan een exchange program moet je minimaal een 7,5 hebben. Anders kom je niet eens in aanmerking, ja voor een community college.

Nee, ze betalen niks! Het is een uitwisseling: Er komen buitenlandse studenten naar de US, en betalen alleen collegegeld in hun eigen land, en er gaan US studenten naar het buitenland en die betalen ook collegegeld in de US. Dit wordt dus 'recht gestreken'. Hoewel, Amerikanen zijn nogal bang de langsgrenzen over te gaan als het studie betreft, dus ik denk dat de Amerikaanse universiteiten er nogal op toeleggen ;)

Over hoe het zit met Leiden etc weet ik niet. :)

Lara_

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-14 19:55

Rowdine schreef:
Ik blijf er echt bij dat je de systemen niet kan vergelijken. Met name omdat je in NL niks aan alleen een bachelor hebt, en omdat het niveau van veel! undergrads een stuk lager ligt dan de Nederlandse bachelor.

Overigens is NL een van de weinige landen zonder bar exam. Bar exam is niets anders dan toegelaten worden tot het tableau. Ook in Duitsland heb je bijv een bar exam.

Over de kosten van t Amerikaanse school systeem ben ik totaal niet te spreken. Hoewel veel van mn medestudenten een scholarship hebben :)

Dat klopt idd wel. Aan alleen een bachelor in Nederland heb je niks. Terwijl je hier met een bachelor kan gaan werken.

MacavityL

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-14 19:58

Ik zie de verschillen voor de meeste studies niet zo, alleen voor de uitzonderingen zoals law en med. Dat je niets hebt aan alleen een bachelor zie ik meer als cultuur verschil. Verder ben ik het er wel mee eens dat er grote verschillen (kunnen) zijn, die merk ik ook op PhD niveau; in Nederland moet je minimaal 4/5 gepubliceerde artikelen hebben, in de US hoeft dit niet (alleen de betere studenten/universiteiten) waardoor je een enorm verschil in zelfstandigheid en schrijfniveau ziet.

Wat ik van mijn advocaat vriendinnetje heb begrepen is dat hier de "bar" eigenlijk meerdere examens zijn als je advocaat in opleiding bent (toga beroep), maar ben ik zelf wat minder in thuis.

Anyway, blijft interessante discussie ;)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-14 20:03

MacavityL schreef:
Ik zie de verschillen voor de meeste studies niet zo, alleen voor de uitzonderingen zoals law en med. Dat je niets hebt aan alleen een bachelor zie ik meer als cultuur verschil. Verder ben ik het er wel mee eens dat er grote verschillen (kunnen) zijn, die merk ik ook op PhD niveau; in Nederland moet je minimaal 4/5 gepubliceerde artikelen hebben, in de US hoeft dit niet (alleen de betere studenten/universiteiten) waardoor je een enorm verschil in zelfstandigheid en schrijfniveau ziet.

Wat ik van mijn advocaat vriendinnetje heb begrepen is dat hier de "bar" eigenlijk meerdere examens zijn als je advocaat in opleiding bent (toga beroep), maar ben ik zelf wat minder in thuis.

Nee nee, de bar neem je voordat je als advocaat aan de slag gaat! Anders mag je geen advocaat worden namelijk :) Nederland is echt een grote uitzondering op de regel!

Ik zie toch best grote verschillen in niveau als ik kijk naar bijvoorbeeld een bachelor personeelswetenschappen en een undergrad in geen idee ;) Kan er even niet op komen. Maar dit zal ongetwijfeld ook per Amerikaanse universiteit verschillen. En mede dat vind ik een groot verschil! Ik zou undergrad dan ook eerder vergelijken met een HBO opleiding dan met een Universitaire opleiding (maar dat is mijn mening zonder iemand pijn te willen doen ;) ).
Ken genoeg studenten die even in Amerika een paar A's zijn gaan scoren, en die worden in NL omgezet in (ik meen) een 8. Hoppa, toch weer lekker met een hoger gemiddelde de bachelor afsluiten :) Maar zoals gezegd, dit zal wel verschillen per universiteit.

Interessant van die PhD!

Lara_

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-14 20:07

MacavityL schreef:

Idd vooral op PhD niveau merk ik heel veel verschillen. Voordat je in Nederland begint aan je PhD heb je iig al wat praktische ervaring die je hebt opgedaan tijdens je bachelor en je master. Ik verbaas mij erover hoe weinig praktische ervaring 4de jaars bachelor studenten hebben. De meeste kunnen nog niet pipetteren en dat is iets wat je in Nederland in het eerste jaar al leert (in het geval van een science studie natuurlijk :P ). Ze moeten het hier echt hebben van volunteering voordat ze naar graduate school gaan, anders hebben ze bijna geen praktische ervaring.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-14 20:08

Lara_ schreef:
MacavityL schreef:

Idd vooral op PhD niveau merk ik heel veel verschillen. Voordat je in Nederland begint aan je PhD heb je iig al wat praktische ervaring die je hebt opgedaan tijdens je bachelor en je master. Ik verbaas mij erover hoe weinig praktische ervaring 4de jaars bachelor studenten hebben. De meeste kunnen nog niet pipetteren en dat is iets wat je in Nederland in het eerste jaar al leert (in het geval van een science studie natuurlijk :P ). Ze moeten het hier echt hebben van volunteering voordat ze naar graduate school gaan, anders hebben ze bijna geen praktische ervaring.

Wow! Super raar eigenlijk, dat er toch relatief grote verschillen in niveau's/ervaring zijn. Interessant om te weten!

mayniac_val

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-14 20:37

Dat verschil tussen resultaten heb je ook op Nederlandse universiteiten en zelfs tussen andere instellingen en universiteiten. Toen ik op het HBO zat, heb ik drie jaar theorie gehad naast stage en in het vierde jaar alleen een minor en stage. In die eerste drie jaar heb ik meer kennis opgedaan dan het gros van mijn studiegenoten op het WO had opgedaan tijdens hun BA. Dat maakt het onderwijs hier niet meteen slecht, het is gewoon onmogelijk om overal precies dezelfde eisen op het gebied van kennis en academisch schrijven te hebben, want hoe iedere docent iets beoordeelt is persoonlijk. Zo had ik tijdens mijn Master een Amerikaanse docent die lette op inhoud en niet zo bezig was met taalvaardigheid, terwijl een Nederlandse docent juist ontzettend met taalvaardigheid bezig was. Voor de duidelijkheid: het ging om een Engelstalige Master.

Sowieso doet het verschil tussen Law en Med studies hier of daar er weinig toe voor degene die deze discussie begon, zij moet haar middelbare school nog afronden :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-14 20:43

mayniac_val schreef:
Dat verschil tussen resultaten heb je ook op Nederlandse universiteiten en zelfs tussen andere instellingen en universiteiten. Toen ik op het HBO zat, heb ik drie jaar theorie gehad naast stage en in het vierde jaar alleen een minor en stage. In die eerste drie jaar heb ik meer kennis opgedaan dan het gros van mijn studiegenoten op het WO had opgedaan tijdens hun BA. Dat maakt het onderwijs hier niet meteen slecht, het is gewoon onmogelijk om overal precies dezelfde eisen op het gebied van kennis en academisch schrijven te hebben, want hoe iedere docent iets beoordeelt is persoonlijk. Zo had ik tijdens mijn Master een Amerikaanse docent die lette op inhoud en niet zo bezig was met taalvaardigheid, terwijl een Nederlandse docent juist ontzettend met taalvaardigheid bezig was. Voor de duidelijkheid: het ging om een Engelstalige Master.

Sowieso doet het verschil tussen Law en Med studies hier of daar er weinig toe voor degene die deze discussie begon, zij moet haar middelbare school nog afronden :)

Lijkt me sterk. Ik denk wel dat je op het HBO een ander soort kennis opdoet.

Anyway, het is idd niet van toepassing op het topic, dus het boeit verder ook niet :)

Yasmine

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-14 20:51

Over die goede cijfers halen in Amerika terwijl je thuis niet zo'n hoge cijfers haalt: ik heb het hier ook zien gebeuren, hoor. Zo moeilijk is het niet.

Zelf heb ik een semester aan de University of British Columbia gestudeerd in Vancouver (Canada), tijdens mijn bachelor. Toen ik mijn application indiende voor mijn exchange had ik gemiddeld een 6,5-7 (overigens studeerde ik aan de beste universiteit in België, ons gemiddelde ligt algemeen lager dan in NL, als je een 8 haalt aan onze universiteit ben je al uitzonderlijk). UBC staat ergens op nummer 20 ofzo op de lijst van de beste universiteiten ter wereld, mijn thuisuniversiteit is geloof ik nummer 50. UBC is nog prestigieuzer, (zogezegd) nog moeilijker dan mijn eigen universiteit (waar je bv. de beste geneeskunde-opleiding van België hebt). Maar eerlijk gezegd vond ik de "moeilijke" Canadese universiteit nog makkelijker dan mijn eigen. Ben makkelijk door de selectie gekomen en voor mijn Canadese vakken haalde ik 90%, 95%, 85% en 92% terwijl ik voor een gemiddeld examen in België misschien max. 15/20 haalde.

Hoewel ze natuurlijk niemand op uitwisseling gaan sturen die ronduit slechte cijfers haalt, werd bij onze selectie meer naar de motivatie gekeken dan puur naar de cijfers. Ik had een sterke persoonlijke en academische motivatie voor UBC en daarom ben ik mogen gaan. Dat ik gemiddeld een 7 had ipv misschien een 9 kon hen niet veel schelen. :)

En ik ken ook genoeg mensen die met een gemiddelde cijferlijst in België naar pakweg UPenn (Ivy League) mochten gaan.

mayniac_val

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-14 21:34

Rowdine schreef:
mayniac_val schreef:

Hoezo sterk? Het grote verschil tussen HBO en WO is het academisch schrijven. Heb de inhoudelijke vakken bij beide met twee vingers in mijn neus gehaald. Sowieso is het juist voor het HBO belangrijk dat je veel vakkennis hebt, in de praktijk (in mijn geval voor de klas) kun je niet zomaar even snel wat opzoeken, terwijl je daar tijdens het schrijven best de tijd voor hebt.

_Lisanne

Re: USA 2014

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-14 21:38

Ik heb in de USA gestudeerd voor een half jaar en ik vind het gewoon een andere manier van lesgeven. Het niveau is misschien wat minder hoog, maar de manier waarop je iets leert is imo veel beter. Ik denk dat ik daar uiteindelijk in 4 maanden meer heb geleerd dan ik hier in een jaar leer.
Hier leren we maar uit een boek, terwijl je daar ook leert toepassen. Dat ontbreekt in NL nogal eens als je het mij vraagt.

Het is dat ik niet voor langer dan een jaar naar het buitenland wil, maar ik heb ook aan een master in USA gedacht. :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-14 21:48

mayniac_val schreef:
Rowdine schreef:

Hoezo sterk? Het grote verschil tussen HBO en WO is het academisch schrijven. Heb de inhoudelijke vakken bij beide met twee vingers in mijn neus gehaald. Sowieso is het juist voor het HBO belangrijk dat je veel vakkennis hebt, in de praktijk (in mijn geval voor de klas) kun je niet zomaar even snel wat opzoeken, terwijl je daar tijdens het schrijven best de tijd voor hebt.

Dat zal dan wel per studie verschillen :) Op het HBO leer je niet zo analytisch denken en niet op een hoog niveau researchen. Verder krijg je op het WO meer diepgang is mijn ervaring.

Verder vind ik het Amerikaanse school systeem helemaal niet fijn. Je moet maar zoeken wat de regel is. De hele socratic manier van lesgeven, prima, als de prof dan uiteindelijk ook maar helder uitlegt hoe de regels toegepast moeten worden. En daar schort het nog wel eens aan :)

mayniac_val

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-14 21:52

Denk het ja :j In mijn vakgebied (geschiedenis) is analytisch denken sowieso wel handig :))

Yasmine

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-14 22:24

Rowdine schreef:
[Verder vind ik het Amerikaanse school systeem helemaal niet fijn. Je moet maar zoeken wat de regel is. De hele socratic manier van lesgeven, prima, als de prof dan uiteindelijk ook maar helder uitlegt hoe de regels toegepast moeten worden. En daar schort het nog wel eens aan :)

Zelfde :j
Ik ben een heel strikte, theoretische manier van lesgeven gewoon aan de universiteit. Hier in België hebben we geen (of amper) interactie met de professor, grote hoeveelheden theorie die we te verwerken kregen, maar uiteindelijk leerde ik ontzettend veel bij. In Canada geven ze ook op de Amerikaanse manier les en daar verveelde ik me de hele tijd. Ze herkauwen continue, alles wordt ontzettend makkelijk gemaakt, honderden oefeningen worden gemaakt op de gemakkelijkste stof en over het algemeen is alles bijzonder chaotisch. Aan het einde van één college in Canada had ik een hoeveelheid leerstof gezien waar we in België een kwartiertje over deden.
Er ligt veel meer nadruk op de interactie en de bijdrage aan de les dan aan de eigenlijke kennis. Niet dat ik tegen interactie ben, dat miste ik in België ook altijd wel een beetje aan de universiteit, maar het gaat een beetje ten koste van de helderheid en de leerstof. En ik merkte ook dat er gewoon een groot verschil was tussen mezelf en de Canadese studenten. Ik zat in mijn bachelor en volgde in Canada mastercolleges waar ik 90% haalde terwijl mensen die 2 jaar ouder waren dan ik en met goede cijfers in grad school toegelaten waren amper 70% haalden. Of voor een essay dat ik snel-snel op 2 uurtjes had geschreven kreeg ik 13/15, terwijl mijn Canadese klasgenoten er 3 dagen aan werkten en misschien een 8/15 haalden. En ik hoorde dat dit bij veel uitwisselingsstudenten uit BE/NL zo was, je merkte gewoon dat Canadese studenten een beetje chaotischer waren en soms niet zo efficiënt werkten.

Stephanie_M

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-14 19:38

Hebben jullie ooit problemen ondervonden om met de huurauto in de zomer door death valley te rijden?

Nadir

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-04-14 19:42

Wat voor problemen bedoel je precies? Ik weet nog dat er ik DV borden stonden dat je je airco uit moest doen omdat de auto anders oververhit zou raken. Dit hebben we braaf gedaan maar het was niet te harden...

Douraque

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-14 19:45

Klopt, airco uit want anders oververhit de auto. Wij hebben dat namelijk de eerste niet gedaan en toen stonden we midden in de zomer met een oververhitte motor langs de kant. Dat is echt hel. Dus de keren daarna hebben wij telkens de airco uit gehad en geen problemen meer ondervonden

Stephanie_M

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-14 20:30

Bekende van me zegt dat je Death valley niet in mag met huurauto, kilroy zegt ook van niet maar bel ik Hertz zeggen ze vet droog "waarom zou het niet mogen?", Hertz geeft zelf immers tips hoe je de woestijn kan overleven. Dus ik vroeg me al af waarom zouden ze tips geven als je er niet in mag haha.

Douraque

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-14 20:34

Huh death Valley niet in mogen met een huurauto? Zulke onzin heb ik nog nooit gehoord. Je mag er met een huurauto gewoon doorheen rijden. Alleen luister goed naar de tips