Zomervakantie naar Egypte

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Nikitah86

Re: Zomervakantie naar Egypte

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-10 11:59

Hallo egyptegangers!
Onze vakantie komt dichterbij, nog een kleine 2 weken te gaan en dan gaan we eerst een weekje rondreizen (incl. cairo) en dan nog een weekje relaxen aan het strand... Nu kwamen er nog wat vraagjes naar boven waar jullie vast wel antwoord op weten.

Welke munteenheid gebruikt egypte en kan je daar makkelijk je euro's wisselen? toen ik er zo'n 8 jaar terug was ging dat erg makkelijk maar we zijn nu natuurlijk weer wat verderweg van die tijd ;-)
En hebben ze er gewoon 'normale' stopcontacten of moet je van die omzetdingen meeneme/regelen?

Hoor graag!

Nikitah86

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-10 12:12

NoeskaMoos schreef:
Heb ik lekker een Nijlcruise gedaan van Luxor naar Aswan, daarna 3 dagen Cairo en dan nog 3 daagjes Hurghada (Arabella Azur ook) om te snorkelen en een beetje te rusten van de reis. Ik ben er daar wel achter gekomen dat zo'n resort niet echt mijn ding is, laat mij maar lekker dingen bezoeken en actief doen. Gelukkig zaten we daar dus niet te lang. Weet ik dat ook meteen voor volgende vakanties. 8-)

Erg mooie dingen gezien, leuke gidsen gehad, naast de oud-Egyptische cultuur ook de huidige Egyptische cultuur beter leren kennen (moskee's bezocht en vragen mogen stellen, koetstrip door Aswan gedaan om de stad te zien, bij de Nubiërs op bezoek geweest in een niet-toeristisch Nubisch dorp en hun huisdier-krokodillen mogen vasthouden). Hartstikke leuke vakantie dus! Echt een aanrader voor mensen die geïnteresseerd zijn in cultuur-vakanties, zo'n rondtocht langs een aantal hoogtepunten van Egypte (er zijn er waarschijnlijk nog veel meer ;) )

Ow wat leuk dat er nog iemand is die een rondreis gedaan heeft.. dat hebben wij ook geboekt, wel ietsjes anders dan jouwe geloof ik want wij gaan een weekje rondreizen (nijlcruise, luxor en cairo) en dan een weekje strandhangen in hurghada... Hoe was het bij jou op de boot? Ik hoorde laatst van iemand dat dat erg saai was en je er weinig kon doen enzo... Goed om te lezen dat het goed bevallen is, geeft hoop en zin!

evdpanne

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-10 12:13

In Egypte hebben ze ponden maar je kunt ook gewoon met euro's betalen ;). Je kan daar ook makkelijk wisselen. Wij hadden in het hotel gewone stopcontacten dus die omzetdingen hadden we niet nodig ;).

dreumesje

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-10 19:34

chippie schreef:
Ik ben aan het kijken voor vakantie in sept/okt naar hurghada/el gouna
Nou zag ik alleen als je met arke vliegt, dat de heenreis maar liefst 8 uur duurt......

Datum heenreis: do 30-09-2010
Vertrek Amsterdam: 14:30
Aankomst Hurghada: 22:35
ArkeFly, Economy

Nou weet ik dat ze wel eens een tussenlanding maken, maar dat kan toch nooit zo lang duren?
Ik heb vorig jaar via transavia, welke trouwens onwijs weinig beenruimte had, ook een tussenlanding gemaakt.
Toen moesten we ook het vliegtuig uit, werd schoongemaakt, en van nieuwe crew voorzien.
Dat heeft toen hooguit een uur geduurd.

Heeft iemand dit wel eens meegemaakt?
Is het een foutje, of gaat de piloot tussendoor op de luchthaven de ogen dicht doen ofzo?!

Voordat je in je hotel bent aangekomen zal het wel 22.35 zijn.........
Ik heb nog niet eerder een tussenlanding meegenaakt. Ongeveer 5 a 51/2 uur vliegen.
Ik ben ook aan het kijken voor ergens halverwege september :D

kissmeB

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-10 20:55

ik ga eind september, vorig jaar eind november geweest
dus zal nu wel iets warmer zijn:)

wie weet hoelaat het 's avonds donker wordt eind september?
eind november was het om 18u ofzo al donker haha

evdpanne

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-10 21:00

Egypte is altijd lekker vroeg donker inderdaad :). Dat vind ik het enige nadeel van Egypte ;).

Zidore

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-10 15:53

hoe laat is het donker?

en heeft er iemandmeer info over de ramadan

hoe gaat dat er aan toe (behalve dat het druk is rond zonsondergang omdat iedereen naar huis wil)

vond net door googlen dit oude topic, leuk om te lezen
[BEU] zwemmen met dolfijnen in egypte?

Destiny22

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-10 12:27

Ik heb gekeken voor eind oktober maar dan is het verschrikkelijk duur dus wil nu de eerste week van november gaan hoe is de temp dan??? Ik wil nog wel graag kunnen zwemmen in de zee kan dat dan nog wel?

En is er al iemand in hotel happy life village of Hotel Sealife Resort geweest? en hoe was dat?

Ik heb ook bij dreams beach resort gekeken maar daar schijnen ze met het strand bezig te zijn en een groot deel van het koraalrif vertrapt te zijn?

evdpanne

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-10 12:12

Je kan nog heel goed zwemmen in de zee hoor ;). Ik ben ook november geweest en het is heerlijk! De zee was een stuk warmer dan in april, maar dan kom je natuurlijk ook net de winter uit (moet zeggen dat ik dan ook gewoon in de zee lig, je moet even door maar is prima vol te houden!). November ging je echt zo het water in van he lekker, dus je hoefde dan ook niet echt door....

_Marleen

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-10 14:36

Ik ben ook net terug van Egypte. De heenweg was erg lang :o We vlogen om 15.00 en landen om 21.45 in Sharm. De klok hoef je niet meer een uur vooruit te zetten dus dat scheelt weer. Ik vond het een heel mooi land, maar wat een warmte zeg. Toch een beetje op verkeken.

Ik vloog ook met transavia, idd krappe beenruimte. Toevallig vanochtend bij de nooduitgang. Ideaal.

Wel vroeg donker idd, rond 6 uur. Ramadan geen problemen mee gehad. Het personeel nam alleen even een half uurtje pauze om te eten maar een half uur zonder drinken overleef je ook wel. 1 excursie stopte trouwens wel iets eerder ivm met ramadan.

Nog maar een keer vaker heen maar dan maar in november!

Jasmijn_

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-10 12:54

Hallo allemaal..
Hier live vanuit Egypte, El Gouna. Wij zijn net een paar dagen geleden aangekomen en gaan 2 september weer naar huis.
We zitten in The Three Corners Rihanna hotel en er valt geen slecht woord over te zeggen. Super eten, we zitten overal dichtbij (lees vanaf onze kamer 50 meter van de lagune af, 70 meter van het restaurant, 100 mtr van de receptie en in 10 minuutjes ben je bij de rode zee met een gratis busje). Super dus allemaal! Buiten het feit dat het hier erg mooi is is het ook heel erg warm! Beetje tussen de 38 en 43 graden, maar ik vind het persoonlijk nog goed te doen. Deze week een aantal excursies gepland dus we zullen zien :)

Zidore

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-10 09:43

leuk om te horen marleen

zijn jullie allemaal ook zo bang voor de 'vloek van de farao'

_Marleen

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-10 10:29

Mijn vriend was heel voorzichtig met het water, ik was bijvoorbeeld de 1e dag al weer vergeten dat je het water uit de kraan niet moest gebruiken voor tandenpoetsen ed. Hier verder geen last van gehad, ook gewoon alles gegeten, kon ook in het hotel. Ze hadden een leiding schoongemaakt voor eten enz. Vriend heeft wel last gehad van de 'vloek van de farao'. Ik hoorde trouwens dat er vooral mannen last van hadden :p 1 jongen had een cocktail gedronken buiten het hotel, direct last van de buik. Gelukkig hebben ze goede medicijnen die direct helpen. Ik had ook zelf nog Norit meegenomen maar de reisleider zei dat dat vrij weinig hielp. Een kuurtje van 4 dagen, met 2 verschillende soorten pillen die je om de 6 uur moet innemen koste rond de €15,-. Viel heel erg mee!

Ntlie_

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-10 10:37

Ze raden inderdaad aan om voorzichtig te zijn met water, met gewassen groentes en koud drinken als je het warm hebt. Verder kan je de vloek van de farao niet altijd voorkomen omdat er in Egypte gewoon hele andere bacteriën zijn dan hier in Nederland.
Een kuurtje uit Nederland zal inderdaad niet veel helpen, dus bij last gewoon naar de apotheek in de buurt gaan en vertellen dat je last van je buik hebt. Dan weten ze meestal al snel hoe laat het is en krijg je een kuur van daar mee, wat wel helpt. :)

Heb er zelf gelukkig nooit last van gehad in de vier keer dat ik in Egypte ben geweest. Sommige mensen zijn er gevoeliger voor dan anderen..

Destiny22

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-10 17:53

Hoelang vliegen is het naar egypte vanaf Adam?

Zidore

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-10 17:56

uurtje of 6

Ellen_WB

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-10 17:56

Ik ben vorige winter naar Hurgada geweest en ik wil NOOIT meer van mijn hele leve naar Egypte.
Ik werd er de hele tijd lastig gevallen door die egyptenaren die ook maar niet van me af konden blijven en waarop ik serieus kwaad ben geworden, en ze deden gewoon verder met te vragen van , wil je met me trouwens? afspreken buiten het hotel? Wow wat een knappe bikini en wat zit daar onder?
Ik werd er zot van!
Het hotel was ook niet aangenaam, maar dat hangt van hotel tot hotel vast.
Mijn ouders zijn al 4 keer naar El Gouna geweest en daar vinden ze het echt geweldig!
Maar voor mij geen Egypte meer :n

Oeska

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-10 19:59

Nikitah86 schreef:
Ow wat leuk dat er nog iemand is die een rondreis gedaan heeft.. dat hebben wij ook geboekt, wel ietsjes anders dan jouwe geloof ik want wij gaan een weekje rondreizen (nijlcruise, luxor en cairo) en dan een weekje strandhangen in hurghada... Hoe was het bij jou op de boot? Ik hoorde laatst van iemand dat dat erg saai was en je er weinig kon doen enzo... Goed om te lezen dat het goed bevallen is, geeft hoop en zin!

Tja, op de boot zelf heb je best veel tijd voor jezelf omdat hij soms moet varen, of omdat je ergens een dag aangemeerd ligt. Wij hebben ons toch goed vermaakt omdat je na een vroege ochtend tempels kijken best een middagdutje wilt doen. Verder lekker gelezen en af en toe het zwembadje onveilig gemaakt. Kwam bij dat we een leuke groep hadden, en dus leuke contacten.
Op de boot vonden we het trouwens leuker dan in het resort! Er valt nog wat te zien, je gaat elke dag wel wat doen (zeker als je maar een paar dagen cruise doet) en de dag dat we helemaal niets te doen hadden, hebben we de gids om tips gevraagd om toch wat te doen. Toen zijn we nog naar het Luxor Museum gegaan. Kleiner dan het Egypte Museum, maar wel veel overzichtelijker. Ook was er bij ons een klein winkeltje, en lagen er spelletjes.
In het resort zelf is het vooral hangen, slapen en eten (maar dat is voor sommige mensen ook een vakantie ;) ). Er worden activiteiten georganiseerd, maar ik vond het persoonlijk wel erg warm voor een potje volleybal. Gelukkig is snorkelen in het water en hadden de pooltafels wel airco.

Verder valt het wel mee met dat kleingeld: tijdens de cruise en in Cairo hadden we een fooienpot gemaakt (de gids beheerde die omdat die weet wat iedereen hoort te krijgen enzo). Was door het reisbureau geregeld, dus wordt je niet opgelicht. Verder hoef je in een resort geen fooien te geven (werd ons afgeraden omdat je anders bezig blijft). Natuurlijk vragen ze er wel om!

En Ellen_WB; ook ik vond dat de Egyptische mannen en verkopers opdringerig waren. Gelukkig had ik een vrij grote man bij, dat zorgt er wel voor dat je minder lastig wordt gevallen. Ik had ook een 'trouwring' om gedaan, wie weet helpt het. En de verkopers gewoon negeren. Wij maakten er een sport van er hard langs te rennen met zijn 15-en. Dan wordt het best grappig eigenlijk. :D

Zirano

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-10 20:55

Wij geven juist wel fooi in een hotel. Als je ziet wat het gemiddelde maandloon is zo rond de 100 euro tot 250 dan worden ze er juist iets beter op. en als wij daar dan een beetje aan mee kunnen helpen.
Ook wij maken ons niet druk om die mensen je meot maar zo denken ze hebben zo weinig geld wat meoten ze anders om hun gezin groot te brengen en natuurlijki irriteer je je er af en toe aan. Maar idd maak er n sport van.
Verder de opmerkingen ga je mee etcetc ook dat links laten liggen. Kwa aan raken dat heeft mijn dochter van 22 nooit meegemaakt maar misschien ook omdat ze emt ons mee gaat.
Verder alleen maar positieve dingen heerlijk weer, mooi water, mooi onder water, hotelpersoneel zeer vriendelijk en behulpzaam. Tot nu toe alleen maar goede hotels meegemaakt.

evdpanne

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-10 21:09

_Marleen schreef:
Mijn vriend was heel voorzichtig met het water, ik was bijvoorbeeld de 1e dag al weer vergeten dat je het water uit de kraan niet moest gebruiken voor tandenpoetsen ed. Hier verder geen last van gehad, ook gewoon alles gegeten, kon ook in het hotel. Ze hadden een leiding schoongemaakt voor eten enz. Vriend heeft wel last gehad van de 'vloek van de farao'. Ik hoorde trouwens dat er vooral mannen last van hadden :p 1 jongen had een cocktail gedronken buiten het hotel, direct last van de buik. Gelukkig hebben ze goede medicijnen die direct helpen. Ik had ook zelf nog Norit meegenomen maar de reisleider zei dat dat vrij weinig hielp. Een kuurtje van 4 dagen, met 2 verschillende soorten pillen die je om de 6 uur moet innemen koste rond de €15,-. Viel heel erg mee!

€15 euro, jullie zijn geweldig afgezet :P. Ik haal pilletjes bij de apotheek van een ziekenhuis en die kosten net aan een euro en werken fantastisch! De naam ben ik even kwijt maar is hier al is een keer genoemd ;). Die twee verschillende pillen ken ik ook wel ja, die krijg je bij de commerciele apotheek. En die vragen ervoor wat je er voor geeft :D.

Ellen_wb: Ik loop alleen over straat in Egypte en heb nergens last van :). Natuurlijk wordt ik ook wel eens uitgevraagd maar nooit echt opdringerig ofzo... Ik loop altijd gewoon rond daar ook 's avonds. Natuurlijk wordt er wel eens naar je gekeken ben ook blond met blauwe ogen :P. Maar ik stoor me er niet aan. Zonnebril op en geen oogcontact maken, op het moment dat je oogcontact maakt peilen ze je en gaan ze op je in spelen :D.

_Marleen

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-10 19:42

De reisleider zei idd ook dat het 10 pond kost, een pil die 3 uur lang zou werken. En ach, de apotheek zat tegenover hotel, wel net zo handig als de pillen direct nodig zijn haha ;)

Mijn vriend zou idd ook al een rijk man worden van de kamelen die een kerel voor mij wou ruilen haha. Verder vond ik de mannen erg meevallen. Voornamelijk dus tegen vriend dat ie een 'lucky boy' was haha.

Zidore

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-10 12:53

zonnebril met donkere glazen gaat dus in de koffer! 10 pond, dat is toch maar een paar euro??
hoe heetten die pilletjes, ik moet nog naar de apotheek. dan haal ik ze hier wel.
ga ook een 'trouwring' meenemen en naast m'n vent lopen.

dreumesje

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-10 13:27

Zidore schreef:
zonnebril met donkere glazen gaat dus in de koffer! 10 pond, dat is toch maar een paar euro??
hoe heetten die pilletjes, ik moet nog naar de apotheek. dan haal ik ze hier wel

Die tabletten kun je enkel in Egypte kopen.
10 pond-> 1,40 euro

Werecat

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-10 13:29

evdpanne schreef:
In Egypte hebben ze ponden maar je kunt ook gewoon met euro's betalen ;). Je kan daar ook makkelijk wisselen. Wij hadden in het hotel gewone stopcontacten dus die omzetdingen hadden we niet nodig ;).

wij hadden wel ponden, Maar wij moesten ook echt boodschappen doen en zo

Jullie moeten een keer naar Port Said en Megamall Dandy :9

Zidore

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-10 14:11

thnx dreumesje!

ik hoor ook dat ik ORS moet gaan halen? doen jullie datook???

en hebben ze overal in egypte gewone stopcontacten??