[VOLG] Onze emigratie naar Canada en Frankrijk

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

JudithO

Re: [VOLG] Onze emigratie naar Canada en Frankrijk

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-10-22 15:07

En tussen de bedrijven door even een knuffelsessie met een van de veulens die nu nog in het land naast ons huis staan :j

Afbeelding
Afbeelding

Monique1963

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-22 16:44

En die wil je niet gewoon houden/kopen?

Pandora2

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-22 17:00

Leuk filmpje :D
Volgens mij geeft gewoon elke venster van dat huis zo'n prachtig uitzicht <3

Je bent al goed voorzien van paarden in de buurt dus 8-)

JudithO

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-10-22 19:48

Nee warmbloed, dat is niks voor mij ;)

Pandora, deze paarden gaan binnenkort weg, vanaf het voorjaar is het land 'van mij' :)
En inderdaad, het uitzicht blijft geweldig!

Poosje81

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-22 08:54

Judith, ik verwacht volgend jaar 2 kruisingsveulens met flink maat, wie weet zit daar wat tussen :+

JudithO

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-10-22 10:03

Kruising van wat? Kijken kan nooit kwaad ;)

Poosje81

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-22 11:45

Stuur je wel PB :)

JudithO

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-10-22 18:02

Weer een nieuwe update!

Monique1963

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-22 19:47

Ik hoorde Wilco wat zeggen over houtworm in het keuringsrapport, maar ik dacht dat er alleen op termieten en eventueel boktor wordt gecontroleerd. Op gewoon houtworm niet dacht ik.

Die muis op die balk is hilarisch. Zal wel gestonken hebben.

Wij hebben overigens hetzelfde als jullie, alleen wij hebben de vloeren gewoon laten liggen, behandeld en er een geisoleerde zwevende vloer overheen gemaakt.

JudithO

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-10-22 19:58

Je hebt gelijk Monique, alleen termieten inderdaad. Die zitten hier niet gelukkig.

Wilco is op sommige plaatsen al door de vloer gegaan, dus wij gaan het gewoon allemaal maar vervangen. Anders kunnen we isoleren en iets anders mee doen ook niet uitvoeren ;)

Het stuk hout waar aan het eind zoveel stof vanaf komt en waar Wilco die opmerking bij maakt, is overigens een stuk dakbalk. Die dakbalken zijn echt in enorm slechte staat. Dat heeft ook te maken met lekkageschade door een vreselijk slecht dak, vooral als je bedenkt dat het pas 40 jaar oud is.

Monique1963

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-22 20:26

JudithO schreef:
Je hebt gelijk Monique, alleen termieten inderdaad. Die zitten hier niet gelukkig.

Wilco is op sommige plaatsen al door de vloer gegaan, dus wij gaan het gewoon allemaal maar vervangen. Anders kunnen we isoleren en iets anders mee doen ook niet uitvoeren ;)

Het stuk hout waar aan het eind zoveel stof vanaf komt en waar Wilco die opmerking bij maakt, is overigens een stuk dakbalk. Die dakbalken zijn echt in enorm slechte staat. Dat heeft ook te maken met lekkageschade door een vreselijk slecht dak, vooral als je bedenkt dat het pas 40 jaar oud is.

Ja wij zijn hier ook door die vloer gezakt, ondergetekende voornamelijk. Erg blauw scheenbeen aan overgehouden toen. We hebben alleen die plank vervangen en dus daarna over die gehele oude vloer een nieuwe vloer gelegd, met isolatie ertussen.

Ook wij hebben her en der balken die vreselijk slecht lijken te zijn. Toch zijn veel balken eiken en is alleen de buitenkant slecht, de kern is goed.

Dit is onze derde ruïne in Frankrijk die we opknappen en we hebben ontdekt dat het supergrondig aanpakken zoals we dat in NL met onze huizen deden, echt niet nodig is. Het scheelde ons enorm veel tijd, geld en moeite als we het zoveel mogelijk behielden.

JudithO

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-10-22 20:54

Dank voor de tips en ervaringen Monique! Erg waardevol als altijd. Ik ga het met Wilco bespreken :)

Thioro

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-22 20:56

Hier ook eiken balken in huis.
1 ziet er ook zielig uit, zou bijna denken dat hij gebrand heeft (maar waarom de rest van de balken dan niet) maar hij staat stevig en de kern is inderdaad gewoon goed.
Katten gebruiken ook net die balk als krabpaal :') .

Monique1963

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-22 21:04

Thioro schreef:
1 ziet er ook zielig uit, zou bijna denken dat hij gebrand heeft (maar waarom de rest van de balken dan niet) maar hij staat stevig en de kern is inderdaad gewoon goed.

Lol precies dat. Ik vind het ook nog eens ontzettend veel charme hebben die oude planken en balken. Dat is voor ons de kern van oude huizen.

lizy29

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-22 21:09

Thioro schreef:

Grote kans dat die balk uit een ander gebouw komt. Ook vroeger werd er al heel veel hergebruikt.

Monique1963

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-22 21:20

lizy29 schreef:
Thioro schreef:

Grote kans dat die balk uit een ander gebouw komt. Ook vroeger werd er al heel veel hergebruikt.

Ja dat vind ik ook zo geweldig, ik denk dat er bij ons niet een balk in het huis zit, die niet al een eerder leven heeft gehad. Allemaal pen en gatverbindingen van eerdere projecten. En dit huis staat hier in ieder geval al 200. Waarschijnlijk nog een stuk langer, maar daarvan zijn geen papieren meer. En gisteren hebben we weer voor een hek twee oude palen gebruikt die zó hard waren dat we er alleen met een speciale boormachine doorheen kwamen.

Thioro

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-22 21:22

Ik denk vooral dat die balk ouder is dan de andere balken.
Het huis is van 1900 en die balk ziet er meer 1900 uit dan de rest van de balken :') .
Of misschien is er weldegelijk ooit brand geweest en was dat de enige balk die nog stevig was.

In al die jaren zal het huis wel het een en ander meegemaakt hebben.

JudithO

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-10-22 21:27

Dat heeft echt wel wat inderdaad! Dit huis is van begin jaren 80 dus wat dat betreft geen emotionele waarde wat 'oudheid' betreft. De dakbalk van het filmpje is helaas wel tot op de kern echt katsverrot, ook echt over de hele lengte. De overige balken gaan we nog even bekijken.

In ons huis in NL (oude woonboerderij van 100 jaar) hadden we ook oude balken die hergebruikt waren, dat zag er wel altijd heel tof uit. Alleen als we dat bij ons huidige huis doen is dat een beetje gek. Zouden we een echt typisch ouderwets type huis hebben, dan wilden we dat zeker weer doen. Wie weet, ooit, in de toekomst, als we misschien eens een buron op de kop gaan tikken nadat de huidige verbouwing afgerond is en we het verbouwen gaan missen... ;)

Zeg overigens nooit nooit, want wat in de aanbouw niet gebeurt kan altijd nog in de woning zelf plaats gaan vinden...

JudithO

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-10-22 23:05

Dat waren bijna alle schrootjes van de begane grond van de aanbouw :D

Afbeelding

Prairy

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-22 09:00

Dat zal een waar vreugdevuur geweest zijn **\O/**

Monique1963

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-22 09:49

Mooie fik!

Pandora2

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-22 14:09

Koop een huis in Frankrijk, je krijgt er zoveel voor terug zeggen ze... _/-\o_ _O-
Heerlijke humor heeft Wilco :D

Hier ook nog houten plancher overal.
Op een stuk zolder dat niet gebruikt wordt, staat een boomstam ter ondersteuning van een dakbalk en daar zit ook de memel in zoals we dat hier noemen :')

Nu moet ik het eerste oud huis nog tegenkomen zonder houtworm. Onbestaande denk ik :Y)

lizy29

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-22 14:50

En als het huis al volledig behandeld is, zit het wel in 1 van de schuren :=

Xylofene is onze beste vriend, samen met een beitel en plamuurmes om de spint en oude bast weg te halen en eventuele houtverharder.

In ons vorige huis hoorden we ze in onze tijdelijke slaapkamer gewoon knagen :')

Pandora2

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-22 15:00

Of in een stuk van de keukenkastjes :x
Ik had HG houtworm gekocht een paar jaar geleden en toen las ik dat dit kerosine en permethrin is.
Toch maar niet in de keuken gebruiken dan :=

Paar keer met azijn gesopt en tot nu toe niks meer gezien. Ze zijn vast verhuisd naar een andere plek :')

Prairy

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-22 15:40

Wij hadden ze in ons nieuwbouw appartement in de pallets die we als bed gebruikten. Heeft even geduurd voordat we erachter waren wat dat knagende geluid was.

Wat raden jullie voor spul aan om tegen boktor te gebruiken? Zit bij ons in het hout waarmee we de schuilstal gebouwd hebben, die willen we als klein huisje gaan gebruiken maar dan is het wel fijn dat hij overeind blijft staan. Is dennen hout.