Schotland; places to be?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

paddington

Re: Schotland; places to be?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-24 17:30

Gaaf! Heel veel plezier.

Domiinooo_

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-24 17:32

Vraagje voor de honden-eigenaars die met DFDS overkomen; verkiezen jullie een pet-friendly cabin of een kennel?

Ik reis met de pup in December richting Nederland, maar heb geen idee waar m'n voorkeur naar uitgaat. Een 4-persoons cabin is ergens een "overload" voor ons twee-tjes, maar dan zit hij gezellig mee in de cabin. Ik veronderstel dat hij niet mee mag naar de restaurants als ik ga eten?

Of hoe gaat het eraan toe in de kennels, is het chaos of best aangenaam voor de honden? Ik weet niet wat ik me erbij moet voorstellen!

xSannee

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-24 18:14

Hier met P&O gevaren, maar is vast vergelijkbaar.
Ik zou mijn hond niet achterlaten in de kennels. Het is een vrij kleine ruimte met zo'n 20 metalen kennels. Zitten vast niet altijd 20 honden, maar die horen elkaar natuurlijk wel. Je mag er bij P&O 1x per vaart naartoe om te checken en te laten plassen.

Mijn hond zou daar niet slapen en zich alleen maar opfokken. Maar wellicht heb je een hond die dat wel aankan :+

In de hut is relaxt, gewoon lekker bij je. Ze mogen op P&O niet mee naar restaurant maar wij hadden zelf eten meegenomen.

Heel veel plezier Denies!!

Leo

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-24 18:45

Wij hebben 5 en 2 weken geleden met DFDS gereisd en hadden een cabin met hond. De hutten zijn echt klein, dus verwacht niet dat je met 2 overcrowded bent. De ruimte tussen de bedden zal zo'n 60 cm zijn en dan een metertje er achter. Meer zal het niet zijn. Niet erg, ging prima, maar ik zou er liever met 2 zitten dan met 4. :j

De kennels ben ik zelf niet geweest, maar wat een horror als we daar langs kwamen richting het uitlaatdek. Beide reizen zaten er honden non stop te huilen, gillen, krijsen. Op de heenweg ook een kat. M'n hart brak iedere keer, dat moet je toch niet willen.. ;(

Overigens ook gillende honden in de hutten, die daar denk ik werden achtergelaten (honden mogen idd niet op andere plekken komen in de boot). Echt niet fijn.

Onze hond is geen moment alleen gebleven, we hadden zelf eten meegenomen. In de avond filmpje kijken op de tablet, prima.
Het hondendek vond mijn hond vreselijk maar het ging. Let wel op dat je 2 trappen op moet met hond. Op de heenreis was er een grote hond die de trappen niet af durfde..

Voor idee van de hut:
Afbeelding
Bed 3 en 4 zijn stapelbedden, opgeklapt.

_xManadisx_

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-24 23:31

Wij zijn dit jaar ook weer met de dfds geweest met de honden, vorig jaar ook. De kennels moet je niet willen inderdaad. Wij hebben 2 honden (kruising Labrador en kruising stabij). Dit gaat nog net qua grootte.
Je kunt beter de king seaways nemen dan de princess, daar zijn de faciliteiten beduidend slechter.
Wij laten de hond ook niet alleen, wisselen elkaar af. Nemen ook vaak zelf wat te eten mee voor de avond, en het ontbijt doen we om de beurt (we reizen met 5 personen, 2 bij de honden en 3 in een andere hut)

boedjang

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-24 23:55

Vandaar dat wij gekozen hebben voor calais, vanuit daar met de auto trein, geen gestres. En ja dan gaat de vakantie echt beginnen want das nog best een ruk naar Schotland. Maar nu 3x gedaan , zeer prettige ervaring Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

jojoleinee

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-24 09:24

Precies daarom hebben wij ook de trein genomen met de poezen. Geen gedoe. Echt sneu voor die beestjes in de kennel :\

xSannee

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-24 09:41

Haha met onze Corgi hadden we ruimte zat in de 2persoons hut, maar het is inderdaad niet megagroot.
Kan met voorstellen met grotere honden of 2 stuks dat het wat krapper is.

Maargoed onze hond komt binnen, snuffelt even, gaat liggen en chillt de hele reis. Dus dat voordeel hebben we dan ook wel weer.

Vanaf Calais rijd je er wel even over denk ik? Hoe lang is dat ongeveer?

jojoleinee

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-24 10:18

Wij hebben het in twee dagen gedaan. De ene dag vroeg op de trein en door gereden tot York, daar smiddags nog even de stad in en de volgende dag door naar Edinburgh. Wij vonden het zelf erg fijn om het zo te doen.

Op de terugweg zijn we van Glasgow naar Wales gereden en van Wales naar Dover, daar nog even naar de kliffen geweest en toen terug naar huis.

boedjang

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-24 23:18

xSannee schreef:
Haha met onze Corgi hadden we ruimte zat in de 2persoons hut, maar het is inderdaad niet megagroot.

Maargoed onze hond komt binnen, snuffelt even, gaat liggen en chillt de hele reis. Dus dat voordeel hebben we dan ook wel weer.

Ligt eraan waar je woont. Maar die paar uurtjes ben je denk ook kwijt met op de boot zitten . Wij hebben het ook in deeltjes gehakt hadden ook wales mee genomen net als jojoleinee

Leo

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-24 06:04

Wij overwegen ook om omwille van de hond de volgende keer via Calais te gaan en dan ook gewoon een aantal dagen Engeland te pakken. Wales, Lake District enz. Zeker omdat we wanneer we terug gaan een camper hebben in plaats van een tent.

De hond deed het super goed tijdens de reis, maar het was beide keren flink warm in de hut (voor ons al), terwijl je niet goed buiten een luchtje kunt scheppen omdat het zo krap is op het dek, veel gestresste honden enz. Het ging prima, maar als er een andere manier is willen we dat ook graag proberen.

xSannee

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-24 08:00

boedjang schreef:
xSannee schreef:

Ligt eraan waar je woont. Maar die paar uurtjes ben je denk ook kwijt met op de boot zitten . Wij hebben het ook in deeltjes gehakt hadden ook wales mee genomen net als jojoleinee

Ja calais is opzich maar 4u rijden vanaf hier.

Maar onze hond is zo makkelijk dat die boot ook geen probleem is. Heerlijk slapen & volgende ochtend fit door.

Maar als je hond het lastiger vind snap ik helemaal dat je deze weg doet of probeert!

Luchtje scheppen op het dek is idd niet makkelijk _O- op de heenweg kreeg ik de deur naar buiten toe nieteens open, zo hard waaide het er tegenaan haha.

Domiinooo_

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-24 15:08

Thank you! Ik denk dat een cabin dan toch de keuze wordt!

Dover is ongeveer 11u rijden van hier :+ dus ik denk dat het toch Newcastle zal worden!

paddington

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-24 07:23

Wij zaten vrijdag op de nachtboot van Hoek van holland naar Harwich en er gingen best veel honden mee.

Was een leuk gezicht al die verschillende honden die wij zagen lopen.

Al waren wij wel van mening dat zo'n vaart dus niets voor onze oude hond is dus die zit nu ook op zijn eigen vakantie adress.

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-24 08:55

paddington schreef:
Wij zaten vrijdag op de nachtboot van Hoek van holland naar Harwich en er gingen best veel honden mee.

Was een leuk gezicht al die verschillende honden die wij zagen lopen.

Al waren wij wel van mening dat zo'n vaart dus niets voor onze oude hond is dus die zit nu ook op zijn eigen vakantie adress.

Nu is HvH - Harwich de kortste overtocht en ze zijn, mede daardoor, iets goedkoper. Dat helpt ook.
Volgens mij is hun beleid ook iets hondvriendelijker maar wij hebben geen hond dus dat is een inschatting, geen feit.

De enige reden voor ons om HvH - Harich te doen is dat de caravan gratis mee kan op de dagafvaarten. Voor een langere trip scheelt dat best.

magda_90

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-24 09:36

Maar als jullie met de boot gaan, vinden jullie de reistijd door Engeland dan niet zonde van de tijd in Schotland? Wij hebben er ook wel eens over na gedacht maar dan lijken de highlands echt nog verder weg. Of pak je dan gerust drie of meer weken vakantie?

Leo

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-24 10:02

Onze eerste keer in 2018 zijn we via HvH - Harwich gegaan. Nachtboot, nog geen Brexit dus van de boot vlot doorrijden. We zijn toen in 1 dag naar Edinburgh gereden, een trip van rond de 8 uur met pauzes. Ging prima, maar echt een reisdag. De nu 3,5 uur van Newcastle naar Loch Lomond was inderdaad prettiger, zeker met het uur douane wat er bij kwam na uitrijden. We gingen in 2018 iets langer dan 2 weken (nu 3), de terugreis hebben we toen via Lake District en Cambridge gereden in 2 overnachtingen.

Maar toch zouden we met een camper Calais - Dover overwegen, en dan gericht een paar dagen Engeland meepakken. Dan zou het een combi-reis Engeland met Schotland worden. Zolang we nog met tent gaan zou ik nog steeds voor Newcastle kiezen en meteen doorrijden naar Schotland.

boedjang

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-24 11:57

magda_90 schreef:
Maar als jullie met de boot gaan, vinden jullie de reistijd door Engeland dan niet zonde van de tijd in Schotland? Wij hebben er ook wel eens over na gedacht maar dan lijken de highlands echt nog verder weg. Of pak je dan gerust drie of meer weken vakantie?

Wij pakken meer dan 3 weken
Een overnachting in een leuke pub dan naar wales daar een week een huisje, dan door naar Schotland daar een week een huisje, verder naar een loch weer een huisje en terug ook weer 2 overnachtingen in een pub

Bismarck

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-24 08:40

Hoek van Holland - Harwich is heel goed te doen met de hond. De hond mag ook in de auto blijven en dat is voor onze hond super fijn, dat is zijn vertrouwde plekje.

Sellyxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-24 18:33

Ik lees al een tijd mee in dit topic en we gaan onze Schotland reis nu echt vastleggen, ik kan niet wachten! *\o/*

M.b.t. de overtocht kijken we momenteel naar de overtocht Ijmuiden - Newcastle (DFDS). Aangezien hier vast veel mensen zitten met ervaring met een auto/camper op de ferry, heb ik een vraag.
We gaan op reis met een (gehuurde) Volkswagen T5 (4,9 m. lang en 2 m. hoog) wat in principe nog onder de afmetingen van een 'Hoge auto' (Hoge auto volgens DFDS = max 6 meter lang en 2,2 meter hoog) past, maar tegelijkertijd dient hij multivan/camper ;). (Kleine camper volgens DFDS= max 7 meter lang en 4 meter hoog).

Ik las ergens op het internet (vanuit een reactie van DFDS zelf) dat het leidend is hoe de camper geregistreerd staat. Nadat ik het kenteken heb opgezocht via het internet krijg ik de volgende informatie.

Classificatie: Personenauto
Merk: VOLKSWAGEN
Model: CALIFORNIA

Ik neem aan dat wij dit busje dus 'gewoon' onder een 'hoge auto' kunnen boeken? Ik kan het morgen ook even aan de klantenservice vragen maar ik was eigenlijk van plan om vanavond eindelijk te boeken :D

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-24 20:50

Sellyxx schreef:
Ik lees al een tijd mee in dit topic en we gaan onze Schotland reis nu echt vastleggen, ik kan niet wachten! *\o/*

M.b.t. de overtocht kijken we momenteel naar de overtocht Ijmuiden - Newcastle (DFDS). Aangezien hier vast veel mensen zitten met ervaring met een auto/camper op de ferry, heb ik een vraag.
We gaan op reis met een (gehuurde) Volkswagen T5 (4,9 m. lang en 2 m. hoog) wat in principe nog onder de afmetingen van een 'Hoge auto' (Hoge auto volgens DFDS = max 6 meter lang en 2,2 meter hoog) past, maar tegelijkertijd dient hij multivan/camper ;). (Kleine camper volgens DFDS= max 7 meter lang en 4 meter hoog).

Ik las ergens op het internet (vanuit een reactie van DFDS zelf) dat het leidend is hoe de camper geregistreerd staat. Nadat ik het kenteken heb opgezocht via het internet krijg ik de volgende informatie.

Classificatie: Personenauto
Merk: VOLKSWAGEN
Model: CALIFORNIA

Ik neem aan dat wij dit busje dus 'gewoon' onder een 'hoge auto' kunnen boeken? Ik kan het morgen ook even aan de klantenservice vragen maar ik was eigenlijk van plan om vanavond eindelijk te boeken :D

Je kunt 'm gewoon boeken binnen de maatvoering van de auto; die is leidend en zelfs daar kijken ze niet heel nauw want de Disco was echt iets hoger dan 1,85 maar daar ben ik nooit op aangesproken en toch wel ca 10x over gevaren, zowel DFDS, Stena als P&O.

Sellyxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-24 21:52

Oké dat is goed om te horen. Ik lees op het internet allerlei verschillende verhalen over dit type (california) tot verschil in wel ramen/achterzitjes tot niet etc. Maar inderdaad, qua afmetingen past hij sowieso binnen de categorie grote auto :)

Durante

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-24 16:44

Paar jaar geleden zijn mijn vriend en ik naar Schotland geweest, en we hebben ons ontzettend vermaakt!
Het is alweer even geleden en er komen wel mooie herinneringen naar boven, maar we zijn ook naar Wales geweest en nu haal ik soms dingen door elkaar haha!
Ik weet nog dat we de langs plaatsen; Inverness zijn geweest en in de woonplaats van de dichter Robert Burns in Dumfries. Wick; daar hebben we nog overnacht in een torenkamer van een kasteel; erg gaaf!
En natuurlijk mocht het meer van Loch ness niet ontbreken. We hadden toen erg noodweer; harde regenbuien, het water stroomde de ene kant van de bergen af en de andere kant had je het meer, en de auto's reden daar hartstikke hard langs je heen.. Toen hebben we maar even een restaurantje gepakt en zijn we souvenier winkeltjes gaan bekijken , die je daar heel veel hebt!
Misschien gaan we volgend jaar wel weer naar Schotland, heb er weer zin in.

xDenies

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-24 11:41

Wij zijn weer onderweg in Nederland naar thuis. Maar afgelopen donderdag zijn we met de ferry vertrokken. Ik heb echt genoten van Schotland en alles volgens plan kunnen bezoeken en doen. Mijn chat gpt planning was echt netjes haha.

Ik wil weer terug :')

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-24 11:42

xDenies schreef:
Wij zijn weer onderweg in Nederland naar thuis. Maar afgelopen donderdag zijn we met de ferry vertrokken. Ik heb echt genoten van Schotland en alles volgens plan kunnen bezoeken en doen. Mijn chat gpt planning was echt netjes haha.

Ik wil weer terug :')

Heerlijk land, he <3. Fijn dat t zo goed bevallen is.