Schotland; places to be?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Lielle

Re: Schotland; places to be?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-24 11:33

Ik zou iig Culloden aanraden, net westelijk van Inverness.

ual_95

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-24 11:53

Zou me ook niet te veel zorgen maken om het links rijden. Je bent het zo gewend en eigenlijk vind ik het nu logischer ook. De echte uitdaging vond ik meer de slechte éénbaanswegen in de bergen. En rijden in het donker. Er is heel veel wild... heel eng vond ik dat.

Mandarijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-24 11:58

Ik ga volgende week dan eindelijk naar Edinburgh! :):)

Heeft er iemand nog tips waar je goed kunt eten (zowel ontbijt als avondeten) en waar ze ook genoeg vegetarische opties hebben?

magda_90

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-24 12:13

ual_95 schreef:
Zou me ook niet te veel zorgen maken om het links rijden. Je bent het zo gewend en eigenlijk vind ik het nu logischer ook. De echte uitdaging vond ik meer de slechte éénbaanswegen in de bergen. En rijden in het donker. Er is heel veel wild... heel eng vond ik dat.

Helemaal mee eens!

Wij hebben daarom eigenlijk ervoor gezorgd dat we uiterlijk rondom de schemering weer bij het huisje waren. :o

ual_95 schreef:
@San87 Skye is absoluut heel erg mooi en ik had wel verwacht dat het toeristisch zou zijn. Het is vooral dat wij ruim twee weken in weinig/niet toeristische gebieden zijn geweest. Daar hadden we regelmatig zo'n 'alleen op de wereld' ervaring. Op Skye was dat wel even anders, maar prachtig is het absoluut. We hadden het beter andersom kunnen aanpakken. :+

Hier wat nog wat plaatjes van Stac Pollaidh (omgeving waar we eerder zaten) en Skye natuurlijk!

[ [url=m/7Dnie7.jpg]Afbeelding[/url] ]
[ [url=m/hfeIHQ.jpg]Afbeelding[/url] ]
[ [url=m/bxEH8L.jpg]Afbeelding[/url] ]
[ [url=m/jf7Ts9.jpg]Afbeelding[/url] ]
[ [url=m/41MBLe.jpg]Afbeelding[/url] ]
[ [url=m/BRBAod.jpg]Afbeelding[/url] ]
[ [url=m/iXuY1Q.jpg]Afbeelding[/url] ]
[ [url=m/bkgoIj.jpg]Afbeelding[/url] ]
[ [url=m/3CHAot.jpg]Afbeelding[/url] ]
[ [url=m/RYh7sn.jpg]Afbeelding[/url] ]

Wauw echt wauw! Precies die wolken en de lichtinval zo verschrikkelijk mooi. <3

De drukte op Sky kun je redelijk opvangen door ook direct vroeg er te zijn. Vaak is het dan ook het mooiste.

Leo

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-24 13:04

Wij waren gister een paar uurtjes in Edinburgh. Wat we niet echt hadden bedacht, is dat het festival gaande is in de maand augustus. Het was drúk. Echt compleet niet te vergelijken met het Edinburgh van eind juli 6 jaar geleden. Het was over de hoofden lopen in het oude centrum. Wel heel erg tof, de straatartiesten nu. Qua eten konden we nergens meer terecht, dat zou ik dus absoluut vooraf reserveren.
Verder wel genoten hoor, het was prachtig weer. Maar een behoorlijke cultuurschok na 3 weken highlands. :')

@Joltsje:
Leuke planning! Qua reistijd moet je altijd wel wat extra rekenen op wat Google zegt, de wegen hier zijn niet berekend op de hoeveelheid autoverkeer en je moet vaak op elkaar wachten.
Wil je de Ben Nevis ook op? Daar moet je toch al snel 6-8 uur voor rekenen, de 2 uur wandelen naar de waterval daarna is allicht wat te ambitieus. Let bij de waterval op dat je het pad door de gorge pakt. Bovenlangs loopt ook een pad maar is een heftige klim met veel klauterwerk, is leuk maar niet als je een tijdsplanning hebt ;) er is geen bewegwijzering en we hebben veel mensen gezien op die route die geparkeerd hadden op de grote parking bij de Lower falls, en dan is het pad bovenlangs het eerste wat je tegenkomt. Terwijl je eigenlijk de weg moet lopen tot het einde (parkeerplaats) en dan het pad door de gorge pakken. Die is niet lastig te lopen namelijk en dan ben je in 2 uur wel heen en weer.

Echt prachtige foto's weer!!

Joltsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-24 13:59

Leo, super bedankt voor de tips. ga ik zeker meenemen. Ik weet niet of we de hele Ben Nevis op willen. maar iets van die mooie natuur willen we zeker weten zien.
wat betreft het rijden, dat is wel een goeie inderdaad. en als je wat moois ziet wil je ook er ff uit en struinen. dus ik denk dat we een ambiteuze planning hebben, maar ach. gaan we na de reis wel weer uitrusten

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-24 14:02

Wij hebben op de reistijd van maps 15% extra tijd gerekend (wel met een camper) en dat klopte eigenlijk altijd wel. Behalve in de file bij de Fairy Pools :)).

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-24 17:11

Mandarijn schreef:
Ik ga volgende week dan eindelijk naar Edinburgh! :):)

Heeft er iemand nog tips waar je goed kunt eten (zowel ontbijt als avondeten) en waar ze ook genoeg vegetarische opties hebben?

https://thesuninnedinburgh.co.uk/

eet smakelijk :j

xDenies schreef:
De natuur wil ik echt niet missen en ik zou willen kijken of er een uniek Outlander punt is wat ik kan meepakken. Het gaat vooral om de beleving in Schotland te zijn.

Inkl spannende verhalen: https://eskbankhotel.co.uk/
en 's avonds kun je naar bovengenoemde Sun inn of de indiër vlak bij, ook een aanrader.

nienke555

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-24 21:00

Hoi bokkers, misschien zijn deze vragen al eens gesteld. Heb een paar pagina's gelezen maar niet alle 56 haha!

Ik ben in 2019 met mijn toenmalige vriend een week in Schotland geweest, rondom Aviemore/Cairngorms, in een AirBnB. Daar vooral gewandeld.

Nu wil ik deze herfst graag Edinburgh bezoeken, dit keer alleen. Ik denk dat ik 4 nachten wil gaan. Hebben jullie ervaring met hier in je eentje heengaan? Volgens mij is het wel een redelijk veilige stad, maar hoe is het om bijvoorbeeld 's avonds alleen naar je hotel terug te lopen? Zoiets lijkt me toch wel spannend.
Ik ben afgelopen maart in mijn eentje naar Lapland geweest, maar daar woonde verder niemand dus dat was niet zo spannend :') . Maar dit vind ik dan toch een beetje 'eng'.

En hebben jullie nog leuke aanraders voor een hotel voor iemand alleen?
Alleen uit eten gaan lijkt me ook heel gek. Maar misschien valt dat wel mee, haha! Een hotel met een restaurant lijkt me ideaal, dan hoef ik niet 's avonds nog de stad in.

Als jullie verder nog tips hebben... ik hoor het graag!

jojoleinee

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-24 21:27

Ik kan je niet heel veel verder helpen, maar een vriendin van me is vorig jaar alleen in Edinburgh geweest en ze heeft zich prima vermaakt. Heb haar helemaal niet gehoord over dat ze zich onveilig voelde oid.

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-24 21:54

nienke555 schreef:
Hoi bokkers, misschien zijn deze vragen al eens gesteld. Heb een paar pagina's gelezen maar niet alle 56 haha!

Ik ben in 2019 met mijn toenmalige vriend een week in Schotland geweest, rondom Aviemore/Cairngorms, in een AirBnB. Daar vooral gewandeld.

Nu wil ik deze herfst graag Edinburgh bezoeken, dit keer alleen. Ik denk dat ik 4 nachten wil gaan. Hebben jullie ervaring met hier in je eentje heengaan? Volgens mij is het wel een redelijk veilige stad, maar hoe is het om bijvoorbeeld 's avonds alleen naar je hotel terug te lopen? Zoiets lijkt me toch wel spannend.
Ik ben afgelopen maart in mijn eentje naar Lapland geweest, maar daar woonde verder niemand dus dat was niet zo spannend :') . Maar dit vind ik dan toch een beetje 'eng'.

Alleen uit eten gaan lijkt me ook heel gek. Maar misschien valt dat wel mee, haha! Een hotel met een restaurant lijkt me ideaal, dan hoef ik niet 's avonds nog de stad in.

Edinborough is prima alleen te doen. Natuurlijk zijn er plekken waar je beter weg blijft maar dat heeft elke stad; Edinborough is geen uitzondering.

Vier dagen is echt te weinig dus ben kritisch in waar je naartoe gaat. Doe goed wat je doet en laat de rest voor een volgende keer.
Maar wat MOET: https://www.fudgekitchen.co.uk/ _/-\o_

https://eskbankhotel.co.uk/ leuke B&B inkl spannende verhalen en een tikkie maffe eigenaar maar een aardige kerel :j Je moet wel tegen onorthodoxe ontbijten kunnen, hij heeft z'n eigen versie "full Englisch" met vis, hartige taart, eigen gebakken brood (Lekker!) en andere lekkernijen en verteld daar graag sappige verhalen bij :D

Diverse restaurants in de omgeving, veilig dorp en de bus naar Edinborough stopt voor de deur (letterlijk!) en voor 2 pond stonden wij retour binnenstad Edinborough. Kun je het gehannes met een auto niet voor hebben.

Heb je je auto bij, dan zijn de Kelpies en Falkirk wheel aanraders. Doe de Kelpies bij avond als je de tijd hebt; zie foto's eerder in het topic.

nienke555

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-24 22:27

ikke schreef:
nienke555 schreef:

Edinborough is prima alleen te doen. Natuurlijk zijn er plekken waar je beter weg blijft maar dat heeft elke stad; Edinborough is geen uitzondering.

Vier dagen is echt te weinig dus ben kritisch in waar je naartoe gaat. Doe goed wat je doet en laat de rest voor een volgende keer.

https://eskbankhotel.co.uk/ leuke B&B inkl spannende verhalen en een tikkie maffe eigenaar maar een aardige kerel :j Je moet wel tegen onorthodoxe ontbijten kunnen, hij heeft z'n eigen versie "full Englisch" met vis, hartige taart, eigen gebakken brood (Lekker!) en andere lekkernijen en verteld daar graag sappige verhalen bij :D

Diverse restaurants in de omgeving, veilig dorp en de bus naar Edinborough stopt voor de deur (letterlijk!) en voor 2 pond stonden wij retour binnenstad Edinborough. Kun je het gehannes met een auto niet voor hebben.

Heb je je auto bij, dan zijn de Kelpies en Falkirk wheel aanraders. Doe de Kelpies bij avond als je de tijd hebt; zie foto's eerder in het topic.

Ik was van plan om deze keer alleen de stad zelf te doen, voor het gebied eromheen is 4 nachten echt te weinig inderdaad haha! Heb ook geen auto bij me dan :D

Ik wil op dag 1 heenreizen en dan in de namiddag alvast de stad in. Dan dag 2, 3 en 4 volledig voor de stad en haar bezienswaardigheden en dag 5 weer naar huis.

Ik ga je linkjes even bekijken!

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-24 22:50

nienke555 schreef:
ikke schreef:

Ik was van plan om deze keer alleen de stad zelf te doen, voor het gebied eromheen is 4 nachten echt te weinig inderdaad haha! Heb ook geen auto bij me dan :D

Ik wil op dag 1 heenreizen en dan in de namiddag alvast de stad in. Dan dag 2, 3 en 4 volledig voor de stad en haar bezienswaardigheden en dag 5 weer naar huis.

Ik ga je linkjes even bekijken!

Dat kan prima maar dan inderdaad alleen de stad doen.

Wij hebben wel altijd de auto mee, deels omdat de boot (en het eten!!) onderdeel van de lol zijn :9

Oh, the Scotisch museum is gratis maar al loop je er twee dagen rond, heb je nog niet alles gezien! https://www.nms.ac.uk/national-museum-of-scotland/ besteed daar dus vooral wat tijd!
Het paleis schijnt wat tegen te vallen, hoor ik van diverse kanten. Ik zou me daar dus wat minder druk om maken.

In Edinborough zelf zijn ook best wat opties qua B&B en hotels maar net buiten de ring wordt het gevoelig goedkoper. Beetje tactisch kiezen qua openbaar vervoer helpt dan :j

xDenies

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-24 07:58

Ik heb dus aan ChatGPT gevraagd om een reis van zoveel dagen te plannen met bijv Outlander waardige plekken. Heel interessant. Geeft een goed handvat, voor mij dan in ieder geval!

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-24 10:40

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Kelpies en Falkirk Wheel hebben we al gedaan. De Kelpies zijn het parkeergeld niet waard. We waren er letterlijk zo weer weg. Het was er heel druk en tja, het zijn gewoon 2 'paardenkoppen'. We hadden er allemaal toch wat meer van verwacht. 's Avonds moeten ze mooi verlicht zijn, maar toen waren we er niet. Maar om nu alleen 2 beelden te bekijken, tja, het is dat het niet om was en dus blij dat ik ze gezien heb. Maar om er apart naartoe te rijden, nee.

De Falkirk wheel is weer parkeergeld betalen en tja, dat is dus echt een toeristenfuik. Je kunt met een rondvaartboot er in en dan kun je even naar boven, de tunnel door en dan ga je weer terug en weer met de wheel naar beneden. Gewoon overslaan. Dan kun je nog beter een drankje doen bij de Kelpies. Dat kan daar wel en hebben we niet gedaan. Kan ook bij de Wheel overigens.

Het Wallace monument is wel leuk. We zijn ook in de toren geweest en het entreegeld is nog redelijk te doen. Parkeren is gratis.

Menzies Castle is het geld niet waard, we waren met een gezinskaartje 26 pond kwijt en tja, het kasteel was stoffig, de vloeren niet schoon, niet goed onderhouden en weinig te zien.

De diverse watervallen daar in de buurt zijn wel mooi.

Gairngorm Mountain voor downhill mountainbiken is erg leuk.
Afbeelding

De berg beklimmen is uiteraard ook leuk om te doen.
Afbeelding
Afbeelding

Leo

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-24 11:03

Wat had je precies anders verwacht dan 2 paardenkoppen?

Parkeergeld betaal je vrijwel overal als het om beheerde parkeerplekken of populaire plekken gaat. Meestal is dat 3 pond, we hebben ook ergens 10 pond betaald. Prima verder. We zijn op vakantie. Ook zat plekken waar je niet betaalt, maar dan mag je er vroeg bij zijn of mazzel hebben.

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-24 11:57

Leo schreef:

Parkeergeld betaal je vrijwel overal als het om beheerde parkeerplekken of populaire plekken gaat. Meestal is dat 3 pond, we hebben ook ergens 10 pond betaald. Prima verder. We zijn op vakantie. Ook zat plekken waar je niet betaalt, maar dan mag je er vroeg bij zijn of mazzel hebben.

Kelpies is ook het verhaal wat erbij hoort; je kunt erin, waarbij dan ook uitleg over de constructie.
Idem voor The Wheel, dat is meer dan alleen rondje varen. Als je te voet door de tunnel gaat en aan de andere kant het sluizencomplex beklimt, heb je een beeld waarom het er allemaal is. Dat ding is geen geintje, het heeft een functie!

Wij denken dat we heer en meester zijn als het over water gaat, maar die Britten hebben toch echt dingen moeten verzinnen waarvan ik me afvraag of wij dat zo simpel voor elkaar gekregen zouden hebben.
In de basis is het systeem van kanalen (en narrowboats) afgekeken van het Nederlandse systeem met de trekschuit maar in de pannekoek NL is dat een stuk simpeler bouwen dan in GB.

Leo

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-24 12:15

ikke schreef:
Leo schreef:

Kelpies is ook het verhaal wat erbij hoort; je kunt erin, waarbij dan ook uitleg over de constructie.
Idem voor The Wheel, dat is meer dan alleen rondje varen. Als je te voet door de tunnel gaat en aan de andere kant het sluizencomplex beklimt, heb je een beeld waarom het er allemaal is. Dat ding is geen geintje, het heeft een functie!

Wij denken dat we heer en meester zijn als het over water gaat, maar die Britten hebben toch echt dingen moeten verzinnen waarvan ik me afvraag of wij dat zo simpel voor elkaar gekregen zouden hebben.
In de basis is het systeem van kanalen (en narrowboats) afgekeken van het Nederlandse systeem met de trekschuit maar in de pannekoek NL is dat een stuk simpeler bouwen dan in GB.

Precies dat, ik vond het mateloos imposant :j Juist de geschiedenis/ achtergrond informatie en dan idd die imposante beelden / constructie. Fantastisch :j

Berdien

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-24 12:33

Ik ben meerdere keren bij de Kelpies geweest en ik vind ze elke keer weer onverminderd fascinerend. Zo groot, zo mooi gemaakt en vooral vanuit elke hoek en met elk type licht weer anders. Prachtig!

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-24 19:12

Tja, ik vond het gewoon tegenvallen. De wheel vooral. Niets mis mee lijkt me.
Het valt me op dat je bij populaire dingen altijd oh en ah en geweldig moet roepen. Maar niet iedereen heeft dezelfde smaak.
Kelpies waren beter dan de wheel, maar het is een been there done that.
Afgestreept dus. Ik vond de Kelpies er uitzien als 2 paarden in paniek die aan het verdrinken waren. Niet mythisch of juist evil. Ze zijn zeker groot en mooi gemaakt, maar het was ook te toeristisch met een winkel er zelfs bij.

Falls of Bruar vond ik wel mooi.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-24 19:29

Ik vind ze er niet uitzien alsof ze verdrinken. Ze vertellen imo wel een verhaal, dat van de Schotse werkpaarden.

Maar inderdaad, ieder zijn/haar ding. Ik vond ze de moeite waard te bekijken.

xDenies

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-24 18:25

Nou, als t gaat zoals ik het wil plannen, dan ga ik eindelijk eind oktober naar Schotland!! :D

Reusje0504

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-24 09:12

nienke555 schreef:

Ik ben in mei in mijn eentje geweest en was echt top! Ik heb evt nog wel een tip voor een simpele B&B in edinburgh met fijne busverbindingen en in de omgeving van een universiteitscampus. Voelde me superveilig tussen de studenten.

Domiinooo_

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-24 12:38

Ik ga ook regelmatig een weekendje alleen naar Edinburgh, heel leuk en voel me er ook altijd superveilig!

xDenies

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-24 17:02

xDenies schreef:
Nou, als t gaat zoals ik het wil plannen, dan ga ik eindelijk eind oktober naar Schotland!! :D

Eindelijk gaat het gebeuren! Mijn reis naar Schotland is geboekt! *\o/* *\o/*