[VOLG] Leven als Callas in Frankrijk! Mo & Co in: Het tij keren deel 2

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

SjonnieZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-25 11:16

Marilu schreef:
Ja, ik vind het ook zonde om het weg te smijten. Het is wel echt een kunstwerkje. Ook de natuurlijke kleuren zijn zo mooi gemengd, een gestreept nestje eigenlijk.
Voor altijd bewaren zal het hem niet worden, maar ik ga het nog wel een tijdje koesteren.
Ik zou ook wel eens willen zien hoe het er vanbinnen uit ziet.

Mss op termijn het rustig afhalen en doorsnijden?

senna21

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-25 12:12

Marilu schreef:
Ja, ik vind het ook zonde om het weg te smijten. Het is wel echt een kunstwerkje. Ook de natuurlijke kleuren zijn zo mooi gemengd, een gestreept nestje eigenlijk.
Voor altijd bewaren zal het hem niet worden, maar ik ga het nog wel een tijdje koesteren.

Met dat gif erin, zou ik het niet bewaren.

Marilu

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-25 13:31

Ook waar, senna21. Nog niet eens bij stilgestaan, dat die nest nu vol gif zit ...

De bijen zullen dan ondergebracht zijn bij een imker, neem ik aan, SjonnieZ ?
Of kan een imker niet gelijk welke bijen 'gebruiken' voor het maken van honing ? Daar heb ik dus eigenlijk ook geen idee van ...

Vinden jullie ook niet, dat er tegenwoordig veel 'mutanten' in de insectenwereld lijken te bestaan ?
Ik heb de indruk dat er 'vroeger' (ik ben er alweer 60 ;-) ), minder verschillende soorten insecten bestonden. Je had ofwel wespen en je had bijen, bv. Nu lijken die allemaal ondersoorten te hebben, want ze zien er niet meer zo 'uniform' uit als dat vroeger was (of voor mij leek, toen).

Een vliegend hert heb ik nog nooit levend gezien ... en ik denk dat ik dat ook liever niet doe, want die zijn wel ontzéttend groot, hé ... ;)

Monique1963

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-07-25 18:49

Voor iedereen die benieuwd was naar de muis in het doucheputje, tractors testen, cute Zozo die pootje kan geven, de paardjes en tapas, klik hier:

https://youtu.be/msA6N67DHW8

Marilu schreef:

LOL, uithollen en een ledlichtje in hangen. Dan heb je wel echt iets heel bijzonders!

SjonnieZ schreef:
Zo dames alles weer eens bijgelezen.
Heb de afgelopen 2 weken de buurjongen (boomerhondje) te logeren gehad en ben een weekend in laag soeren geweest.. meteen deze week “beloond” met een stevige portie werk en achterwacht dienst dus weinig tijd om echt rustig te lezen.

Maar goed nu dus met een kopje thee op de bank.
Die sprinkhaan vind ik werkelijk prachtig ook naturel en ik kan echt genieten als ik insecten beestje zie. Laatst gewoon 10 minuten naar een vliegend hert op m’n muur staan kijken.

Hoornaars daarentegen vind ik niet chill, goed dus dat je die op tijd hebt laten weghalen.

Wij hadden deze week op stal ook iets aparts. In een holle buis van het hek naar 1 van de paddocks had zich een bijen nest genesteld.
Gezien dat hek tientallen keren per dag open en dicht gaat en door mens en paard gebruikt wordt hebben ze het maar weg laten halen.
Wel bijzonder dat die beesten zelf al zo’n drukke plek uitgekozen hadden.

Wel prachtig om te zien hoe ze dat nest in die buis hadden gemaakt.

Leuk dat je een logeetje had, was hij braaf? Dat laatste sjonnie hebben wij ook, idd in de holle buis van een tuintafel. Maar goed ze doen daar geen kwaad en het zijn metsel wespen geen bijen. Zonde dat ze nou precies daar bij jou zijn gaan zitten. Het is te link om ze daar te laten.
Vliegend herten zijn mij te onvoorspelbaar. Zit je te kijken, vliegen ze op, zakken ze tig meter omlaag en komen in je haar of trui. Wel heb ik ooit een foto van twee vechtenden gemaakt en daar later een pentekening van gemaakt.

Afbeelding

SjonnieZ schreef:
Marilu schreef:

Mss op termijn het rustig afhalen en doorsnijden?

Zou ik ook doen idd. Ik zou ook willen weten hoe deze prachtige structuur er van binnen uit ziet.

senna21 schreef:
Marilu schreef:

Met dat gif erin, zou ik het niet bewaren.

Ik denk dat het gif wel verdampt. Marilu, als je hem niet wilt, stuur hem dan maar op naar Frankrijk ;-)

Marilu schreef:
Ook waar, senna21. Nog niet eens bij stilgestaan, dat die nest nu vol gif zit ...

De bijen zullen dan ondergebracht zijn bij een imker, neem ik aan, SjonnieZ ?
Of kan een imker niet gelijk welke bijen 'gebruiken' voor het maken van honing ? Daar heb ik dus eigenlijk ook geen idee van ...

Vinden jullie ook niet, dat er tegenwoordig veel 'mutanten' in de insectenwereld lijken te bestaan ?
Ik heb de indruk dat er 'vroeger' (ik ben er alweer 60 ;-) ), minder verschillende soorten insecten bestonden. Je had ofwel wespen en je had bijen, bv. Nu lijken die allemaal ondersoorten te hebben, want ze zien er niet meer zo 'uniform' uit als dat vroeger was (of voor mij leek, toen).

Een vliegend hert heb ik nog nooit levend gezien ... en ik denk dat ik dat ook liever niet doe, want die zijn wel ontzéttend groot, hé ... ;)

Over bijen weghalen ben ik super teleurgesteld. Wij hadden hier een zwerm. Komen ze hem niet halen omdat het wilde bijen kunnen zijn en dus ziektes kunnen dragen. Zo flauw. 90% van de bijen die uitzwermen zijn van imkers zelf. Er zijn nauwelijks wilde bijen meer. Ja, als ze komen, spuiten ze ze af. Echt te triest voor woorden. Als het ons ooit weer overkomt dan gaan we scheppen en dan ergens 2 km verderop 's nachts weer loslaten.

Bijen zijn niet standaard zwart met gele streepjes. Er zijn enorm veel kleuren, wij hadden in de Corrèze bijna zwarte bijen. En dat waren toch echt honingbijen. Daarnaast zijn er nog vele soort solitaire bijen.

Ik denk niet dat er meer mutanten zijn. Ik denk wel dat de insecten die we nu leren kennen al heel lang geleden gedetermineerd zijn, maar ik ben het wel met je eens dat er insectensoorten zijn die hun leefgebied vergroten doordat wij mensen zoveel reizen en ze meenemen. En hoe meer mensen er komen, hoe groter het risico wordt dat beestjes zich elders vestigen, waar ze niet inheems zijn.

Marilu

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-25 11:01

Wat een temperaturen, hé, ... in de 40° !
Maar hangt de thermometer daar in de zon ? Ik dacht te zien van wel. Zo ja, dan 'valt het nog ergens mee', niet, want dan zal het in de schaduw een 30° zijn, zoals in de paardenstal ?

Hier valt op het moment een mals regenbuitje. Eventjes wat vocht voor de natuur. Het is eigenlijk echt wel nodig, al zal ik niet snel op regen roepen.

De vrienden die tapas kwamen eten, zijn die ook vegetarisch/veganistisch ?
Zo neen, hoe reageren ze op deze vegan hapjes ?
Ik heb soms de indruk dat mensen soms al op voorhand beginnen te protesteren tegen iets veggie/vegan, nog vóórdat ze het geproefd hebben.
Zo had ik vorig jaar, voor mijn 60ste verjaardag, met twee vriendinnen die ook 60 werden dat jaar, een feestje gegeven. Een van deze 2 vriendinnen is enorm fanatiek vóór dierenrechten en dus ook erg fanatiek tegen alle dierlijke producten, dus ook geen leren schoenen en dergelijke ...
We hebben toen qua catering een 'pizza aan huis bakdienst' gecontacteerd. Die moesten er dus voor zorgen, dat alles veggie/vegan zou zijn. Dus er was nog wel een compromis om ook kaas te gebruiken op een deel van de pizza's, maar ongeveer 1/3 moest gemaakt worden met vegan kaas (lang leve de Violife ;) ).
Daar was op voorhand ook al veel kritiek op van fervente vleeseters, maar achteraf kwam iedereen zeggen dat de pizza's enorm lekker waren (zelfs die met de vegan kaas) :D

Monique1963

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-07-25 12:12

Marilu schreef:
Wat een temperaturen, hé, ... in de 40° !
Maar hangt de thermometer daar in de zon ? Ik dacht te zien van wel. Zo ja, dan 'valt het nog ergens mee', niet, want dan zal het in de schaduw een 30° zijn, zoals in de paardenstal ?

Hier valt op het moment een mals regenbuitje. Eventjes wat vocht voor de natuur. Het is eigenlijk echt wel nodig, al zal ik niet snel op regen roepen.

De vrienden die tapas kwamen eten, zijn die ook vegetarisch/veganistisch ?
Zo neen, hoe reageren ze op deze vegan hapjes ?
Ik heb soms de indruk dat mensen soms al op voorhand beginnen te protesteren tegen iets veggie/vegan, nog vóórdat ze het geproefd hebben.
Zo had ik vorig jaar, voor mijn 60ste verjaardag, met twee vriendinnen die ook 60 werden dat jaar, een feestje gegeven. Een van deze 2 vriendinnen is enorm fanatiek vóór dierenrechten en dus ook erg fanatiek tegen alle dierlijke producten, dus ook geen leren schoenen en dergelijke ...
We hebben toen qua catering een 'pizza aan huis bakdienst' gecontacteerd. Die moesten er dus voor zorgen, dat alles veggie/vegan zou zijn. Dus er was nog wel een compromis om ook kaas te gebruiken op een deel van de pizza's, maar ongeveer 1/3 moest gemaakt worden met vegan kaas (lang leve de Violife ;) ).
Daar was op voorhand ook al veel kritiek op van fervente vleeseters, maar achteraf kwam iedereen zeggen dat de pizza's enorm lekker waren (zelfs die met de vegan kaas) :D

Hi Marilu, leuke vragen. Nou, het grappige is, dat héél erg veel basiskaas op pizza al veganistisch is, maar dat weet bijna niemand. Dat heet pizzaschmeltz. Zoek het maar eens op. Dat is van aardappelen en dus erg veel goedkoper dan van melk. Wij weten dat van een voedselcontroleur die ons dat vertelde. Dus miljarden mensen op deze aarde eten al pizza met basis veganistische kaas zonder het te weten, zonder het te proeven. De kazen die erboven op komen zijn dan wel echt.

De mensen die kwamen zijn opportunisten zo noemen ze zichzelf. Ze eten wat op hun bord komt of dat nu vlees of iets anders is. Qua financiën moeten ze het wat rustiger aan doen en eten dus minder vlees. Zij is sportlerares en zij eet wel vaker vegetarisch. Hij is heel erg dik en wil zichzelf geen vegetariër noemen. Mogelijk vleesverlater. Ze zijn wel enorm bezig met eten zelf maken en biologisch. Ze maken eigenlijk alles wat ze eten, vanaf de eerste korrel helemaal zelf.

Dieren die ze eten zijn vaak van hun buurman.

Ze hebben zich niet zo uitgelaten over hoe ze het vonden. Ze waren wel verbaasd dat álles veganistisch was, dus ook de plakjes kaas, smeerkaas etc. Ze zeiden wel dat ze het verschil van smaak met echte worsten niet merkten. Ze waren wel onder de indruk van de hoeveelheid veganistische dingen die er te koop is. Ik geloof dat het meer om de gezelligheid ging. En dat was ook zo, het was gezellig.

SjonnieZ

Re: [VOLG] Leven als Callas in Frankrijk! Mo & Co in: Het tij keren deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-25 14:39

Hoe de bijen bij ons op stal verwijderd zijn weet ik niet. Ik ben geen eigenaar van de stal. De nest inrichting zit er in elk geval nog wel. Deze foto heb ik gisteren gemaakt.
Afbeelding
Afbeelding

Ik heb niet het idee dat er veel mutanten zijn Marilu, eerder dat bepaalde insectensoorten tegenwoordig meer aanwezig lijken te zijn.

Die vliegende herten zijn soms indrukwekkend groot en kunnen doordat ze onhandige vliegers zijn nog wel eens verrassend naar je toekomen. Mooie tekening Monique.. volgens mij ben jij een heel creatief mens.

Opportunisten.. geweldige term weer Monique. Bijzonder toch hoe wij altijd voor onszelf en anderen hokjes creëren..ze kunnen ook gewoon aangeven dat ze vrijwel alles eten.

Marilu

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-25 14:47

Ha, dat juich ik dan wel toe, dat die pizzaschmeltz plantaardig is :D
Alle beetjes helpen, nietwaar.

Al blijft het ontzettend moeilijk om een juist evenwicht te vinden tot diervriendelijk/gezond/lekker ...
Ik denk dan maar dat iedere poging in de juiste richting een goeie is. Wat de reden dan ook is. Bij deze mensen speelt het financiële aspect ook mee lees ik.

Toch blijft het vlees zwak. Zo ben ik dus eigenlijk al geruime tijd áf van de zuivel, en dat waar ik vroeger echt heel veel zuivel verbruikte (kaas, melk, yoghurt), omdat ik al eerder vlees had afgezworen.
Toch ben ik bv. altijd wél feta blijven eten. Vooral omdat ik dit geweldig lekker vind. Ik eet het uiteraard wel niet alle dagen, eerder af en toe. Maar dat is dan voor mij een soort van compromis geworden : het is fout, maar toch eet ik het.
Verder heb ik geen idee hoe de schapen die de melk moeten aanleveren voor deze feta gehouden worden ... Hoe de koeien gehouden en behandeld worden, die voor de dagelijkse melk en kaas instaan, daarvan hebben we tegenwoordig wel allemaal beeld en klank. Bij die schapen zal het er ongetwijfeld niet veel beter aan toe gaan, maar toch heb ik, zolang ik niet geconfronteerd word met de harde werkelijkheid, het idee dat dit er veel idyllischer aan toe gaat ... (ongetwijfeld uitermate naïef van mijnentwege).

Maar daar hebben we het enkele pagina's geleden ook al over gehad, denk ik, dus ik val in herhaling ;)

SjonnieZ, net voor ik mijn post wou plaatsen, zag ik nog jouw foto.
Ongelofelijk toch, hoe die kleine wezentjes zo'n mooie nesten en raten kunnen maken !

SjonnieZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-25 15:01

Ja hè ik heb ook met verbazing naar de inrichting staan kijken.. zo kunstig

En dat mensen tegenwoordig uit financiële overwegingen minder of geen vlees meer eten hoor ik steeds vaker om me heen. Dat is uiteraard helemaal prima, maar ook zorgelijk want vegetarische en veganistische producten zijn ook duur.

Monique1963

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-07-25 15:12

Mooie foto Sjonnie, wisten jullie trouwens dat bijen helemaal niet zo netjes een zeskantje kunnen maken? De allereerste cel begint als een rondje en het is gewoon een feit dat als je meerdere even grote rondjes strak tegen elkaar duwt, er zeskanten ontstaan.

Sjonnie als ik een advies mag geven, probeer met een bezemsteel of stok oid dat nest kapot te duwen. Bijennesten staan erom bekend voor andere bijen heel lang aantrekkelijk te blijven qua geur. Het kan dus zo zijn dat andere bijen er weer inkomen. Als het nog zo ongeveer heel is, dan blijft het interessant. Is het helemaal kapotgestoken, dan is het minder aantrekkelijk voor ze.

Dank voor je complimentjes over de tekening. Ik heb idd heel wat getekend in mijn leven, maar de laatste 20 jaar niet meer. Ik heb ook tassen gemaakt van gerecycled papier, maar nu maak ik miniaturen van bouwpakketten. Dat is nu mijn crea uitlaatklep.

Tja, weer een nieuw volk: de opportunist. Ik denk dat ze er meer mee bedoelden dat ze eten wat ze te pakken kunnen krijgen voor hun budget.

Ja, de hokjesgeest is enorm de laatste jaren. Iedereen wil graag ergens bij horen. Ik zit in het hokje dat ik nergens bij wil horen hahaha.

En Marilu, ik denk dat iedereen moet doen wat hij vindt dat hij moet doen. Ik vind het wel erg fijn als mensen dierenleed (ook indirect) proberen te voorkomen of in ieder geval niet helpen het in stand te houden. Ik denk dat niemand dierenleed wil, maar precies wat je zegt, als je niet weet dat je het veroorzaakt, dan zul je er ook niet mee stoppen.

Ja, met geiten en schapen gaat het precies hetzelfde als met koeien. Dus ook hier moeten de moederdieren ieder jaar een baby dragen om melk te kunnen blijven geven en de baby's worden meteen weggehaald. Dat is bij geiten ook zo.

Bij schapen mogen vaak de lammeren nog 2 maanden bij moeder blijven, voordat ze gescheiden en geslacht worden. Dus van alle kazen is schapenkaas dan nog het diervriendelijks. Maar als je feta zo lekker vindt, waarom neem je het dan ook niet van Violife. Echt, ik proef het verschil niet!

Afbeelding

Ik liet ChatGPT even rekenen:

Als je elke week 1 dag geen vlees eet, bespaar je over een mensenleven (stel: 80 jaar)

Kippen ~320 kippen
Varkens ~10 varkens
Runderen ~2–3 runderen
Vissen ~2.000–4.000 vissen
Garnalen/mosselen Tientallen duizenden

Ik heb volgens hem dit dierenleed al bespaard, ik eet zeg maar 50 jaar geen dieren/zuivel meer. (is niet helemaal correct, maar anders werd het wel erg ingewikkeld

Totaal geschat over 50 jaar (vleesvrij én zuivelvrij):

Kippen (vlees) ~1.400 dieren
Kippen (eieren/haantjes) ~100 dieren
Varkens ~40 dieren
Runderen (vlees) ~10 dieren
Kalfjes (zuivel) ~50 dieren
Melkkoeien ~10 dieren
Geitenbokjes ~30–50 dieren
Lammeren ~10–20 dieren
Vissen ~2.000–7.000 dieren
Schaaldieren Tientallen- tot honderdduizenden dieren

En ecologisch?
Daarbovenop heb je ook ongeveer het volgende bespaard in 50 jaar (geschat, bron: Oxford University, Poore & Nemecek 2018):

>80.000 kg CO₂-uitstoot

>1.5 miljoen liter water

Honderden vierkante meters landgebruik per jaar

Tientallen tonnen voer die niet eerst naar dieren gingen

Marilu

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-25 15:22

Ja, ik heb die al wel zien liggen, die Violife 'feta'.
Ik gebruik al lang de Violife 'gouda' en regelmatig de 'creamy'. Over beide erg tevreden.
En bij ons pizzafeestje hebben ze toen de Violife 'mozzarella' gebruikt.

Kijk, dan heb ik toch al wel veel dierenlevens gespaard in de loop der jaren :o
Zoals gezegd, alle beetje helpen !

Klopt wel, SjonnieZ, dat vegetarische/veganistische producten echt niet goedkoop zijn.
Maar dat betreft dan de 'vervangers' in de vorm van vegan kazen en broodbeleg bv.
Als je écht alleen maar groenten eet, zal het financieel wel wat schelen, vermoed ik ...

Monique1963

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-07-25 15:28

SjonnieZ schreef:
Ja hè ik heb ook met verbazing naar de inrichting staan kijken.. zo kunstig

En dat mensen tegenwoordig uit financiële overwegingen minder of geen vlees meer eten hoor ik steeds vaker om me heen. Dat is uiteraard helemaal prima, maar ook zorgelijk want vegetarische en veganistische producten zijn ook duur.

Inderdaad zou het zorgelijk kunnen zijn als het ten koste zou gaan van de gezondheid van mensen. Ik eet weinig aanvullends gezonds wat men vindt dat je moet nuttigen om gezond te blijven als vegan, en ik ben prima gezond. Dus je hoeft niets extra's te eten. Ook B12 is erg overrated. Je kunt het allemaal gewoon weglaten en je eiwitten en proteïnen uit gewoon groenten, noten en fruit halen.

Marilu schreef:
Ja, ik heb die al wel zien liggen, die Violife 'feta'.
Ik gebruik al lang de Violife 'gouda' en regelmatig de 'creamy'. Over beide erg tevreden.
En bij ons pizzafeestje hebben ze toen de Violife 'mozzarella' gebruikt.

Kijk, dan heb ik toch al wel veel dierenlevens gespaard in de loop der jaren :o
Zoals gezegd, alle beetje helpen !

Klopt wel, SjonnieZ, dat vegetarische/veganistische producten echt niet goedkoop zijn.
Maar dat betreft dan de 'vervangers' in de vorm van vegan kazen en broodbeleg bv.
Als je écht alleen maar groenten eet, zal het financieel wel wat schelen, vermoed ik ...

Kijk dat bedoel ik, alle bee(s)tjes helpen ;-)

Ik vind Violife echt erg fijn. En lekker! En toegankelijk je ziet het steeds vaker. Bij de Intermarché in ons dorp ligt het zelfs tussen de gewone kaas. Ik proef aan de plakjes geen verschil. Ik merk het wel aan de structuur. Zou ik bijv een plakje violife kaas om een augurkje willen buigen met een prikkertje erdoor, dan gaat het niet, want dan breekt het. het is minder flexibel als echte kaas denk ik. Maar net zo lekker!

SjonnieZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-25 16:00

Ik geloof best dat je bij een gevarieerd eetpatroon ook veganistisch of vegetarisch (grotendeels) aan je voedingstoffen kunt komen.
Waar ik me wel zorgen om maak is dat mensen die voor vegetarisch kiezen uit financiële overwegingen niet altijd voor de gezonde groente soorten kiezen maar vaak van vlees overstappen op vleesvervangers en combineren dat dan met friet etc.
Daarbij worden die vervangers langzamerhand net zo duur als vlees en zijn echt niet allemaal gezond.

Je schrikt Monique trouwens hoe weinig sommige mensen nog weten over het bereiden van onverpakte groenten of überhaupt over eten maken.
Heb in coronatijd als kantoormedewerker geholpen in de zorg (verpleeghuis). Bewoners moesten op de kamer eten en het eten werd door ons geserveerd. Wat ik daar zag.
Jongere medewerkers die nog nooit van witlof en sperziebonen hadden gehoord. Erwten herkenden ze soms nog net.
1 meisje serveerde doodleuk een bord met aardappelkroketjes, aardappelpuree en krieltjes. Toen ik haar vroeg waarom ze dat deed, gaf ze aan dat de bewoner aangegeven had alles te lusten en dat zij zelf mocht kiezen. Op de vraag of ze wist wat ze serveerde reageerde ze ontkennend.

Violife ken ik niet. Ik zal eens kijken of de plus het verkoopt. Probeer ik het eens uit. Ik werk ook veel met feta.

Dat nest kapot maken is een goede tip. Ik ga het met m’n stal eigenaresse bespreken.

Monique1963

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-07-25 16:29

SjonnieZ schreef:
Ik geloof best dat je bij een gevarieerd eetpatroon ook veganistisch of vegetarisch (grotendeels) aan je voedingstoffen kunt komen.
Waar ik me wel zorgen om maak is dat mensen die voor vegetarisch kiezen uit financiële overwegingen niet altijd voor de gezonde groente soorten kiezen maar vaak van vlees overstappen op vleesvervangers en combineren dat dan met friet etc.
Daarbij worden die vervangers langzamerhand net zo duur als vlees en zijn echt niet allemaal gezond.

Je schrikt Monique trouwens hoe weinig sommige mensen nog weten over het bereiden van onverpakte groenten of überhaupt over eten maken.
Heb in coronatijd als kantoormedewerker geholpen in de zorg (verpleeghuis). Bewoners moesten op de kamer eten en het eten werd door ons geserveerd. Wat ik daar zag.
Jongere medewerkers die nog nooit van witlof en sperziebonen hadden gehoord. Erwten herkenden ze soms nog net.
1 meisje serveerde doodleuk een bord met aardappelkroketjes, aardappelpuree en krieltjes. Toen ik haar vroeg waarom ze dat deed, gaf ze aan dat de bewoner aangegeven had alles te lusten en dat zij zelf mocht kiezen. Op de vraag of ze wist wat ze serveerde reageerde ze ontkennend.

Violife ken ik niet. Ik zal eens kijken of de plus het verkoopt. Probeer ik het eens uit. Ik werk ook veel met feta.

Dat nest kapot maken is een goede tip. Ik ga het met m’n stal eigenaresse bespreken.

Ik denk dat mensen die uit financiële overwegingen geen vlees meer kopen, geen vegetarische burgers oid gaan kopen, is net zo duur. Ik denk dat dergelijke mensen eerder naar de knaller zullen gaan. Ik heb hier nog niet gehoord dat 'arme' mensen dan maar vegetarische vervangers kopen omdat vlees te duur zou zijn.

Ik denk wel dat mensen die geen geld hebben, minder gezond eten omdat goedkoop eten nu eenmaal minder gezond is. Biogroente is ook niet te betalen, fruit is superduur geworden. Echt een pot multivitamine is goedkoper!

In Frankrijk hoef je in ieder geval geen vegetariër te worden voor de goedkoopte, want als je vervangende producten zoek, is het veel duurder. Ik zie hier in frankrijk ook duidelijk meer dat dergelijke prod, net als bio, gekocht worden door mensen die bewust ervoor kiezen om anders te eten, dat zijn vaak de wat meer bemiddelde trendy en hippe, werkende mensen.

Dus nee ik maak me geen zorgen over dat arme mensen slechte vegetarische prod zullen gaan kopen.

Ja, alle vegetarische verpakte producten zijn m.i. processed food en dat is sowieso minder goed, net als alle niet-vegetarische processed foods. Rauw blijft het beste.

En ik geloof zeker dat de generaties na mij (ik ben 60+) steeds minder weten over eten bereiden. Kant-en-klaar is veel makkelijker. Zo is ook Amerika dik geworden en Europa volgt.

Dat zullen generaties ouder dan mij ook wel over ons gezegd hebben, want toen ik in Frankrijk kwam, ging er een wereld aan groente voor me open. Pompoenen, kun je die eten? Is dat niet voor Halloween? Navet, pastinaak, schorseneren, knolselderij, aardpeer, koolraap, rammenas, snijbiet, postelein, raapstelen, kervelknol, molsla, oude pompoenrassen, zeekool, wortelpeterselie, heb ik allemaal hier ontdekt.

Marilu

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-25 19:09

Schorseneren maakte mijn moeder zaliger regelmatig in de winter.
Héél erg lekker. Dat waren voor mij dan de winterse asperges ;)
Was dan in een witte saus, niet helemaal dezelfde als die op de bloemkool ging, denk ik ...

Ik heb ze zelf nog nooit klaargemaakt. Wel nog gegeten vanuit de diepvries.
Ik herinner me nog dat ons moeder die schilde met de keukenhandschoenen aan, omwille van het sap/slijm dat uit die schorseneren kwam.
Schorseneren schoonmaken, een klusje waar de meeste vrouwen tegenwoordig tegenop kijken, denk ik. Mezelf incluis :D
Rammenas ken ik wel en vind ik helemaal niet lekker. En knolselder maakt mijn man wel eens.
Al die andere groenten die je noemt, ken ik niet en/of heb ik tenminste nog nooit (bewust) gegeten.

Tinka

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-25 19:49

Mo, misschien heb jij er ervaring mee? Bonita heeft een hele nare plek op haar rug, ze was niet aan het likken of bijten, het is een soort hot spot. Heb jij ervaring met honden die door steekbeesten gestoken zijn? Ik denk namelijk dat dat de oorzaak is.
Afbeelding
Heb het geschoren, ze ziet er niet uit nu

SjonnieZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-25 20:15

De echte minima zal idd niet gauw vegetarisch gaan eten, Monique dat ben ik met je eens. Triest maar waar maar een doos frikandellen is dan nog steeds het goedkoopste.

Maar de middenklassen krijgen het ook steeds moeilijker. Daar zitten genoeg mensen tussen die vegetarisch of veganistisch zijn.
In het verleden waren de vervangers echt wel goedkoper en waren ze vaak in de reclame. Dan waren de vleesvervanger vakken zo leeg.
Maar de prijzen zijn gestegen en frequentie van de reclame acties lijkt gedaald.
Volgens mij heeft de Ned overheid de kiloknallers aan banden gelegd. Gevoelsmatig kom ik die minder tegen, al is dit meer een eigen indruk. Ik koop dat nooit.

Een aantal groenten die jij opnoemt staan tegenwoordig bekend als vergeten groente. Deze kom je wel vaker tegen in restaurants.

Knolselderij gaat hier al jaren in de erwtensoep
Van pastinaak en pompoen wordt soep getrokken en schorseneren koop ik altijd van hak.
De zoete aardappel is tegenwoordig ook heel populair.
Rammenas ken ik niet.

MoriMann

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-25 21:07

Monique1963 schreef:
Dieren die ze eten zijn vaak van hun buurman.

Mijn hoofd vond dit erg grappig geformuleerd, omdat het een eigen 'alinea' was en daarom heerlijk uit de context getrokken kon worden.

Ik ga weer onder mijn steen ;)

Jet

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-25 22:10

Monique1963

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-07-25 22:15

Eerst @Odette, wat een akelige plek joh. Het ziet eruit als een allergische reactie op steken inderdaad. Geen teken, want die had je dan wel gezien. Kan ze plots een vlooienallergie hebben opgebouwd? Of knutjes? Zat ze eraan te bijten of krabben? Zo ja, goede kans dat het idd steken zijn. Zinkzalf erop?

Zo verder nu even snel Yoda laten plassen.

SjonnieZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-25 22:15

Monique1963

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-07-25 22:45

@ Jet en Sjonnie, ja ik wilde een link idd ook plaatsen nav bijen en frelons waarover we het hier gehad hadden, vreselijk akelig, bijensteken doen echt erg zeer. Ik vind ze zeerder doen dan wespensteken en er zijn ook meer mensen allergisch voor. Ook de paniek die het veroorzaakt is erg naar. Wat moeten die mensen bang geweest zijn. Mocht het je ooit overkomen, het is geen garantie, maar schaduw is al beter om naar toe te gaan, niet heftig bewegen en naar water gaan is het allerbeste en erin gaan.

@Morimann, hahaha, ja ik zie het nu ook, je kunt het heel anders opvatten. Scherp gezien :j

@Sjonnie, ja, het is erg jammer dat alles zo duur wordt. Overal hoor je het wel dat mensen het leven een stuk duurder vinden. Ik zie het zelf ook, ik geef veel meer uit aan gewone boodschappen. En dan schijnt Frankrijk nog goedkoop te zijn.
Sinds ik patat van zoete aardappel ontdekt heb, eten we nu ook patat van de z.a. Heerlijk! Sowieso eten we het heel vaak. Rammenas is een soort familie van de radijs. Maar dan zwart. Je eet het dus altijd rauw. Hij kan heel erg scherp zijn, dan kan ik het niet zonder zout eten om de brand eruit te halen. Ik at het op brood, maar nu ik geen brood meer eet, doe ik het wel in salades voor de bite. Het is wel supergezond trouwens.

@Marilu, in frankrijk kun je nog veel van deze groenten kopen, niet alleen op de markt, maar ook in de gewone supermarkten en zelfs ingeblikt. Schorseneren koop ik heel lui in blik. Dat heet hier salsifis. Navetten heten denk ik in het NLs knolletjes? Die lust ik alleen als ze jong zijn. Als ze oud zijn, worden ze keihard en houterig en bitterder. Maar het is erg leuk om van allerlei van die "vergeten" groenten te leren kennen.

SjonnieZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-25 22:55

Net jouw weekoverzicht bekeken.. er is weer veel gedaan en dat in die hitte. De keuken ziet er goed uit.. en gefeliciteerd met jullie nieuwe trekker.
Zo leuk al die oude tractors.. vooral die oude groene is echt prachtig.

Monique1963

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-07-25 23:13

SjonnieZ schreef:
Net jouw weekoverzicht bekeken.. er is weer veel gedaan en dat in die hitte. De keuken ziet er goed uit.. en gefeliciteerd met jullie nieuwe trekker.
Zo leuk al die oude tractors.. vooral die oude groene is echt prachtig.

Ja die donkergroene tractor was echt supergaaf. Jammer geen 4x4 anders zouden we verleid zijn... Dank voor de felicitaties en de complimenten. Ja die hitte is bizar geweest, nu is het een stuk afgekoeld.

Dat is wel fijn, want er komt nu een week een Engelse oppasman voor de paarden en katten en planten en huis, en met 40+ graden is dat lastig omdat veel mensen dat niet gewend zijn.

Monique1963

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-07-25 23:22

Nog even over prachtige bouwwerken, hier zie je een wild bijennest in een boom. Hier kun je ook goed zien dat bijen niet zeskantige cellen bouwen per se, je ziet ronde. Je ziet ook zeskantige, maar dat zijn dus ronde die bij elkaar gedrukt zeskanten worden:

https://www.youtube.com/shorts/yHKCDf93FsU