Schotland; places to be?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

magda_90

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-24 12:14

Super gave foto's!

Heb je die hike van 8 km ook gedaan bij de Fairy Pools? Dat je het pad uitliep en dan linksom terug gaat? Wat een gebied daar he, zo gaaf! En die wegen inderdaad, een paar kuub asfalt zou er niet mistaan. :=

Gaaf ook dat jullie wel schapen en dergelijke van dichtbij hebben gezien. Wij hebben ze verjaagd denk ik. -O- Of althans zagen ze in de verte wel steeds, ook de Schotse hooglanders maar dichtbij genoeg voor de typische foto's helaas.

Ondertussen bezig met de foto's te verwerken. Hier alvast enkele. Ik zal tzt wel even een uitgebreid verslagje doen als jullie dat leuk vinden? Verwacht geen spannende bergfoto's zoals die van San en Leo. :=

Dag 3: Kilchurn Castle aan de Loch Awe in regio Argyll and Bute.
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

F_Orumster schreef:
magda_90 schreef:
Mag ik vragen hoe je/jullie zo iets trainen? Mijn man en ik wandelen thuis wel heel wat af maar die hoogtes vind ik echt een ding en vooral als je dan ook nog stapje voor stapje moet nadenken. Maar als ik dan al jullie foto's zie dan denk ik... wil ik ook. -O-

Mijn PT'er heeft vandaag al aangegeven dat we sowieso wel meer kunnen trainen dat ik zekerder wordt qua beweging. We trainen al veel buiten namelijk dus dat vind ik al een leuke start. :)

Je kunt best wel wat staircase oefeningen en workouts vinden die je kunnen helpen. Ook moet een stairmaster ook wel wat kunnen doen voor je.

Dankjewel. We gaan het inbouwen bij het sporten. :D

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Re: Schotland; places to be?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-24 12:51

Die laatste foto is echt prachtig <3.

Wij hebben nog geen Hooglanders gezien, op wat in een weide naast een huis na, helaas. Wel heeeuuul veel schapen, idd :)).

We hebben de hike niet gedaan, wist niet dat dat kon. We zijn de Fairy Pools weer teruggelopen. Het gebied is grandioos <3.

magda_90

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-24 14:05

Dankjewel. <3 Kan niet wachten tot het maken van het fotoboek. :+:

Zijn er Harry Potter fans in de zaal? O:) *hint: 3e film.

Afbeelding

Afbeelding

Ik vind het alleen zo, jammer denk ik, dat de tijd zo belachelijk vliegt. Jullie hebben er natuurlijk allemaal voor gewaarschuwd maar we hebben lang niet alles kunnen bekijken wat we wilden. Mijn man en ik zijn echte natuurliefhebbers en waar hij met zijn verrekijker uren kan verdwalen heb ik dat met mijn camera. Of dat we met ons lunchpakket gewoon kunnen aarden en kunnen genieten. Nadeel is dan wel dat de tijd zo maar ineens voorbij is. -O-
Is natuurlijk ook niet erg, hebben we gewoon een reden om vaak terug te gaan. <3

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-24 18:01

magda_90 schreef:
Ik vind het alleen zo, jammer denk ik, dat de tijd zo belachelijk vliegt. Jullie hebben er natuurlijk allemaal voor gewaarschuwd maar we hebben lang niet alles kunnen bekijken wat we wilden. Mijn man en ik zijn echte natuurliefhebbers en waar hij met zijn verrekijker uren kan verdwalen heb ik dat met mijn camera. Of dat we met ons lunchpakket gewoon kunnen aarden en kunnen genieten. Nadeel is dan wel dat de tijd zo maar ineens voorbij is. -O-
Is natuurlijk ook niet erg, hebben we gewoon een reden om vaak terug te gaan. <3

En precies hierom moet je dus niet te veel inplannen! Dat redt je niet als je er serieus aandacht aan wil geven.

magda_90

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-24 18:38

Nou dat, we zijn op een gegeven moment naar The Plock gegaan, heel klein natuurgebiedje (echt klein) en we hebben er een hele dag gelopen, zo veel leuke bloemetjes, insecten en mijn man heeft er onwijs veel vogels gespot (vraag mij niet welke). Ook een mooie arend (denk ik? huge in elk geval). <3 Helaas geen otters waar we voor kwamen, maar toch, wat een lief maar rijk gebied. :+:

Of spelen met de CPL filter die ik mee had. <3

Fairy Pools
Afbeelding

Loch Ba
Afbeelding

Ik zal tzt wel een foto topic aanmaken denk ik en jullie minder stalken. Ben de vakantie helemaal aan het herbeleven. _/-\o_

[edit]: Als je bij de Fairy Pools achterlangs gaat, heb je dit op een gegeven moment als uitzicht. De route is 8 km en voor mij als 'ongetraind berg/helling-mens' prima te doen. Ik moet alleen nog leren dat bruine stukken moddergras betekend dat het nat en bah en nat is. :Y)
Afbeelding

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-24 19:05

Ik was echt verbaasd over hoe helder de Fairy Pools waren. We hebben een paar flesjes water gevuld bovenin, echt lekker :9.

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

We zijn nu bij Loch Ness, we hebben een leuk hutje.

En nog een foto van een paar van de weinige koeien die we gezien hebben:

Afbeelding

Ik ben benieuwd naar je topic, Magda +:)+.

ual_95

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-24 19:41

_San87_ schreef:
Ik was echt verbaasd over hoe helder de Fairy Pools waren. We hebben een paar flesjes water gevuld bovenin, echt lekker :9.

Wij vertrekken zaterdag voor een paar dagen naar Skye. Door jouw foto's krijg ik er helemaal zin in! :D

Wij hebben ook veel gepland in relatief korte tijd (maar met een lange reis) en ik moet zeggen dat we toch echt wel veel zien en doen. Ik heb op dit moment nog geen enkele keer dat ik dacht 'had ik maar...', maar wij hebben voor onszelf wel heel duidelijk besloten om echt voor de natuur te gaan. Steden hebben we (over het algemeen) overgeslagen. We wandelen heel veel.

Mijn foto's zijn niet zo mooi bewerkt als die van jullie (gemaakt met mijn telefoontje), maar vind het wel leuk om ze te delen. Vandaag hebben we 'wildlife' gespot vanaf een boot. Super tof! De dolfijnen waren iets te snel voor een mooie foto (en ik was iets té onder de indruk dat ik vergat gelijk beelden te schieten; gelukkig heb ik een filmpje), maar de 'seal-pups' staan er wel op!

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-24 19:53

Oh die zeehonden <3.

Mijn foto's zijn ook telefoonfoto's, hoor, helemaal niks mis mee!

Skye is echt heel toeristisch, iets om rekening mee te houden. (Wel echt supergaaf en de moeite waard, imo!)

magda_90

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-24 20:02

Zeehonden <3 Prachtige foto's!

Maar dan ook echt hoor, wij zaten zo vaak al om half 7 of 8 in de auto, de trekpleisters zijn echt enorm druk.

ual_95

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-24 20:05

_San87_ schreef:
Oh die zeehonden <3.

Skye is echt heel toeristisch, iets om rekening mee te houden. (Wel echt supergaaf en de moeite waard, imo!)

Wat zijn volgens jou echt de hoogtepunten van Skye? Wij moeten daar wel echt keuzes in gaan maken.

Leo

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-24 20:07

Zeehondjes!! <3

Super gave foto's allemaal! Prachtig Magda!!

Wij hebben, op een paar hooglanders bij het visitor center in Glencoe waar ik binnen ben gerend voor midge netten, nog geen hooglander gezien :')

Herkenbaar met hoe snel de tijd gaat. De dagen vliegen voorbij en nog heb je het gevoel dat je tijd tekort hebt. Ik kan terugkomen van harte aanbevelen, het duurde voor ons 6 jaar maar ik weet zeker dat de 3e keer sneller zal zijn!

Wij trekken morgen weer door naar de Cairngorms, alweer de één na laatste stop.

Skye is echt prachtig. Dit keer zijn we niet geweest. 6 jaar geleden vond ik de wandeling bij de Quiraing en een boottocht naar de puffins en walvissen echt de hoogtepunten daar. Maar op Skye is alles mooi, je waant je op een filmset.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-24 20:11

ual_95 schreef:
_San87_ schreef:
Oh die zeehonden <3.

Wat zijn volgens jou echt de hoogtepunten van Skye? Wij moeten daar wel echt keuzes in gaan maken.

De Fairy Falls, sowieso. Prachtig.

Wij zijn verder nog naar Dunvegan castle geweest, ook echt prachtig, hele mooie tuinen, ook.

Verder ook gewoon rondgereden en verschillende viewpoints bezocht, en naar de dinosaurus voetafdrukken geweest (wel met low tide doen). Ik weet de namen alleen niet :o. Maar zoals hierboven gezegd, alles op Skye is mooi.

Leo

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-24 20:15

Wij deden op Skye wel alles vroeg, om de drukte voor te zijn. In de middag zaten we dan ergens lekker een bakkie te doen, van het uitzicht te genieten of een spelletje voor de tent. Net als Glencoe vorige week, ook steeds vroeg op pad. Kun je tenminste je auto ergens kwijt én je hebt de rust.

gaucho

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-24 21:14

Wij zijn een aantal jaar geleden naar Skye geweest en waren toen s ochtends vroeg vanaf zonsopgang op pad en s avonds tot en met zonsondergang. Tussendoor lekker uitgebreid lunchen en terrasje. Wat mij bijgebleven is van Skye naast de fairy pools is uiteraard old man of stor, maar wandeling op Quiraing is zeker net zo mooi. Neist point bij zonsondergang. Coral beaches bij Dunvegan castle. Boottocht in de haven van Portree. Ook een bezoek aan de Talisker distillery gebracht, erg leuk. En boottocht naar loch Coruisk, Elgol. Bij Rubha hunish kun je ook erg mooi wandelen.

magda_90

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-24 14:52

Toch besloten om de foto's hier te delen. Ik wil jullie allemaal nogmaals van harte bedanken voor alle tips en adviezen. <3

Alle foto's zijn te zien op https://www.flickr.com/photos/magdakwan ... 0319299601, zowel gemaakt met de camera als met de telefoon.

Bij deze een kleine selectie icm de plekken die wij hebben bezocht. Het zijn geen spectaculaire bergen en wandelingen, maar desondanks hadden we een prachtige eerste welkom in dit mooie land. <3

Dag 1: Nog brak van mijn eerste vliegreis ooit, hebben we de auto opgehaald en zijn we via Loch Lomond omhoog gereden. Onderweg gestopt bij het dorpje Luss en daar de benen gestrekt. We hebben een deel van de Fearie Trails gezien, maar gezien ze op woensdag dicht zijn, niet alles. We hebben de eerste 4 nachten doorgebracht in Drovers Inn "The most haunted pub op Scotland". We zaten in een kamertje tegenover het hotel. Het was aardig, maar achteraf meer een plek voor als je op doorreis bent dan om langer te blijven.
Afbeelding

Dag 2: We zouden een rondvaart maken op Loch Lomond, maar vanwege autopecht waren we niet verder dan Tarbet gekomen. Toen de monteur de auto weer had gefixt, waren we terug naar het noorden gereden om Falls of Falloch, Loch Iubhair en Killin te bekijken.
Afbeelding

Dag 3: Loch Awe met Kilchurn Castle en St Conan's Kirk. We waren eigenlijk op zoek naar meerdere ruïnes en watervallen maar die waren allemaal erg slecht bereikbaar (als in compleet afgesloten waardoor je niet eens in de buurt kon komen). Dus uiteindelijk hebben we nog een tour gedaan in de waterkrachtcentrale. Dit was voor ons daarom ook de minste dag helaas. Desondanks genoten van de mooie natuur en het goede eten.
Afbeelding

Dag 4: Op naar onze tweede slaapplek onder de rook van Skye. We zijn via de Glencoe valley gereden en wauw. _/-\o_ We zijn onderweg zo belachelijk vaak gestopt dat we op het eind een beetje in tijdsnood zaten gezien we moesten inchecken.
Ik ben vergeten alle stopplekken te noteren, maar we hebben gekeken bij Loch Tulla, Loch Ba, Stop Dear Car Point en we hebben de locatie van Hagrid's hut in de derde Harry Potter film gezien. Owja, we hebben ook nog Ford William bekeken maar ook die was helemaal verstopt achter hekken omdat de ruïne helaas te oud/gevaarlijk wordt.
Afbeelding

Dag 5: Een rustdagje, even flink uitgeslapen en de omgeving van het huisje bekeken. Het huisje ligt aan Loch Alsh en de eigenaren hadden al meermallen otters en zeehonden gespot. Maar wat een plek! Zo rustig en midden in de natuur. Ondertussen ook boodschappen gedaan (we verbleven hier een kleine week) en het nabijgelegen Eilean Donan Castle bekeken.
Afbeelding

Dag 6: Helemaal uitgerust hebben we de grotere hike bij Feary Pools in Skye gedaan. Dus als je dat pad uitloopt dan kun je linksom verder (niet bij regen aan te raden dat is echt te nat en te glad) en zie je meer watervallen en prachtige vergezichten.
Hoewel de ronde 8 km is, hebben wij hier zo van genoten dat we meermaals in het gras zijn neergeploft om domweg te genieten.
Afbeelding

Dag 7: Op zoek naar Nessie! We hebben ook Urquehart Castle bezocht en hebben we dus 40 pond betaald om echt naar de minste ruïne van onze vakantie te bekijken. Dure les, gaan we niet meer doen. :') De rondvaart was echt super gezellig, de man wist heel veel van het ontstaan van Loch Ness en ze doen daar ook heel veel onderzoek naar. Owja onderweg hier naar toe hebben we ook nog de Invermoriston waterval en brug gezien, sowieso een heel lief en aandoenlijk dorpje.
Afbeelding

Dag 8: Old Man of Storr op Skye. Ik had helaas een slechte longdag dus ik heb alleen het eerste gedeelte gelopen, mijn man is wel naar boven gegaan. Dus ik ben lekker met de camera op de strun geweest.
Afbeelding

Het begon te betrekken en ze hadden slecht weer voorspeld en ik had de hoop op één typische foto, die heb ik niet gekregen bij de Old Man maar wel bij Sligachan. Ik wilde namelijk heel graag de combinatie van regen of mist met zonneschijn. Het begin is er in elk geval.
Afbeelding

We zijn ook nog bij Portree geweest, ook een leuke stad!

Dag 9: De ena laatste dag bij dit huisje hebben we besteed aan het kleine natuurgebiedje The Plock in Kyle. Het is gedeeltelijk een gemeenschapsgebied maar ze laten de natuur ook wel deels haar gang gaan. Tevens hoopten we eindelijk otters en zeehonden te zien, maar helaas wilden die ons niet zien. Wel heeft mijn man hier onwijs veel vogels gespot (vraag mij niet welke) en ik was daarentegen lekker de kruiden en bloemen nader aan het bekijken.
Afbeelding

Afbeelding

Dag 10: Op naar onze laatste slaapplaats, een lodge op 1,5 uur rijden van Glasgow in het oosten. Een lange rit en als je de highlands bent gewend een respectievelijk saaie rit. :') Zonder gekheid, we hebben onderweg mooie plekken gezien zoals Invergarry Castle en Creag Meagaidh een natuurreservaat. Vandaag alleen geen foto's gemaakt.

Dag 11: De lodge ligt dus tussen Perth en Pitlochry en op deze dag hadden we de omgeving bekeken. De lodge ligt midden in het bos dus daar zijn we lekker aan het strunen geweest. Ik weet alleen nog steeds niet waarom ik hier geen foto's van gemaakt heb.

Dag 12: Dagje Edinburgh! We konden helaas geen kaarten meer krijgen voor het kasteel (volgende keer moeten we die dus echt een maand van te voren boeken) maar hebben wel genoten van de stad zelf. We hebben deels diverse Harry Potter locaties bekeken en ik heb geprobeerd wat straatfotografie te doen.
Afbeelding

Dag 13: De laatste dag hebben we doorgebracht in Pitlochry, eerst lekker in dit stadje wezen wandelen en eten en toen nog bij het stuwmeer uitgebuikt.
Afbeelding

Dag 14: Op naar Glasgow om de auto terug te brengen en toen weer op naar huis. -O-
Afbeelding

Dit was voor ons de eerste en perfecte kennismaking van het land. We hebben wat leerpunten op gedaan en kijken nu al uit naar ons volgende bezoek.
Het links rijden ging wel prima, ik vond alleen de smalle bergweggetjes en met name die single track roads wel echt bagger. Vooral als je dan ook nog kuilen tot China er in hebt. Eén dag hadden we echt slecht zicht door de regen en mist en dan rijd ik liever 50/55 mijl dan 60 mijl op die kronkelweggetjes en niet iedereen had daar even veel geduld mee. Maar de volgende keer ben ik daar vast zekerder mee. :j

xDenies

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-24 14:59

Wauw wat geweldig!

Het idee van Schotland laat me niet los, maar helaas is mijn relatie ondertussen een jaar uit. Alleen zie ik niet zitten dus sprak ik er toevallig van de week met mijn broertje over. Door werk heeft hij regelmatig links gereden (met touringcar haha). Dus.. klinkt goed.

We willen om te beginnen een lang weekend gaan. Ik wil echt een highlight bezoeken, niet overdreven veel; gewoon genieten en "cultuur opsnuiven". Suggesties?

Ik weet dat het kort is. Maar beter iets dan niets :)

ual_95

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-24 22:40

Wij zijn inmiddels weer op reis. Heb er gewoon een kater van om te moeten vertrekken. Ik zal later nog wat foto's posten, o.a. van Skye (wat ik overigens wel érg toeristisch vond :o).

@xDenies: een lang weekend is kort, maar het ligt er denk ik vooral aan wat je trekt. Als je de foto's bekijkt, wat zou je dan echt niet willen missen?

xDenies

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-24 22:42

De natuur wil ik echt niet missen en ik zou willen kijken of er een uniek Outlander punt is wat ik kan meepakken. Het gaat vooral om de beleving in Schotland te zijn.

ual_95

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-24 23:03

De meeste opnames zijn rondom Edinburgh gemaakt, geloof ik. Wij zijn zelf langs Midhope Castle gereden (Lallybroch), en dat vond ik wel heel leuk om te zien. Rekening houdend met een kort weekend en een beetje sfeer proeven, zou ik als ik jou was dus een kort tripje met het vliegtuig naar Edinburgh plannen. De Highlands (en Skye) zie je dan natuurlijk niet, maar het is daar echt wel heel handig om een auto te hebben. Er is gewoon zó veel te zien.

Je zou een auto kunnen huren in Edinburgh en richting Glencoe kunnen rijden; dat is bijna 3 uur rijden. Het is wel een erg mooie omgeving (en je hebt een stukje highlands meegepakt). Ik weet niet hoe avontuurlijk jullie zijn natuurlijk. Voor ons is 3 uur inmiddels niks, haha.

Je mag me best een pb sturen als je over ideetjes wil sparren.

xDenies

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-24 23:17

Lief, dankjewel! Wij willen gaan met eigen auto :) Mijn broertje is links rijden gewend met touringcar, en ook lange afstanden. Dan hoef ik mij nergens druk om te maken haha.

gaucho

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-24 08:58

xDenies schreef:
Lief, dankjewel! Wij willen gaan met eigen auto :) Mijn broertje is links rijden gewend met touringcar, en ook lange afstanden. Dan hoef ik mij nergens druk om te maken haha.

Ga je dan naar Newcastle? Dat is best een dure overtocht om 2 dagen rijden van de Highlands aan te komen. Met een dag kun je bijvoorbeeld wel richting de Cairngorms rijden.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-24 09:02

ual_95 schreef:
Wij zijn inmiddels weer op reis. Heb er gewoon een kater van om te moeten vertrekken. Ik zal later nog wat foto's posten, o.a. van Skye (wat ik overigens wel érg toeristisch vond :o).

@xDenies: een lang weekend is kort, maar het ligt er denk ik vooral aan wat je trekt. Als je de foto's bekijkt, wat zou je dan echt niet willen missen?

Ja, Skye is heel toeristisch! Wij vonden het wel de moeite waard.

ual_95

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-24 10:56

@San87 Skye is absoluut heel erg mooi en ik had wel verwacht dat het toeristisch zou zijn. Het is vooral dat wij ruim twee weken in weinig/niet toeristische gebieden zijn geweest. Daar hadden we regelmatig zo'n 'alleen op de wereld' ervaring. Op Skye was dat wel even anders, maar prachtig is het absoluut. We hadden het beter andersom kunnen aanpakken. :+

Hier wat nog wat plaatjes van Stac Pollaidh (omgeving waar we eerder zaten) en Skye natuurlijk!

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Joltsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-24 11:00

ik volg dit topic al even. en inmiddels hebben we geboekt. we gaan met 5 vriendinnen 5 dagen naar schotland. @xDenies, vergelijkbaar met jullie dus.

wat we gaan doen:
- we vliegen 's avond laat. auto ophalen, hotel buiten edingburg geboekt
- 1e echte dag via midhope castle (Huis Jamie) naar Glencoe. dan smiddags dan nog wandelen.
- 2 nachten slapen in fort william. daar de 2e dan naar Ben Nevis. hopelijk ook de waterval
- dan van Fort william naar Inverness via loch ness. en daar de battlefield en de stones bekijken van Outlander.
- dan dag 4 van inverness naar Edinburgh. edingburgh by night zal het wel worden. daar ook slapen
- dan weer richting huis.

een vol programma. te vol? wat denken jullie?. we zijn met zijn 5en. gingen normaal altijd te skien (oostenrijk) dus lange stukken samen in de auto zijn we gewend. en dan is het sowieso gelijk gezellig. links rijden is nog wel een dingetje ja

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-24 11:00

@ual_95, ja, dat herken ik wel, inderdaad! Achteraf hadden wij ook met de toeristische plekken moeten beginnen, maar soit :D.

Prachtige foto's <3. Die Highland cow <3, die hebben wij helaas niet gezien.