[VOLG] Leven als Callas in Frankrijk! Mo & Co in: Het tij keren deel 2

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

senna21

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-25 18:36

Groot gelijk dat jullie een grotere trekker zoeken, al zit je niet te wachten op extra kosten.
Zo'n kleine trekker is gemaakt voor wat 'huishoudelijke klusjes'.
Hopelijk is deze een match voor jullie.

Monique1963

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-07-25 18:46

balance schreef:
Gelijk heeft ‘ie. Zo lang achter elkaar zal hij er nooit meer opzitten. Geweldig *D

senna21 schreef:
Groot gelijk dat jullie een grotere trekker zoeken, al zit je niet te wachten op extra kosten.
Zo'n kleine trekker is gemaakt voor wat 'huishoudelijke klusjes'.
Hopelijk is deze een match voor jullie.

Het opent in ieder geval deuren voor als ik ook iets wil dat het leven vergemakkelijkt ;-) Ik denk aan een schoonmaakster bijv of schilders of stucadoren, ja toch, niet dan?

Marilu

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-25 18:46

Ha, wel tof, zo'n trip van 5 uur per tractor.
Er is toch ooit een film gemaakt op basis van een waargebeurd verhaal in de USA :

https://nl.wikipedia.org/wiki/The_Straight_Story

Wie weet, zit er voor Erwin ook een verfilming in ;)

Hier ook lekker heet nog. Paardenzweet valt ook nog behoorlijk mee. Dus ik tevreden.
Dat is alvast weer - letterlijk - een goeie graadmeter voor Spanje ...

Over schrikken van dieren gesproken ...
Vanmorgen constateerde ik in de badkamer een bidsprinkhaan ... Mooi, grasgroen diertje, maar wel 10 centimeter lang :wow:
Hoe graag ik ook dieren zie, insecten zijn daar toch niet bij ... en zeker niet als ze zo groot zijn.
Dus toch maar gevraagd aan mijn man om het beestje effe vriendelijk buiten te zetten.

En dan heeft mijn man hier vandaag een nest van een Aziatische hoornaar gevonden op ons terras.
Brrrr ... een heel mooi nest, maar het schijnt dat dat verschrikkelijk agressieve dieren zijn (en ze moorden bijen uit). Er gaat iemand komen om het nest te verwijderen.
Er werd mijn man op het hart gedrukt om er zéker niet zelf aan te beginnen, omdat de ganse nest (en dat kunnen honderden hoornaars zijn) allemaal tegelijk komen aanvallen. Pfffeuwww ...

Monique1963

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-07-25 18:59

Wat grappig dat van die man op zijn grasmaaier, Marilu, misschien bestaat de film nog, ik zal eens zoeken.

Mooi dat je paarden de hitte goed kunnen hebben, idd goede oefening voor hun nieuwe huis.

Bidsprinkhanen hebben we hier idd ook. Prachtig, maar liever ook buiten. De baby's ervan zijn wel weer heel cute. Zwart en ieniemieniemini.

O aziatische hoornaars, frelons, blijf er heel heel heel heel heel heeeeeeeel erg ver vandaan! Op zich als je gewoon ergens zit en ze komen voorbij is er niets aan de hand, maar kom niet aan hun nest. Erwin heeft precies wat jij beschrijft meegemaakt. Hij was aan het kantenmaaien in het vorige huis en onder de grond zat dus kennelijk een nest. Ineens was hij omringd door tig agressieve wespen en toen is hij naar huis gaan rennen, naar de schaduw, maar ze bleven hem belagen en toen is hij het huis ingerend en kwamen ze nóg achter hem aan het huis mee naar binnen en toen heeft hij zijn trui razendsnel uitgetrokken en toen zaten ze daarin en is hij blijven stampen tot het niet meer kraakte %) Hij was enorm geschrokken maar ik geloof dat hij niet gestoken was uiteindelijk. Maar ze zijn echt gevaarlijk. En ja, ze eten bijen. Daarom ook zijn ze ongewenst. Het is wel zo dat bijen ze kunnen doden door op te warmen. Dan gaan ze met zijn allen om de frelon zitten en die wordt dan te warm en gaat dood.

Marilu

Re: [VOLG] Leven als Callas in Frankrijk! Mo & Co in: Het tij keren deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-25 19:29

Het is fout, wat ik schreef ... geen bidsprinkhaan, maar een groene sabelsprinkhaan was het ...
Ik denk niet dat er hier in België al (veel) bidsprinkhanen voorkomen.
In Spanje hebben we er al wel enkele gezien, de Europese bidsprinkhaan.

Enfin, qua grootte moet de sabelsprinkhaan dus zéker niet onderdoen ! Mooi, maar véél te groot voor mij :D

Ik las over die Aziatische hoornaars ook, dat je best zo geen dier dood doet door het te pletten.
Het zou dan een bepaalde reuk uitstoten, die soortgenoten oproept en aanzet om te komen aanvallen ...
Jakkes, wat een akelige dieren !

Ewin heeft geluk gehad dan, destijds, dat hij niet gestoken is geworden !

Monique1963

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-07-25 20:05

Marilu schreef:
Het is fout, wat ik schreef ... geen bidsprinkhaan, maar een groene sabelsprinkhaan was het ...
Ik denk niet dat er hier in België al (veel) bidsprinkhanen voorkomen.
In Spanje hebben we er al wel enkele gezien, de Europese bidsprinkhaan.

Enfin, qua grootte moet de sabelsprinkhaan dus zéker niet onderdoen ! Mooi, maar véél te groot voor mij :D

Ik las over die Aziatische hoornaars ook, dat je best zo geen dier dood doet door het te pletten.
Het zou dan een bepaalde reuk uitstoten, die soortgenoten oproept en aanzet om te komen aanvallen ...
Jakkes, wat een akelige dieren !

Ewin heeft geluk gehad dan, destijds, dat hij niet gestoken is geworden !

Ja dat is correct, zowel bijen als gewone limonadewespen als hoornaars scheiden bij dreiging een geur af die andere soortgenoten waarschuwt. Maar daar hoef je ze niet eens voor te kraken, dat doen ze sowieso al. Wij hielden bijen voor bestuiving van onze vruchtbomen en eens liepen we gewoon te wandelen langs de kasten, ver langs de kasten zeker een meter of 10 maar we liepen kennelijk in hun aanvliegroute en eentje raakte er per ongeluk verstrikt in mijn haar.

Binnen een paar seconden zaten er tig op mijn hoofd en erwin mij maar slaan. Hahaha dat is de eerste en enige keer dat hij mij heeft geslagen. We zijn naar huis gerend en gelijk onder de douche, ik ben toen in mijn hals gestoken en binnen een paar minuten trok de pijn van het gif door naar mijn vingers! Ik kon precies voelen waar het gif door mijn lijf stroomde en ernstig pijnlijk.

En sabelsprinkhanen hebben we inderdaad hier ook. Ik heb wel een foto ergens van een bidsprinkhaan, een groene, dus de Europese denk ik. Ik was met de smid en ineens zag ik hem, ja de smid ook, maar ik bedoel de bidsprinkhaan, maar waar ik die gelaten heb? Niet die smid, maar die foto.

Overigens de smid komt vrijdag met vrouw en kinderen hier eten. Het is eigenlijk zijn vakantie, maar ik had 2 mndn geleden al afgesproken dat hij zou komen voor míjn vakantie. Dus ik zei, neem je gezin maar mee. Ik maak wel friet met pizza ;-)

Marilu

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-25 21:23

Afbeelding

Heb er ook een foto van, is in Spanje genomen. Dit is de Europese bidsprinkhaan.

Dat zullen de kinderen van de smid wel leuk vinden, friet én pizza :)

Oh, jij ook al zo'n akelige achtervolging door boze insecten gehad ... brrr ...

Monique1963

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-07-25 08:30

Prrrrachtige foto Marilu. Wat een bizarre dieren zijn het toch. Ik vraag me af of een deel van hun griezelige imago komt doordat ze hun partner opeten. Of zouden het die kleine pupillen zijn waardoor ze zo eng zijn. Kijk zo is ze veel aardiger ;-)

Afbeelding

Ja, boze insecten zijn niet grappig. Trouwens ieder boos dier is echt niet grappig! Boze katten, honden, paarden, je wilt liever dat ze aardig zijn!

Wij realiseren ons dat wel eens. Als ik tussen de vier paarden in sta. Dat is dan toch even 1500 kilo minstens. Met fijn haptanden. Lieve hoefjes die je in 1 klap dood kunnen slaan. En dan zijn ze gewoon gentle giants. Maar het aantal keren dat ik een dreun tegen mijn hoofd krijg kan ik niet meer op 1 hand tellen. Ze moeten dan ineens naar een vlieg happen terwijl ik daar dan nog sta. En natuurlijk hebben we allemaal wel gehad dat die schatjes op je tenen gaan staan. En toch laten ze eigenlijk alles wel toe wat we ze aandoen. Eigenlijk verwonderlijk dat paarden zo lief zijn!

Marilu

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-25 16:19

Hihi, wat een aandoenlijk dutske zo, met die grote ogen :D
Ziet er in ieder geval al een héél pak liever uit !

Ik weet niet waar bij mij die aversie voor insecten vandaan komt.
Met reptielen en amfibiën heb ik dat ook, overigens. Niet dat ik die dieren iets wil aandoen, maar ik gruwel bij het idee dat ze mij aanraken. Of ik hen, per ongeluk dan ;)
Aversie is misschien dan niet het juiste woord, want ik heb niks tegen de beestjes, maar gewoon dus die 'gruwel' die ik ervaar.

Zo bv. in Spanje de gekko's en de kameleons ... prachtig en uiteraard zijn dat totaal onschuldige wezens ten opzichte van de mens, maar ik zou ze dus nooit vastpakken, moest de gelegenheid ertoe zich voordoen.

Tinka

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-25 16:32

Ik vind alle insecten eng, vooral spinnen. Reptielen en amfibieën heb ik ook niets mee.

TinkerTreas

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-25 16:35

Inmiddels vind ik de meeste insecten en spinnen niet meer zo eng. Maar ik hou echt niet van krekels en sprinkhanen. Ik schrik enorm als ze springen ;)

Marilu

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-25 17:39

Ja, dat aspect speelt zeker ook mee : die onverwachte bewegingen en snelheid !

Dat is met muizen ook zo : ik ben niet bang van muizen en heb er al veel gered vanuit de mond/klauwen van de katten, maar als ze zo vanuit het niets opduiken, dan schrik ik me ook een ongeluk ! Net zoals Monique voorhad deze week, met de muis in het afvoerputje.

Een vriend van me had vroeger (misschien nu nog, maar we zien mekaar niet veel meer) een heel assortiment reptielen. Leguanen, slangen, ...
Zo liet hij eens een leguaan los en die begon op zijn achterpoten door de kamer te rennen !!! Hoe akelig was dat, zeg _/-\o_ Daar is ook het nodige gegil van mijn kant mee gepaard gegaan, dat kan ik jullie verzekeren !
Uiteindelijk is zo'n leguaan toch gewoon een mini-dinosauriër ... Niét aaibaar, dus, in mijn ogen ;)

Monique1963

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-07-25 22:55

Marilu schreef:
Hihi, wat een aandoenlijk dutske zo, met die grote ogen :D
Ziet er in ieder geval al een héél pak liever uit !

Ik weet niet waar bij mij die aversie voor insecten vandaan komt.
Met reptielen en amfibiën heb ik dat ook, overigens. Niet dat ik die dieren iets wil aandoen, maar ik gruwel bij het idee dat ze mij aanraken. Of ik hen, per ongeluk dan ;)
Aversie is misschien dan niet het juiste woord, want ik heb niks tegen de beestjes, maar gewoon dus die 'gruwel' die ik ervaar.

Zo bv. in Spanje de gekko's en de kameleons ... prachtig en uiteraard zijn dat totaal onschuldige wezens ten opzichte van de mens, maar ik zou ze dus nooit vastpakken, moest de gelegenheid ertoe zich voordoen.

TinkerTreas schreef:
Inmiddels vind ik de meeste insecten en spinnen niet meer zo eng. Maar ik hou echt niet van krekels en sprinkhanen. Ik schrik enorm als ze springen ;)

Tinka schreef:
Ik vind alle insecten eng, vooral spinnen. Reptielen en amfibieën heb ik ook niets mee.

Marilu schreef:
Ja, dat aspect speelt zeker ook mee : die onverwachte bewegingen en snelheid !

Dat is met muizen ook zo : ik ben niet bang van muizen en heb er al veel gered vanuit de mond/klauwen van de katten, maar als ze zo vanuit het niets opduiken, dan schrik ik me ook een ongeluk ! Net zoals Monique voorhad deze week, met de muis in het afvoerputje.

Een vriend van me had vroeger (misschien nu nog, maar we zien mekaar niet veel meer) een heel assortiment reptielen. Leguanen, slangen, ...
Zo liet hij eens een leguaan los en die begon op zijn achterpoten door de kamer te rennen !!! Hoe akelig was dat, zeg _/-\o_ Daar is ook het nodige gegil van mijn kant mee gepaard gegaan, dat kan ik jullie verzekeren !
Uiteindelijk is zo'n leguaan toch gewoon een mini-dinosauriër ... Niét aaibaar, dus, in mijn ogen ;)

Ja veel leuker zo hè met die lieve oogjes!

Ik vind maar weinig dieren eng. Ik vind insecten die niet goed kunnen vliegen vervelend omdat ze echt tegen je aan kunnen vliegen en in je kleding of haar verward kunnen raken. Dat zijn dan de grotere keversoorten.

Er zijn een paar insectensoorten die ik vies vind, zoals punaises die stinken als ze dood gaan.

Ik vind insecten die naar kunnen steken niet prettig als ze te dichtbij komen. Ik blijf gewoon zitten, probeer te blazen of hetgeen ze interessant vinden weg te zetten. Maar ik ben op mijn hoede.

Voor alle dieren die ik niet verwacht met een sprong of zo, kan ik heel maf gillen, hahaha, ben altijd blij als niemand me kan horen. Dus dat muisje van het putje, of die sprinkhaan idd zoals TinkerTreas zegt, als ik zit te tuinieren. Maar dat is gewoon de schrik van bewegen.

Odette, amfibieën en reptielen vind ik meer dan gaaf! Ik heb ze gehouden en ik ben enorm gefascineerd door deze zoals Marilu zegt, dinosaurusjes. Of het nu hagedissen of schildpadden of slangen zijn, mega boeiend. Ik zou graag een gigaterrarium hebben, maar het probleem met veel reptielen is dat ze levend voer moeten hebben en dat vind ik vervelend, dat wil ik niet doen. Schildpadden zou ik enorm graag weer hebben. Heb mijn hele leven ze gehad en er was er eentje die altijd op me wachtte als ik uit school kwam. Helaas is het houden ervan aan erg veel regels gebonden, of erg goed natuurlijk, maar daardoor zal ik geen landschildpadden meer kunnen houden.

En ja, voor mij is een schildpad wel aaibaar, hij vond het lekker als je onder zijn kin/keel zachtjes wreef. Maar ze zijn vooral gewoon zo boeiend! Er is iets bijna buitenaards aan reptielen en schildpadden – hun kalme, mysterieuze blik, hun oeroude vormen, het trage, bedachtzame bewegen. Ze lijken recht uit een andere tijd te komen, miljoenen jaren onveranderd, overlevend waar anderen verdwenen. Hun schubben, kleuren, patronen bij slangen en bijv bij smaragdhagedissen: pure natuurkunst. Dus of het nu een glinsterende hagedis is of een stokoude landschildpad, ze roepen bij mij verwondering en fascinatie op – elke keer weer.

balance
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-25 21:24

Dat ze mooi kunnen zijn ben ik dan weer helemaal met je eens. Achter glas zijn ze voor mij nog het mooist ;).

Marilu

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-25 21:26

Ja, dat van dat levend voedsel geven, is inderdaad ook wel 'een dingetje' ...
Ik zou het zelf ook niet kunnen, hoor.
De slangen van mijn vriend kregen levende witte muisjes.
En die leguanen en consoorten levende sprinkhanen.

Reptielen zijn inderdaad echt wel voorhistorisch qua uiterlijk, denk ik. Allemaal kleine dinosauriërs.

Bij die diepzeewezens en -vissen heb je ook van die exemplaren die er ofwel voorhistorisch uit zien ofwel 'dolkomisch'.

Gisteren is een imker onze nest Aziatische hoornaars komen uitroeien.
Het lijkt gelukt, geen leven meer te bespeuren.

De nest op zich is echt wel prachtig gemaakt, vind ik.
Een fotootje van vóór de 'moordpartij' :

Afbeelding

balance
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-25 21:29

Prachtig bouwwerk inderdaad. Ik zou ook iets rustiger slapen als ze er niet meer waren. Daar ben ik heel eerlijk in. Hoewel ik vorig jaar een nest gewone wespen lekker hun gang heb laten gaan. Volgens mij zaten ze dus ook open plek waar jij ze echt zou kunnen storen?

Marilu

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-25 22:04

Het nest was onder het afdak, achter onze keuken. Een plek waar we heel veel passeren, onder andere naar de paarden, maar onze achterdeur fungeert ook als voordeur ;)
De imker zei dat ze, als het nest groter zou zijn, nu was het nog maar een drie weken oud, dacht hij, dat ze dan wel geneigd zouden kunnen zijn om aan te vallen.

Monique1963

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-07-25 14:11

balance schreef:
Dat ze mooi kunnen zijn ben ik dan weer helemaal met je eens. Achter glas zijn ze voor mij nog het mooist ;).

hahahahaha, mooie uitdaging voor jezelf, ga een reptiel bekijken waar er geen glas tussen zit.

Marilu schreef:
Ja, dat van dat levend voedsel geven, is inderdaad ook wel 'een dingetje' ...
Ik zou het zelf ook niet kunnen, hoor.
De slangen van mijn vriend kregen levende witte muisjes.
En die leguanen en consoorten levende sprinkhanen.

Reptielen zijn inderdaad echt wel voorhistorisch qua uiterlijk, denk ik. Allemaal kleine dinosauriërs.

Bij die diepzeewezens en -vissen heb je ook van die exemplaren die er ofwel voorhistorisch uit zien ofwel 'dolkomisch'.

Gisteren is een imker onze nest Aziatische hoornaars komen uitroeien.
Het lijkt gelukt, geen leven meer te bespeuren.

De nest op zich is echt wel prachtig gemaakt, vind ik.
Een fotootje van vóór de 'moordpartij' :

[ Afbeelding ]

Het nest is inderdaad prachtig. Maar ja, dat wil je idd niet vlak bij je huis hebben. Maar het is al heel groot, dus je komt zeker niet vaak in die hoek?

En veel dieren zien er inderdaad in onze ogen komisch uit. Apen, olifanten. Maar ze zijn wel supergoed, en veel beter op hun omgeving aangepast dan wij mensen. Ik denk dat zij ons ook raar vinden *D

balance schreef:
Prachtig bouwwerk inderdaad. Ik zou ook iets rustiger slapen als ze er niet meer waren. Daar ben ik heel eerlijk in. Hoewel ik vorig jaar een nest gewone wespen lekker hun gang heb laten gaan. Volgens mij zaten ze dus ook open plek waar jij ze echt zou kunnen storen?

Wij laten het ook zijn gang gaan, zolang ze niet agressief worden. We hadden ze onder de steiger van het zwembad en in de voortuin en daar konden we niet meer komen zonder aangevallen te worden. Erg sneu maar dan gaat de spuitbus eroverheen als we het niet op een andere manier kunnen verwijderen. Als hetgeen waar ze inzitten verwijderbaar is dan doe ik dat dan hebben ze een kans om te overleven. Zo heb ik gieters en plantenpotten weggebracht naar een ander deel van de tuin. Maar ze zaten ook IN de buizen van een oprolhouder voor de tuinslang en daar heb ik de spuitbus op gezet.

Marilu schreef:
Het nest was onder het afdak, achter onze keuken. Een plek waar we heel veel passeren, onder andere naar de paarden, maar onze achterdeur fungeert ook als voordeur ;)
De imker zei dat ze, als het nest groter zou zijn, nu was het nog maar een drie weken oud, dacht hij, dat ze dan wel geneigd zouden kunnen zijn om aan te vallen.

Had je het dan nog niet eerder gezien?

Marilu

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-25 14:57

Hierbij een foto, genomen vanuit de woonkamer, dus van achter glas. De achterdeur die zich in de keuken (dus niet de andere deur die je ziet, die gaat richting oprit) bevindt, geeft dus ook uit op dit terras.
Het nest zit ietwat verstopt achter die schouw.

Zelf loop ik eigenlijk dikwijls met mijn ogen op zak rond hier ;) Ik merk dus bv. ook nooit op dat mijn man een nieuwe plant gezet heeft ofzo ... Dus, dat ik het niet gezien heb, is absoluut niet abnormaal, maar mijn man was wel wat 'geschrokken' van zichzelf, dat hij het ook niet eerder gezien had, want hij ziet normaal altijd alles ...

Op de foto dus de imker die het nest kwam verdelgen, niet mijn man in zijn dagelijkse kloffie :D

Afbeelding

balance
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-25 15:34

Dat kun je inderdaad zomaar over het hoofd zien. Best schrikken.

Monique1963

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-07-25 09:55

Nou, ze hebben idd wel een slimme plek gekozen zo achter die pijp met een schutkleur tegen de muur, dat snap ik dat je dat niet meteen hoeft te zien. En ik snap ook dat je je te pletter schrikt als het zo'n joekel van een nest is! Fijn dat een imker zo snel kon komen om het weg te halen. Ik ben nieuwsgierig hoe hij het gedaan heeft?

Marilu

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-25 10:46

Hij heeft er een gif ingespoten.
Op deze foto zie je zijn materiaal. Met een lange staaf heeft hij het in de ingang van het nest gespoten.
Dat zag er vanachter het raam uit alsof hij er rook in spoot.
Na ongeveer 5 minuten bleek het gevaar geweken, want dan mocht ik terug buiten ;)
Moet het nest 4 dagen laten hangen, omdat er ook nog werksters onderweg zullen geweest zijn, zei hij.
Als die dan toch naar het nest zouden terugkeren, zouden ze ook nog sterven van de dosis gif die in het nest nog zou zitten.

Afbeelding

Monique1963

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-07-25 10:50

aha, wat interessant! Ik vroeg me al af hoe of wat. En ja zo'n lange stang ken ik, dat heb je ook bij onkruidspuiten. Een langwerkend gif dus. Maak je wel foto's als je het weghaalt? Vind het echt supermooi. Misschien kun je het in een grote bak met polyhars doen, dan kun je het voor altijd bewaren...

Marilu

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-25 11:00

Ja, ik vind het ook zonde om het weg te smijten. Het is wel echt een kunstwerkje. Ook de natuurlijke kleuren zijn zo mooi gemengd, een gestreept nestje eigenlijk.
Voor altijd bewaren zal het hem niet worden, maar ik ga het nog wel een tijdje koesteren.
Ik zou ook wel eens willen zien hoe het er vanbinnen uit ziet.

SjonnieZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-25 11:15

Zo dames alles weer eens bijgelezen.
Heb de afgelopen 2 weken de buurjongen (boomerhondje) te logeren gehad en ben een weekend in laag soeren geweest.. meteen deze week “beloond” met een stevige portie werk en achterwacht dienst dus weinig tijd om echt rustig te lezen.

Maar goed nu dus met een kopje thee op de bank.
Die sprinkhaan vind ik werkelijk prachtig ook naturel en ik kan echt genieten als ik insecten beestje zie. Laatst gewoon 10 minuten naar een vliegend hert op m’n muur staan kijken.

Hoornaars daarentegen vind ik niet chill, goed dus dat je die op tijd hebt laten weghalen.

Wij hadden deze week op stal ook iets aparts. In een holle buis van het hek naar 1 van de paddocks had zich een bijen nest genesteld.
Gezien dat hek tientallen keren per dag open en dicht gaat en door mens en paard gebruikt wordt hebben ze het maar weg laten halen.
Wel bijzonder dat die beesten zelf al zo’n drukke plek uitgekozen hadden.

Wel prachtig om te zien hoe ze dat nest in die buis hadden gemaakt.