Samen genieten van de vakantievoorpret

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Prairy

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-25 14:08

eroslover schreef:
Heerlijk al die vakanties. Wij zijn nog even aan het kijken waar wij heen willen. Zijn een gezin met 2 kinderen van 6 en 8. We gaan voor het eerst met een elektrische auto.

Ik zou niet te ver weg gaan, afhankelijk van je bereik en laadsnelheid kan het best een lange reis worden anders.

eroslover

Re: Samen genieten van de vakantievoorpret

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-25 14:18

We denken nu aan frankrijk

Prairy

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-25 14:55

Wij hadden een Hyundai Ionic met ongeveer 250-300km bereik. We hebben 9 uur gedaan over wat normaal 5 uur zou zijn. Mede door zoeken naar beschikbare én bereikbare laadpalen die niet achter een hek stonden of waar een hele rij voor stond of wat alleen Tesla was, én waar ons pasje ook nog werkte (en we hadden 2 verschillende passen).

Zoek dat vooraf dus goed uit. Wij waren uiteindelijk vaak erg blij met de laadpalen bij Lidls.

eroslover

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-25 15:03

Prairy schreef:
Wij hadden een Hyundai Ionic met ongeveer 250-300km bereik. We hebben 9 uur gedaan over wat normaal 5 uur zou zijn. Mede door zoeken naar beschikbare én bereikbare laadpalen die niet achter een hek stonden of waar een hele rij voor stond of wat alleen Tesla was, én waar ons pasje ook nog werkte (en we hadden 2 verschillende passen).

Zoek dat vooraf dus goed uit. Wij waren uiteindelijk vaak erg blij met de laadpalen bij Lidls.

En waar waren jullie op vakantie?

Prairy

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-25 17:52

Vogezen in Frankrijk, rondom Epinal.

Vooral met heel veel snelweg en 120-130 rijden gaat het erg rap naar beneden met de actieradius.

mignonne2403

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-25 12:09

Leuk al die vakantieplannen! Hier wordt ook steeds meer duidelijk.
In mei/juni gaan we 3 weken naar Sumatra / 2 dagen Singapore, leren Duiken en een jungletocht zijn toch wel de hoogtepunten. Eigenlijk alles geregeld behalve vervoer.
In oktober gaan we 2 weken naar China, vliegen op Beijing omdat we bij een bruiloft in de buurt daar moeten zijn (Dalian), daar willen we met de trein heen voor de ervaring. In China nog helemaal niets geregeld of bedacht, als mensen nog goede tips hebben? We komen aan op een zaterdagochtend , hebben dan een dikke week (tot +- zondag) en gaan dan treinen naar Dalian, waar de bruiloft op ma.di,woe is, daarna vliegen we op zaterdag terug.

Tussendoor ook nog een lang weekend naar Tromso voor hopenlijk het noorderlicht weer (eind maart), als iemand nog tips heeft wat daar leuk is om te doen :D

Neonlight
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-25 12:39

Voor China, Beijing is natuurlijk leuk en kun je wel een aantal dagen goed vertoeven. Pingyao is mooi, Xian is ook een leuke stad en natuurlijk Shanghai. Zorg dat je de Alipay app en je creditcard eraan gekoppeld hebt, alles regel je via die app, van eten bestellen in een restaurant (zit vertaling ook in, handig) tot taxi's bestellen en treinen reserveren. Zonder die app kun je eigenlijk weinig in China.
En ik kan de e-sim van Holyfly aanraden, zit een VPN ingebouwd zodat je niet hoeft te schakelen tussen geen VPN (Alipay app) en VPN, dat doet ie dan automatisch.
2 creditcards is aan te raden, het gebeurd regelmatig dat creditcards geblokkeerd worden.

kosseh

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-25 13:16

Vanaf Beijing is de Chineze muur te bezoeken. Vond zelf erg leuk! Het deel waar je ook naar beneden kan rodelen ben ik geweest.
Verder is natuurlijk de Verboden stad (en het park erachter) een aanrader en het nieuwe zomerpaleis vond ik ook mooi om te zien.

Zelf vond ik Shanghai de minst mooie plek waar ik geweest ben, maar ook daar zijn stukjes met mooie oude gebouwen. Zelf heb ik namelijk niks met moderne grote gebouwen.
Het scheelde dat ik daar sliep bij de familie van een vriendin en het al erg leuk was om hun te ontmoeten.

Nanjing/Nanking, was echt een van mij hoogte punten. Het museum over de invasie van Japan daar is zo onwijs indrukwekkend!!

Vanaf Guilin hebben we twee tours gedaan. Eentje naar de rijstvelden en eentje over de rivier. Beide erg mooi!

Xian was ook leuk! Fietsen over de oude stadsmuur en natuurlijk het terracotta leger.

Als tip download google translate, als je het al op je telefoon had werkte het goed. Daar downloaden lukte niet..

In het reizen gaat aardig veel tijd zitten, dus denk dat je het beste wat minder plekken kan bezoeken. Ik was er 3 weken. Waarvan 5 dagen in Beijing. Langer had ik mij daar ook wel kunnen vermaken, zeker als ik een extra ecsursie had gedaan.
O en het boeken van treintickets was een stuk duurder op de Engelse site.

Neonlight
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-25 14:16

Boeken van tickets moet je ook via Alipay doen. :j Is hoe de Chinezen zelf ook boeken. Metro en dergelijke gaat ook allemaal via die app. En de bedelaars hebben een karton met QR code om, zodat je via de Alipay app geld kunt geven. _O-

kosseh

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-25 14:50

Neonlight schreef:
Boeken van tickets moet je ook via Alipay doen. :j Is hoe de Chinezen zelf ook boeken. Metro en dergelijke gaat ook allemaal via die app. En de bedelaars hebben een karton met QR code om, zodat je via de Alipay app geld kunt geven. _O-

Is dat nu veranderd?
Ik was er in 2018, toen was het allemaal contant of via de Wechat app. Aan Wechat kon je toen geen buitenlandse kaart koppelen, of erg lastig.
QR codes waren idd echt overal.
Metro ging via een pasje, net zoals ov kaart.
Had het wel handig gevonden als we ook de QRcodes konden gebruiken.

Ik sta op ik weet niet hoeveel foto's, erg lichte huid, (donker)blond en zelfs voor Nederlandse begrippen lang. Samen met een vriendin die net zo wit en ook lang is.
Als ik al die foto's zelf had gehad, had ik zo een grappig foto boek kunnen maken.

China is wel echt het enige land waar ik ben gekomen en de hele vakantie geen Nederlands heb gehoord, heerlijk!

ikkeniet

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-25 14:58

Nog 3 nachtjes slapen, en dan ga ik naar Toulouse toe.
Zaterdag iets wat zakelijk, en daarna lekker een rondje toeren.
Milau is zeker, en dan misschien Nice.
Zondag 9 maart vliegen we weer terug.
Net een auto gehuurd, en nu begint alles wel een beetje te kriebelen. Zin in.

paddington

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-25 17:59

Ik ga in September 2 weken naar de UK.
1 dag York en de rest verblijven we in Blackpool.

Ik heb nog genoeg vrije dagen staan op het werk en wil ook graag naar Polen.

Maar eerst moet mijn zoon waar ik samen mee werk even zijn rijbewijs halen dan kan ik makkelijker vrij nemen.

Neonlight
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-25 18:09

Denk dat het inderdaad veranderd is, gaat daar erg hard. Toen ik er in 2013 was was alleen contant mogelijk en kon je als blanke geen taxi krijgen, chauffeurs reden hard door want ze waren bang voor communicatieproblemen. Eten bestellen, met handen en voeten en allemaal moeilijk. En ga zo maar door. 10 jaar later, in 2023, alles via Alipay app. Had ook WeChat geintalleerd maar die heb ik niet gebruikt. In de Alipay app zitten een hoop apps geintegreerd. Alles is daarmee te boeken of te bestellen. Tafels in restaurants hebben een QR code, die kun je scannen en dan krijg je het menu en kun je bestellen en betalen. :))

Afbeelding

purny

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-25 18:53

Neonlight schreef:
Voor China, Beijing is natuurlijk leuk en kun je wel een aantal dagen goed vertoeven. Pingyao is mooi, Xian is ook een leuke stad en natuurlijk Shanghai. Zorg dat je de Alipay app en je creditcard eraan gekoppeld hebt, alles regel je via die app, van eten bestellen in een restaurant (zit vertaling ook in, handig) tot taxi's bestellen en treinen reserveren. Zonder die app kun je eigenlijk weinig in China.
En ik kan de e-sim van Holyfly aanraden, zit een VPN ingebouwd zodat je niet hoeft te schakelen tussen geen VPN (Alipay app) en VPN, dat doet ie dan automatisch.
2 creditcards is aan te raden, het gebeurd regelmatig dat creditcards geblokkeerd worden.

Collega vertelde mij dat de Chinese muur van Bejing helemaal niet de originele muur is en vol met massatoerisme zit. Zal eens aan haar vragen donderdag waar je het beste de originele muur kunt bekijken.
Hier nog iets meer dan 1,5 week voor Curaçao. Zin en er aan toe om even het land te ontvluchten..

Neonlight
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-25 19:10

Zijn meerdere plaatsen rondom Beijing waar je de muur op kunt, en het is wel de originele muur. Maar inderdaad bomvol toerisme.

purny

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-25 19:15

Neonlight schreef:
Zijn meerdere plaatsen rondom Beijing waar je de muur op kunt, en het is wel de originele muur. Maar inderdaad bomvol toerisme.

Ik bedoelde waar hij nog in originele staat is ipv gerestaureerd.

Staat trouwens ook nog op mijn lijstje

Neonlight
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-25 20:24

Ah, dat is wat anders inderdaad. Denk niet dat er veel plaatsen zijn waar je de muur op kunt zonder enige restauratie. Misschien de delen die het laatste gebouwd zijn in de Ming dynastie, maar dat is dan ook al zeker 400 jaar oud.

mignonne2403

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-25 10:24

Ah thanks iedereen voor de tips! Normaal ben ik iets beter voorbereid als ik iets boek dus dit is een keer anders! Fijn om te lezen dat er meer dan genoeg te doen is! En goede tips van creditcard en die app en dergelijke

moonsparkle

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-25 16:57

Nu het weer weer wat beter is heb ik er helemaal zin in. Hoop dat het dit jaar ook lekker is als ik weg wil gaan, vorig jaar ging de roadtrip met de tent niet door vanwege het slechte weer.

Nieuwe poging dit jaar richting Zwitserland, Italië en Oostenrijk.

Voor de winter twijfel ik nog, we gaan vaak naar de Canarische Eilanden vanwege het weer en de kosten, ik zou weleens ergens anders heen willen maar het is dan al snel duurder. Egypte lijkt me niks voor mij.

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-25 19:50

Ik zou 6 maart naar Tenerife gaan, maar door familieomstandigheden moeten annuleren.
Wij hebben een doorlopende reis- en annuleringsverzekering bij ANWB en alles binnen 2 dagen retour ontvangen.
Ik heb niet eens bewijs (verklaring van arts) hoeven te overleggen, heel blij mee, echt top van ANWB (Unigarant).
Gisteren opnieuw geboekt, we gaan nu 22 april en zijn gewoon € 500 meer kwijt.

Earth

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-03-25 20:28

Oh wat netjes inderdaad. Wel balen dat het een stuk duurder is haha.

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-25 20:37

Earth schreef:
Oh wat netjes inderdaad. Wel balen dat het een stuk duurder is haha.

Ja, maar ik ben echt blij met de service van ANWB.
Ik heb 37 jaar geleden voor het eerst en laatst een keer iets moeten declareren (schade doordat iemand over mijn reistas reed in (voormalig) Joegoslavië.
Maar dat ging over paar honderd gulden.
Nu ging het om ruim € 2500 van dr ANWB en een deel kreeg ik terug van Sunweb; dat ging ook makkelijk en duurde ongeveer 1 week tot ik mijn geld terug had.

Maar het is meer een tip, zorg dat je goed verzekerd bent, je kunt het (onverwacht) nodig hebben.

Earth

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-03-25 21:09

Ja wij hebben ook een goede reisverzekering. :j Je weet maar nooit wat er kan gebeuren.

purny

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-25 01:39

Hier ook anwb en ben er ook erg tevreden over.
Wij zijn inmiddels op Jan Thiel. Het is prachtig weer.
Alleen wel een minpunt is de douche. Deze gaat vanwege het eco beleid om de zoveel seconden uit. :')

Prairy

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-25 06:45

Oh dat is wel irritant :') als ze dan om de 2 minuten ofzo zouden doen...