[VOLG] Onze emigratie naar Canada en Frankrijk

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Tinka

Re: [VOLG] Onze emigratie naar Canada en Frankrijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-22 12:23

Wat een gedoe zeg, maar fijn dat jullie er vrijdag toch in kunnen.
Dan was bij ons alles toch heel soepel verlopen. Alles via de mail afgehandeld, inclusief het tekenen bij de notaris, met volmacht. De makelaar kwam zelf de sleutels overhandigen en de volgende dag kwam de hele familie incl oude bewoners om alles uit te leggen.

Pandora2

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-22 12:34

JudithO schreef:
We zijn vooral ook heel benieuwd wat er achterblijft. En wat niet, haha.

Op schattenjacht :D
Kunnen heel verrassende en hopelijk nog wat waardevolle dingen tussen zitten. :P

JudithO

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-09-22 12:34

Goede tip Monique, gaan we zeker doen. En ja, youtube zal ook zeker aan bod gaan komen ;)

Tinka, alles via de mail, makkelijk! Fijn dat het bij jullie wel goed verlopen is.

Pandora, precies dat haha. Maar ik geloof niet dat er veel schatten lagen, vooral veel zooi :D

Pandora2

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-22 12:37

Oh je weet het nooit hoor, ik heb hier nog tuingereedschap van mijn grootvader, dat zijn ook al best antiquiteiten :+
Oerdegelijk en veel beter dan de moderne spullen :')

JudithO

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-09-22 12:42

Dat ben ik zeker met je eens!

Tinka

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-22 12:44

Hier lag nog heeeel veel oude troep. Oud ijzer, hout, plastic. Sommige spullen hebben we nog goed kunnen gebruiken, vooral het hout. En ook nog gereedschap, een eettafel, antieke klok, die hebben we nog in gebruik.

Pandora2

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-22 12:46

Zo'n oude houten eettafels zijn soms echte pareltjes. Met een beetje opsmukwerk heb je een prachtexemplaar staan <3
Nu ben ik toch wel heel benieuwd wat de schattenjacht gaat opleveren eigenlijk :))

Monique1963

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-22 12:59

Whaaaah wij hebben een jaar lang iedere week een aanhanger vol vuil naar de stort gebracht. En ook nog is er 3000 kilo ijzer opgehaald. En nog is het niet schoon...

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-22 13:41

Wat een gedoe pfff hopelijk dadelijk alles in orde over een week
Benieuwd wat jullie gaan aantreffen

Ik "krijg" alles wat er nu staat bij en dat is veel. Inclusief eten gereedschap hout kleding oude keukenspullen en antieke meubels. En een propvolle schuur en garage en cave

Poosje81

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-22 13:43

Wel weer typisch van hier wat dat betreft, een huis geheel leeg opleveren is toch wel een utopie.

Maar gelukkig dat het dan toch nog op zijn pootjes terecht is gekomen!

Overigens ben ik tijd terug wezen kijken voor vrienden bij een huis/boerenbedrijf hier in de buurt. Met de inhoud van de schuren kon je ongeveer 3 brocante markten houden. Ik heb idee dat het nu verkocht is aan Engelsen, erg benieuwd wat er nog gaat achterblijven :+

JudithO

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-09-22 14:58

Dat is inderdaad een utopie haha. Ik moet ook altijd erg lachen bij bijv. Ik vertrek als je mensen hebt die daar pissed om zijn :D

Monique1963

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-22 15:16

Bij 12000 kilo vuil in een jaar, werd het toch wat minder grappig.

JudithO

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-09-22 15:40

Ja true, jullie spannen wel een beetje de kroon :')

Monique1963

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-22 15:44

En we zijn er nog niet eens doorheen. En dan niet te vergeten wat we allemaal verbrand hebben!

Monique1963

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-22 18:09

Nu officieel dan van harte gefeliciteerd met jullie emigratie naar Frankrijk voor het echie nu!

JudithO

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-10-22 14:30

Zoooo, daar issie dan! De lang verwachte update!!!

Laat ik jullie eerst verblijden met 2 filmpjes. Direct gemaakt na de sleuteloverdracht, dus met nog maar een paar spulletjes van ons (in de woonkamer) en de rest zoals we het kregen.

Geen hippe vondsten, alleen 6 oude kasten.
Het huis was verder gewoon helemaal leeg! Buiten ligt nog wel zooi, dat zou nog opgehaald worden door 1 van de dochters. Want de helft van de zooi is agrarisch materiaal in goede staat, dus dat gaat ze echt nog wel gebruiken. De andere helft van de zooi is echt zooi met eindbestemming dechetterie, dus hopelijk wordt dat ook echt nog opgehaald en anders brengen we het tzt zelf weg.

Op de zaterdag 1 oktober zijn we helemaal overgegaan, we hadden alles bij elkaar 3 autoladingen aan spullen dus dat viel enorm mee. Helpt dat we nog totaal niks aan meubilair hadden, haha.
We hadden alvast een koffiezetapparaat en een waterkoker gehaald, dan konden we in elk geval iets warms drinken. Het huis wordt verwarmd op hout met een inzethaard in de woonkamer en een hout-cv voor de radiatoren. Er was natuurlijk geen hout meer dus we hebben de boel nog niet aangehad. Gelukkig hebben we straaaalend mooi weer, dus het is zeker overdag goed uit te houden en 's avonds trekken we gewoon nog een vest aan. Warm water komt via een elektrische boiler dus dat werkt gelukkig gewoon.

Goed, het huis verder. Laten we zeggen dat het een enorm ranzige bedoeling was. En dan bedoel ik ENORM ranzig. Mevrouw vertelde dat haar overleden man van het klussen was en zij van de schoonmaak. Nou, ik ben erg benieuwd wat schoonmaken dan voor haar inhoudt. Want men, ik heb echt zelden een huis gezien, wat nog bewoond werd, dat ZO ranzig was als hier. In de keuken waren de stopcontacten bijvoorbeeld gewoon bruin van al het stof wat erop lag.

Afbeelding

We zijn begonnen met de keuken op te ruimen. Met opruimen bedoel ik dan de oven en kookplaat naar buiten bonjouren, want die waren zo slecht en ranzig dat we het niet eens overdachten om dat te gaan proberen schoon te krijgen. De oven sloot niet goed zeiden ze. Die sloot dus gewoon helemaal niet, er zat een spleet van 5 cm tussen de deur en de oven zelf. Dus onbruikbaar en hup naar buiten dat ding. De kasten van zowel oven als kookplaat waren helemaal vergaan dus die gingen ook gelijk mee naar buiten.
Alle andere kastjes hebben we van top tot teen geboend. Vele schuursponsjes en liters sop zijn er doorheen gegaan, oh en geurkaarsjes want de lucht was niet te harden. Onder de kastjes lagen nog halve honden, zoveel haar. En echt, wat een enorme bende... Kokhalzen gebeurde regelmatig, over de nek gaan gelukkig nog niet ;) Je raakt er op een gegeven moment ook aan gewend, dat scheelt haha!

Inmiddels hebben we 2x een trip Ikea gedaan voor wat basis meubilair: een bed, 2 bureaus, een keukenkastje met gaskookplaat en oven.
Daarnaast online een koelkast, vriezer en matrassen besteld.
Verder nog heeeel veel ditjes en datjes, de kosten lopen aardig in de papieren als je niks hebt ;)
Maar we beginnen rustig met de basics en bouwen dit steeds verder uit. Ondertussen blijft er natuurlijk gewoon geld binnenkomen van het werk, dus dat komt helemaal in orde.

Edit: as we speak staat de dochter aan de deur om te vertellen dat ze deze week zooi gaat afvoeren. Ze vraagt zelfs of ze onze zooi ook weg moet brengen. Gelukkig wel iemand van haar woord dus!

Vorige week woensdag ging de overdracht bij de notaris gewoon door! Dinsdagavond laat had hij eindelijk de papieren van de landmeter/het kadaster ontvangen, dus dat was precies op tijd. De makelaar en wij waren op tijd bij de notaris, de verkoopster alle drie te laat. De notaris had nog last minute een tolk geregeld, die er online bij zou zijn in een videomeeting. 3x raden, de tolk kwam niet :')
Maar de notaris vond dat we het allemaal erg goed begrepen! Hij zei in het begin nog dat hij zou proberen rustiger en duidelijker te praten. Nou, als je ooit een notaris bezocht hebt, weet je dat zoiets niet bestaat. Maar toch ging het wonderbaarlijk goed en konden we het voor 80-90% prima volgen. Er volgde zelfs nog een verhitte discussie tussen verkoopsters en notaris omdat er iets niet goed in het contract stond. Dat is in die discussie wel opgelost en werd ter plekke gecorrigeerd, dus geen nood.
Dit ging over het aansluiten van de gemeentelijke waterleiding wat nog steeds niet rond is. De kosten blijven voor de verkopers en gemeente samen, dus wij hoeven ons daar niet druk om te maken. Deze waterleiding komt als backup naast de natuurlijke bron waar we op aangesloten zitten. Voorlopig hebben we deze toch nog niet nodig, slechts alleen bij uitzonderlijk droge zomers zoals dit jaar. Daarnaast moest ook het elektriciteit nog aangepast worden, de meter zit nu nog verderop in een schuur, maar die moet op de paal voor het huis komen omdat de schuur ook verkocht is. Dat is helemaal een eindeloos proces, naar verwachting wordt dit pas december (als we geluk hebben). Ook hier geen nood, tot die tijd blijft de meter waar hij zit en hebben we dus gewoon stroom.

We zijn goede vriendjes geworden met de boerman (buurman), boer van een vleesveebedrijf met Charollais koeien. Hij is single en woont met zijn ouders van rond de 75 op de boerderij. Verder woont er niemand in dit gehucht, echt heeeeerlijk!

Hier laat ik het even bij voor vandaag, er is nog zoveel meer te vertellen maar dat komt later wel.
We genieten volop, ondanks de merde, en zijn enorm blij dat het allemaal alsnog rond is gekomen. Deze plek is goud en we willen hier als het kan nooit meer weg.

Prairy

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-22 15:07

Filmpjes *\o/* *\o/*

Is er niks op Leboncoin te vinden? Of is het allemaal zo ver weg dat dat dan ook niet meer uit maakt?

Uitzicht erg leuk!

De schuur was verkocht? Geen optie dat jullie die hadden kunnen kopen?

Wel heel fijn dat ze zich aan beloftes houden inderdaad! En een hoop zooi hebben/gaan weghalen.

Gefeliciteerd!!! Y)(^) :)F *\o/* **\O/**

Monique1963

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-22 15:46

Hey wat gaaf allemaal, vergeten 2e filmpje te liken maar ook gezien. Het huis heeft een leuk smoeltje, uitzicht is onbetaalbaar, viezigheid kun je schoonmaken en naarmate je nieuwe meubeltjes binnenkomen en je kunt inrichten wordt het gewoon echt van jullie! Ook erg fijn dat je het appartement zeg maar ernaast hebt, mooie mogelijkheid om het voor B&B of zo te verhuren. Of andersom dat je je grote huis in de zomer verhuurt en zelf in het kleintje gaat zitten. Veel potentie!
Blijven genieten, dan genieten wij van je foto's en verhalen!

DiantaM

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-22 17:01

Wat een ontzettend prachtig plekje! Dat uitzicht!

Ceetje_bokt

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-22 17:24

Gave plek! Ach als je over een tijdje, als het schoon en ingericht is, ben je alles gauw vergeten.

JudithO

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-10-22 18:05

Bedankt allemaal!
Ja hoor, alle rotzooi en ranzigheid nemen we voor lief. Dit is een gouden plekje, rustiger ga je niet vinden.

Prairy, de schuur stond midden tussen de schuren van de buurman. Hij heeft de schuur dus gekocht :D

Tweedehands is erg weinig te vinden. En anders inderdaad te ver weg, te duur, te oud etc. We hebben wel een wasmachine tweedehands kunnen regelen, die was nog als nieuw.
Het echte inrichten na de verbouwingen gaan we wel meer gebruik maken van tweedehands spul, maar dan hebben we daar ook iets meer tijd voor.

Monique, zeker ideaal! We gaan eerst de aanbouw opknappen, dan daarin wonen en het huis opknappen. Verhuur zijn we wel van plan, maar zeker niet full time. We willen de rust hier graag behouden ;)

Monique1963

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-22 18:22

JudithO schreef:
Monique, zeker ideaal! We gaan eerst de aanbouw opknappen, dan daarin wonen en het huis opknappen. Verhuur zijn we wel van plan, maar zeker niet full time. We willen de rust hier graag behouden ;)

Leuke plannen, wat gaan jullie in de aanbouw doen?

balance
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-22 21:29

Gefeliciteerd! Voorlopig kun je er zo al in, toch?
Ga je eeen moestuin maken? Leuk dat jullie het met de buren kunnen vinden ;).

JudithO

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-10-22 21:48

We hebben afgelopen weekend een schets gemaakt voor de aanbouw, ik zal hem morgen even delen.

Balance, zeker, er komt een hele flinke moestuin! Morgen zal ik even een luchtfoto plaatsen waar ik op kan laten zien hoe en wat.

beenjesshar

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-22 22:44

Mij benieuwen wat jullie van het huisje uiteindelijk gaan maken
Jullie kunnen er in elk geval wonen
Wat een prachtig uitzicht