Efteling liefhebbers

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

jojoni

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-25 08:30

Hey allemaal,

Ik lees al een tijd regelmatig mee, maar nooit tijd om uitgebreid te reageren..

Ik ben echt een fan. Vroeger heel veel gegaan, maar de laatste jaren wat minder door verbouwingen thuis..

Over 2 weken is t zover, we gaan weer! We gaan met een groepje en onze 1 jarige dochter gaat ook voor de eerste keer mee..
Hebben jullie nog tips voor haar? Waar mag ze allemaal in?
Er is altijd wel iemand die ergens niet in wil dus de volwassenen doen gewoon hun ding en degene die niet mee gaat, past op. Maar bv carnaval festival of de droomvlucht is misschien wel leuk voor haar. Als dat al mag?

Douce

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-25 08:47

Dat mag zeker! De oude Tufferbaan ook (autootjes) bij ons al vroeg een hit (vaak ook wat drukker). Officieel mogen ze vanaf 1 zelfs in het schommelschip. De bootjes mogen ook (zowel de Sirocco als de rondvaartbootjes), Pagode, carnaval festival, de draaimolen en de rupsbaan op het Anton Pieck plein mogen, Monorail in het land van Laaf, Droomvlucht, Symbolica, Fabula (kan wel spannend zijn), Fata Morgana (idem dito). En in het sprookjesbos heb je de ronddraaiende zwanen waar ze ook in mag.

Hele lijst en een van de redenen dat ik van de Efteling hou.

Foaly

Re: Efteling liefhebbers

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-25 09:49

Volgens mij mag ze in het grootste deel al wel mee hoor, behalve alles in het Ruigrijk :D

Ik zat vorige week met een baby achter mij in de Fata Morgana, ik was even bang dat die het op een krijsen zou zetten maar die heeft de hele rit zn ogen uitgekeken. Zelfs bij de reus gaf die geen kik, terwijl ik dat wel had verwacht _O-

noviceh

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-25 10:25

Er zijn voor die kleintjes zoveel mogelijkheden! Zowel kwa attracties als speelplaatsen :j

Foaly

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-25 10:44

Ik zit even te kijken en ze zou zelfs mee mogen in de Villa Volta, als ze durft :+

Moon_light94

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-25 10:57

Villa Volta kan in mijn ervaring 2 kanten op hahaha. Heb regelmatig kleintjes van rond een jaar er in gezien en de helft zit echt zijn/haar ogen uit te kijken en de andere helft snapt er helemaal niks van en gaat keihard krijsen :')

Maar ze mogen dus inderdaad echt in veel dingen al mee :j

Marleen_L

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-25 13:17

Wij zijn in september ook geweest met ons zoontje van toen 1 jaar. Carnaval festival, droomvlucht en de oude tufferbaan vond hij prachtig. Ook fata morgana en symbolica kon hij goed mee en keek z’n ogen uit. Voor mijn idee zijn ze zo jong dat ze niet echt snappen dat fata morgana spannend zou kunnen zijn.

veerledec

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-25 13:23

Niet op schoot zetten in de Villa Volta, de buis sluit op een vaste stand. Ooit een baby klem zien komen.

Binkie_Eline

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-25 14:43

veerledec schreef:
Niet op schoot zetten in de Villa Volta, de buis sluit op een vaste stand. Ooit een baby klem zien komen.

Hier waarschuwen ze ook voor als de beugels sluiten!

jojoni

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-25 14:52

Ah bedankt voor de reacties allemaal!
T stelt al heel gerust dat ik voorgangers heb met hun eenjarigen :D .

De fata morgana was ik inderdaad over aan t twijfelen of dat niet eng zou zijn. Maar aan de andere kant vindt ze kiekeboe ed helemaal geweldig. Ook als we ineens achter een muur vandaan springen met kiekeboe :')

Anton piek plein en land van laaf hadden we idd ook aan gedacht. Ik hoop alleen dat ze een beetje stil blijft zitten bij t land van laaf, want een echt zittend gat heeft ze niet. Anton piek plein gaat ze daarom weer helemaal geweldig vinden..

De villa volta gaat m niet worden. Daar wordt ik zelf misselijk in, dus dan wacht ik wel buiten met haar :j

Ik ben echt zo benieuwd hoe ze t gaat vinden.
Volgend jaar (uiterlijk t jaar erna) willen we zelf ook jaarabbo's nemen om echt vaker te kunnen gaan. T is echt zo'n geweldig park ook he..

Saul

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-25 15:40

Zolang ze zelf kunnen zitten kan er heel veel.

Onze 1,5 jarige is dol op de Vila volta :')

xPabloBokt
Fotograaf

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-25 15:42

Ik ga ook nooit in de Villa Volta, ik word er ook misselijk van :') zelfde geldt voor het schommelschip, kan mijn buik ook niet meer zo goed hebben.

Was daarom ook bang voor de Danse Macabre, maar die kan mij niet hard genoeg gaan. Kunnen ze niet tegen het einde van de dag een "verboden voor stervelingen" uurtje houden dat hij harder gaat? :+

Wat mij trouwens daar nog wel opvalt/irriteert is de enorm hoge piep die nog steeds niet weg is. Ik hoop dat dat nog wel minder wordt of dat ze daar nog iets op vinden. Ik heb oordoppen in omdat de muziek anders net te hard is voor me, maar dan hoor ik die piep dus echt heel goed door de akoestische filters die erin zitten -O-

theadora99

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-25 16:19

Ik ben dinsdag voor het eerst alleen geweest en hoewel ik het wat ongezelliger vond dan samen met iemand, heb ik me best vermaakt! Mijn eerste (en tweede, en derde keer) danse macabre gedaan, paar achtbanen en toen had ik het koud en ben ik naar huis gegaan :')

fohadie

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-25 00:28

https://www.ad.nl/binnenland/efteling-h ... ~a160f4ad/

Echt hoor, waar je je wel niet druk om kan maken. Zullen we als Nederlanders zijnde ook eisen dat wij niet meer als boer uit de jaren ooit afgebeeld worden?! Want lang niet alle Nederlanders zijn boer, maar weinig boeren zien er zo ouderwets uit en bovendien bestaan er (helaas) over een tijdje zelfs geen boer meer.

Of wat te denken van de Duitsers die als alcoholisten weggezet worden. Ook maar verbannen?

Maar meteen de hele Carnaval opdoeken en slopen dan? Want van elk land is wel iets discriminerends te vinden.

Saul

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-25 09:00

De carnaval is al aangepast he. Alleen het boekje was dit blijkbaar niet.

Ik vind het ook gekkenwerk. Maar ik vind ook. Dat als ze de hele attractie aanpassen, dat het stom is dat ze het boekje vergeten :=

Hoe dan ook. Ik heb dus nu een collectors item in de kast :P

Douce

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-25 09:27

Ik wilde hem vorige week al kopen, toen getwijfeld. Dacht gisteren, nu koop ik hem. Boekje weg :')

Foaly

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-25 10:12

Nou ja ik snap het wel. Als je die hele attractie aanpast dan is het wel een beetje suf om het boekje niet mee te nemen :=

fohadie

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-25 10:16

Saul schreef:
De carnaval is al aangepast he. Alleen het boekje was dit blijkbaar niet.

Ik vind het ook gekkenwerk. Maar ik vind ook. Dat als ze de hele attractie aanpassen, dat het stom is dat ze het boekje vergeten :=

Hoe dan ook. Ik heb dus nu een collectors item in de kast :P

Nee hoor, oa de Duitsers en de Nederlanders zijn niet aangepast.

Maar eens, als de poppen niet meer in Carnaval mogen, dan ook niet in een boekje. Mag het nog wel in het museum? Ook maar niet doen, lijkt me. Net als met de kookpotten.

Gek eigenlijk, dat de Fata morgana nog bestaat. Alsof iedere Marrokaan zo leeft.

knollentuin

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-25 17:04

Ssst fohadie, je brengt mensen op ideeën..

fohadie

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-25 19:55

knollentuin schreef:
Ssst fohadie, je brengt mensen op ideeën..

Ik kan nog wel even doorgaan hoor. ;) maar dan kan je bijna alle attracties wel aanpassen/verwijderen en kan de Efteling wel opgedoekt worden.

fohadie

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-25 12:24

Nou, ik heb de Danse Makabre van binnen gezien hoor. Maar geen idee hoe de attractie gaat. Laat ik bij het begin beginnen.

Het was zoals verwacht gister enorm druk. Logisch, want Essent had het park afgehuurd en het was een van de laatste weekenden van de WinterEfteling. Bij de ingang werd nog een gezin teleurgesteld dat ze met hun abonement niet naar binnen mochten, later bleek dat fout op hun website te staan.maar daar hadden wij niets mee te maken, wij hadden immers kaartjes van Essent.

We waren nog nooit in de Max en Moritz geweest, dus dat deden we eerst. Ruim een half uur in de rij gestaan en toen... Paste mijn man niet in het karretje. Het is natuurlijk ook een kinderachtbaan,maar we hadden niet verwacht dat de karretjes zo smal waren. Was even vervelend, maar niet half zo vervelend wat we later meemaakten. Na Max door naar Danse Makabre. 70 minuten wachttijd en ik twijfelde of ik nog wel durfde omdat ik niet van vrije valken hou en bang was om misselijk te worden. Aan de andere kant: de vrije val was lang niet zo hoog als in eerste instantie de bedoeling was (begreep ik) en mocht ik kotsmisselijk worden, wist ik dat dan ook weer. Ik heb zo meegeleefd met de verbouwing, alle filmpjes bekeken, alles achter de schermen dus nu moest ik ook ballen tonen en erin. (Want de rolstoel optie leek me na het bericht van Karuna ook niet zo geslaagd.) Toen we halverwege de wachtrij stonden was er storing en wat doe je dan? Uitiendelijk duurde de rij 2u en toen waren we binnen. We mochten beneden plaatsnemen. Mijn man zat goed vast, beugel kon gewoon goed vast, niets aan de hand zou je denken.

Maar net als bij de Python en de Joris en de draak hebben ze nieuwe detectiesystemen die aangeven dat er een storing is op de stoel van mijn man. Dus hij mocht niet mee. Hij zat echt goed vast, kon geen kant op, maar computer say 'no'. Eerst nog van banken verwisseld, maar nee het lag echt aan mijn man. Nu heeft hij ook zwaar overgewicht en is hij vrij klein (1.70m) maar normaal heeft hij er in attractieparken geen last van. Dus toen volgde de Walk of shame en gingen we toch de rolstoeloptie bekijken. Het viel me alles mee, maar k snap wel wat Karuna bedoelt. Ik had er geen last van, maar als je gevoelig bent voor bewegend en flitsend beeld, snap ik dat je hier niet tegen kunt.

Maar goed, ik heb van meerdere mensen gehoord en gelezen met zwaar overgewicht die in meerdere attracties niet kunnen en daar pas na de wachtrij achterkomen. (Oa ons welbekende Mel en Dan) Mijn man heeft al eerder contact met de Efteling opgenomen of ze geen stoel voor de wachtrij kunnen plaatsen naast het bord met hoe lang je moet zijn en welke voorwaarden je nog meer aan moet voldoen. Dat werd in overweging genomen, maar dat is al een paar jaar geleden. De Efteling zegt zo enorm voorstander te zijn om niemand uit te sluiten, maar sluit zwaarlijvige mensen dus wel uit!

Dat was dus echt een domper. Kijkje er zo naar uit, kijk je filmpjes op Youtube en zie je dat je makkelijk in de stoel past, mag je niet mee omdat de computer 'no' zegt. Natuurlijk gaat het om veiligheid, dat begrijp ik ook echt wel, maar dan is het alsnog wel heel vervelend om 2u kwijt te zijn terwijl als je van te voren weet dat het niet kan, je de wachtrij over slaat.

Uieindelijk toch nog een leuke dag gehad en Fata Morgana, Carnaval, Villa volta, Symbolica, Droomvlucht en het Sprookjesbos gedaan. Meer tijd was er niet, helaas.

Edit: tips om mijn man af te laten vallen hoeven niet gegeven te worden. Jullie kennen hem niet en weten niets van zijn gezondheid of waarom hij zo dik is. (Of zo klein, als hij 1.90m was geweest, zag je niets aan hem.) Dat gaat niet helpen.

De Vliegende Hollander wordt nu ook aangepast. Ik hoop echt dat ze niet hetzelfde detectiesysteem gebruiken, anders blijft er weinig spannends over in de Efteling waar mijn man inkan. (Nu kan hij prima in de Vliegende Hollander, maar ja, dat kon hij ook in de Python en in Joris. Voordat die aangepast werden.) En nee, dat ligt er niet aan dat mijn man steviger is geworden, dat ligt echt aan het nieuwe systeem. Ook bij deze attracties is hij niet de enige die er eerst wel in kon, maar na renovatie niet meer.

noviceh

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-25 12:42

Dat is zuur voor jullie fohadie! Uiteraard top dat de Efteling zo goed bezig is met veiligheid, jammer dat dit niet goed aangegeven wordt. Hopelijk hebben jullie evengoed een leuke dag gehad!
Toen wij de danse macabre in gingen, viel het mij al op dat alles goed in balans moet zijn. Iedereen werd ingedeeld, vervolgens werd je naar een plek gewezen en dan werd alles nogmaals nagelopen en sommige mensen werden verplaatst.

leonie87

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-25 12:55

theadora99 schreef:
Ik ben dinsdag voor het eerst alleen geweest en hoewel ik het wat ongezelliger vond dan samen met iemand, heb ik me best vermaakt! Mijn eerste (en tweede, en derde keer) danse macabre gedaan, paar achtbanen en toen had ik het koud en ben ik naar huis gegaan :')

ik wil wel keer met je mee hoor! vind alleen ook stom :+

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-25 13:41

Is er dan een maximum gewicht gekomen? Kan er dan geen naast de maximum en minimum hoogte ook een maximum gewicht of zo? Ik vermoed dat het misschien ook zijn lengte of eigenlijk het iets ontbreken daarvan is.

Wat is er dan gewijizgd? De sluiting van de beveiliging?

Ik ben 1,60 en niet eens veel te zwaar maar door omstandigheden heb ik meer ruimte nodig bij mijn buik, ik ben om die reden eens bij villa volta eruit gegaan vlak voor ze startten. Dat was nog al een gedoe om dat voor elkaar te krijgen trouwens, maar ik kreeg zowat geen lucht meer en mijn buik zat echt pijnlijk volledig klem %) veel forsere langere mensen naast me hadden nergens last van maar ik kon echt niet mee :n ik denk dat doordat je kleiner bent misschien beugels wat rottig aansluiten of klemmen. -O-

xPabloBokt
Fotograaf

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-25 14:49

Hoe wil je maximum gewicht doen dan? Iemand die 1.90 is en 100kg weegt heeft een heel ander postuur dan iemand van 1.60 met hetzelfde gewicht.

Voor jouw gevoel kan een beugel vast zitten - maar wat gebeurt er bij impact? Zit de beugel dan nog steeds vast genoeg?

Beveiligingsmaatregelen worden gewoon aangescherpt. Daar kan de Efteling niet zo veel aan doen, dan moet je bij de TÜV zijn.

Het is en blijft maatwerk.

Ik ben het eens met dat een testseat zou helpen, mijn wetens zijn ze daar in ieder geval bij Danse Macabre mee bezig. Bij de J&DD staat er een en bij de Baron ook.