Algemeen topic over de Scandinavische landen

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

KarmaChansy

Re: Algemeen topic over de Scandinavische landen

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-18 14:56

Ik wil jullie allemaal even waarschuwen!

EWP.se
3 mins ·
Uppdaterat 14.46: Åskan fortsätter att breda ut sig och intensifieras i trakterna av södra Småland och det går mycket fort! Riktningen på detta är svagt nordväst och kommer således att träffa både Halland och Västergötland senare i eftermiddag och tidigt ikväll. Även angränsande områden såsom norra Skåne och södra Jönköpings län kan beröras av detta. Tyvärr lär detta medföra ett stort antal bränder till följt av blixtnedslag som börjar att pyra och inte bryter ut förrän om någon eller ett par dagar.

Om åskan fortsätter att utvecklas i samma tak kan det bli tal om uppgradering av både åskrisk och varningsnivå. ⚡⚠

Vi följer detta noga och uppdaterar fortlöpande!

KarmaChansy

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-18 14:57

edit vertaling vergeten :+

Tis nu in Småland en gaat richting Halland en Västergötland een flinke donderstorm met veel kans op bliksem inslag en waarschuwingen voor brand ook

Jaan81

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-18 15:40

Maris schreef:
Jaan81 schreef:
Nog anderhalve week en dan zitten mijn vriendin en ik ook in Stockholm! Vanaf daar 12 dagen toeren, heel benieuwd!

Ook van jou willen we natuurlijk graag foto's en reisverslag zien !

Ik ga mijn best doen! We gaan eerst naar Törsas, bij een fokker kijken. Dan via Vänern nog stukje naar t noorden en dan terug naar Stockholm. Ong.1200km, heel globaal berekend.

Maris

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-07-18 16:29

Ooh ja dat is waar, jij ging voor paarden kijken !!! Heel veel plezier en succes.

Jaan81

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-18 17:49

Bedankt! Ben heel benieuwd! Maar vooral veel zin in, we gaan o.a. overnachten in een boomhut, lijkt me geweldig :#

A_nouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-18 22:27

Wij hebben vorig jaar compleet onverwacht orka’s gezien. Zaten te vissen geen benul dat dat een doortrek plek was. Fantastische beesten. Was rond Haugesund :j

Dat het weer daar nog steeds zo droog is. Ik weet nog dag iedereen ons ieder jaar voor gek verklaard omdat het altijd zo koud is :+

Mijn man en ik zijn ondertussen alweer een maandje terug en kunnen niet wachten weer terug te gaan <3

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-18 22:50

Mijn vriend wil van werkgever veranderen en had me gevraagd om bij een bedrijf de vacatures eens te bekijken. Er zat er eentje tussen die hem wel aanspreekt. Hij twijfelde echter omdat we daarvoor zouden moeten verhuizen. Naar Stavanger :+

De twijfel is niet de verhuis an sich, hij was bang dat de paarden mss niet mee konden naar Noorwegen dat ik het dan niet zou willen. Nu lijkt me dat een prima paardenland, dus we hebben besloten dat we het eens goed gaan uitpluizen. De vacature staat nog open tot 11/8, tijd genoeg dus.

KarmaChansy

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-18 22:54

Leuk zeg Varekaj :D

Supervixen

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-18 09:34

Wij zijn op Schiphol! 11 uur richting Stockholm.

Piekosjj

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-18 09:59

Zwaai even als je over vliegt SV! :D

Maris

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-07-18 10:03

Varekaj schreef:
Mijn vriend wil van werkgever veranderen en had me gevraagd om bij een bedrijf de vacatures eens te bekijken. Er zat er eentje tussen die hem wel aanspreekt. Hij twijfelde echter omdat we daarvoor zouden moeten verhuizen. Naar Stavanger :+

De twijfel is niet de verhuis an sich, hij was bang dat de paarden mss niet mee konden naar Noorwegen dat ik het dan niet zou willen. Nu lijkt me dat een prima paardenland, dus we hebben besloten dat we het eens goed gaan uitpluizen. De vacature staat nog open tot 11/8, tijd genoeg dus.

Super leuk !
Maar houd er wel een beetje rekening mee dat je als niet-noren erg moeilijk tussen de noorse bevolking komt. Tenminste die ervaring hebben een vriendin van mij en haar man. Terwijl ze allebei bij een noors bedrijf werkten. Het was ook 1 van de redenen dat ze zijn terug gekomen naar Nederland. Zweden schijnen ( ook volgens mensen in dit topic ) minder stug te zijn in omgang.

Neonlight
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-18 10:40

Ik lees nu dat de CKE kaart op veel campings in Scandinavie voorwaardelijk is. Klopt dit ook echt? Levertijd is ca. 8 dagen, eigenlijk net te laat.

xLianneZorro

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-18 10:43

Hoi ik werd gewezen op dit topic. Ik vroeg mij af of er mensen zijn met ervaringen of informatie over wildkamperen. In welke maand zijn jullie geweest en voor hoelang? Zijn er wat tips en tricks?

Dit mag ook via pb :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-18 13:28

Voor mij is dat niet zo'n probleem Maris, ik vind het niet erg om op mezelf te zijn.

Het bedrijf is Brits volgens mij met in Stavanger een vestiging en daar dan ook de tewerkstelling. Mijn vriend heeft al met allerlei nationaliteiten gewerkt, zowel offshore als op land, en eigenlijk heb ik hem nog niet horen klagen over Scandinavië op dat vlak. Dan zijn de verhalen van de Emiraten en moslimlanden etc een stuk erger.
Binnen zijn werkveld is het sowieso allemaal internationaal ingesteld, ook qua werkmentaliteit. De kans dat hij in een mengelmoes van collega's terecht komt lijkt me best groot.

maar goed. Eerst maar eens kijken of hij überhaupt gaat solliciteren :+

Supervixen

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-18 20:36

Wij zijn gearriveerd in Kiruna, Zweden. Bloedje heet hier, 30 graden. In ons huisje kan niks open dus dat gaat een zware nacht worden. Morgen op weg naar Finland.

Maris

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-07-18 20:59

De deur kan toch wel open hoop ik ?! Hihi

Relien

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-18 21:22

Neonlight schreef:
Ik lees nu dat de CKE kaart op veel campings in Scandinavie voorwaardelijk is. Klopt dit ook echt? Levertijd is ca. 8 dagen, eigenlijk net te laat.

In de ANWB winkel kan je een tijdelijke pas halen.

Ik heb hem idd in Zweden moeten gebruiken een paar x.

Piekosjj

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-18 21:23

xLianneZorro schreef:
Hoi ik werd gewezen op dit topic. Ik vroeg mij af of er mensen zijn met ervaringen of informatie over wildkamperen. In welke maand zijn jullie geweest en voor hoelang? Zijn er wat tips en tricks?

Dit mag ook via pb :)

Wij zouden van het weekend gaan wildkamperen maar hebben er op afgezien. Het is hier zo ontzettend droog met groot gevaar voor bosbranden en de plek die we in gedachten hadden is op minimaal een uur hiken van de weg af. Dat zag ik dus echt niet zitten :\ In plaats daarvan hebben we nu gekampeerd op een camping in een natuur omgeving (friluftsomrade, geen idee wat daar een NL's woord voor kan zijn) en daar hadden we allebei een veel veiliger gevoel bij. Mijn grootste tip is om ontzettend veel muggenspray mee te nemen en iets van een bakje om blueberries mee te plukken want die beginnen nu net lekker te worden!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-18 21:24

Oooh lingonberries en cloudberries! Waren zoooo lekker!

Supervixen

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-18 21:32

Maris schreef:
De deur kan toch wel open hoop ik ?! Hihi

Dat nog net :')

Lori

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-18 22:11

Hier zit ik een beetje vast qua studies, zijn er hier van Zweden die weten hoe het zit daar qua aanbod in de kinderzorg en dergelijke? Verpleegkunde voor zitten kijken maar ik zie mij dat werk niet doen of heb er gewoon een verkeerd beeld bij kan ook :+ .

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-18 22:47

Verpleegkunde is leuk (zegt de verpleegkundige :+ )

Iets wat me daarnet weer te binnen schoot ivm toeristen, iemand daar wat over gezegd. Wij hebben in Lapland massa's Nederlanders, Duitsers, Fransen maar vooral aziaten gezien. Echt. De ene reisbus na de andere, in elk hotel waar we verbleven (behalve in Kilpisjärvi), gewoon overal. Onze terugvlucht van Rovaniemi naar Helsinki was 95% aziatisch.

Achteraf bleek dat het vanuit Azië net heel makkelijk is en niet zo lang vliegen naar Scandinavië.

Nog iets wat ons is opgevallen (geen idee of ik het al verteld heb): bij alle huizen, waar we ook kwamen, lag overal een HOOP rotzooi. Van autowrakken, ingezakte schuren, rommel, noem maar op. Net of iedereen een lokaal stort wou beginnen.
En wc-papier. Op werkelijk waar elk denkbaar paadje en trail zijn we wc-papier tegen gekomen. De meest bizarre "vondst" was bovenop de Saana, op iets meer dan 1000m hoogte, waar je van je sokken geblazen werd door de wind. Uitgerekend DAAR had iemand een drol gedraaid en het gebruikte wc-papier lag er netjes bij.

Heel erg jammer, vooral langs de trails, want er zijn echt wel dagtriphutten genoeg te vinden en de toiletten zijn waren heel netjes.

gabyfedde

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-18 11:58

@Varekaj: stapels schroot zie je inderdaad overal. Terwijl er in iedere stad een (zover ik weet) gratis stort is. Alles wat je schrijft behalve het toiletpapier hebben we hier in ons mini gehuchtje. Ingezakte schuren zijn van iemand die al 2 jaar niet hier geweest is (woont ver weg, heeft het huis als vakantiehuis en hebben gezinsuitbreiding gehad). Mijn schoonouders hebben 2 auto’s in het bos achter het huis staan. Ik vind het vreselijk :( Maar was tegelijkertijd wel handig toen we een nieuwe autogordel voor de camper nodig hadden...
Aziaten zoe je inderdaad veel rond de toeristische plaatsen (IJshotel, Rovaniemi, Noordkaap). En Duitsers en Nederlanders zie je idd gigantisch veel. Ik ben lekker undercover met mn Zweedse Volvo haha.

Maris

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-07-18 12:20

Supervixen, hoe was de nacht in een warm vakantiehuisje ?

Gabyfedde, jij hebt zweedse schoonouders ( en een zweedse man dus ) ?

gabyfedde

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-18 12:40

Maris schreef:
Gabyfedde, jij hebt zweedse schoonouders ( en een zweedse man dus ) ?

Yes, en een half zweedse dochter van 37 weken