Schotland; places to be?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

magda_90

Re: Schotland; places to be?

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-24 18:07

Mag ik vragen hoe je/jullie zo iets trainen? Mijn man en ik wandelen thuis wel heel wat af maar die hoogtes vind ik echt een ding en vooral als je dan ook nog stapje voor stapje moet nadenken. Maar als ik dan al jullie foto's zie dan denk ik... wil ik ook. -O-

Mijn PT'er heeft vandaag al aangegeven dat we sowieso wel meer kunnen trainen dat ik zekerder wordt qua beweging. We trainen al veel buiten namelijk dus dat vind ik al een leuke start. :)

Rije
Hoofd Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-24 18:59

Ik vond mensen met zo'n hoofdnetje altijd idioot eruit zien, maar toen de midges op onze kampeerplek dóór het horregaas van onze tent gekropen kwamen 8)7 ben ik daar heel anders over gaan denken...

gaucho

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-24 19:01

magda_90 schreef:
Mag ik vragen hoe je/jullie zo iets trainen? Mijn man en ik wandelen thuis wel heel wat af maar die hoogtes vind ik echt een ding en vooral als je dan ook nog stapje voor stapje moet nadenken. Maar als ik dan al jullie foto's zie dan denk ik... wil ik ook. -O-

Mijn PT'er heeft vandaag al aangegeven dat we sowieso wel meer kunnen trainen dat ik zekerder wordt qua beweging. We trainen al veel buiten namelijk dus dat vind ik al een leuke start. :)

Daar zou een PT zeker bij kunnen helpen :j core stability helpt, conditie helpt en vooral ook stabiliteit en coördinatie. Dus niet alleen puur kracht, maar ook oefeningen op een balanceer bal en dergelijke en met zo'n ladder op de grond. Verder is het vooral ook door ervaring een stukje zekerheid opbouwen. Goed profiel op je schoenen is daarbij ook wel essentieel. Ik ben net een berggeit, vooral met afdalen, maar dat is vooral doordat ik vertrouwen heb.

Leo

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-24 20:16

Ik ben alles behalve een berggeit, maar door "gewoon te gaan doen" ben ik al veel handiger en zekerder dan 6 à 7 jaar geleden. Soms zit je even lastig. Vandaag met afdalen van de top was er eigenlijk geen pad en was een flinke scramble omhoog, laat staan naar beneden. Veel los gravel en bijna verticale stukken. Maar door dan een stuk horizontaal te gaan tot er weer een beter afdaalpunt is, lost zich dat weer op. Ik moet vooral mijn tijd nemen. Ik vond de klim zwáár, het was heel steil en in NL kun je daar gewoonweg niet op trainen. Maar ik houd mijn eigen tempo aan, ik kom vanzelf boven.
Zelf ben ik absoluut geen sportschoolganger, maar ik train thuis mijn core en ben verder eigenlijk altijd wel in de weer met wandelen en buiten actief met de hond en paard.

En vooral: niet te moeilijk beginnen, kies bijvoorbeeld eerst voor langere afstanden binnen NL, zoals op de veluwe. 10 km, 15 km enz. En dan bijv in België of Duitsland om hetzelfde met wat relatief hoogteverschil te oefenen. En verlang niet van jezelf dan in Schotland of een willekeurig berggebied meteen 15 km te lopen maar probeer een 6 km uit en kijk hoe dat gaat.

Verder idd goede uitrusting, goed zittende schoenen met veel grip en steun. Rugtas (wen jezelf om daar mee te lopen met 2 liter water en eten) die comfortabel zit enz.

En vooral ook genieten. Of dat nou met lange of korte hikes is of op een andere manier, je kunt op allerlei manieren van de pracht van Schotland genieten, net wat bij je past <3

Leo

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-24 20:32

Rije schreef:
Ik vond mensen met zo'n hoofdnetje altijd idioot eruit zien, maar toen de midges op onze kampeerplek dóór het horregaas van onze tent gekropen kwamen 8)7 ben ik daar heel anders over gaan denken...

Zó waar :))

Bij de tent en eerdere wandelingen ook wel midges gehad maar zo extreem als vanmorgen... mn hele legging zat vol met ze, mn gezicht, bizar.

magda_90

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-24 22:10

Dank jullie wel voor de input. We hadden die grote hikes inderdaad meteen al uit onze hoofd gezet en eerst de kleinere routes uitgezocht. Ik wilde alleen al meteen de Men of Storr doen en daar heb ik dus halverwege de handdoek in de ring moeten gooien. Ik had die dag al een slechte dag met mijn longen en doorgaan zou ik alleen maar spijt van krijgen. Mijn man is wel doorgegaan en nu heb ik er alsnog spijt van. :’)
Volgende keer ga ik die ook uit lopen maar dan beter voorbereid. :)

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-24 17:26

Afbeelding

Je kunt niet naar Schotland en de Kelpies overslaan, I guess :D.

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-24 17:31

_San87_ schreef:
[ [url=m/LEFmgC.jpg]Afbeelding[/url] ]

Je kunt niet naar Schotland en de Kelpies overslaan, I guess :D.

Ach, ik ben ook in Parijs geweest zonder de Eifeltoren gezien te hebben :j

Maar ja, de Kelpies moet je op enig moment toch wel een keer bekijken, in de avond is ook aan te bevelen:

Afbeelding

Afbeelding

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-24 17:34

Oh ja, 's avonds is ook gaaf zeg <3.

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-24 17:44

_San87_ schreef:
Oh ja, 's avonds is ook gaaf zeg <3.

Ja en ze veranderen ook van kleur. Het gaat het hele spectrum door dus je kan ze in elke kleur vast leggen die je leuk vindt; kwestie van een beetje geduld.

Oh, enne, niet bang worden, die laatste foto is met een ISO3200, 1/40 sec en f5.0 gemaakt. Beide met de oude 7D. Elke beetje zichzelf respecterende camera kan dat ook en een moderne telefoon moet ook een heel eind komen.

Leo

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-24 18:10

De Kelpies <3

gaucho

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-24 18:13

Ik ben dus al zeker 6 keer naar Schotland geweest en nog niet naar de Kelpies :o mooie reden om nog eens te gaan.

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-24 18:30

Wij hebben - onverwacht - bij de Kelpies overnacht. Combinatie van Bank holiday, niets gereserveerd hebben, daktent en een camperplaats bij de Kelpies zeg maar O:)

Afbeelding
Afbeelding

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-24 23:26

Kun je daar ook overnachten? Ik zag wel dat er overnacht parkeren is. Wel nice, lekker rustig.

Afbeelding

Wij zijn in Inverness. Staan aan de zee.

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-24 23:34

_San87_ schreef:
Kun je daar ook overnachten? Ik zag wel dat er overnacht parkeren is. Wel nice, lekker rustig.

[ [url=m/KebUTE.jpg]Afbeelding[/url] ]

Wij zijn in Inverness. Staan aan de zee.

Ja, officiële overnachtingsplek voor campers waar onze daktent ook welkom was gelukkig

Inverness, leuk!

Leo

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-24 07:45

Ooh wat leuk zeg, zo dichtbij ze staan in het donker!

Prachtig San!

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-24 20:45

Gisteren zijn we vanuit Inverness naar t westen gereden, naar de Applecross. Daar ergens langs die route ook gekampeerd.

Afbeelding

Afbeelding
Uitzicht na een hike van ca 3 uur

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding
Waterval tegenover onze campsite

Afbeelding
Uitzicht vanaf de campsite

Vanmorgen verder gereden naar Skye.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Nu op een kampeerplek om te overnachten en morgen rijden we naar Dunvegan Castle.

Schotland is echt adembenemend mooi <3. Vandaag veel harde wind en wat regen. Vanmiddag de coastguard wat kajakers uit de zee zien halen (windkracht 7, goed kajakweer :j), nu ik dit type breekt de zon door.

Oh. En schapen. OVERAL SCHAPEN :)).

Leo

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-24 23:06

Prachtige plaatjes!! Jouw eerste foto, hebben wij vandaag nog even gestaan :D

Leuk he die schapen _O- en de Schotse Hooglanders zien we amper :')

Rije
Hoofd Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-24 09:47

Wij werden toen 's ochtends onze tent uit gestalkt door schapen! :D

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-24 09:53

Ze stonden gisteren avond aan de camper, inderdaad :)).

ual_95

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-24 20:15

Wij zijn inmiddels in het westen van Schotland (een uur naar boven vanaf Ullapool). Gisteravond hadden we gezellig bezoek in onze achtertuin! Niet zo'n beste foto, maar wel leuk om even te delen.

Afbeelding

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-24 21:48

Oh wat gaaf <3.

Wij waren vandaag naar de Fairy Pools. Echt beeldschoon. Maar enorm druk. Op de terugweg een dikke infarct omdat de wegen smal zijn en de potholes bijna Australië bereiken, waardoor auto's en campers elkaar nauwelijks konden passeren.

Wel echt de moeite waard, tho <3

Afbeelding

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-24 22:05

Ik geniet mee van jullie verslagen, goede herinneringen van vorig jaar, en voor Peter wel voor volgend voorjaar

Rije
Hoofd Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-24 09:08

Wauw, die herten! Blijft bijzonder hè, zulke mooie grote dieren zomaar in het wild!
Fairy Pools zijn idd prachtig, en die weg was jaren geleden ook al prut :))

F_Orumster

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-24 12:12

magda_90 schreef:

Je kunt best wel wat staircase oefeningen en workouts vinden die je kunnen helpen. Ook moet een stairmaster ook wel wat kunnen doen voor je.