Zuid Afrika

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Sokje_6

Re: Zuid Afrika

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-15 22:44

Wat gaaf! Mooie dingen in het vooruitzicht! Ik woon op een klein halfuurtje van de Orpen Gate, is erg mooi! Hele gave dingen om daar te doen, ik heb gisteren de Waterfall Hike gedaan in de Blyde canyon en die raad ik je echt aan. :j

Ik heb inmiddels mijn 12de slang gezien in 6 weken :+ In de zevende week geen slang gezien, wel een pangolin :oo

MarijeR

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-15 22:48

Blyde Canyon ben ik in 2011 geweest, erg mooi ja :j
Ook bij God's Window geweest en de potholes bij Bourke's Luck e.d.
Toen zijn we ook een kleine week bij Crystal Springs geweest in de buurt van Pilgrims Rest.

Sokje_6

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-15 07:40

Gods Window staat nog op de lijst, daar ga ik nog heen. Maar Mariepskop schijnt ongeveer hetzelfde te zijn en daar ben ik meerdere keren geweest. Prachtige plek!

Phylos

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-15 08:31

Klinkt allemaal super!

Onze reis is inmiddels ook helemaal vastgelegd. Als jullie het leuk vinden kan ik het uittypen. We zijn op dit moment bezig om ons duikbrevet te halen, zodat we straks ook kunnen duiken daar. We vertrekken 7 juli voor 3 weken. Kan niet wachten!
Als ik hier dan lees dat er mensen daar wonen denk ik alleen maar: stoer! Dat zou ik ook wel willen.

horseyfries

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-15 08:55

Ik vertrek donderdag weer voor twaalf dagen, leuk om te lezen dat er ook dit jaar weer mensen leuke trektochten gaan maken, het is er zo prachtig!

MarijeR

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-15 09:11

Ik zou er dus nooit willen wonen :o
Ja misschien als je met pensioen bent of tijdelijk voor stage of korte werkprojecten maar anders echt niet.
Komt door de ervaring vanuit het werk, teveel corruptie wat mij betreft.
Maar als vakantie land mijn nr 1.

horseyfries

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-15 00:44

Ik kan je helemaal volgen MarijeR!

Rosemarin

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-15 01:18

Ik meld me ook :)

Ik kom er vandaan (Bellville) en ga in juni weer voor 6 weekjes erheen :)

Ga dan naar pretoria, bij kennisen van mij werken en genieten van het land :j

miccamaaike

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-15 09:31

Voor de ervaren ZA gangers, wat ben je zo'n beetje kwijt voor een overnachting? Hoeft niet super fancy te zijn, als het maar netjes is. En hoe zijn de kosten qua eten / dagelijkse dingen?

zitten er over te denken om in september te gaan... maar vind het lastig om een beetje een goede prijsinschatting te maken.

noukie175

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-15 11:37

miccamaaike schreef:
Voor de ervaren ZA gangers, wat ben je zo'n beetje kwijt voor een overnachting? Hoeft niet super fancy te zijn, als het maar netjes is. En hoe zijn de kosten qua eten / dagelijkse dingen?

zitten er over te denken om in september te gaan... maar vind het lastig om een beetje een goede prijsinschatting te maken.

Wat wij hier in Nederland goedkoop vinden, heb je daar al een keurig nette kamer! Prijzen verschillen natuurlijk erg per gebied qua hoe toeristisch het is..

Kosten qua eten is ook minder in ZA, maar eigenlijk ook weer ligt dit aan het gebied waar je bent. Vaak kun je bij je overnachting voor een redelijke prijs ook avond eten. Dagelijkse dingen is dan wel vaak een aardige prijs omdat dit op het erg op het toerisme is gerekend.

Al met al zullen de kosten ter plekke lager zijn dan bij een vakantie in bijvoorbeeld Frankrijk, dat was mijn ervaring. In dit topic zitten ook wat mensen die wonen in ZA, die zullen vast meer weten!

miccamaaike

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-15 11:43

Dank je wel :)

Ga toch maar eens uitzoeken wat alles bij elkaar een beetje zou kosten.
Tickets zijn nu erg goedkoop voor september, auto huren valt me ook erg mee.

Mochten er mensen nog tips hebben voor fijne accomodaties, hou ik me aanbevolen! We zouden dan naar Johannesburg vliegen en willen iig naar Kruger Park. Verder moet ik t nog verzinnen haha.

manzano

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-04-15 11:46

Kruger moet je nu wel zo'n beetje gaan boeken.... Wij gingen in oktober en toen we in februari gingen boeken (bij SanParks zelf) was er al veel vol.

Iriscope

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-15 12:59

Ik zou even kijken of je echt in het park zelf wilt overnachten, of ook tevreden bent met iets wat er net buten ligt. Het scheelt onwijs, zowel qua nu al moeten boeken als qua prijs.
Ik weet in Hazyview bijvoorbeeld een aantal super accommodaties, dus als je interesse hebt moet je het maar laten weten. (Hazyview is niet IN het park zelf)

Ik vind het wel meevallen met dat de prijzen op toeristen gebaseerd zijn? Tuurlijk is het Kruger niet zo goedkoop als erbuiten, maar ook in t Kruger kan je prima goedkoop eten (vergeleken met Nederland, het is geen Thailand of zo)

miccamaaike

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-15 13:11

heb net een prachtige camperreis gevonden, 17 dagen, vliegen naar en vanaf Johannesburg en dan via Kruger naar Swaziland en Drakensbergen.

http://www.afrikaplus.nl/reis/camperron ... rg?tabnr=8

Ben helemaal enthousiast geworden hierdoor, met een camper een land door lijkt me echt fantastisch!

Iriscope

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-15 13:15

Dat ziet er tof uit, maar ik schrik wel van de prijs hoor! Natuurlijk is alles al gepland, maar ik weet zeker dat ik minder kwijt was voor mn 3 weken rondreizen met huurauto van backpackers naar backpackers.
En ik reisde van Joburg naar Kruger, naar Durban, toen via P.E., Hermanus etc. naar Kaapstad.

MarijeR

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-15 13:18

Juist het overnachten in het Kruger park is zo mooi... <3
's Avonds na het eten nog buiten zitten en luisteren naar alle geluiden, de hyena's die langs het hek lopen en 's ochtends voor zonsopkomst al weer buiten een klein ontbijtje maken voor de vroege rit als het hek open gaat (5.30 of 4.30 uur vanaf 1 november).

Voor locals is het park heel duur, voor ons vanuit NL prima betaalbaar. Wij gaan bv ook echt niet boodschappen buiten het park doen omdat het daar wat goedkoper is. Zonde van de tijd die je daaraan kwijt bent.

manzano

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-04-15 13:19

Wij hebben de dag voor we het kruger in gingen geslapen praktisch naast een van de gates. Daar hebben we toen ook boodschappen gedaan. Was meer omdat we niet wisten hoe uitgebreid de winkels in het kruger waren.

miccamaaike

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-15 13:19

wat bedoel je met van backpackers naar backpackers?

Campers zijn nu eenmaal vrij prijzig, maar ik vond 1650 euro voor vlucht, camper en alle campings erbij niet heel erg duur eigenlijk... Vaak ben je voor 2 weken camperhuur al wel 2000 euro verder.

Als ik alles los boek voor 2 p:
Tickets: 1100 euro (voor sept, voor aug is duurder en camper is ook aug optie)
Autohuur: 500 euro
Overnachtingen: 1000-1200 euro

Dit samen ben je ook al aardig eind in de richting. Voordeel van camper is dat je veel makkelijker zelf eten kunt klaarmaken en ik denk dat dat ook een hoop scheelt.
Laatst bijgewerkt door miccamaaike op 13-04-15 13:24, in het totaal 2 keer bewerkt

Iriscope

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-15 13:22

Die ervaring van de dieren langs het hek etc heb je ook als je buiten het park tegen het park aan overnacht hoor :) Ik begrijp je punt wel, er zijn genoeg voor en nadelen aan in het park over nachten ( denk aan malariapillen slikken, dat hoef je in Hazyview bijvoorbeeld niet)

Ochtendritten maken kan je ook prima als je niet in het park overnacht. En het scheelt nogal veel geld qua boeken.
Zelf staat het zeker nog op mn lijstje om in het park te overnachten, maar aangezien ik hier woon plan ik mn Kruger trips meestal niet. Het is vaak meer een kwestie van spontaan gaan en dan ben je blij met wat je krijgen kunt qua accommodatie.

Heb overigens wel in andere parken overnacht, maar ook buiten de parken bij lodges die aan het park grenzen. Vind het niet een heel groot verschil.

Iriscope

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-15 13:27

Ik ben van hostel naar hostel gereisd. Wij vlogen voor EUR 630 per persoon, naar Johannesburg en terug vanuit Kaapstad. Wij hebben per persoon uiteindelijk rond de 2000-2200 euro uitgegeven. Dit was inclusief;

- 3 weken reis
- vliegtickets
- huur auto, verzekering en benzine
- Toegang tot alle parken
- Kruger
- Seaview Lion Park en knuffelen met alle dieren
- Struisvogel rijden
- Walvissen boot in Hermanus
- alle overnachtingen, backpackers maar ook af en toe een luxe lodge
- Bijna elke dag ontbijt, lunch en dinner buiten de deur
- veel avonden stappen en drinken _O-
- Elephant park in Knysna
- Vast nog veel meer toeristische dingen die ik vergeet

Als ik dat zo vergelijk dan is het misschien de moeite waard voor je om dat te overwegen. Koken kun je in veel backpackers ook gewoon doen. Je ontmoet ook heel gemakkelijk nieuwe mensen in een hostel.
Zelf vond ik de vrijheid heerlijk. Ik had een soort schema gemaakt, maar had genoeg tijd om af en toe langer of korter te blijven als het me ergens niet of juist wel beviel.

miccamaaike

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-15 13:47

Sliep je dan veel op slaapzalen e.d.? Dat is voor mijn vriend namelijk echt een no go... die wil graag zijn eigen kamer met bij voorkeur eigen plee en douche. (tsja t is een wonder dat hij wel met die camper wil, ik word er daarom des te enthousiaster van!)

Iriscope

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-15 13:50

Dan zal het inderdaad wel wat duurder worden dan wat ik heb uitgegeven, maar veel backpackers hebben ook gewoon tweepersoonskamers, al dan niet met eigen toilet etc.
Ik neem aan dat die reis inclusief campings en sta plaatsen geboekt wordt?

miccamaaike

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-15 13:51

Ja alles zit er dan bij in: vlucht, camperhuur en alle standplaatsen.

Speelt ook wel mee dat ik echt gek ben op kamperen, maar mijn vriend daar eigenlijk niets van moet weten, maar dit lijkt hem wel een avontuur. :D

Iriscope

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-15 13:54

Wat je ook kiest, je zult ongetwijfeld een heerlijke tijd hebben :)
Overigens was mijn reis wel langer he, wij waren 3 volle weken hier toen. Dat maakt wel een verschil in de afstand die je aflegt.

Kruger is geweldig, maar als je die reist gaat maken moet je zeker nog een keer terugkomen om Kaapstad ook te zien. <3 Ik ben altijd al gek op ZA geweest, maar sinds ik in CT woon is het leven nog nooit zo mooi geweest.
Wij proberen elk weekend een weekendtrip te maken, omdat er gewoon zoveel moois in de omgeving is.

miccamaaike

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-15 13:55

Ik zou ook erg graag een keer die kant op gaan, maar dan zou ik liever in december gaan, dan is het daar beter weer hoor ik altijd. Als we nou 4 weken weg konden wilde ik t wel combineren, maar ik vrees dat dat er voor nu niet in zit. Beetje onzeker qua werk / vakantie, dus dat is best lastig plannen.