[VOLG] Leven als Callas in Frankrijk! Mo & Co in: Het tij keren deel 2

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Monique1963

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-06-25 19:12

Tinka schreef:
Als het alleen plaque is zou het kunnen helpen, als het tandsteen is dan niet.

Weer wat geleerd, wist niet dat er een verschil tussen was. Nee, het is echt tandsteen. Het is bruin en keihard. Ik heb wel zo'n apparaatje gekocht, zeg maar een trillend tandartshaakje. Daar mag ik wel van hem mee aan zijn tanden zitten, maar het helpt geen ruk.

balance
Moderator Over Paarden

Re: [VOLG] Leven als Callas in Frankrijk! Mo & Co in: Het tij keren deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-25 19:30

Oh, hoe ziet dat eruit, Monique?

Monique1963

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-06-25 21:21

Ik laat het je zien, maar het werkt dus alleen bij plaque. Maar ja, toen wist ik het verschil nog niet tussen plaque en tandsteen. Dacht dat dat hetzelfde was tot vanmiddag. On aprend chaque jour.

Maar het is voor alle tanden met plaque, dus ook mensen, paarden etc.

Het haakje gaat supersnel heen en weer, dus een overijverige tandenborstel zeg maar, dan in haakjesvorm.

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

balance
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-25 22:29

Bedankt voor de foto. Ziet er professioneel uit.

Monique1963

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-06-25 07:03

balance schreef:
Bedankt voor de foto. Ziet er professioneel uit.

Geen dank, en het is maar een goedkoop dingetje hoor, Sjineese sjit zeggen wij altijd. Je zult ze best ook prof hebben, maar het was maar een probeersel of Zozo het wilde verdragen en of ik het bruine weg kon krijgen, wat dus niet ging omdat dat tandsteen was en geen plaque.

Monique1963

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-06-25 16:35

Dus ik bel de d.a. of de Bromium voor Yoda er is. Ik vraag nog aan de assistente of ik Yoda mee moet nemen. (want hoe minder stress hoe beter en het is heet) Nee hoefde niet. Kom ik daar, vraagt de d.a. waar is Yoda, voor een bloedmonster. pfff. Kan ik morgenochtend weer terug. Maar goed, we zitten op de rit en alle neuzen staan dezelfde kant op.

Marilu

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-25 19:37

Zo blijf je wel bezig ...
Maar in ieder geval goed dat de dierenarts er ook mee begaan is nu !

Haha, de Sjineese sjit :D
Maar tegenwoordig is álles wel 'made in China', denk ik ...
Alhoewel ... in Spanje zijn er heel veel Chinese bazaars. En daar koopt iedereen wel wat, want ze hebben daar heel veel ...
Blijkt dat we daar net een boel plastic bakjes (zo voor in de diepvries te stoppen) gekocht hebben, die niet eens 'made in China' zijn !! Raar maar waar ... gewoon 'made in Spain' :D

Bij de verhuis van ons vorige huis naar het huidige (in België) moesten we wegens downsizing heel veel spullen weggeven of wegsmijten.
Zo had mijn man daar een stapel Chinese kommetjes, zo van die soepkommetjes. Ik zei toen dat die toch gerust weg mochten, of toch een deel ervan. En mijn man toen heel verontwaardigd, 'neen, want dat zijn echte Chinese' :D Ik heb toen geantwoord dat alles tegenwoordig Chinees is, ook de niet Chinese kommetjes ;) Vond hij niet leuk :o

Monique1963

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-06-25 20:19

En het gekke is, Europa laat hun spul in China maken omdat het goedkope werkkracht is. En waar laat China al hun spullen maken? In Afrika! Half Afrika bij wijzen van, is overgenomen door China. Hele infrastructuren leggen ze aan, enorme compounds met fabrieken en huizen voor Afrikanen. Dus goede kans dat je spullen uit Afrika komen, maar er staat nog steeds made in China op ;-)

balance
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-25 20:38

Nou ja zeg, echt? Weer wat geleerd.

Monique1963

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-06-25 20:42

@Balance, ja en ze legeren hun troepen daar ook https://www.chinasquare.be/toenemende-i ... in-afrika/

O ik heb de hotels van volgende week dus afgezegd, nette brief van de d.a. gehad en ben een uur bezig geweest op de site van de annuleringsverzekering dingen en die brief up te loaden en in te vullen. Maar goed, als we ons geld terug krijgen, zou dat wel heel fijn zijn. Ik ben in 1 week al 400 euros kwijt aan Yoyo. De site zegt dat de claim in behandeling is genomen. Ben benieuwd.

Over claims, herinneren jullie je nog dat k-bedrijf dat kwam isoleren? Groupe Verlaine onthoud die naam, nooit mee in zee gaan. Behalve de claim waar van we 1500 euro idd daadwerkelijk gehad hebben, moeten zijn voor de subsidie zorgen. Dat zijn 4 subsidies. 2 per project. Ene project is muren, andere is dak.

Het muren-project is in ieder geval qua 1 subsidie goed gegaan. Er is een controleur geweest voor de muren. Maar voor het dak is dat k-bedrijf slecht bezig. We hebben nu nog 10 dagen om bij het energiebedrijf een verklaring van de conformiteit van het isolatiemateriaal aan te leveren. 22 mei kregen we van het energiebedrijf de eerste brief dat het niet compleet was. Nu een week geleden kregen we de 3e brief.

Ik heb natuurlijk iedere keer weer contact met dat bedrijf opgenomen, zowel telefonisch als per email. ja ze ging het document opvragen bij eoa afdeling. Deze week 2x gebeld, blijft die dame op cursus te zijn. Ik hoop dat het een cursus klantvriendelijkheid was. Dus ik bel vandaag weer, krijg ik een man, die zegt dat ze op cursus is, hadden ze de andere 2 keren ook kunnen zeggen, en dat ik het nog eens in een mailtje wil zetten. Dus ik doe dat.

Krijg ik een mail van haar baas, dat ze ons dossier echt wel in de gaten houden (not, anders zou het energiebedrijf niet nu voor de 3e x een brief sturen) en of ik wil stoppen met emails en bellen. Echt! Dus ik heb teruggeschreven dat zijn collega mij gevraagd heeft nog eens te emailen. Grrrr. Kastje muur.

Toen kreeg ik toch nog een mail van de dame die op cursus was, dat ze het écht al 3x gevraagd heeft aan die afdeling. Dan denk ik, ja B*tch, je kunt het wel vragen, maar je moet in de gaten houden of je het krijgt of niet. Nu zal ze maandag contact me me opnemen.

balance
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-25 22:45

Je zou ze door de plee spoelen. Waardeloos. Ken je de beschaafde tango van Robert Long? Zoiets.

Monique1963

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-06-25 06:59

Ja of achter dat behang plakken hier tegelijk met hun slechte stucwerk. Maar eh geef eens een link naar de beschaafde tango van Robert Long?

balance
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-25 07:32

Monique1963

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-06-25 09:54

Hi All, hier ons vlogje van de week. Het was een k-week. Alles ging kapot. Ik heb niet eens alles op het filmpje, want Prisca heeft ook haar vliegendeken in tweeën gescheurd, Yoda plast 3x per dag minstens in de keuken en zovoorts. Maar goed, er waren ook leuke dingen natuurlijk. Voilà:

https://youtu.be/yYdC43qrqGI

Monique1963

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-06-25 09:57

balance schreef:
Bij deze https://m.youtube.com/watch?v=FnzYGNOXsrA. Waarschuwing: hij is erg grof.

hahahahaha ik vind hem geweldig, ja grof, ja maar leuk! kende het niet (meer) ik zit hardop te lachen, geweldig zulke liedjes moeten er toch veel meer zijn! You made my day!

Tinka

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-25 10:07

Wij hebben hier al 2 jaar een Coco die elke dag in huis plast en nu ook regelmatig diarree, en dan ligt dus echt de hele keuken onder, meerdere keren per dag :r

Monique1963

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-06-25 10:09

Tinka schreef:
Wij hebben hier al 2 jaar een Coco die elke dag in huis plast en nu ook regelmatig diarree, en dan ligt dus echt de hele keuken onder, meerdere keren per dag :r

Bij Yoda heb ik de hoop dat het weer beter gaat, naarmate ze weer bijtrekt. Zoniet dan gaat ze weer in de luiers.

Marilu

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-25 15:34

Ja, jullie hadden jullie weekje wel, zo te zien ...
Enfin, je mag al eerder beginnen zeggen, dat jullie al jullie weekjeS gehad hebben inmiddels ;)

Toch wel gek, dat er zo veel dorpjes leeg lopen, in Frankrijk, maar ook in Spanje.
Iedereen is uiteraard op zoek naar werk. Maar zo gaan samenhokken in een stad ... brrrr, niks voor mij.
Maar ik ben dan ook een beetje 'asociaal'. Eerder gewoon introvert, hoor, maar je komt dan al snel als asociaal over, de dag van vandaag ;)

Hier lekker smeltweer en het wordt alsmaar heter en heter ... Woensdag zou het tot 36° à 37° graden worden :oo En zoals ze altijd zeggen, voelt zo'n warmte hier in België/Nederland toch echt wel anders aan dan in het zuiden.
Ik moet wel gaan werken, dus op kantoor zit ik in de airco. Zelf zal ik er dus niet zo veel van voelen.
Maar bij zo'n weer zit ik altijd wel in dubio wat betreft het eczeemdeken van IJsje ... zonder schuurt ze veel en met zal ze mestnat van het zweten zijn.
Ook nog zo'n puntje voor als we ooit in Spanje zullen wonen. Al zouden ginds bv. al geen dazen zitten. Misschien ook geen knutten of alleszins toch minder ... we zitten daar in vogelvlucht niet al te ver van de kust.

Monique1963

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-06-25 17:29

Marilu schreef:
Ja, jullie hadden jullie weekje wel, zo te zien ...
Enfin, je mag al eerder beginnen zeggen, dat jullie al jullie weekjeS gehad hebben inmiddels ;)

Toch wel gek, dat er zo veel dorpjes leeg lopen, in Frankrijk, maar ook in Spanje.
Iedereen is uiteraard op zoek naar werk. Maar zo gaan samenhokken in een stad ... brrrr, niks voor mij.
Maar ik ben dan ook een beetje 'asociaal'. Eerder gewoon introvert, hoor, maar je komt dan al snel als asociaal over, de dag van vandaag ;)

Hier lekker smeltweer en het wordt alsmaar heter en heter ... Woensdag zou het tot 36° à 37° graden worden :oo En zoals ze altijd zeggen, voelt zo'n warmte hier in België/Nederland toch echt wel anders aan dan in het zuiden.
Ik moet wel gaan werken, dus op kantoor zit ik in de airco. Zelf zal ik er dus niet zo veel van voelen.
Maar bij zo'n weer zit ik altijd wel in dubio wat betreft het eczeemdeken van IJsje ... zonder schuurt ze veel en met zal ze mestnat van het zweten zijn.
Ook nog zo'n puntje voor als we ooit in Spanje zullen wonen. Al zouden ginds bv. al geen dazen zitten. Misschien ook geen knutten of alleszins toch minder ... we zitten daar in vogelvlucht niet al te ver van de kust.

Wij zijn ook geen stadsmensen, beetje kluizenaars zijn we wel ja, maar asociaal vind ik ons niet. Althans in NL wordt asociaal meest met onbeschoft geassocieerd, maar mogelijk heeft dat in België een andere lading.

Wel fijn dat je een airco op je werk hebt. De paarden staan hier meest bij het hooi in de uitloopstal, lekker in de schaduw, minder insecten, minder zon. Poupette gaat wel vaak gewoon de wei op. Stoere shet. Die vindt de zon heerlijk. Ze transpireren niet zo heel erg veel. Prisca heeft een vliegendeken op sinds een week en die is ook zonwerend.

Als je in Spanje richting zee zit, heb je misschien mazzel! Hier wel knutjes, maar ik moet zeggen de laatste weken valt het mee.

Marilu

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-25 18:30

Oh ja, dat is dan wel een heel andere betekenis van het woord asociaal in Nederland.
Hier bij ons heeft het eerder de betekenis van 'niet vlot zijn in de omgang', niet zo sociaal aangelegd, dus.
Aan de andere kant, 'asociaal gedrag', draagt dan eigenlijk wel de betekenis van 'onbeschoft gedrag'.
Moeilijk om de juiste nuance te leggen. Er is zit toch soms een groot verschil in betekenis in een woord bij Nederlands gebruik en bij Belgisch/Vlaams gebruik ;-)
Daarom ook dat ik er alvast bij geschreven had, dat ik introvert ben ;-) Niet onbeschoft, dus (integendeel zelfs, eerder te braaf :D ).

Vandaag hebben ze hier ook nog niet gezweet, zag ik (of het moet al opgedroogd zijn vóór mijn thuiskomst). Zelfs IJsje niet, vanonder haar deken.
Maar morgen en overmorgen nog wat graadjes extra ... we zullen het moeten afwachten.

Monique1963

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-07-25 11:21

Ja, het is een subtiel verschil inderdaad. Ook in het Nederlands kun je het zo opvatten als jij zegt, maar meestal als je zegt wat een aso(ciaal) dan bedoel in NL je iemand met ongewenst gedrag.

Ik vond je ook niet onbeschoft hoor, hahaha.

Wij zijn hier aan het kouder worden. Temperaturen gaan nu onder de 40 blijven. Paarden blijven koel, zie weinig transpiratie, maar ze staan dan vanwege vliegen ook het liefst in de uitloopstal.

Ik had nog wat bizars, ik ben net het doucheputje aan het schoonmaken, nou je had me moeten horen, hoge C! Komt er een spitsmuisje uit het putje! Dat verwachtte ik niet, dus ik schrok me gek. Beestje was helemaal zielig, mager en versuft, dus gevangen en naar een fruitboom gebracht, in de hoop dat hij dat lust en snel bijkomt. Ik denk dat de katten hem gevangen hadden, naar binnen hadden gebracht en hij het doucheputje als veilige haven zag. Maar hij zat wel zeg maar door het water al heen van de stankafsluiter.

Tinka

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-25 12:29

Dan schrik je je inderdaad te pletter.
Hier is het nog niet afgekoeld, vandaag de warmste dag juist. En eerst stond er op mijn weerapp dat het morgen zou gaan regenen en donderdag ook en dan flink afkoelen. Nu staat er geen regen en ook weer ruim boven de 30 graden.

manja39

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-25 14:52

Acherm muiske.
Hier staat de thermometer buiten nu op 37.2.

Monique1963

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-07-25 16:28

Tinka schreef:
Dan schrik je je inderdaad te pletter.
Hier is het nog niet afgekoeld, vandaag de warmste dag juist. En eerst stond er op mijn weerapp dat het morgen zou gaan regenen en donderdag ook en dan flink afkoelen. Nu staat er geen regen en ook weer ruim boven de 30 graden.

Ja echt ik krijste zo'n stom gilletje, hahaha. Maar ik ben niet bang voor spinnen of muizen, maar het is het onverwachte dat je een putje eruit tilt en er een muisje uit komt.

Ik dacht dat het vandaag koeler zou worden maar het was ruim 40 graden toch nog. Er waait wel een heerlijk briesje, dat maakt het een beetje zoals ik me voorstel op Aruba of zo. Hier zou het ook morgenavond slecht weer worden. Ik wacht het maar weer af!

manja39 schreef:
Acherm muiske.
Hier staat de thermometer buiten nu op 37.2.

Ja sielig was ie.

Dat is een flinke temperatuur voor NL! Hier maar ietsjes warmer op 40+. Het zwembadwater is wel erg lekker nu. We hebben dan ook een grotere warmtewisselaar sinds een paar weken en die verwarmt het water tot zo'n 32 graden en dat kan ik goed hebben. Heb nog nooit zoveel in het water gelegen!

Wij gaan toch naar een tractor kijken morgen. Een hele oude (omdat alles met elektronica niet meer zelf te repareren is) maar wel met veel meer vermogen dan we nu hebben. Ook weer een 4x4 dat moet hier met de berg en een Renault. Erwin heeft een gigalijst met eisen en deze komt daar bij in de buurt. Het liefst ook een Frans merk omdat er dan nog wel onderdelen van te vinden zijn. Morgenavond gaan we kijken.

Onze tractor doet het wel weer met de motor en het wiel zit er ook weer op en de maaibalk kan ook gerepareerd worden, we wachten op onderdelen, maar het vermogen van deze tractor is te weinig voor een berg. En dat betekent dat alles veel meer belast wordt dan eigenlijk goed is voor de tractor. En dus slijt alles veel harder en daarom hebben we zoveel panne.

We gaan er niet zelf mee hooien omdat ik het weilandbeheer veels te veel werk vond toen we wel lieten hooien van ons land. Gedoe met bijhouden waar de paarden wel en niet mochten lopen, eten en mesten, en dan de onzekerheid van het weer en toch weer investeren in veel meer machines want nu hebben we een maaier die versnippert, dan moet je een andere maaier hebben, een keerder een balert. Dat doen we niet meer.

Dus het is alleen om het onderhoud voor Erwin te vergemakkelijken. Hij is op de kleine tractor nu, echt al weken aan het maaien, dat gaat zooooo langzaam want daar kan maar een korte maaibalk achter.

De frustratie was ernstig groot bij hem, dus dan nu maar overstag om een grotere tractor te kopen, als tijds- en gemaksinvestering. Kosten halen we er nooit meer uit, maar het lijf wordt ouder en het onderhoud niet minder.

Als deze tractor het wordt, gaat Erwin hem ergens in de komende weken naar hier rijden. Dat is iets van 5 uur rijden... ik wilde zo'n aanhanger huren, maar hij vindt rijden leuker...

balance
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-25 18:15

Gelijk heeft ‘ie. Zo lang achter elkaar zal hij er nooit meer opzitten. Geweldig *D