[VOLG] Onze emigratie naar Canada en Frankrijk

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Monique1963

Re: [VOLG] Onze emigratie naar Canada en Frankrijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-22 16:47

Juud! Wat gaaf allemaal, ik ontstip nooit, maar soms krijg ik kennelijk geen meldingen dat je wat neergezet hebt. Keurige landing van jou zeg! EN wat is het mooi ruig daar. Kan me voorstellen dat dat genieten is en dan nog niet zo wild wild rond je (vakantie)huis, en een kalfje en een mooie slang, couleuvre denk ik? Schitterende foto's. Nog maar 3 weekjes nu!

JudithO

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-09-22 16:50

De slang was een coronelle lisse :)

En hoe kan dat nou, dat je geen meldingen van mij krijgt. Het zou verboden moeten worden ;)

Monique1963

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-22 07:41

O een valse adder? Hebben wij een keer in de badkamer gehad in het vorige huis. Die hebben ronde pupillen. Mijn buurman zei als een slang ronde pupillen heeft is ie niet giftig. Weet niet of dat echt zo is, maar de valse adder is in ieder geval niet giftig.

JudithO

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-09-22 11:30

Deze is inderdaad niet giftig. Hij gedroeg zich wel giftig haha.
Die pupillen, ik ga echt niet kijken hoe de pupillen eruit zien. Dan ben ik veel te dichtbij :')

JudithO

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-09-22 10:05

We zijn weer terug van 2 weken Nederland. Nog even wat spullen ophalen die we daar nog hadden liggen. Gereedschap, bestek, dekbedden, en meer van dat soort praktische zaken die we binnenkort nog wel eens nodig gaan hebben.

Heel leuk om iedereen weer te zien, maar ook heel fijn om weer terug te mogen naar de Cantal!
Hemels, zeker nu het toeristenseizoen echt over is en de rust dus echt weer neergedaald is hier. Wel jammer dat alle winkeltjes en restaurants hier in het dorp nu ook dicht zijn, dus geen afhaalpizza of vers stokbrood meer. Maar als dat alles is ;)

Gisteren was ik om 15 uur klaar met werken. Nog even tijd gehad dus voor wat nawerkse activiteiten:

Afbeelding

En bij terugkomst mocht ik niet het terras op van Wilco (die voor het raam naar me stond te gebaren).
De reden:

Afbeelding

Afbeelding

Prachtig! Echt, ik hou van deze regio.

En nu nog anderhalve week wachten, nog 9 nachtjes slapen tot de overdracht (hopen we dan ;) )!

balance
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-22 15:27

Het leven is goed :). Wat kun je toch genieten van dit soort dingen hè?

Pandora2

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-22 18:23

Oh wat lief ! Je zou 'm zo een kus op z'n snoet geven <3 :')

Zijn dat volledig houten huizen daar op de achtergrond ? Ik denk dat ik dat leuk vind, alleen geen 2 vlak naast elkaar :D

Monique1963

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-22 20:35

Mooie pics weer! Fijn dat jullie weer in NL geweest zijn. En nu aftellen! Spannend!

JudithO

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-09-22 21:24

Zeker genieten!

Pandora, ik geloof het wel. Maar dat is wel een vakantiehuis, ik geloof niet dat die jaarrond bewoond is. In de winter verdienen ze hier goud geld, dus geïsoleerd zal het wel zijn.

Pandora2

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-22 09:04

Ik droom van een volledig houten huisje :')
Heb een paar prachtontwerpen gezien, alleen geen idee of zoiets ooit realiseerbaar is maar dromen kan altijd :))

Prairy

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-22 09:09

Ik wil ook, als we gaan emigreren, een houten huis bouwen. Ik ben verliefd op de Honka homes...

Wat fijn dat jullie weer thuis zijn :)

Was het nog gelukt met de tuin van je moeder?

JudithO

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-09-22 10:16

Ja het is gelukt met de tuin.

Lastig om het een beetje binnen budget te houden, maar het ziet er weer toonbaar uit :)

JudithO

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-09-22 13:52

Zaterdag zijn we nog een lekker eind gaan wandelen. De bewolking hing laag, waardoor de bergtoppen nog in de wolken hingen. Omdat we weten dat dit voor spectaculaire uitzichten zorgt, begon het 's ochtends bij het opendoen van de gordijnen al te kriebelen om te gaan. Na het ontbijt dus direct de boel bij elkaar gezocht en naar boven geklommen.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding
De poes van de buron (oude koeienstal op de berg, is nu een kleine resto)

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

En Wilco kwam deze afgelopen week nog tegen:
Afbeelding
Een rode patrijs. Formaatje fazant maar dan met andere kleurtjes :D

En nog maar 3 nachtjes slapen!
Nou ja slapen... Dat komt er niet zoveel meer van afgelopen tijd. De zenuwen spelen enorm op. Laten we zeggen dat ik hier echt niet tegenkan. Als het weer wordt uitgesteld, Joost mag weten waarom want volgens mij is alles rond, dan ga ik echt heel hard huilen. Ik duim voor geen bericht, goed bericht.

Monique1963

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-22 14:29

Wauw wat een schitterende ruige foto's! Die doorbraak van licht door de wolken, gaaf!

En weet je al wel hoe laat je bij de notaris moet zijn?

Pandora2

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-22 15:27

Oh wow, weer zo'n serie foto's waar ik mij een tijdje kan aan vergapen. Prachtig ! <3
Lapje is ook een liefje zo te zien :D

Misschien moet je even bellen om te horen of alles ok is voor binnen 3 dagen ? Kwestie van toch enigszins wat nachtrust te krijgen :')

Monique1963

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-22 15:28

Volgens mij is die nachtrust naar de kl*

maj0

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-22 16:07

Oeh spannend!! we duimen mee voor jullie dat alles goed gaat!

Emj_23

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-22 22:12

Spannend! Ik duim mee!

JudithO

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-09-22 19:55

Monique1963 schreef:
Volgens mij is die nachtrust naar de kl*

Dit was meer dan 24 uur extra kopzorgen.
Verslag volgt morgen...

JudithO

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-09-22 09:55

Zo. Even een verslag van de afgelopen 2 dagen.

Typte ik dinsdag nog dat geen bericht goed bericht was, werd ik nog geen uur later gebeld door de adviseur. Hij was zojuist gebeld door de notaris dat de overdracht uitgesteld moest worden. De papieren van de landmeter waren nog niet binnen. Laten we zeggen dat het wel een beetje voelde alsof de grond onder me wegzakte. Ik kon wel janken...

De adviseur verifieerde of wij er nog steeds vrijdag in zouden willen, ook als de overdracht uitgesteld zou worden. Het antwoord was 'ja'. Onze huidige huur loopt zaterdag af en dus zou het zacht uitgedrukt wel fijn zijn als we een dak boven ons hoofd hebben. Daarnaast hebben we vrij gekregen vanaf vrijdag en wist ik al dat ik dat daarna eind oktober pas weer kon krijgen, met een heleboel geluk. Van mijn werk krijg je niet heel makkelijk vakantiedagen, laat staan verhuisdagen. Dat was allemaal eindelijk rond en nu dit???

De notaris wilde absoluut niet meewerken, dus is de adviseur met de verkopende makelaar gaan bellen. Technisch gezien komt het erop neer dat hij hem gewoon heeft verteld dat wij de sleutel vrijdag alsnog in ontvangst zullen nemen en de woning zullen betrekken. Daar gingen de verkopers niet mee akkoord.
Ze vonden het prima dat we alvast wat spullen daar achter zouden laten, maar in de woning trekken was out of the question. Wederom is de adviseur daar niet mee akkoord gegaan.
Ineens was ook de burgemeester betrokken en die bood een gîte aan van de gemeente. Wat nog steeds leuk en aardig was, maar we zouden onze vakantiedagen dan nog steeds niet kunnen besteden aan nuttige dingen als het kopen van meubilair, opmeten van het huis etc etc etc.

Uiteindelijk is de adviseur gaan dreigen met een schadeclaim richting de verkopers. Zij zijn tenslotte schuldig aan het feit dat ze er eind juli pas achter kwamen dat er nog geen landmeter was geweest laat staan ingepland. Dat was de spreekwoordelijke schop onder de kont, want ineens waren 2 van de 3 wel overstag. De derde moest er nog een nachtje over slapen, maar oke.

De documenten van de landmeter lagen inmiddels op het gemeentehuis waar een van de verkoopsters werkt. De adviseur had geregeld dat wij woensdagochtend om 10 uur daar zouden afspreken met haar, zodat we de documenten konden ondertekenen en die daarna naar de landmeter konden brengen, die ze op zijn beurt weer kon ondertekenen en verwerken.

Zo gezegd, zo gedaan. Woensdagochtend vrij genomen en op pad gegaan. Een mega gave slingerroute, want het gemeentehuis lag in een gat waar je alleen over heerlijke slingerweggetjes kon komen. Een half uur slingeren, haha, niet voor de zwakke magen ;)
Iets voor 10 uur waren we bij het gemeentehuis. We gingen naar binnen en daar zaten de mairie (een oude man) en een mevrouw die dus een van de verkoopsters moest zijn. We stelden ons voor en kwamen direct ter zake. De documenten kwamen op tafel, werden uitgebreid besproken en handtekeningen werden gezet. Alles driedubbel gecontroleerd en daarna werd het stapeltje weer in de envelop gestopt, die aan ons overhandigd werd. De mevrouw vertelde ons dat we ons geen zorgen hoefden te maken over vrijdag, we zouden er gewoon in kunnen. Dat stelde ons natuurlijk enorm gerust!

Geen getreuzel, dus hup in de auto, op naar de landmeter. Die zat weer 45 min verderop. Eenmaal daar de documenten afgegeven, die ook daar nogmaals gecontroleerd werden op de aanwezigheid van alle benodigde handtekeningen. Alles was in orde en ze zouden gelijk de notaris bellen.
Wij stapten weer in de auto en reden terug naar ons appartement.

Eenmaal weer thuis had ik een gemiste oproep en diverse mails. De landmeter had inderdaad de notaris al gebeld, met resultaat dat de overdracht nu op 5 oktober gezet is, slechts 5 dagen later dan de originele datum. De landmeter was ervan overtuigd dat ze dan de papieren wel bij de notaris moeten kunnen hebben.
Weer een zorg minder!

Maar, we hadden nog steeds geen bevestiging of we vrijdag nou al in het huis konden. De verkoopsters zouden woensdagmiddag naar het huis gaan om op te ruimen. Daar zouden ze definitief gaan beslissen over vrijdag.

De hele middag zaten we in spanning. Pas 's avonds tegen 20 uur ontving ik een mail van de adviseur, dat de verkoopsters besloten hebben ons vrijdag de sleutels alsnog te gaan overhandigen!
Je kunt je voorstellen dat ik echt een gat in de lucht heb gesprongen. Wat een opluchting!
Al onze plannen kunnen dus gewoon doorgaan, al mogen we nog niks veranderen tot na de overdracht. Nu is dat al woensdag, dus dat is geen enkel probleem.

Morgenmiddag om 16:30 is het zover! We nemen dan vast een lading spullen mee en de rest gaan we zaterdagochtend overbrengen. Dan moet het appartement ook opgeleverd worden en is het hoofdstuk Huurhuis eindelijk afgesloten.

Vrijdag/zaterdag/zondag als ik eens tijd/internet heb, volgen er dus eindelijk foto's van onze nieuwe stek!

Prairy

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-22 10:02

Echt waar, een huis kopen is echt een hel tot het laatste moment en soms nog beyond.

Fijn dat jullie zo'n doortastende adviseur hebben.

Sterkte de komende dagen en alvast veel plezier morgen!

Monique1963

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-22 10:09

paasei wat een gez zeg! Ik ben ontzettend blij voor jullie dat het zo geregeld kon worden en absoluut absurd natuurlijk dat je daar zelf zo voor moet gaan rondrijden. In een pb had ik je al verteld wat wij allemaal meegemaakt hebben met notarisen en kopen en verkopen in fr, het kan echt dramatisch zijn.

BIzar trouwens dat de verkopers twee dagen voor datum nog moeten gaan opruimen. Idioterie.

In ieder geval is het net een bevalling, die heb je nu gehad, nu kun je gaan genieten van je nieuwe kindje! en jaaaaaaaaaaaa foto's!

Pandora2

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-22 10:11

Cliffhanger dit... := Ben je met de klap ook 10 jaar ouder geworden :')
In elk geval eind goed, al goed. Mede dankzij een wakkere adviseur.

Veel plezier alvast voor straks ! 8-)

JudithO

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-09-22 11:05

Thnx allen!

En inderdaad Monique. Verkoopster was al verhuisd maar er moest nog wel opgeruimd worden. Ze laten ook nog een paar spullen in de schuur staan (welke schuur? Zeker dat krottenhokje wat houtopslag was XD) die ze later op gaan halen (voor woensdag dus).

We zijn vooral ook heel benieuwd wat er achterblijft. En wat niet, haha.

Monique1963

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-22 11:23

JudithO schreef:
Thnx allen!

En inderdaad Monique. Verkoopster was al verhuisd maar er moest nog wel opgeruimd worden. Ze laten ook nog een paar spullen in de schuur staan (welke schuur? Zeker dat krottenhokje wat houtopslag was XD) die ze later op gaan halen (voor woensdag dus).

We zijn vooral ook heel benieuwd wat er achterblijft. En wat niet, haha.

Je kunt nu mooi morgen al kijken of je het eens bent met de oplevering. Vind je het niet goed, dan kunnen ze nog tot de 5e opruimen.

En tip, film eerst het gehele huis als je binnenkomt, meteen. Met datum en tijdstempel in je vid. Omdat je er zonder contract ingaat nu, wil je geen verwijten aan je broek krijgen. En film aaneensluitend zonder pauses. Open ook filmend alle ramen en deuren, draai kranen op en dicht, kijk naar vocht en lekkagesporen en film alles. Je hoeft het ze niet te laten zien zolang er geen problemen zijn. Gaat alles goed, dan heb je een geweldig stuk herinnering om naar te kijken voor over een paar jaar. O en voor ons op YT zetten natuurlijk ;-)

Maar film vooral meteen als je binnen komt met datum en tijd in beeld en een aaneengesloten film als je door het huis gaat.

Wordt je ooit iets verweten dan heb jij eventueel bewijs op film staan. Neem je tijd om echt alles goed te bekijken/filmen!

Veel plezier!