Zuid Afrika

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

horseyfries

Re: Zuid Afrika

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-15 11:03

Ik ben in nov/dec weer geweest en heb toen ook wat meer gereist (normaal gesproken geef ik altijd dressuurles). Echt een aanrader is Tembe Elephant Park tegen de grens van Mozambique, echt heel erg mooi daar! Hele grote olifanten, en een andere natuur (heel wit "strand"zand en palmbomen).
Ook zijn we naar Umfolozi Game Reserve geweest, daar hebben we heel veel neushoorns gezien. Ook naar St Lucia, dat is idd ook een aanrader voor whalewatching (in het seizoen) en nijlpaard/crocodile tours. Leuke sfeer daar ook!

Eind januari vertrek ik weer voor twee weken maar dan zal het weer meer werken zijn ;)
Ik ben van plan om in september de route te doen vanaf Port Elizabeth met een huurauto, kan iemand me daar iets meer over vertellen? Aanraders?

manzano

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-01-15 11:05

Vanaf PE welke kant op??

Klinkt geweldig allemaal. Ik wil ook echt heel graag terug. Al is het maar een weekje "bush" ofzo.

horseyfries

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-15 11:08

Denk richting Kaapstad dat het mooiste is? Is daar niet die zgn. gardenroute/flowerroute?

Iriscope

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-15 11:16

Doen! Garden Route is erg mooi.
Ik kan het je echt aanraden. Breng wat tijd door in Hermanus om walvissen te kijken, stop in Knysna voor de lagoon, in Wilderness voor het feesten en in Oudtshoorn om struisvogels te rijden.
De kust lijn is prachtig, de mensen vriendelijk! In September is het weer wel wisselvallig ben ik bang. Het is een raar voorjaar geweest hier dit jaar, veel regen en niet heel warm. Soms wel warmere dagen, maar reken er aan de west kust maar niet op dat het heel warm is rond die tijd, hoewel je het hier ook nooit weet.

manzano

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-01-15 11:22

Klopt. Wij waren er eind september in 2013, maar toen waren we te vroeg voor de bloemen. Winter duurde toen langer dan normaal. Wel jammer!
Maar er is genoeg te zien en doen. Vooral de wijngebieden <3
Tsitsikamma is ook prachtig (wij hadden stromende regen, maar toch). Wij hadden in bij Plettenberg Bay een geweldig accommodatie, dus als je daar ergens wil overnachten moet je ff gil geven :D Veeeeeel gaver dan de hutten bij Tsitsikamma als je het mij vraagt :D
In Plet hebben we ook nog een boottocht gedaan om walvissen te kijken, maar dat heb je al gedaan geloof ik.

In het binnenland hebben we vanaf Oudtshoorn een prachtige route gereden..... Eerst via de SwartbergPass naar Prince Albert en dan via de Meiringspoort weer terug naar De Rust en Oudtshoorn. Prachtige omgeving.........

horseyfries

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-15 13:09

De boottocht wel, geen walvis gezien..... ;) Heb wel al sharkcagediving gedaan, maar walvissen blijven mij ontwijken, LOL.

horseyfries

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-15 13:09

Leuk, bedankt voor de tips al! En Manzano, zeker geven, die tip voor accommodatie bij PLettenberg Bay!

Yv_

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-15 13:15

Ah dit topic zag ik ineens weer staan. Het is alweer 3 jaar geleden dat ik er 6 weken rondliep, maar heb zeker nog maandelijks heimwee. Helaas hebben financiele middelen het niet toegelaten om er weer heen te gaan, maar in 2016 wil ik toch echt weer gaan. Over een week heb ik ook een nieuw neefje daar rondkruipen, dus moet er sowieso wel weer heen.

Die kant op lijkt mij ook heel gaaf Horseyfries.

Iriscope

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-15 13:47

In september zou je ze in Hermanus wel moeten zien dus dat zou een pluspunt zijn. Wij zijn de zee niet eens op geweest, zagen er genoeg vanaf het strand!

manzano

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-01-15 13:59

Je ziet ze eigenlijk langs de hele kust wel. Maar ik vond de boot wel echt een van de mooiste ervaringen van de hele reis.

Marije112

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-15 17:39

Ik ben ook eind december terug gekomen van een maand!
Wij zijn heen gevlogen op Durban, via de Wild Coast en de Gardenroute terug gereisd naar Kaapstad om vanaf daar weer terug te vliegen.
Over twee weken (ongeveer) vlieg ik weer naar Pretoria om daar een tijd te vertoeven. Hopelijk dan naar het Krugerpark!

miccamaaike

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-15 17:56

Leuk om al jullie ervaringen te lezen!

Mijn contract op mijn werk is net weer een paar maanden verlengd en daar was t nog even afhankelijk van, dus ik hoop dat wij binnenkort ook iets kunnen gaan boeken!

Marije112

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-15 13:48

Marije112 schreef:
Ik ben ook eind december terug gekomen van een maand!
Wij zijn heen gevlogen op Durban, via de Wild Coast en de Gardenroute terug gereisd naar Kaapstad om vanaf daar weer terug te vliegen.
Over twee weken (ongeveer) vlieg ik weer naar Pretoria om daar een tijd te vertoeven. Hopelijk dan naar het Krugerpark!

Ondertussen ben ik weer thuis. Wij zijn in Sabie geweest (voor de Sabie Tube Race :') ), een farm op 8 km van de grens van Botswana en naar het Rhino & Lion Nature Reserve (ten zuid-weste van Pretoria). Heerlijke tijd gehad, verder drankjes gedaan in Pretoria zelf (Eastwoods en Grafters).
Gelukkig mag ik eind april weer terug <3 .

horseyfries

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-15 11:12

Hebben jullie gezien dat de Western Cape in brand staat? Het gebied rond Hout bay, Chapmans Peak, alles staat in brand, verschrikkelijk!

Iriscope

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-15 11:59

Ja het is echt niet normaal hier op het moment. De wind is vannacht gedraaid en vanaf waar ik woon zie je de rook over de berg heen komen. Alles ruikt naar rook en je hoort constant brandweer en helikopters.
Er is regen voorspelt vandaag, maar of het ook echt goed gaat regenen moeten we nog afwachten.

De SPCA is druk bezig om in samenwerking met de brandweer zoveel mogelijk dieren uit de omgeving te redden. Ze vragen om donaties, geld maar vooral ook dekens etc. om straks voor alle dieren te kunnen zorgen. Ik ben met ze in contact en ben van plan om zodra het nodig is te gaan helpen op het centrum.

horseyfries

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-15 12:20

Vreselijk zeg, sterkte!

Iriscope

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-15 14:04

Het vuur is voor nu onder controle. Dit werd gisteravond ook gezegd maar toen stormde het zo dat door de rukwinden het vuur toch weer uitbreidde. We gaan er van uit dat het nu beter gaat worden, er is vandaag ook minder wind maar in Kaapstad weet je het werkelijk nooit met het weer.

Ze verwachten dat het nog tot dit weekend zal duren voor de branden daadwerkelijk geblust zullen zijn.

Sokje_6

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-15 15:03

O joh! Niks van meegekregen!

Ik woon nu voor een halfjaar in Afrika.. Ben er bijna 2 weken en nu al verliefd! Moet wel wennen aan het 'hi how are You?' 'thanks, good and You?' Het lijkt niet gemeend, eerder een soort mentaliteit zoals in de USA.

Iriscope

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-15 15:07

Haha ja daar moest ik ook aan wennen hoor! Waar in Zuid Afrika zit je?

Sokje_6

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-15 15:11

Hoedspruit, bijna tegen het Krugerpark aan. :)

Hier is het ook wel aardig droog (droger dan hoort in dit seizoen, dammen gaan straks te vroeg leeg staan), maar af en toe een hele zware plensbui doet toch veel. Kwam meteen een snouted cobra uit de grond de volgende dag :=

Ik hoop dat ze het daar snel opgelost krijgen..

Iriscope

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-15 15:18

Oh wat heerlijk! Mijn exvriendje heeft daar een game farm! Het is zo mooi daar! Geniet er maar goed van.
Wat doe je er precies?

Sokje_6

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-15 15:21

Hoe heet de game farm? Zitten er veel hier in de buurt!

Ik doe onderzoek voor school, ben hier veldtechnicus/junior researcher. Onderzoek is naar het effect van olifanten op de bomen, en dat effect is nogal groot. Aan de hand van m'n onderzoek breng ik de schade in kaart en schrijf ik een adviesrapport. Erg leuk dus!

Maar wel moeilijk werken in die brandende zon :+

Iriscope

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-15 15:25

Oh wat super interessant, daar wil ik wel meer van weten als je resultaten hebt. Ik ben even de naam kwijt, hij heeft ook een citrusfarm daar ergens!
Het is inderdaad stikheet nu daar!

We hadden het toevallig nog over de olifanten/bomen situatie in het Kruger. Er is veel ophef over het al dan niet afschieten van olifanten, ze hebben tenslotte eigenlijk geen natuurlijke vijand (behalve de mens) en het aantal olifanten in het Kruger begint aardig op te lopen had ik begrepen?
Je ziet in het Kruger ook veeeel delen waar de bomen vertrapt/gemolesteerd zijn!

Heb je geen ruimte voor bezoek daar? Kom ik later in het jaar even bij je langs haha. Hoedspruit heeft een vliegveld toch?

Sokje_6

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-15 15:31

Ik weet niet of ik die mag delen, ga ik te zijner tijd overleggen.

Ja, die olifantenschade is meestal erg duidelijk. Interessant daarbij is dat het ook positief is, en dat maakt het moeilijk. Als de grote bomen neergaan, groeien ze vaak vanuit de stam verder en dat creëert een nieuwe voedselbron voor bv. impala's. Bovendien komen de voedingsstoffen langzaam weer vrij in de bodem wat goed is voor vruchtbaarheid. En bij de verse schade gaan bepaalde boomsoorten soms eetbare 'gum' bloeden, waar vervet monkeys een moord voor doen.

Aan de andere kant, als bomen worden omgegooid voor ze herproduceren, verlaagt de nieuwe aanwas in het gebied nogal met als mogelijk gevolg een droog gras/shrubland en dat is niet wenselijk.

MarijeR

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-15 22:26

*blaast het stof van het topic*

Vandaag onverwacht tickets naar J'burg en Skukuza gekocht, auto gehuurd en in oktober/november weer 2 weken Kruger park!
Onverwacht omdat ik niet had gerekend op 2 weken oppas aan huis voor alle paarden maar dat aanbod kreeg ik dus meteen boeken :D

Nog even afwachten waar we gaan overnachten, tante van mij woont in ZA en boekt dat altijd. Ook afhankelijk van hoeveel familie nog mee gaat. Heb nogal veel familie in ZA wonen dus dat is altijd leuk om hen weer te zien.
Wel aangegeven dat we deze keer een voorkeur hebben voor het zuiden, Skukuza, Lower Sabie, Crocodile Bridge en een paar nachten Satara of Orpen.
LS, CB en Orpen heb ik nog niet eerder overnacht. Maar goed, eerst maar eens afwachten wat er nog vrij is :=
Afgelopen jaar zijn we meer in het midden/noorden geweest, was erg mooi. Eerder ook al erg genoten in het zuiden en Satara is eigenlijk vaste prik. Is het niet voor overnachtingen dan als lunch stop als we in de buurt zijn.

Ook wil ik nog een keer richting de grens met Botswana waar een neef met zijn gezin een game farm heeft. Maar dat kost me nu teveel reisdagen.