Samen genieten van de vakantievoorpret

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Earth

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-01-25 13:44

Oh wat gaaf zeg! Als mijn gezondheid goed was zouden dit soort reizen me ook wel passen.
Wie weet ooit :P

Zo heel duur vind ik het trouwens ook niet!

Travel_me

Re: Samen genieten van de vakantievoorpret

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-25 14:55

Nee vindt het ook wel meevallen. In principe zit alles erbij in, dus dat scheelt weer onverwachte kosten :)
Net ook een weekendje kamperen in Luxemburg gepland. Altijd een fijne plek voor een weekendje.

gaucho

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-25 19:46

Kirgizië is heel gaaf <3 en kosten daar zijn extreem laag. Heel erg afwisselende natuur en vriendelijke, zeer gastvrije mensen. Ik zou er zo nog eens heen gaan.

Ik ben aan het aftellen, nog 2 weken dan ga ik een weekje sneeuw schoen wandelen.

Travel_me

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-25 20:52

Oh wauw, dat klinkt ook onwijs gaaf om te doen!

Essie73
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-25 01:05

Ik meld mij hier ook in de hoop dat jullie een geschikte bestemming weten. (Eind mei/begin juni)
Mijn man wil dit jaar weer eens een vliegvakantie en dan een bestemming waar we ook lekker kunnen snorkelen en natuurlijk mooie vissen kunnen spotten. Hij zou ook graag willen duiken.
Nu kwam hij met het idee aanzetten om naar Bonaire te gaan. Echter kan ik slecht tegen warmte, 25gr is voor mij de max. om nog iets te kunnen doen (Er moet eerst 30 kilo af voordat ik de warmte weer aan kan en dat red ik niet in die paar maanden ;) )
Daarnaast kijk ik ook niet echt uit naar 10 uur vliegen.
Mijn vraag is dan ook of er een bestemming binnen Europa of op max 6 uur vliegen is waar we ook mooie vissen kunnen spotten en waar mooie steden zijn om te bezoeken. Egypte trekt ons niet Turkije en Madeira vallen ook af.

Earth

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-01-25 01:22

Om echt te snorkelen en te leren duiken is het vaak toch leuker om dat buiten Europa te doen. Natuurlijk valt er in Europa genoeg te zien, maar dat haalt het niet bij de Cariben en Azië.
Maar als je toch iets wilt, dan kun je eens kijken voor de Canarische eilanden. Dat is niet zo ver vliegen, niet te warm en je kunt er enigszins goed snorkelen. Op google kun je wel ontdekken wat de mooiste snorkelspots zijn :)

WenK

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-25 09:47

Essie, is Madeira een optie?

Hier zijn de eerste voorbereidingen klaar. De documenten voor de hond zijn zo ver rond. Voor haar nu alleen nog een paar dagen voor vertrek ontwormen door de dierenarts, een gezondheidscertificaat en de hele handel laten legaliseren. Het is dat we echt deze reis zo met haar willen maken, maar het is wel gedoe. We hebben er wel echt superveel zin in!

boeflover

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-25 11:17

Travel_me schreef:
Jaa ik ben vooral van de iets minder populaire bestemmelingen haha.
Tis wel een groepsreis, omdat alleen die kant op niet zo makkelijk is. Het is veel wandelen, de natuur in, maar ook een dag paardrijden.

https://weadventures.com/nl/kirgizie/#join

Hel gaaf deze reis, en idd ook goed betaalbaar. Ben heel benieuwd hoe je deze gaat ervaren

Emj_23

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-25 12:05

Essie, Malta of Cyprus? Al zou dat qua temperatuur iets eerder of later in het jaar beter zijn.

Essie73
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-25 13:20

WenK schreef:
Essie, is Madeira een optie?

Nee Madeira valt af.

Earth schreef:
Om echt te snorkelen en te leren duiken is het vaak toch leuker om dat buiten Europa te doen. Natuurlijk valt er in Europa genoeg te zien, maar dat haalt het niet bij de Cariben en Azië.
Maar als je toch iets wilt, dan kun je eens kijken voor de Canarische eilanden. Dat is niet zo ver vliegen, niet te warm en je kunt er enigszins goed snorkelen. Op google kun je wel ontdekken wat de mooiste snorkelspots zijn :)

Canarische eilanden kwamen idd al naar voren op Google.

Emj_23 schreef:
Essie, Malta of Cyprus? Al zou dat qua temperatuur iets eerder of later in het jaar beter zijn.

Dat is een goeie! Ga meteen kijken.

Emj_23

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-25 13:31

Ik vond beiden leuk en voor herhaling vatbaar. Op Cyprus hadden we een huis met zwembad helemaal vrij en rustig in de bergen. Met de huurauto lekker naar strand, stadjes bezoeken en dan bij het huis bbq aan, cocktailtje en gamba’s op de grill. Heerlijk!

Essie73
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-25 16:42

Oeh dat klinkt goed, weet je nog welk huis?

havermout

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-25 08:33

Is iemand eind feb/ begin maart weleens naar gran Canaria geweest? Ik twijfel te boeken omdat ik niet zeker ben van de temperatuur in die periode

Earth

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-01-25 16:00

Tja hoe warm wil je het hebben? Het is dan tussen de 20 en 25 graden. En je hebt niet heel lang licht.

WenK

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-25 16:40

Voor de mensen die al eens in Gambia geweest zijn, bij voorkeur via Corendon, zijn daar wat leuke uitstapjes te doen ook met kind van 3 (die veel gewend is en ook culturele uitstapjes prima trekt)? Nog tips qua accomodaties etc?

Senegambia beach trekt me wel, maar is alleen via Tui en na een aantal vervelende ervaringen zijn we even klaar met Tui(Fly). Ook zag ik dat Tui nauwelijks excursies aanbiedt en we willen wel wat zien.

Het is pas voor oktober/november trouwens.

Momo94

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-25 17:59

Earth schreef:
Mijn man is ook een muggenmagneet maar met goede deet heeft hij in Azië nog geen enkele keer echt veel steken gehad.

Dat is goed om te horen! Want deet 50% werkt in Nederland niet voor mij. :')

Emj_23

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-25 18:53

Essie73 schreef:
Oeh dat klinkt goed, weet je nog welk huis?

Wij hadden via andolives.nl geboekt. Maar lokaal was het van Z & X villa’s.

Wij zaten hier https://www.zandxvillas.com/listings/ho ... -levandah/

Was wel in de heuvels en je kon een rondje wandelen, maar voor de rest had je echt de auto nodig. Maar ze hebben ook villa’s en appartementen die meer in de bewoonde wereld liggen.

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-25 22:42

@Wenk

k herinner mij dat we naar een nationaal park zijn geweest in combinatie met een fluisterboot door de mangroven en een geweldig ontbijtbuffet aan de oevers met overal apen.
Wij zijn naar de krokodillenpool geweest en een reptielenopvang.
Mochten de kinderen slangen beethouden.
En verder lekker strand en zwembad.
Iedere dag kwamen de apen uit het aangrenzende bos het strand op en die kon je dan pinda's voeren.

Wel alles onder begeleiding van een nationale gids en chauffeur.
Mijn kinderen waren ongeveer 15 en 10 denk ik.

Essie73
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-25 23:57

WenK schreef:
Voor de mensen die al eens in Gambia geweest zijn, bij voorkeur via Corendon, zijn daar wat leuke uitstapjes te doen ook met kind van 3 (die veel gewend is en ook culturele uitstapjes prima trekt)? Nog tips qua accomodaties etc?

Senegambia beach trekt me wel, maar is alleen via Tui en na een aantal vervelende ervaringen zijn we even klaar met Tui(Fly). Ook zag ik dat Tui nauwelijks excursies aanbiedt en we willen wel wat zien.

Het is pas voor oktober/november trouwens.

Ik ben er 25 jaar geleden geweest, dus er zal veel verandert zijn. De tip is nog steeds om met een lokal op excursie te gaan. Ten eerste is dat goedkoper, zij kunnen het geld goed gebruiken en je komt op plekken waar je met een organisatie niet komt. Wij zijn dagelijks met 1 vaste gids op pad geweest en savonds kregen we nog Djembee les van hem ook.
Wees voorbereid op veel intense armoede. In het resort zul je het niet merken, maar zodra je op pad gaat absoluut.
Toeristische plekken zijn:
- jungle in van het Bijilo National Park.
- markt in Serrekunda
- Abuko Nature Reservervaat
- Gambia river (zowel op als rondom het water)
- James Island (Kunta Kinteh Island)
- uiteraard de prachtige stranden
- krokodillenpoel Kachikally in Bakau.

Wij hebben dit allemaal gedaan met de lokale gids, maar zijn ook op plekken geweest die je zonder hen niet ziet. We hebben dorpjes bezocht, mochten scholen in en hebben zelfs bij hem thuis gegeten.
Het was een emotionele reis, maar tot nu toe de mooiste die ik ooit gemaakt heb.
Oh en je zult heel vaak Tubab horen. Je wordt dan nageroepen als witte mens. :D (er van uitgaande dat je blank bent)
De kinderen zijn trouwens enorm blij met snoepjes en pennen!

WenK

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-25 10:16

Bedankt voor de tips!

Is het goed te doen en veilig om via een local het eea te bezichtigen? Zijn daar nog tips voor?

Qua armoede hebben we al het eea gezien, zowel in de Dominicaanse republiek als op Zanzibar was echte armoede. Wij nemen naar dat soort plekken inderdaad altijd pennen/stiften/schoolspullen mee. Op de DR adviseerden ze ook wat producten als zeep etc.

Blank zijn wij zeker, mijn zoontje is blond met blauwe ogen en zowel in Thailand als op Zanzibar wilde iedereen met hem op de foto. Op Zanzibar wilden alle schoolkinderen hem ook even aanraken.

boeflover

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-25 18:04

WenK schreef:
Bedankt voor de tips!

Is het goed te doen en veilig om via een local het eea te bezichtigen? Zijn daar nog tips voor?

Qua armoede hebben we al het eea gezien, zowel in de Dominicaanse republiek als op Zanzibar was echte armoede. Wij nemen naar dat soort plekken inderdaad altijd pennen/stiften/schoolspullen mee. Op de DR adviseerden ze ook wat producten als zeep etc.

Blank zijn wij zeker, mijn zoontje is blond met blauwe ogen en zowel in Thailand als op Zanzibar wilde iedereen met hem op de foto. Op Zanzibar wilden alle schoolkinderen hem ook even aanraken.

Onze lokale gids op Madagaskar raadde af om snoep/ballonnen en andere spullen die het milieu vervuilen uit te delen. Een tandarts is vaak niet aanwezig dus snoep brengt enkel problemen.
Zeep of wat lokaal fruit (lychees bv) zijn bruikbaar en nuttig. Schoolspullen ook. Koop het lokaal zodat ook de lokale middenstand ervan kan meeprofiteren, win win :)
Hij was sowieso niet zo heel erg fan van het uitdelen, had liever dat je souvenirs kocht zodat mensen niet stoppen met werken omdat bedelen meer op (kan) leveren.
In Madagaskar zijn mensen ook gek van lege plastic flessen, ze vullen die zelf met zelfgemaakt sap of drank en verkopen dat weer aan de weg. Klinkt gek maar daar help je (daar) dus ook mensen mee om een boterham te verdienen.
Wees ook voorzichtig met het bezoeken van scholen werd ons gezegd, soms worden de lessen gestopt om de toeristen te entertainen met liedjes etc. Sla die dus liever over want je onthoud de kinderen van de lessen die ze harder nodig hebben. Ik weet niet of dat ook in de rest van Afrika het geval is maar onze reisorganisatie bood het bezoeken van scholen bewust niet aan om die reden.

Earth

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-01-25 19:19

Wat goed om daar op die manier aan te denken. :j

WenK

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-25 23:02

boeflover schreef:
WenK schreef:
Bedankt voor de tips!

Onze lokale gids op Madagaskar raadde af om snoep/ballonnen en andere spullen die het milieu vervuilen uit te delen. Een tandarts is vaak niet aanwezig dus snoep brengt enkel problemen.
Zeep of wat lokaal fruit (lychees bv) zijn bruikbaar en nuttig. Schoolspullen ook. Koop het lokaal zodat ook de lokale middenstand ervan kan meeprofiteren, win win :)
Hij was sowieso niet zo heel erg fan van het uitdelen, had liever dat je souvenirs kocht zodat mensen niet stoppen met werken omdat bedelen meer op (kan) leveren.
In Madagaskar zijn mensen ook gek van lege plastic flessen, ze vullen die zelf met zelfgemaakt sap of drank en verkopen dat weer aan de weg. Klinkt gek maar daar help je (daar) dus ook mensen mee om een boterham te verdienen.
Wees ook voorzichtig met het bezoeken van scholen werd ons gezegd, soms worden de lessen gestopt om de toeristen te entertainen met liedjes etc. Sla die dus liever over want je onthoud de kinderen van de lessen die ze harder nodig hebben. Ik weet niet of dat ook in de rest van Afrika het geval is maar onze reisorganisatie bood het bezoeken van scholen bewust niet aan om die reden.

Dank voor je aanvullingen. Uitdelen hebben wij bewust op scholen gedaan en niet aan kinderen zelf (op advies hoor). Ik snap wat je zegt over liedjes, dat hebben we op de DR idd gezien, op Znazibar gingen de lessen door en mochten we alleen via het raam spieken. Goed om er op te wijzen.

Flessen met zelfgemaakte dranken kopen werd ons juist weer afgeraden wegens hygiëne etc. Nu kopen wij sowieso niet snel iets op straat (man met PDS), maar dit kon ik wel volgen.

Voor Gambia gaan we het ervaren. De berichten die ik hier en via PB heb gehad en het eigen onderzoek zorgen er wel voor dat ik, mits de prijzen ok blijven eind oktober/begin november die kant op wil/ga.

Eerst in juni nog de Balkan... Ook zo iets gaafs!

Essie73
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-25 23:07

Gut ja...van de tandarts is nog een goeie tip. Daar hebben wij destijds nooit bij stil gestaan.

Of het veilig is om met lokals op pad te gaan? Wij hebben dit juist als extra veilig ervaren. Buiten het resort wil iedereen wat van je. Zodra je met een lokal op pad bent wordt je met rust gelaten.

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-25 23:17

Wij hadden in Gambia een local gids met chauffeur geregeld via de vaste "room-boy" die wij hadden.
Schoolspullen en toiletartikelen hebben wij met name aan hun gegeven voor hun kinderen/familie en andere locals die wij hebben ontmoet.

Nadeel vond ik wel het bedelen en vragen om van alles. Wij gingen vaak wandelen langs het strand en zodra je 1 stap buiten het beveiligde strand zette, dan kwamen de mensen van alle kanten op je af om te bedelen of je wat te verkopen.

Voor mijn kinderen vond ik het wel goed om te zien, hoe verwend zij zijn en dat zij geluk hebben gehad dat hun wieg in Nederland heeft gestaan.