[VOLG] Onze emigratie naar Canada en Frankrijk

Moderators: Essie73, ynskek, Ladybird, Polly, Muiz, Telpeva, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Prairy

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-22 22:51

Als ik met mijn elektrische fiets de berg op kan klinkt het al beter :P Ik heb gewoon echt een hekel aan lopen :')

Hebben één keer in Frankrijk, op onze huwelijksreis geloof ik zelfs, een foutje gemaakt, dachten dat er aan de andere kant van de heuvel een mooier en rustiger strand was. Dat was het niet. Kwamen we na 2,5u klimmen en klauteren achter. En ook dat er veel dichterbij ook een parkeerplaats geweest zou zijn :x Maar ja, toen hadden we nog geen internet op de telefoon :+

Pandora2

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-22 10:29

Het zuiden (en Parijs :+ ) heeft een bak water en onweer gehad las ik vanmorgen :wow:
Jullie niet van de berg afgespoeld ? :=

Hier ook regen nu. Al meer dan een uur aan rustig tempo. Ik zie het gras met de minuut weer groen worden :')

JudithO

Re: [VOLG] Onze emigratie naar Canada en Frankrijk

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-08-22 12:19

Wij hebben vannacht een enorme onweersbui gehad. Het ging echt heel hard, veel geflits, gedonder, gewaai en vochtigheid.
Ook nu overdag is het erg vochtig, nog regelmatig dikke regenbuien. Veel te hard om nuttig te zijn, maar goed het is beter dan niks.
En ja, ook hier wordt het langzaamaan weer groener!

JudithO

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-08-22 16:29

Weet je wat grappig is? We zagen gisteren pas dat ons huis openslaande deuren heeft in de woonkamer :')

balance
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-22 16:53

Oh… dát is leuk! Ik hoop dat ze in goede staat blijken te zijn.

JudithO

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-08-22 17:02

Als ze net zo zijn als de overige kozijnen dan is de staat niet zo best :')
Geeft niks, ze blijven natuurlijk. Al dan niet in verbeterde vorm :)

Pandora2

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-22 08:22

:') Sommige dingen blijven niet hangen in het geheugen zullen we maar denken.

JudithO

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-08-22 08:39

We hebben een heerlijk weekend gehad!
Vanwege het iffy weer vorige week ging Wilco zaterdag ook nog de hele dag paragliden met de school, om nog wat extra vluchtjes te kunnen pakken. Ik ben 's ochtends mee geweest om hem daar te droppen, even wat te ouwehoeren en ben toen zelf met mijn glider ergens op een berg vanaf de grond gaan oefenen. Na een uurtje terug naar het appartement gereden, want we moesten weer eens verkassen. Deze keer letterlijk naar het appartement ernaast, in hetzelfde huis dus dat was erg makkelijk. We hadden alles al klaar staan, dus in feite hoefde ik het alleen te versjouwen. Daarna nog een stofzuiger door het huis en klaar is Judith. De bende in appartement 2 heb ik gelaten voor wat het was en ik ben weer richting de paragliding pipo's gegaan. Die hadden hun middagpauze (van 2 uur, het blijft Frankrijk ;) ) dus ze lagen allemaal voor pampus op de bank/waren petanque aan het spelen (want er was een wedstrijd). Ik heb gevraagd of ik mee naar boven mocht, en dat kon. Niet om te vliegen, maar gewoon om te kijken. En het is natuurlijk altijd makkelijk om in zo'n Landcruiser naar boven gehobbeld te worden in plaats van dat je het stuk zelf moet lopen. Het gaat niet hard, maar altijd sneller dan dat je het met de benenwagen doet.
Eenmaal boven bleek na de start van de tandems (de instructeurs die op de landing gaan staan gaan als eerst naar beneden met een tandempassagier) dat het toch wel wat te wiebelig was in de lucht. Omdat er leerlingen waren die naar huis moesten (hun vakantie was voorbij) hebben we iedereen ingeladen in de Landcruiser en de VW bus en zijn we weer naar beneden gehobbeld.
Bij de school een kleine pauze gehad en al snel kregen we het sein weer naar boven te gaan. Ik kon wederom mee, jippie! Nieuwe tandemmensen mee en hoppa. Eenmaal boven werd ik schuin aangekeken door de knuffelvlaming en vervolgens wijst hij naar me. Jij!
Een hulpinstructeur vroeg vervolgens of ik heel misschien de Landcruiser weer naar beneden wilde rijden. De mensen die dat normaal gesproken doen waren zaterdag voor het laatst en ze wilden als bedankje hen naar beneden laten vliegen. Tja, waarom niet? Ze legden me even snel uit hoe en wat en vervolgens ben ik lekker op de start gaan zitten, kijken naar alles en iedereen.

Afbeelding

Afbeelding

Toen iedereen behalve de laatste instructeur weg was, ben ik in de Landcruiser gestapt en naar beneden gehobbeld. Geniaal!

Afbeelding

Het was inmiddels alweer 20 uur dus we hebben lekker een tafeltje in het restaurant gepakt en zijn daar blijven eten. Pohhhh erg goed weer! Een stuk forel waar je U tegen zegt en een stuk lamsvlees wat zo mals was dat je er geen mes bij nodig had. En het smaakte niet naar schaap :D
Die avond was er om 22 uur een optreden van WAZOO, een enorm populaire lokale band. Geen idee of mensen hier de aflevering van de Auvergne hebben gezien van Gort over de grens, maar daar kwamen zij ook in voorbij. Het was bizar hoeveel mensen er het dorp voor inkwamen! Echt alle straten stonden vol met auto's. De muziek was overigens heel leuk. Heerlijk inburgeren weer!

Deze week werk ik de hele week, maar wel vroege dienst dus ik ben om 15 uur klaar. Ik heb gevraagd of ik dan na mijn werk mee zou kunnen met de paragliding cursus. Ze hebben altijd lunchpauze tot ongeveer 15 uur en maken dan meestal nog 2 vluchten als het lukt met het weer. We hadden afgesproken dat ik contact zou houden met de instructeurs, om het per dag even te bekijken. Gisteren moest ik om 17 uur bij de school zijn. Ik kon dan mooi nog met de laatste ronde mee naar boven. Eerst leek het erop dat het niks zou worden. Het waaide veeeeeel te hard en de condities waren echt niet top. Overal steeg de lucht op, dus je moest serieus werken om alleen al beneden te komen. Maaaaaaar uiteindelijk nam de wind iets af, voldoende om toch nog te kunnen starten! Wel met extra instructies om niet constant met je kop in de wolken te blijven hangen, maar dat mocht de pret niet drukken. Diep ademhalen bij de start, en eenmaal gestart bedacht ik me dat ik helemaal niet gestresst was tijdens het vliegen. Ik heb er echt enorm van genoten en het mooiste is, ik ga het deze week nog een paar keer doen!
Hoe heerlijk is het ook om te kunnen zeggen dat je hier woont, als mensen vragen wanneer je weer naar huis moet en waar 'huis' dan is. Echt, ik ben een gelukkig mens. En Wilco ook :j

Afbeelding

Afbeelding

Prairy

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-22 09:02

Wat een fijn verhaal om te lezen :)

kally

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-22 09:31

Heerlijk als je je zo thuis kunt voelen al en daar je leven kunt opbouwen…

Pandora2

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-22 10:52

Zalig ! ik ben niet echt verwonderd dat jullie gelukkige mensen zijn :')
Te leuk dat je gewoon mee kan vliegen / gliden als er plek en ruimte is.

Knuffelvlaming blijft geweldig <3 Evenals de Landcruiser, echt nog zo'n hele stoere bak dit !
En 2u lunchpauze. Ik zou er best aan kunnen wennen 8-)

JudithO

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-08-22 10:56

En dan kijk ik naar die laatste 2 foto's, dat valt me toch een partijtje tegen vergeleken met hoe het er echt uitzag :')

Pandora2

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-22 11:00

Ik ben blij dat het tegenvalt tegenover de werkelijkheid. :D
Moet mezelf nu al altijd aan de mouw trekken om niet meteen op de immosites te duiken als ik foto's in je topic zie. :')

Prairy

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-22 11:49

Pandora2 schreef:
Moet mezelf nu al altijd aan de mouw trekken om niet meteen op de immosites te duiken als ik foto's in je topic zie. :')

Ik doe ook mijn best om ze niet te bekijken die immosites, maar heb toch op diverse pagina's een zoekopdracht ingesteld voor oude molens in Frankrijk :=

Pandora2

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-22 12:19

Ik stel absoluut geen zoekopdrachten in. Anders is het einde helemaal zoek }>

Maar ik heb nog 2 paarden aan huis waarvan ik de oudste niet meer wil verhuizen, dus dat is ook een meevaller in deze :D

lizy29

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-22 12:32

Prairy schreef:
Pandora2 schreef:

Ik doe ook mijn best om ze niet te bekijken die immosites, maar heb toch op diverse pagina's een zoekopdracht ingesteld voor oude molens in Frankrijk :=

Houd er rekening mee dat oude watermolens nogal eens de neiging hebben vochtig te zijn door de ligging. Ze zijn er wel die gunstiger liggen maar velen doen dat helaas niet en hebben vaak vochtproblemen....

lizy29

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-22 12:34

Pandora2 schreef:

Maar ik heb nog 2 paarden aan huis waarvan ik de oudste niet meer wil verhuizen, dus dat is ook een meevaller in deze :D

Dus ik laat het je niet weten als onze buren van respectievelijk 94 en 95 omvallen? O:)

Prairy

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-22 12:57

lizy29 schreef:
Prairy schreef:

Houd er rekening mee dat oude watermolens nogal eens de neiging hebben vochtig te zijn door de ligging. Ze zijn er wel die gunstiger liggen maar velen doen dat helaas niet en hebben vaak vochtproblemen....

Ideale plaatje zou zijn dat het land groot genoeg is om een houten huis(je) eraan of los te bouwen en in de molen een soort mini sauna complex met al die gave installaties :D

En gebruiken als hydroinstallatie voor elektra.

Pandora2

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-22 13:00

lizy29 schreef:
Pandora2 schreef:

Dus ik laat het je niet weten als onze buren van respectievelijk 94 en 95 omvallen? O:)

Mmmmm.... laten weten kan altijd natuurlijk :o
Goede oefening in mezelf beheersen :):) :):) :):) :D

Tinka

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-22 13:48

Klinkt als een leuk weekend. Dat paragliding hoe ver is dat vanaf jullie toekomstige huis?

JudithO

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-08-22 14:41

Om de hoek haha! 7 minuten met de auto naar de start. Naar de school is het ongeveer 40 minuten, maar dat is hier geen straf. We mogen ook gewoon zelfstandig vliegen, maar voor mij is het vooral nog wel nodig om het met de school te doen. Wilco heeft al ervaring zat, die doet het meer voor de leuk ook af en toe nog met de school.

JudithO

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-08-22 09:58

Oh my, weer een zaaaaaalige dag gehad gisteren.
Maar eerst even over afgelopen week. Ik heb maandag t/m woensdag na mijn werk nog een rondje kunnen vliegen met de school. Donderdag had ik de hele dag vrij, dus toen kon ik heerlijk de hele dag op pad. Maaaaaar, Judith is Judith niet als het geluk weer eens op was en het echt kak-weer was donderdag. Keiharde wind en later op de dag zelfs kans op onweer. Dat onweer is uiteindelijk niet gekomen, maar wel regen. Desondanks hebben we tussen de middag nog een vluchtje kunnen doen. Nou. En wat voor een.
De wind was even weggevallen, of nou ja, afgezakt tot een doable niveau. Alleen onze groep van 5 ging vliegen, voor de rest (minder ervaren) was het sowieso out of the question. Het was meeeeega thermisch en turbulent, holy smokes! Ik startte als 4e en kwam gelijk in een flinke thermiekbel terecht. Uiteindelijk ging het vrijwel overal omhoog, echt bizar. Ik zat op een gegeven moment voor mij oncomfortabel hoog en kreeg echt wel een beetje de bibbers, want het hobbelde en bobbelde aan alle kanten. En de thermiek was niet rustig, maar echt sterk. Kriebel in je maag sterk. Op een gegeven moment heb ik de buitenste punten van het scherm naar binnen getrokken, daardoor zak je sneller naar beneden en daarmee kun je uit dit soort thermiek meestal wel ontsnappen, zo ook deze keer. Dit naar binnen trekken van de 'oren' zoals je dat noemt, is leuker te doen met handschoenen aan, want in feite trek je aan beide kanten 1 lijn naar beneden en daar staat enorme kracht op. En je moet hem vasthouden, want zodra je loslaat vouwt het spul weer uit en ga je weer omhoog. Terwijl ik dit deed hoorde ik over de radio dat de wind weer aantrok en dat we nu wel richting de landing moesten gaan. Pohhh dat was niet eenvoudig! Alle oefeningen die je in de trainingen krijgt heb ik moeten toepassen. Uiteindelijk toch heelhuids op de grond gekomen. Na mij kwam er nog een, die had nog een beroerdere vlucht en zijn landing was niet zo lekker omdat het inmiddels nóg turbulenter was geworden. Maar niemand heeft zich bezeerd gelukkig. En, ondanks alles was het mega leerzaam en was ik toch wel blij dat ik het meegemaakt heb. Want ik heb nu wel gevoeld hoe enorm veilig mijn scherm is. Ik kreeg tijdens het vliegen ook een kleine inklapper, dan klapt een deel van je scherm in. Maar voor je het goed en wel in de gaten hebt is hij alweer open, dat gaat echt in een split-second.

Gisteren stond er suuuuper rustig weer op de planning. Dus wij dachten, we gaan naar Dienne en dan naar boven lopen en naar beneden vliegen. Voor mij de eerste vlucht zonder les, dus zonder walky talky. Echt helemaal zelf doen. De start bij Dienne (niet-officiele start) is mega ruim, evenals de landing. Maar poeeeeehhh dat naar boven lopen! Dat was niet per see heeeeel hoog, 300 hoogtemeters denk ik? Maar wel even met 15 kg op je rug he... Die beenspieren hebben goed moeten werken, zullen we maar zeggen!
Eenmaal boven stond de wind (voor zover die er was) er perfect op. Wilco begon met uitpakken en is als eerst naar beneden gegaan. Zo kon ik mooi zien hoe de lucht was, en die was heerlijk rustig, nauwelijks hobbels en thermiek, dus ideaal voor een eerste vlucht echt alleen.

Dus ik heb de boel ook maar uitgepakt en klaargelegd. En toen trok de wind aan haha. Niet veel, maar wel dat het ietsje hobbeliger werd, maar nog steeds maar heel weinig. Intussen waren er nog 2 mensen bij ons gekomen, die hadden blijkbaar hetzelfde idee als wij haha (oh, bijna vergeten. Tijdens het naar boven lopen kwamen we nog langs een kalfje wat pasgeboren was! Hij was echt nog helemaal nat, zo schattig! Geen foto want mama was niet zo blij met onze aanwezigheid :') ).
Na een paar keer diep ademhalen en mijn plan nog eens nalopen heb ik het scherm omhoog proberen te zetten. Dat ging niet lekker genoeg dus ik heb hem weer neergelegd. Alles weer opnieuw gesorteerd en toen even gewacht tot het weer iets rustiger werd, dit was erg goed te zien aan de vele roofvogels. Toen nog eens geprobeerd en... ça vole!
Het hobbelde nauwelijks onderweg, echt heerlijk smooth! Ik ben in een rechte lijn naar de landing gevlogen en heb daar rustig in 8jes en s-jes mijn hoogte afgebouwd. En vervolgens netjes de boel op de grond geparkeerd. WOEHOEEEEE ik had het gewoon gedaan! *\o/*
Hier het bewijs:

En omdat we nog niet genoeg gelopen hadden, gingen we na de lunch gewoon nog een wandeltocht doen... Dat leek een goed idee, maar boy wat hadden we daar spijt van achteraf! Ondanks alles was de tocht zelf wel echt prachtig. En het mooiste, het aantal toeristen neemt al heeeeeeel hard af!
Nog geniaal, onderweg kwamen we een mevrouw tegen die zich een beetje gek gedroeg toen we haar groetten. Dat bleek gegrond, want 50 m verder zat een mevrouw in haar blote achterste naast het pad. We hebben ons echt een rotje gelachen, hahaha! Ik snap ook echt niet dat je dat direct naast het pad doet, maar goed.
Onderweg ook nog heeerlijk gesnoept van bosbessen, bramen en zelfs nog een laatste framboos.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

En dan denk je dat je alles gehad hebt. Loop ik gisteravond het terras op om het wasrek binnen te halen, lopen er 1 m naast het terras 3 edelherten! Ik weet niet wie er harder schrok, zij of ik. En het mooiste, 1 van de 3 was echt nog een baby met vlekjes en al. En ze renden helemaal niet weg! Ze schrokken natuurlijk van me maar renden maar een paar passen. Daardoor hebben we ze nog gewoon op camera vast kunnen leggen.
Heb ik al gezegd dat ik het hier zo naar mijn zin heb? ;)

Prairy

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-22 20:51

Gaaf zeg, zo met Wilco mee vliegen. Mag je overal opstijgen en landen waar je wil? Jouw landing ziet er ook netjes uit :)

Het zijn wel heel erg veel verschillende en dunne touwtjes zeg.

Pandora2

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-22 08:50

Wat leuk weer !
Proficiat met je eerste solo-glide-vlucht ( zeg je dat zo ? :P ) als ik het goed lees.
Vooral na die donderdag vind ik dit bijzonder knap ... :=

Prachtige plek is het toch. Het ' fluwelen ' landschap 8-) En een klein slangetje :D

Heb je ook foto's van de hertjes met die kleine in pyama ? <3

JudithO

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-08-22 09:34

Nee, met de hertjes was het al bijna donker. Wel een klein stukje op film kunnen krijgen, maar dat staat nog niet op de laptop. Komt nog :)

Solo-vlucht is het juiste woord hihi!

Prairy, je mag alleen starten en landen op aangegeven plaatsen. Landingen voornamelijk zijn altijd privé land van boeren, daar zijn dan afspraken mee gemaakt.
Er zitten inderdaad veel lijnen aan zo'n scherm, maar het is allemaal heel logisch, en in verschillende kleuren opgedeeld zodat je precies kunt zien wat waar zit en hoort. De lijnen zijn enorm sterk, in feite kun je met minder dan de helft van de lijnen nog steeds heelhuids beneden komen. Als je ziet waar ze met de schermtests op testen, dat is echt bizar. Volgens mij moeten die lijnen 10x de kracht kunnen handlen dan waar ze op papier op goedgekeurd worden. Dat wordt dan ook elke 2 jaar opnieuw getest. Best een fijn idee!