Schotland; places to be?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

fohadie

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-24 23:24

ikke schreef:
fohadie schreef:
Wow, das veel! En je wilt het allemaal gaan doen? Hoeveel dagen ga je?

3 maanden }:)

3 weken las ik net. Dat wordt keuzes maken.

germie

Re: Schotland; places to be?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-24 05:17

In 3 weken kan die route makkelijk. Het is maar net of je overal wilt kijken of niet. Bij kastelen heb je na 3 het meestal wel gehad.

Die Jacobite trein heb ik een paar maanden geleden nog naar gekeken, toen was die gewoon boekbaar voor augustus. Dus dan is er wel wat aan de hand. Wij vonden het te duur en het dus het geld niet waard om het te gaan doen.
Het Harry Potter kasteel in Alnwick (geen Schotland) gaan we wel doen, maar ook die is echt vreselijk duur.

Je moet bij sommige dingen het echt vroeg boeken is me opgevallen. Ik heb in maart al het duiken met zeehonden bij de Farne eilanden geregeld, dat lukt je niet meer als je dat nu nog wilt doen.

Maar een MTB huren boeken we niet van te voren. Net als Cairngorms NP.

Leo

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-24 05:57

Tja hoogseizoen :j

Wij hebben alleen de campings geboekt, verder gaan we alles wandelen gezien we de hond mee hebben.

Gave roadtrip zeg! Alvast veel plezier!!
Ons rondje voor 3 weken is een stuk kleiner maar we blijven steeds 5 nachten op 1 plek. Ik wil graag nog eens naar het noorden, maar dan met een camper. :j Dan rij je verwacht ik een stuk makkelijker meer km.

fohadie

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-24 07:21

Die route kan met een beetje mazzel ook wel, ik had het meer over alle highlights. Dat kan natuurlijk niet in maar 3 weken tijd, vandaar dat ik reageerde met keuzes maken. Ik dacht nl eerst dat ze alles wilde doen.

Germie: er is niets meer aan de hand met Jacobite, behalve uitverkocht.dat gaat gewoon heel hard, zeker in hoogseizoen. Duur is het zeker, maar je kan ook met de gewone trein over het viaduct rijden en de Jacobite op de foto nemen vanaf het station, of vanaf de diverse spotters plekken bij het viaduct.

Als ik iets echt wil doen op vakantie boek ik altijd maanden van te voren zodat ik zeker een kaartje heb. Niet alleen in Schotland hoor, voor elk land doe ik dit.

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-24 07:34

fohadie schreef:
Die route kan met een beetje mazzel ook wel, ik had het meer over alle highlights. Dat kan natuurlijk niet in maar 3 weken tijd, vandaar dat ik reageerde met keuzes maken. Ik dacht nl eerst dat ze alles wilde doen.

Germie: er is niets meer aan de hand met Jacobite, behalve uitverkocht.dat gaat gewoon heel hard, zeker in hoogseizoen. Duur is het zeker, maar je kan ook met de gewone trein over het viaduct rijden en de Jacobite op de foto nemen vanaf het station, of vanaf de diverse spotters plekken bij het viaduct.

Als ik iets echt wil doen op vakantie boek ik altijd maanden van te voren zodat ik zeker een kaartje heb. Niet alleen in Schotland hoor, voor elk land doe ik dit.

Naast kosten is dit een van de redenen om het hoogseizoen te mijden als de pest.

Leo: een camper is zeker niet sneller.
Het is in een aantal opzichte wel praktischer maar je komt er uiteindelijk niet verder mee dan met een gewone auto. Niet in de laatste plaats omdat veel campers eigenlijk te zwak gemotoriseerd zijn voor de massa en het volume van de wagen.
Laatst bijgewerkt door ikke op 16-07-24 07:39, in het totaal 1 keer bewerkt

fohadie

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-24 07:35

ikke schreef:
fohadie schreef:

Naast kosten is dit een van de redenen om het hoogseizoen te mijden als de pest.

Tja, als je afhankelijk bent van hoogseizoen is dat idd best poedersuiker.

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-24 07:41

fohadie schreef:
ikke schreef:

Tja, als je afhankelijk bent van hoogseizoen is dat idd best poedersuiker.

Eens en om de mensen die de keuze niet hebben niet onnodig in de weg te gaan zitten, gaan wij bij voorkeur buiten het hoogseizoen.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-24 07:48

fohadie schreef:

Ik vind de prijs best okay, als je bedenkt dat het een stoomlocomotief is.

Wij gaan ook in het hoogseizoen. Geen andere keuze, helaas.

Leo

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-24 08:03

ikke schreef:
Leo: een camper is zeker niet sneller.
Het is in een aantal opzichte wel praktischer maar je komt er uiteindelijk niet verder mee dan met een gewone auto. Niet in de laatste plaats omdat veel campers eigenlijk te zwak gemotoriseerd zijn voor de massa en het volume van de wagen.

Haha nee sneller is niet de juiste omschrijving die ik bedoelde :)) praktischer inderdaad. We gaan nu met grote tent, die wil ik liever niet elke dag of 2 dagen op en afbouwen. 5 keer vind ik meer dan zat. :+

Rije
Hoofd Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-24 12:06

ual_95 schreef:
Bedankt voor de reacties! We waren niet van plan de hele achterbak vol te gooien :'), maar hadden wel wat souvenirs beloofd, omdat we ook een aantal distilleerderijen gaan bezoeken. Helaas pindakaas, dan zijn de souvenirs voor onszelf! :+

De route en highlights zijn inmiddels uitgezocht. Ben zó benieuwd!

[ [url=m/Up4Vki.jpg]Afbeelding[/url] ]

Wij hebben deze route in 2 weken gedaan, en niet gehaast, maar aan de andere kant ook wel wat te weinig tijd gehad om eens een dagje ergens lekker te wandelen. Wij hebben toen elke dag een flink stuk gereden. En dan moet je inderdaad keuzes maken, maar dat blijft eigenlijk altijd wel. Tenzij je er écht 3 maanden voor uit trekt :7

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-24 13:07

Rije schreef:
ual_95 schreef:
Bedankt voor de reacties! We waren niet van plan de hele achterbak vol te gooien :'), maar hadden wel wat souvenirs beloofd, omdat we ook een aantal distilleerderijen gaan bezoeken. Helaas pindakaas, dan zijn de souvenirs voor onszelf! :+

De route en highlights zijn inmiddels uitgezocht. Ben zó benieuwd!

[ [url=m/Up4Vki.jpg]Afbeelding[/url] ]

Wij hebben deze route in 2 weken gedaan, en niet gehaast, maar aan de andere kant ook wel wat te weinig tijd gehad om eens een dagje ergens lekker te wandelen. Wij hebben toen elke dag een flink stuk gereden. En dan moet je inderdaad keuzes maken, maar dat blijft eigenlijk altijd wel. Tenzij je er écht 3 maanden voor uit trekt :7

Als je het traject in drie of vier stukken knipt dan kun je veel meer bekijken dan alleen de highlights. Juist die minder voor de hand liggende plekken zijn vaak leuker en interessanter.

Rije
Hoofd Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-24 13:55

Ja zal vast zo zijn, en het zou mooi zijn als we die optie zouden hebben. Maar ik heb maar 2 weken vakantie per jaar, en wil Schotland ook wat afwisselen met andere mooie plekken in Europa. Dus dan is het keuzes maken, zoals ik al zei. We hebben ook absoluut ook de 'minder voor de hand liggende plekken' gezien, want wij zijn júíst niet van het massatoerisme en gaan liever linksaf als iedereen rechtsaf slaat.
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-24 13:59

Prachtig <3.

Marleen_L

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-24 14:43

Wij hebben bovenstaande route (met nog een stuk Edinburgh en vanaf daar naar het noorden) ook in twee weken gedaan. We konden dan inderdaad niet alles door-en-door bekijken en af en toe keuzes maken. Ik vond dat toen geen probleem. Hadden vaak niet echt een plan en stopten onderweg als we iets moois zagen, of stapten uit bij een willekeurige parkeerplaats en liepen dan ergens heen. Soms kwamen we dan anderhalf/2 uur niemand tegen, terwijl we gewoon vanaf een weg liepen.
Onze route: Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

ual_95

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-24 15:27

Jullie hebben gelijk hoor, alle punten uitgebreid bekijken is niet te doen als je juist ook wat ontspanning wil. We hebben twee plekken die we gebruiken als uitvalsbasis, vanuit daar bekijken we wat we willen en kunnen zien en wat we eventueel kunnen combineren. We wilden alleen wel alles vòòr de reis al hebben uitgezocht.

Zoals hierboven al werd gezegd: we zullen keuzes moeten maken en je zal zien dat we 'het afwijken van' misschien wel het leukst gaan vinden. :D

Oh, sidenote: naast de twee uitvalsbasissen hebben we overnachtingen bij Skye toegevoegd en beginnen we bij Inverness.

magda_90

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-24 20:21

#vliegstress

Als KLM een sms stuurt dat handbagage ingecheckt moet worden hoe groot moet mijn paniek dan zijn mbt kleine fotorugzak die ik als handbagage mee heb? Want onder geen beding dat ik die tas in het ruim wil hebben namelijk.
Snap het ook niet want in deze klas mogen we zelfs 2 stuks handbagage mee nemen.

Sodera

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-24 21:15

Niet.
Staat er echt moet of is het “Let op: uw vlucht is vol. Ga naar de incheckbalie om uw handbagage gratis af te geven. Bedankt en een goede reis!”?
Dat laatste krijg ik geregeld en ik neem altijd alsnog m’n koffer mee t vliegtuig in.

Een rugtas die onder je stoel past mag altijd mee; het gaat vooral over de handbagage koffertjes. Er zijn mensen die het niet zoveel uitmaakt, die dan dus wel inchecken en zo past alles toch mee :-D!

magda_90

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-24 21:18

Ik had uit pure paniek al een topic geopend :o.

Er staat "Let op: uw vlucht is vol. Ga naar de incheckbalie om uw handbagage gratis af te geven. Bedankt en een goede reis!"

Dit is niet goed hoor. Ik heb gisteravond al een paniekaanval voor dat vliegen gehad en nu dit weer. Kat gaat ook niet lekker in pension en wil eigenlijk alles afblazen *doen we niet maar zo voelt het wel even*.

Sodera

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-24 21:31

Komt goed!! Adem in, adem uit!
Das t “nadeel” van altijd alles mee mogen nemen bij KLM; Soms is t vol en vooral met city hoppers past dat niet altijd. Met de “goedkopere” moet je bijbetalen en kan dat dus op een gegeven moment niet meer en moet je alsnog inchecken.

magda_90

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-24 02:49

Laten we het er op houden dat ik van mijn leven nog nooit buiten Nederland en Duitsland ben geweest op een enkel familiedag in Zwitserland na. :=

Domiinooo_

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-24 09:54

Zelfs als je het berichtje krijgt, moet je niet perse je handbagage inchecken. Ik heb m'n handbagage nog niet moeten afgeven met zo'n berichtjes (Aberdeen vluchten) :+

On another note, Weet er iemand wanneer DFDS de 2025 kalender online zet, en voornamelijk Januari?

magda_90

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-24 10:30

Nu kan ik deze ervaring mee nemen. Altijd spannend zo een eerste keer. Nu ik eindelijk ook met beide voetjes op de grond sta, hebben we eerst maar een goed ontbijt besteld.

Vliegen vond ik, apart...? Nog nooit gedaan. Niet echt misselijk meer dat mijn hoofd achter de beweging na liep.

Wel af en toe kunnen spieken naar buiten maar was meer aan het focussen op mijn boek.

Afbeelding

Zo de auto ophalen en dan op pad. :+:

Digi

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-24 20:17

Cemlys schreef:
Leuke foto's weer, het blijft prachtig om te zien.
Even een vraagje, een tijdje terug schreef iemand in een reactie over een Nederlands bedrijf die in schotland campervans verhuurde, maar nu kan ik dit niet meer terugvinden, om welk bedrijf ging dit precies? Misschien dat iemand dit hier nog weet?

Misschien was ik dat.
Ik lees dit topic voor het eerst weer sinds maanden. Misschien heb je de info niet meer nodig maar dit is een bedrijf van een Nederlands stel dat campers verhuurd in Schotland
https://grampiancampervanhire.co.uk/?fb ... BAJbG4i6sQ

Cemlys

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-24 08:33

Digi schreef:
Cemlys schreef:
Leuke foto's weer, het blijft prachtig om te zien.
Even een vraagje, een tijdje terug schreef iemand in een reactie over een Nederlands bedrijf die in schotland campervans verhuurde, maar nu kan ik dit niet meer terugvinden, om welk bedrijf ging dit precies? Misschien dat iemand dit hier nog weet?

Misschien was ik dat.
Ik lees dit topic voor het eerst weer sinds maanden. Misschien heb je de info niet meer nodig maar dit is een bedrijf van een Nederlands stel dat campers verhuurd in Schotland
https://grampiancampervanhire.co.uk/?fb ... BAJbG4i6sQ

Top deze bedoelde ik. Bedankt!

ual_95

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-24 18:06

We hebben het zwaar... :D

De route met de auto is ons alles meegevallen en we hebben juist al heel veel kunnen zien.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding