USA 2012

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Yasmine

Re: USA 2012

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-12 21:33

Je moet bij een overstap alleen je bagage opnieuw inchecken de eerste keer dat je Amerika binnenkomt. Jij moet dat dus doen als je in Chicago of Houston aankomt. Zo te zien heb je minstens 3u om over te stappen, dus dat is tijd genoeg. Gewoon niet treuzelen, meteen het vliegtuig uit, naar de douane, zorgen dat je customs door bent en opnieuw inchecken.

Opnieuw inchecken is dus enkel de eerste keer dat je Amerika binnen gaat. Bij het terugvliegen wordt je bagage meteen doorgelabeld en doorgestuurd.

Rennie89

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-12 21:37

Okej en hoe doe je dat bij de douane, moet je 2 x een formulier invullen ofzo, of moet je je ESTA laten zien? :+ Wow ik ben duidelijk nog nooit daar geweest :') Lijkt me zo stressvol allemaal.... Dus ik pak mijn bagage "(als dat er eenmaal is :') ) en dan moet ik me dus opnieuw inchecken?

Dus eigenlijk feitelijk hetzelfde als dat je aankomt in Amsterdam, je pikt je bagage op en je gaat naar de departure zone en dan check je weer opnieuw in, zoiets? :')

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-12 21:39

Nee geen Esta, die hebben ze al in de computer staan dus hoef je echt niet mee te nemen :)

Je komt aan (even keurig nog in het vliegtuig invullen of je iets hebt aan te geven en dat papier binnen handbereik houden!), kiest de balie voor de buitenlanders (oftewel mensen die buiten de VS het land inkomen), je wacht tot je door mag lopen naar de douane ambtenaar achter haar bureau, daar lever je tevens je 'declaration' formulier in, ze maakt een foto, vingerscan en stelt vragen (en je paspoort wordt gescand natuurlijk, de chip dan). Dan mag je door :)

Dus loop je met je bagage weer naar de balie van de luchtvaartmaatschappij, checkt weer in en dan wachten tot je mag boarding (je komt wel weer door de douane, dus schoenen uit en alles in bakjes doen :P )

Voordeel is wel dat de douane vrij in het begin zit als je weer opnieuw incheckt en dan kun je na de douane fijn al het drinken kopen en gewoon meenemen in het vliegtuig itt Schiphol waar na de douane geen winkels meer zijn maar hooguit wat automaten en je alles van te voren moet sealen :=

Yasmine

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-12 21:46

En bij de douane vooral achter de lijn blijven staan en pas naar het loket gaan wanneer de customs agent je roept, want daar zijn ze erg gevoelig voor. Customs agenten zijn soms (vaak :+ ) erg nors, maar gewoon vriendelijk zijn en netjes antwoorden op hun vragen en dan ben je er zo door.

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-12 21:47

Yep :j
Dus vooral geduld hebben en vriendelijk antwoord blijven geven :)
De kans dat ze je een fijn verblijf toewensen is klein haha (jeetje wat had ik een norse dame toen! Terwijl de andere rij een super toffe had die echt lol in haar werk had en enthousiast was)

Op Schiphol werd ik echt goed gefouilleerd, maar in Amerika geen 1 keer.

Yasmine

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-12 21:59

Ik heb een keer een agent gehad die Nederlands begon te praten :D En wel heel veel vriendelijke agenten, maar het zijn altijd de paar slechtgezinde agenten die het verpesten. In december had ik er nog één die me veel feestplezier wenste met feesten in New Orleans :D

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-12 22:02

Ik ben jaloers :')
Want mijn vriend kon niet op zijn beroep komen in het Engels maar ik mocht er ook niet bij staan... :+ erg fijn als mevrouw al ontzettend nors was en geïrriteerd dat hij niet op zijn beroep kon komen.
(dus stond ik 10 meter verder hard te roepen wat ie deed haha)

Maar verder hoefde ik niet door de x ray of wat dan ook. Alleen alles in bakjes doen en gewoon doorlopen onder alleen detectie pootje.
Schiphol was fanatieker; echt volledig betast haha

Rennie89

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-12 23:09

Jeetje klinkt allemaal zo ingewikkeld :') ik hoop dat ik tijdens mijn vlucht iemand tegen kom die ook over moet stappen op een binnenlandse vlucht :') lol.

Wat voor dingen zou ik "moeten aangeven" trouwens? Ik had dit ook aangegeven toen ik uit tunesie kwam, dat ik 2 tassen had gekocht, maar meer niet, en er werd verder niks mee gedaan behalve dat ik de tas op zo'n scanner moest leggen :') was in schiphol :')

Ben echt zo bang dat het fout gaat :')

Ik neem trouwens medicatie mee (Omeprazol 40mg en midicinet 30mg CR) heb voor beide een verklaring mee, voor de medicinet een psychiatrische verklaring of iets dergelijks, iig dat het legaal is voorgeschreven door een arts :+ Verder neem ik niks schokkends mee naast een joekel van een laptop en camera. Moet ik mijn medicatie ook aangeven?

Red ik het trouwens met de overstap via Chigago? van 13:27 tot 16:20? :+

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-12 00:29

Overstap red je makkelijk!

Ze vragen of je bv eten mee hebt, dieren, wapen, etc. Gewoon de gebruikelijke douane vragen mbt invoeren van ziektes etc. Stelt niet veel voor hoor! Is gewoon een papiertje, maar zorg dus voor een pen aan boord én houd dat papier bij je paspoort.
Brood kun je rustig meenemen, maar let op het beleg haha. Chocolade hagel is prima, maar zuivel kun je beter niet mee nemen of je moet het wegmikken als je uitstapt, net als fruit. Maar als je bv brood meeneemt dan Zal je dat ook aan moeten geven op het formulier. Wordt er even in je tas gekeken :)
Het stelt echt niet veel voor hoor :P
Medicatie kun je gewoon in de tas laten, geen mens die daarnaar vraagt :) ik had mijn medicatiepaspoort ook bij de medicijnen ingedaan.

Je kan niets fout doen eigenlijk, t is allemaal duidelijk aangegeven :)
(alhoewel ik per ongeluk verkeerde vakje op mijn 'declaration' form had gezet haha en dat weer doorgehaald... Ik had aangegeven dat ik eten mee had, maar het zat in de tas van mijn vriend :+ maar na uitleg en ook tas controle vonden ze dat wel grappig, echt een typische vrouwending om aan alles te denken :') )

Heb je wel een wereld dekkende reiskosten verzekering genomen al? Dat is echt een must!

Rennie89

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-12 00:33

Ik denk dat ik snack a jacks mee ga nemen voor de vliegreis, en iets anders dat makkelijk mee te nemen en op te eten is :')

En hoe zit dat dan met medicijnen die ik invoer? voor medicinet, wat ik dus mee neem, heb je echt een schriftelijke verklaring nodig van een erkende psychiater :') die neem ik natuurlijk mee, maar moet ik dat dus ook aangeven? of echt puur het eten en de gekochte spullen?

Oh men i love this topic! Jullie zullen mijn redding zijn :') lol. Dan zal ik een stuk rustiger vliegen :')

Rennie89

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-12 00:34

Ik zit bij de IZZ en heb een doorlopende reisverzekering, wat voor Tunesie iig geen probleem was, maar ik ga morgen sowieso even bellen over hoe het zit met USA :j

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-12 00:37

Ehm als het valt onder verdovende middelen of opiumwet dan zou het mogelijk zijn dat je een vakje met 'ja' moet aankruizen. En verklaring arts en apotheek is echt voldoende hoor!
T is gewoon een lijstje met ja en nee vragen :)

Enige dat ze bij mij deden was tas door de scanner en even tas openen van mijn vriend om te zien dat het echt alleen brood was en konden zo door :)

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-12 00:38

lifaya schreef:
Ik zit bij de IZZ en heb een doorlopende reisverzekering, wat voor Tunesie iig geen probleem was, maar ik ga morgen sowieso even bellen over hoe het zit met USA :j

Dat is niet voldoende, kan ik je nu al zeggen; je hebt werelddekking nodig namelijk. Anders vergoeden ze slechts de kosten tot de Nederlandse tarieven (dus in tunesiem Griekenland etc geen probleem) en in de VS liggen de kosten echt vele malen hoger... dus dat is een groot probleem als je geen werelddekking hebt.

Rennie89

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-12 00:39

aaaah okej, dan zit dat wel goed :P heb idd al die verklaring van de apotheek, die van de arts komt er aan in een week :j Moet alleen mijn paspoort even afwachten, mijn creditcard als ik die krijg en dan kan ik ook mijn ESTA aanvragen... Is dat een ingewikkelde vragenlijst of niet? en moet je daar ook je verblijf adres opgeven?

En als dat allemaal gedaan is (uiteraard ook nog het ticket boeken, maar dat doe ik zodra ik groen van mijn contactpersoon heb gekregen :') ) dan is het zo goed als klaar :')

Gowlan

Ben sinds vanmorgen 07:00 geland en terug thuis.. Mis het nu al.. -O-

Rennie89

hoe kan ik een werelddekking nemen dan? en is dat echt nodig voor een (nu) 1 malige vakantie in USA?

Rennie89

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-12 00:40

Gowlan schreef:
Ben sinds vanmorgen 07:00 geland en terug thuis.. Mis het nu al.. -O-

hoe was het? :D

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-12 00:41

Esta is makkelijk, adres van verblijf invullen is optioneel :)
Staat wel bij welke velden verplicht zijn en valt mee hoor!

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-12 00:43

lifaya schreef:
hoe kan ik een werelddekking nemen dan? en is dat echt nodig voor een (nu) 1 malige vakantie in USA?

Ja, stel je krijgt een ongeluk en moet naar de eerste hulp; hoe wou je dat betalen als je niet verzekerd bent? T zijn echt absurd hoge bedragen want als je je pols breekt is de kans ontzettend groot dat ze ook je bloed af zullen nemen etc... Dus kassa! En stel je verliest je medicatie, dan moet je voordat je het kan krijgen, eerst onderzocht worden. Kassa!
Ik heb gewoon voor het aantal dagen dat ik daar was een verzekering genomen. Geloof 64 euro was ik kwijt (bij de europeesche verzekering afgesloten) maar liever dat dan diep in de schulden omdat ik iets op had gelopen :=

Rennie89

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-12 00:45

vuurneon schreef:
lifaya schreef:

Ja, stel je krijgt een ongeluk en moet naar de eerste hulp; hoe wou je dat betalen als je niet verzekerd bent?
Ik heb gewoon voor het aantal dagen dat ik daar was een verzekering genomen. Geloof 64 euro was ik kwijt (bij de europeesche verzekering afgesloten) maar liever dat dan diep in de schulden omdat ik iets op had gelopen :=

als ik het zo zie zou ik 260 euro extra moeten betalen... als ik dit moet betalen kan ik de reis net zo goed afzeggen, dan heb ik praktisch geen geld meer om uit te besteden := Ik bel morgen IZZ wel, gezien we gewoon voor een doorlopende reisverzekering betalen... ik verblijf 85 dagen, dus ja...

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-12 00:47

Nee, ik heb 64 euro betaald voor het hele jaar (doorlopende werelddekking was goedkoper dan per dag aangezien ik ook 2 week ging). Foutje!

Rennie89

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-12 00:48

wat ik iig bij de ticket zie die ik wil boeken , en dan aanvink dat ik een reisverzekering wil, dan zou dat dus 260 euro zijn... Maar doet de IZZ ook aan werelddekkende reis verzekeringen? of moet ik dat bij een ander bedrijf doen?...

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-12 00:49

Ik heb het via de europeesche verzekering gedaan, eerlijk gezegd ook nooit aangevraagd bij de IZZ (ja wij delen dezelfde verzekering :P )

Rennie89

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-12 00:51

Lol :') misschien heeft de IZZ wel een goedkopere deal :') Ik bel iig morgen even, dan ga ik er meteen achteraan. Hoelang duurt zo'n aanvraag gemiddeld?

Goh, opeens voel ik me volwassen, met al die dingen die ik moet regelen :') Met Tunesie had ik veel minder zorgen aan me hooft hahaha :))

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-12 00:53

Haha Griekenland vakantie was voor mij ook een eitje vergeleken met al dat geregel voor de VS :')
Mensen waren gewoon in shock dat ik alles alleen regelde haha, mijn vriend heeft niets gedaan :+ en ik ben ook totaal geen reistype; ben meer van het kamperen hihi
Had al kortingen voor excursies thuis geregeld haha :') ja, je bent Hollander of niet :D