Wintersport 2010/2011

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Marije__Jarig

Re: Wintersport 2010/2011

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-11 09:01

Van Barts hebben ze nu echt hele leuke mutsjes! Net als bij Perry sport, mag dan wel een van kopen van mezelf :o

Heb er zin innnn. nog 3 weekjes wachten

Mootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-11 09:28

Ik zag ook laatst gave mutsen van Barts, maar ik mag ze niet kopen, omdat ik nu toch een helm op mijn hoofd heb :)

Bonechi_

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-11 11:50

Hallo!

Ik meld me! Ik ga dit jaar voor de eerste keer op wintersport! Mijn vriendje skiet al jaren en ik ben net aan lessen begonnen op een indoor baan. Even wennen, maar super leuk. Dit weekend voor het eerst op sneeuw in landgraaf! In maart gaan we naar Otz.

Zijn er hier ook mensen die veel verstand hebben van skimateriaal? Ik ga als dummy natuurlijk huren, maar mijn vriend wil kopen. In verschillende winkels krijg je prachtige verhalen over wat wel en niet verstandig is, maar die willen natuurlijk ook goed verkopen.
Iemand tips? Of goede websites om te raadplegen?

Edit:
Ik zie allemaal leuke outfits langskomen. Ik kan een zwarte effen broek lenen van iemand, maar heb wel deze jas gekocht!
http://www.plutosport.nl/shop/Jassen/Te ... 9-035.html
(Kon niet missen, aangezien het type jas dezelfde naam heeft als ik ;-) )

blacknorton

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-11 13:28

ik zou lekker daar huren, bevalt het skien en die skies kan je ze altijd nog overnemen of daar een paar kopen. ik zou het zelf zonde vinden om nu alles te kopen en als je niet zeker weet of je een week skien leuk vind. bevalt het dan kan je in de uitverkoop een paar leuke skies op de kop tikken.

wil je persee kopen, laat je dan goed informeren. zelf haal ik me spullen altijd in het skigebied. kan ik ze uittesten en als er wat mee is gelijk terug meegaan.

Bonechi_

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-11 13:46

blacknorton schreef:
ik zou lekker daar huren, bevalt het skien en die skies kan je ze altijd nog overnemen of daar een paar kopen. ik zou het zelf zonde vinden om nu alles te kopen en als je niet zeker weet of je een week skien leuk vind. bevalt het dan kan je in de uitverkoop een paar leuke skies op de kop tikken.

wil je persee kopen, laat je dan goed informeren. zelf haal ik me spullen altijd in het skigebied. kan ik ze uittesten en als er wat mee is gelijk terug meegaan.

Ik ga zelf zeker niet kopen! Ik ga eerst maar eens kijken hoe het bevalt. Dus ik ga idd daar huren. Maar vriendlief is een ervaren skier en toe aan eigen spullen. We hebben al een hoop tips/ adviezen gehoord, zal ze eens op een rij zetten, kunnen jullie misschien eens kijken wat je feiten/fabels vindt en welke adviezen/tips je zou opvolgen...

- Mensen met veel ski ervaring van voor het carve tijdperk moeten een ski nemen met een smalle achterkant
(Discussie ging hier over een andere manier van bochten aansnijden. Vroeger werd dat blijkbaar anders aangeleerd dan nu met carve ski's . De vraag is: nieuwe manier aanleren, of een ski nemen die de oude manier beter ondersteunt)
- Voor zwarte pistes heb je een titanium strip nodig in de ski die klabpperen tegen gaat.
- Geen spullen kopen in het ski-gebied zelf ('toeristen oplichterij')
- Wel spullen kopen in het ski-gebied zelf (ervaring)
- En dan dat huur-koop systeem. Kan dat in alle skigebieden? Dat je dan nieuwe huurt en evt meeneemt aan het eind?

Mootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-11 13:52

Bonechi,
- Als jouw vriend geen carver is, zou ik zeker geen extreme carvers aanraden.
- Onzin, strip is bedoelt voor de stijfheid van de ski, maar ik ken genoeg mensen die hun uberslappe skies niet aan het klapperen krijgen op een zwarte piste. I.m.o. is dit totaal afhankelijk van het type skiër en niet het type afdaling!
- Wat betreft kopen van spullen: Als je er weinig verstand van hebt en niet weet wat je wil, kan je beter naar een speciaalzaak gaan. Of deze nou in NL, Belgie of Oostenrijk zit.... Prijstechnisch is het wel duurder in de skigebieden!
- Nagenoeg alle verhuurders hebben dit systeem. Dit valt vast te vinden op hun website ;)

blacknorton

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-11 14:04

sorry dan had ik het verkeerd begrepen.

volgens mij kan je in veel skigebieden, zeker bij de kleinere winkels huren en daarna kopen (vaak krijg je een gebruikt model mee om uit te proberen en maken ze later de nieuwe set klaar als je besluit ze te kopen). het voordeel van daar kopen is dat je daar veel meer kans hebt op ervaren verkopers dan hier. zeker de lokale zijn met skien op gegroeid. daarnaast gaan alle niet verkochte skies de verhuur in voor het volgend seizoen. terwijl ze hier het oude model niet meer verkocht krijgen en vaak ook niet meer kunnen gebruiken. me gevoel zegt dat ze je hier meer dingen aansmeren dan in het gebied. (nou moet ik wel zeggen dat wij al 20 jaar in het zelfde gebied komen en de mensen/verkopers daar dus ook wel kennen. maar ook van nieuwelingen op de camping hoor ik goede verhalen van de kleine sportwinkel aan de piste)
ik ben zelf ook met het oude systeem opgegroeid en ben er na overgegaan op racecarvers. die draaien groter bochten dan de salomcarvers, daar kon ik absoluut niet mee overweg. ben fan van atomic, maar heb nu toch k2 omdat ik te weinig kracht had om de atomics onder controle te houden. de k2 zou ik nooit weer nemen, heb ze nu 3 jaar waar mee in totaal 5 weken nu geskied (1 seizoen niet en 4 dit seizoen) en vind dat ze al erg slap zijn.
geen idee of er titanium strips inzitten.

Marnixx

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-11 14:12

Marnixx schreef:
marjolein_el schreef:
Toevallig! :D Ga je dit jaar weer ?

St Johann in Tirol :D

Daar gaan wij ook weer heen :D Voor het zoveelste jaar. In welk hotel zit je?[/quote]

Oeehh leuk ook in de voorjaars?
Wij zitten in Hotel Crystal ;)

Bonechi_

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-11 14:36

@ mootje @blacknorton thanks! Ik geef ze mee als tips.

zitten hier ook mensen die hebben leren skien op een indoor 'tapijt'baan? Ik heb er nu 2 lessen op gehad, en ben zo benieuwd hoe deze ervaring zich verhoudt tot sneeuw. We gaan het dit weekend meemaken, maar ben benieuwd of er meer mensen zijn met deze ervaring!

Pytje

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-11 14:53

bedoel je zo'n band? Daar heb ik een paar keer les op gehad, kon daarna de tips goed in de sneeuw gebruiken :). Het gevoel is natuurlijk wel een beetje anders op zo'n band, maar de beweging is in principe hetzelfde. Je kunt (helaas) niet smokkelen, elk foutje merk je direct.

Bonechi_

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-11 14:56

@pytje, waar kun je niet smokkelen? Op de band of op de sneeuw?!
Ik bedoel idd zo'n band! :-)

Pytje

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-11 15:02

op de band kun je niet smokkelen. Vond het erg leuk en nuttig om te doen.

muppetmayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-11 15:05

Ik wil eigenlijk voor de 2e wintersport ook een keertje een les op de band doen :) Lijkt me erg leerzaam!

Bonechi_

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-11 15:07

Oh dat biedt hoop dan voor sneeuw! :-)
Ik doe in nl een spoedcursus op de band in de hoop dat ik daar wat aan heb als ik straks voor het eerst ga wintersporten. :-)
Ik vind het ook super leuk! Heb nu 2 lesjes gehad en bezig met de bochtjes. Kan nu helemaal niet meer wachten om op wintersport te gaan!

Ik wilde eerst spoedcursus op sneeuw doen, maar dat was verder van huis en ik hoorde dat deze band lessen technischer maken. Ik vind het ook een voordeel dat je constant dicht op je instructeur staat, geen rekening hoeft te houden met ander skieend volk en niet in liftjes hoeft (en daar tijd mee verliest). Maar ik kan niet zeggen of dat ook echt beter is, want daarvoor heb ik geen andere ervaringen :D

Pytje

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-11 15:12

Je kunt ook een heel stuk achter elkaar skiën. Wij hadden in 1 les een half uur achter elkaar geskied, dat red je in de sneeuw niet.

Marije__Jarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-11 15:17

Oh ik heb nog nooit gehoord over skiën op een band? :P

Bonechi_

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-11 15:20

Marije__ schreef:
Oh ik heb nog nooit gehoord over skiën op een band? :P

Het is een soort rollende vloerbedekking :D . Ik ga naar indoor ski Rotterdam. Anders moet je even googelen, staan wel plaatjes bij, ziet er maf uit.

Gelukkig gaat het bij ons wel in blokken van 10 min, anders ben ik gesloopt! :-)

Pytje

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-11 15:26

dat ging het bij ons ook, alleen degene die de andere 10 min zou lessen, kwam niet. Dus we mochten zo lang achter elkaar als we wilden :)

x_Mliss

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-11 15:40

Wel van gehoord maar lijkt mij eerlijk gezegt niets. :')
Maar zou het wel een keer leuk vinden om te zien.

Ik heb net mijn helm binnen gekregen gelukkig op tijd!
Hij is veel mooier dan wat ik had verwacht. :D
De roze lijnen zijn meer opvallend en beetje parelmoer! :+:
En hij zit als gegoten.
Helemaal happy. :D

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-11 18:25

Marnixx schreef:
Marnixx schreef:

St Johann in Tirol :D

Daar gaan wij ook weer heen :D Voor het zoveelste jaar. In welk hotel zit je?

Oeehh leuk ook in de voorjaars?
Wij zitten in Hotel Crystal ;)[/quote]

Begin Maart gaan we met de carnaval. Wij zitten in Hoghfeld, op de piste bij de stoeltjeslift.

x_Mliss

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-11 19:12

felinetibor schreef:
Mliss, die kan je denk ik ook in je gebied zelf halen! Daar heb ik hem vandaan, is veel minder dik en niet van fleece en is ook echt onwijs lekker warm. Die kan je echt mega hoog optrekken, hij is echt heel lang. :)

Ja ik zag ook 1 liggen half fleece en de rest heel dun.
Maar is dat wel lekker dan? Ik bedoel zo'n dunne?
Ik ben nog al snel ijzig haha ik heb het echt ''altijd" koud... :=

Fee_

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-11 19:50

Nouja ik vind het totaal niet koud, maar trek hem alleen in de lift lekker hoog en dan is ie wel lekker warm. :j
Als ik aan het boarden ben heb ik het al snel wel warm, dus dan heb ik hem gewoon laag. :P

x_Mliss

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-11 19:57

Hmm ja ik ben nog al een kou kleum en dan ook extreem. :=

Weet niet hoe het in oosterijk is omdat je dan langer achter elkaar aan het boarden ben maar ik ga liever uit van het ergste liever TE warm dan TE koud haha.

Mijn handen slaan ook altijd dood in de kou echt tot pijn toe.
Brr en dan ga ik wintersporten. _O-
Word een leuke bedoeling. _O-

DieL_Zor

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-11 20:05

Hihi nog een koukleum hier :+ maar ik moet zeggen dat ik het met boarden altijd supersnel warm heb. Gewoon heel veel laagjes aandoen en een tas meenemen, kun je altijd wat uittrekken bij een tussenstop :)

Boarden op zo'n band lijkt me best confronterend eigenlijk omdat je zo snel wordt afgerekend op je fouten. Om te leren is het denk wel heel handig!

x_Mliss

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-11 20:08

Tas mee nemen. :')