USA

Moderators: Maureen95, Essie73, Muiz, Firelight, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Margoooo

Berichten: 2804
Geregistreerd: 19-06-06
Woonplaats: Amsterdam

Re: USA

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-18 04:08

Ja blijkbaar dus wel ja.. Sowieso was het eigenlijk raar dat haar zus dus wel een permanente verblijfsvergunning had gekregen en zij niet, maar ze hadden ook zoiets van als we er nu tegen in gaan heb je kans dat die van haar ook teruggetrokken zou worden.. Soms echt bizar...

Ja ze was ook niet van plan om te reizen, maar begrafenis van je oma lijkt me wel een legit reason.. Blijkbaar niet goed genoeg...

Guinevere

Berichten: 5601
Geregistreerd: 22-04-03
Woonplaats: Verenigde Staten

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-18 05:08

Dat is het probleem met een travel parole ... veel mensen denken dat je daarmee weer het land binnen mag, maar de uiteindelijke beslissing wordt pas aan de grens gemaakt. Sommige visums zijn dual-intent, maar met een F1 mag je geen immigratie intent hebben, wat je met een greencard aanvraag natuurlijk moeilijk kan ontkennen. Ik hoop voor je nichtje dat ze haar alsnog kunnen helpen! Heeft ze een goede advocaat die haar hiermee kan helpen?

Yasmine

Berichten: 29726
Geregistreerd: 13-04-03
Woonplaats: Melbourne, Australië

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-18 07:46

Omgekeerd kunnen ze ook heel streng zijn. Mijn neef heeft net als ik dubbele nationaliteit, Belg en Amerikaan, en die is zijn Belgische nationaliteit kwijt geraakt zonder dat België hem hiervan op de hoogte heeft gebracht. Hij kwam enkele maanden geleden aan de Belgische ambassade en daar vroegen ze hem verwonderd wat hij kwam doen want hij was geen Belg meer.

nenahdm

Berichten: 7901
Geregistreerd: 03-01-12
Woonplaats: Alabama

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-18 12:33

Yasmine schreef:
Omgekeerd kunnen ze ook heel streng zijn. Mijn neef heeft net als ik dubbele nationaliteit, Belg en Amerikaan, en die is zijn Belgische nationaliteit kwijt geraakt zonder dat België hem hiervan op de hoogte heeft gebracht. Hij kwam enkele maanden geleden aan de Belgische ambassade en daar vroegen ze hem verwonderd wat hij kwam doen want hij was geen Belg meer.

Zodra je je citizenship hebt kan je toch wel dubbele nationaliteit aanvragen he? Jammer dat het allemaal zo onduidelijk kan zijn.

Yasmine

Berichten: 29726
Geregistreerd: 13-04-03
Woonplaats: Melbourne, Australië

Re: USA

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-18 12:57

Geen idee hoe dat zit, bij mij was het gewoon vanaf geboorte dat ik beide had. Ik denk niet dat je dubbele nationaliteit moet aanvragen, als je het ene bent en het andere erbij krijgt heb je volgens mij gewoon vanaf dan dubbele nationaliteit.

Guinevere

Berichten: 5601
Geregistreerd: 22-04-03
Woonplaats: Verenigde Staten

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-18 16:28

xTitanic schreef:
Zodra je je citizenship hebt kan je toch wel dubbele nationaliteit aanvragen he? Jammer dat het allemaal zo onduidelijk kan zijn.

Nederland heeft vrij strenge regels omtrent dubbele nationaliteiten. Ik zou over een paar jaar US citizenship aan mogen vragen, maar dan raak ik wel automatisch mijn Nederlandse nationaliteit kwijt, tenzij ik eerst met een Amerikaan trouw.

En je kan inderdaad ongemerkt je NLse nationaliteit verliezen: https://www.rijksoverheid.nl/onderwerpen/nederlandse-nationaliteit/nederlandse-nationaliteit-verliezen

Yasmine

Berichten: 29726
Geregistreerd: 13-04-03
Woonplaats: Melbourne, Australië

Re: USA

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-18 16:34

Titanic is Belg en hier zijn er andere regels :j Hier zijn ze er niet zo streng (meer) op en kan je prima 2 nationaliteiten hebben: https://justitie.belgium.be/nl/themas_e ... ionaliteit

Vroeger moest je na een tijd kiezen tussen je 2 nationaliteiten, maar dat is afgeschaft.

Victory-Boy

Berichten: 2418
Geregistreerd: 08-05-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-18 20:18

Wat een rare regels allemaal, hé, en zo onduidelijk af en toe.

Wat in België dus kennelijk wat soepeler gemaakt is omtrent dubbele nationaliteit is in Nederlad dus juist moeilijker gemaakt als ik het goed begrijp. Maar waarom is in het geval van jouw neef zijn Belgische nationaliteit afgepakt dan, Yasmine?

Ik heb ook altijd tegen mijn vriend gezegd dat hij zijn Amerikaanse nationaliteit nooit moet opzeggen en ik zou dat ook niet doen met mijn Nederlandse nationaliteit als ik in Amerika zou gaan wonen, maar ja ... wat als je geen keuze meer krijgt in de toekomst? Nou hoeft hij natuurlijk geen Nederlandse nationaliteit te krijgen en ik geen Amerikaanse, dus wat dat betreft hebben we geen last van dubbele nationaliteiten, maar als je dat wel hebt en je moet gaan kiezen ....

Als het goed is krijgen we voor het einde van april de beslissing van zijn visum te horen, dus maar heel hard duimen dat hij er weer eentje krijgt voor een jaartje. :+:

Yasmine

Berichten: 29726
Geregistreerd: 13-04-03
Woonplaats: Melbourne, Australië

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-18 22:51

Goh, ik weet niet exact hoe en wat. Zijn leven is best ingewikkeld omdat hij al in Duitsland, België, Zuid-Amerika en nog een paar andere landen heeft gewoond. Het was iets met een formuliertje dat hij moest ondertekenen maar dat naar een oud adres in een ander land gestuurd werd, en dat hij dus nooit ontvangen/ondertekend heeft, en toen was het klaar.

Amerikaanse nationaliteit opzeggen gaat trouwens ook niet zomaar. Ik heb het eens uitgezocht omdat ik dat gedoe met dubbele administratie zo beu was, zeker toen we alles voor onze trouw moesten regelen en bleek dat ik heel wat documenten uit Amerika nodig had en niemand me kon zeggen waar ik ze moest halen. Maar toen bleek dat je tussen de $2000 en $3000 moet betalen om je Amerikaanse nationaliteit af te zweren (en daarvoor moet je 2 keer op consultatie bij de ambassade waarin ze je uitleggen wat je allemaal misloopt als je ervan afstapt) dus laat maar :+

Spannend Victory-Boy! Hopelijk krijgen jullie snel goed nieuws. :) Lijkt me niet evident om je hele levenssituatie zo te hebben afhangen van een visum.

Margoooo

Berichten: 2804
Geregistreerd: 19-06-06
Woonplaats: Amsterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-18 02:23

Guinevere schreef:
Dat is het probleem met een travel parole ... veel mensen denken dat je daarmee weer het land binnen mag, maar de uiteindelijke beslissing wordt pas aan de grens gemaakt. Sommige visums zijn dual-intent, maar met een F1 mag je geen immigratie intent hebben, wat je met een greencard aanvraag natuurlijk moeilijk kan ontkennen. Ik hoop voor je nichtje dat ze haar alsnog kunnen helpen! Heeft ze een goede advocaat die haar hiermee kan helpen?


Ja precies... Ik moet zeggen dat mijn oom en tante ook wel beetje onhandig zijn met dit soort dingen regelen.. Maar volgens mij heeft haar advocaat het in ieder geval geregeld, want ze mag 15 mei op het consulaat komen in NL.

Victory-Boy

Berichten: 2418
Geregistreerd: 08-05-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-18 13:44

Yasmine schreef:
Goh, ik weet niet exact hoe en wat. Zijn leven is best ingewikkeld omdat hij al in Duitsland, België, Zuid-Amerika en nog een paar andere landen heeft gewoond. Het was iets met een formuliertje dat hij moest ondertekenen maar dat naar een oud adres in een ander land gestuurd werd, en dat hij dus nooit ontvangen/ondertekend heeft, en toen was het klaar.

Amerikaanse nationaliteit opzeggen gaat trouwens ook niet zomaar. Ik heb het eens uitgezocht omdat ik dat gedoe met dubbele administratie zo beu was, zeker toen we alles voor onze trouw moesten regelen en bleek dat ik heel wat documenten uit Amerika nodig had en niemand me kon zeggen waar ik ze moest halen. Maar toen bleek dat je tussen de $2000 en $3000 moet betalen om je Amerikaanse nationaliteit af te zweren (en daarvoor moet je 2 keer op consultatie bij de ambassade waarin ze je uitleggen wat je allemaal misloopt als je ervan afstapt) dus laat maar :+

Spannend Victory-Boy! Hopelijk krijgen jullie snel goed nieuws. :) Lijkt me niet evident om je hele levenssituatie zo te hebben afhangen van een visum.


Je neef is dus een echte globetrotter, haha. Heeft hij wel plannen om weer terug naar België te gaan of maakt hem dat niet zoveel uit?

Wat een gedoe zeg, om "even" een nationaliteit te laten vallen. Nooit geweten dat dat zo moeilijk zou gaan en zo kostbaar.
Ik zou als ik jou was ook zeker je Amerikaanse nationaliteit niet opgeven, ookal is het soms veel administratie. Altijd makkelijk als je ooit naar Amerika wilt verhuizen. Net zoals dat als ik xTitanic was zeker hetzelfde zou hebben gedaan. Jullie zijn nog lekker jong. Als ik 20 jaar jonger was en geen leven hier al opgebouwd had zou ik misschien ook wel naar de VS gegaan zijn ipv mijn vriend hierheen halen. Maar ja, mijn situatie is (was) anders.

Ik heb even gekeken ... we zouden vóór 16 april bericht moeten krijgen.
Het is idd erg zwaar om zo'n lange tijd in onzekerheid te moeten leven. Kan hij wel blijven, kan hij niet blijven? Wat gaan we doen als hij terug moet? We zijn al bijna 7 jaar samen, dat gooi je niet zomaar even weg. Ik wil ook niet zonder hem. Maar alles opgeven en naar de VS verhuizen zie ik eigenlijk ook niet zitten. Mijn situatie is wezenlijk veranderd en alleen mijn huis zou nog "in de weg staan" voor een eventuele emigratie. En mijn bijna 13-jarige hond, die zou ik bij mijn ouders achter moeten laten. Maar ik wil eigenlijk gewoon niet weg hier, haha.
Ach, we blijven gewoon onze duimen kapot draaien en hopen dat hij hier mag blijven. :D

Yasmine

Berichten: 29726
Geregistreerd: 13-04-03
Woonplaats: Melbourne, Australië

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-18 13:54

Hij wil niet per se terug naar België verhuizen, maar het is voor hem wel handig om een Europees paspoort te hebben omdat werken en reizen in Europa dan gemakkelijker wordt. Als Amerikaan moet je dan voor bepaalde wel een visum hebben en voor anderen niet, terwijl je als Belg gewoon heel Europa door kan.

Ik wil hem niet opgeven, hoor, maar het kan echt ontzettend ingewikkeld worden. Vroeger was het allemaal gemakkelijk toen ik nog studeerde, maar nu ik werk, zelfstandige ben, ga trouwen wordt het allemaal ontzettend ingewikkeld. Het probleem is dat je nergens duidelijke info kan vinden over dubbele nationaliteiten. De ene instantie zegt A en de andere B. Het is zo ontzettend frustrerend dat je nergens eenduidige info vindt en nooit zeker bent dat wat ze je vertellen, wel klopt. Want degene die van Amerikaanse wetgeving afweet zegt vaak iets totaal anders dan iemand die van de Belgische wetgeving kent. Nergens vind je mensen die van beiden alles afweten.

De Amerikaanse bureaucratie is gewoon verschrikkelijk onduidelijk, log en lomp. Je moet 't allemaal zelf maar uitzoeken, maar ze geven je ook de middelen niet om het uit te zoeken. Maar dat zullen jullie waarschijnlijk ook al gemerkt hebben met jullie aanvragen. Succes met het afwachten van de beslissing!

Victory-Boy

Berichten: 2418
Geregistreerd: 08-05-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-18 11:22

Gisteren hebben we een brief gehad dat hij zijn biometrie (weer) moet laten afnemen, dus ik denk (hoop, bid) dat zijn aanvraag weer is goedgekeurd. Ik neem aan dat ze geen foto, vingerafdrukken en een handtekening nodig hebben om hem het land uit te sturen. :')
Als hij inderdaad nog een jaartje mag blijven, dan zijn we veilig, want vanaf september hoeft hij niet meer in te burgeren en mag hij sowieso blijven. Ik ben dus voorzichtig positief. *\o/*

Michelleex

Berichten: 2762
Geregistreerd: 09-05-10
Woonplaats: Leiden

Re: USA

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-18 16:44

Pfoe wat een gedoe allemaal voor jullie.
Voor ons komt het allemaal dichterbij, wij vertellen as dinsdag. Spannend!

PreciousViva

Berichten: 1605
Geregistreerd: 14-09-08
Woonplaats: Achel en Melle (Gent)

Re: USA

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-18 01:55

Kentucky <3 <3 het is hier zo mooi! De farms zijn echt enorm en allemaal knappe racepaarden en schattige veulies!

Zaterdag start ik met mijn roadtrip. Die gaat er zo uit zien:

Afbeelding

Ik eindig in New York City 9 dagen later. Daar verblijf ik nog drie nachten en vlieg ik donderdagavond de 26e naar huis.

Margoooo

Berichten: 2804
Geregistreerd: 19-06-06
Woonplaats: Amsterdam

Re: USA

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-18 04:13

Ben je ook van plan Baltimore aan te doen?

Nadir

Berichten: 12751
Geregistreerd: 12-02-04

Re: USA

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-04-18 07:25

Gaaf PV! Geniet van je reis <3

PreciousViva

Berichten: 1605
Geregistreerd: 14-09-08
Woonplaats: Achel en Melle (Gent)

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-18 20:56

Margoooo schreef:
Ben je ook van plan Baltimore aan te doen?


Dat zit opzich niet in de planning maar ik rij er wel doorheen!
Jij woont daar zie ik :) !?

Cowboy55
Berichten: 8576
Geregistreerd: 11-10-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-18 13:08

PreciousViva schreef:
Margoooo schreef:
Ben je ook van plan Baltimore aan te doen?


Dat zit opzich niet in de planning maar ik rij er wel doorheen!
Jij woont daar zie ik :) !?


Heb je dropjes of stroopwafels nodig Margoooo?! _O-

PreciousViva

Berichten: 1605
Geregistreerd: 14-09-08
Woonplaats: Achel en Melle (Gent)

Re: USA

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-18 15:10

Hahahaha die had ik met liefde voor meegenomen maar ik ben al sinds 24 februari aan deze kant van de oceaan dus dat was wat lastig geweest _O-

nenahdm

Berichten: 7901
Geregistreerd: 03-01-12
Woonplaats: Alabama

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-18 04:07

Zo zeg.. weer maar eens een 1000 dollar voucher/giftcard op de kop getikt omdat ze vrijwilligers nodig hadden die hun zitplaats wouden afstaan. Gaat lekker zo :')
Op hotel in Atlanta nu, stel dat ze morgen weer mensen nodig hebben _O-
en dat op vrijdag de 13e <<)

Fitzroy

Berichten: 25231
Geregistreerd: 11-01-01

Re: USA

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-18 06:46

Zo, dat is lekker, Titanic! Mooi meegenomen.

Margoooo

Berichten: 2804
Geregistreerd: 19-06-06
Woonplaats: Amsterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-18 19:40

Cowboy55 schreef:
PreciousViva schreef:

Dat zit opzich niet in de planning maar ik rij er wel doorheen!
Jij woont daar zie ik :) !?


Heb je dropjes of stroopwafels nodig Margoooo?! _O-


Hahahah ja! Mijn ouders hadden een doos opgestuurd maar hij leek kwijt te zijn geraakt, maar ik heb hem toch nog weten terug te vinden dus nu heb ik stroopwafels en drop haha. Zo grappig, Amerikanen vinden de drop zo vies ruiken dat ze het niet eens willen proeven hahaha.

Baltimore is verder niet mega speciaal hoor dus ik zou er ook zeker geen stop in lassen persee.

PreciousViva

Berichten: 1605
Geregistreerd: 14-09-08
Woonplaats: Achel en Melle (Gent)

Re: USA

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-18 21:39

Drop en stroopwafels kennen ze hier inderdaad echt niet! Ik mis hier zoveel dingen in de winkel die we gewend zijn van thuis! Zoals NORMALE gesneden kipfilet voor op brood.. onvindbaar of heel erg duur. Lactosevrije producten zijn er niet veel (of ik vind ze gewoon niet in de gigantische supermarkten). Alles is ook zo zoet hier, zelfs het brood smaakt zoet >;)

purny

Berichten: 27663
Geregistreerd: 08-06-06
Woonplaats: Den haag

Re: USA

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-18 21:42

Het enige wat ik echt mis vanuit Amerika zijn de Tootsie Rolls. Die zijn zo lekker. En de Oreo birthday cakes koekjes