USA

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Yasmine

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-18 12:20

One way fee is als je in één richting rijdt, en hem in een andere staat afzet dan waar je hem opgepikt hebt. Dus als je hem in Florida oppikt en weer binnenbrengt, is er geen probleem en krijg je die fee niet.

Het ging hier over oppikken in SF en afzetten in Seattle, dat is een ander verhaal.

Cowboy55

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-18 13:02

Yasmine schreef:
Niet als je binnen Californië blijft, maar wel als je oppikt in Californië en hem afzet in een andere staat.

Wij hebben een aantal jaar geleden met Alamo gehuurd, opgepikt in SF en afgezet in New Orleans. Daarvoor hadden we een flinke drop-off/one way fee. Die fee is er net om te voorkomen dat auto's buiten dezelfde staat worden teruggebracht en ze dan heel wat geld kwijt zijn aan de auto's terug brengen naar de oorspronkelijke locatie.

Ja, dat is ook wel een extreme. Tussen SF en LA is het natuurlijk een permanent pendelen van Ford Mustang Convertibles huurauto's. Repatrieren is geen punt.

classeygurl

Re: USA

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-18 14:00

Grappig die verschillende ervaringen wat betreft Key West!

Wij zijn er nu twee keer geweest en beid keren heel anders ervaren...
De laatste keer waren we er rond de kerstdagen en vonden we het een heel leuke sfeer! Heel gemoedelijk en gezellig.

Keet

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-18 14:04

Wij zijn naar de bunker/fort op key west geweest en het strand ernaast. Maar vonden het verder niet bijzonder. Wel een pokken eind rijden

PreciousViva

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-18 15:57

Oh haha serieus, 29000 km is dus veel? Ik vond m heel nieuw :').

Ik ga ook wel een fikse one way fee moeten betalen. Ik haal de auto op in Lexington Kentucky en breng m terug in New York.. maarja, ik heb de centjes ervoor gespaard en er al rekening mee gehouden dus ik doe het toch maar

Margoooo

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-18 04:21

Emmaa_ schreef:
Ik vond Key West ook heel leuk, maar vooral omdat ik de rit er naartoe echt heel gaaf vond. Daar zelf hebben we vooral bij het hotel aan het zwembad gehangen omdat we er al een hele roadtrip op hadden zitten en we dus nog niet echt vakantietijd hadden gehad.

Margo, je wil van SF naar Seattle toch? Hou dan ook rekening met een one-way dropoff fee. Dat samen met een underage fee gaat het echt ongelofelijk duur maken om een auto te huren. Wij hadden een Mustang en hij stond op mijn naam en dat was nog niet eens zo heel onbetaalbaar, maar een one-way fee is echt duur. Huur nu hier in ZA een auto en daar betaal ik voor de one-way fee bijna de helft van het huurbedrag als ik hem op hetzelfde punt had ingeleverd.

Daar zaten we wel te denken.. Als ik op auto's zoek zie ik niets over een One Way fee staan, echt gek dan. Want ik heb ook vaker gehoord er over. Moet het nog maar even goed uitzoeken.

Grit

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-18 10:04

Goed nakijken inderdaad. Wij hebben onze auto opgehaald in Miami en ingeleverd in Boston, kostte ons ongeveer 500 dollar extra. Was voor ons een bewuste keus, maar je moet er wel rekening mee houden.

De Oregon trail staat ook nog op ons lijstje. Komt door Wie is de Mol, vond het een schitterende reis die ze toen maakte.

Yasmine

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-18 11:39

Meestal komen one way fee en underage fee er pas bij op het moment dat je de auto online helemaal afrekent. Misschien moet je even simuleren alsof je gaat boeken (maar geen betaalgegevens ingeven) en dan komt het er waarschijnlijk wel bij. Want bij het afrekenen moet je vragen beantwoorden en info geven zoals je leeftijd enz.

Margoooo

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-18 17:25

Bij Alamo zag ik inderdaad wel een One Way Fee (SF - Seattle 300$ dus goed te doen), maar geen under age fee terwijl ik wel mijn leeftijd in heb gevuld.

Door WIDM lijkt de Oregon Trail mij ook zo tof Grit, en ook wel omdat we beperkt de tijd hebben. Denk dat twee weken heel tof is. http://www.theamericanroadtripcompany.c ... -explorer/ deze route bijvoorbeeld klinkt echt geweldig. Mijn vriendin wil echter liever richting LA en Las Vegas, was mij wat minder trekt.. Moeten nog maar even goed er over praten haha.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-18 17:59

Is dat ook bij het uitchecken zo? Meestal gooien ze die underage oliebol er pas bovenop bij het afrekenen namelijk, om te voorkomen dat je schrikt van de prijs. Ik zit even te scrollen en lees op meerdere sites dat Alamo 25 dollar per dag bovenop de huurprijs rekent voor mensen die onder de 25 zijn (oa hier: https://www.vroomvroomvroom.com/terms-a ... tes/alamo/) Zou het in ieder geval wel even goed uitzoeken voordat je klaarzit om te gaan boeken want het is echt rot als die charge ervoor zorgt dat je budget keihard omhoog gejaagd wordt.

Margoooo

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-18 19:33

Thanks! Mijn reisgenoot wilde toch liever een iets andere route, we kijken nu naar SF - LA. Dan zitten we iig ook niet met de drop off fee.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-18 19:35

Haha ohjee, vind jij dat wel leuk dan? Geen drop-off scheelt in ieder geval, dan vang je de underage kosten weer een beetje op. Wel leuk hoor! Ik heb vorig jaar een Mustang gehuurd en dat was toch wel een van de vetste dingen die ik ooit gedaan heb.

Fitzroy

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-18 20:08

Margoo, er is zoveel moois te zien in het zuidwesten: de kustweg, Yosemite, Antelope Canyon, Grand Canyon, Bryce, Zion .. Super mooi allemaal !

Margoooo

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-18 22:14

Ja precies, drop off fee + under age is beetje too much. Ik had nooit zoveel met de VS maar nu ik me er wat meer in verdiep realiseer ik me dat je in het Westen alleen al makkelijk 4 losse roadtrips kunt doen haha. En aangezien we nu een beperkt budget hebben en maar 2 weken willen we het een beetje te doen houden.

Waar we nu aan denken:
San Francisco > Napa Valley > Lake Tahoe > Yosemite > Carmel > Sant Barbara > LA.
En dan in totaal 14 dagen ongeveer. LA trekt me wat minder maar de rest lijkt me super, dus ik blijf waars maar 1/2 dagen in LA en zij blijft wat langer. Ik ga vanaf daar naar Vancouver om op een ranch te werken en zij gaat via NYC weer naar NL.

Zion, Bryce etc leek ons erg leuk, maar we denken dat het te warm wordt midden July. Vooral omdat ik weinig zin heb om alleen in de auto te zitten haha. Dus dat bewaren we voor een volgende keer (incl Vegas, Death Valley etc etc)

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-18 12:52

Grappig idd om de verschillen te zien in ervaringen over key west. We gaan wel zien hoe ver we komen. Plan langzaam aan grofweg bepaald maar we gaan daar ter plekke pas zien wat en hoe. Esta aanvraag is goedgekeurd dus dat is ook gedaan. Nu fraxiparine injecties nog lospeuteren bij de huisarts en daar weer mee gaan stoeien bij de douane op schiphol. Nemen alleen handbagage mee dus dat gaat weer lu llen voor spullen worden.

Wij schijnen een klasse drie auto te krijgen. Vergelijkbaar aan een best grote bak die alleen in america wordt verkocht. Heb zelf zowel automaat als een schakel dus kan met beiden overweg. Underage fee hebben we niks mee te maken hihi.

O ja wat betreft indianen en zo. Zowel het boekje over florida (geschreven door een amerikaan ter plaatse en vertaalt) als de info over de reservaten hebben ze het zelf over indians en niet over natives. Ga ervan uit dat ze er dan geen problemen mee hebben als ze zichzelf ook zo benoemen. :')

Keet

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-18 12:53

Ga er maar uit van wel. Een agent moet je ook niet benoemen met cop bijvoorbeeld.

Victory-Boy

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-18 12:56

Mijn vriend heeft eens een reis gemaakt met een indiaan en die noemde zichzelf ook gewoon indiaan, Dat was wel in de jaren tachtig (en maar eentje :') ), dus misschien is dat nu veranderd.

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-18 13:03

Keet schreef:
Ga er maar uit van wel. Een agent moet je ook niet benoemen met cop bijvoorbeeld.

Ik ga ervan uit als we er komen dat het eerder het benoemen van de betreffende stam is. Meer specifiek dan algemeen dus,

Maar waarom mag je een agent geen agent noemen? Hoe moet je ze dan aanspreken als je bv info of de weg zoekt? He you? :+ dat is het niet? Mister cop? You in uniform? _O- Omzeilen door sir of madam te gebruiken?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-18 13:10

Nee een agent is officer, en reken maar dat je problemen krijgt als je native Americans aanspreekt met indianen. Ik zou er niet vanuit gaan dat dat boekje is geschreven door iemand die daadwerkelijk ooit zo aangesproken hoeft te worden.

Victory-Boy

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-18 13:10

Je kan ze "police" of "police officer" noemen, maar ook gewoon "cop".

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-18 13:12

"Cop" is volksterm voor agent, je zou het kunnen vergelijken met de NL'se politie aanspreken met wouten. Vooral doen waar je zelf zin in hebt hoor, maar dit soort dingen zijn handig om te weten. De machtsverhouding tussen politie en burger ligt daar echt heel anders dan in NL en als je een agent beledigt kan je echt serieuze problemen krijgen.

Bellex

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-18 13:44

Ik ga mee met Emma, onderschat het niet. En zeker met de Native Americans niet momenteel, er ligt daar in het land erg veel spanning omheen dus dat ligt ontzettend gevoelig. Mijn vriendin vergeleek het met als wij hier gekleurde mensen aan zouden spreken met neger of zwarte piet, dat het dusdanig gevoelig lag. Er staan wel meer domme dingen in van die boekjes :')
Cop of officer is inderdaad een respectding, al denk ik dat als je het op een beleefde manier zegt, ze er niet over zullen vallen.
Fraxiparine door de douane is zowel hier als daar niet spannend (hier hebben ze het nooit gecontroleerd zelfs) dus geen zorgen :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-18 13:49

Zoek voor de medicatie wel goed uit of je er een verklaring voor moet laten invullen. Ik heb concerta mee naar het buitenland en moest daar een verklaring van de huisarts voor laten ondertekenen door het CAK en er moest daarna een apostillestempel op. Uiteindelijk heeft niemand zelfs maar gekeken naar die verklaringen of de medicatie die ik meenam, maar omdat ik voor 6 maanden opiaten in mijn tas had zitten ben ik blij dat ik het wel geregeld heb.. Al helemaal als je afhankelijk bent ervan!

En inderdaad, in de cop vs. officer discussie zal je heus niet gelijk opgepakt worden als je cop zegt en het is duidelijk dat je toerist bent. Maar officer is een nettere manier om ze aan te spreken en je hoeft maar net een verkeerde te treffen om je vakantie om zeep te laten helpen.

Cowboy55

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-18 13:54

Emmaa_ schreef:
"Cop" is volksterm voor agent, je zou het kunnen vergelijken met de NL'se politie aanspreken met wouten. Vooral doen waar je zelf zin in hebt hoor, maar dit soort dingen zijn handig om te weten. De machtsverhouding tussen politie en burger ligt daar echt heel anders dan in NL en als je een agent beledigt kan je echt serieuze problemen krijgen.

Ik heb zelfs al eens iemand zwaar in de problemen zien raken die (in Boston meen ik) ongevraagd een foto maakte van een politieagent met een glimmende Harley politiemotor. En dat terwijl de agent in zijn verschijning ook wel duidelijk een show element had. We hebben echt zitten kijken van: Wordt ie opgepakt of niet?!

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-18 13:54

Ik ben frankrijk gewend. Daar is de politie nog erger denk ik. Die wil je niet door een domme opmerking tegen je hebben. Maar de twee reservaten waar ik naar gekeken heb noemen zichzelf indian een opmerking kwam ik tegen op een van de sites come and see real indians :') tjsa

Fotos maken van mensen ongevraagd is ook dom en onbeleefd ook nog, zelfs in vietnam altijd netjes gevraagd. :j harley en foto ja als we de kans krijgen maken we die graag als motorliefhebbers, maar wel met toestemming :P

Fraxi de naalden gaat het vooral om. Eerder naar nice en vietnam geen probleem alleen america is erger daarin ga ik vanuit. Moet alleen voor de paar tramadol even wat regelen. Staan wel op medicijn paspoort. Net als mijn blauwe pilletjes tegen allergie. Grootste last zal worden de vitamine c poeder denk ik. Een potje met wit fijn poeder :+
Laatst bijgewerkt door karuna op 06-03-18 13:55, in het totaal 1 keer bewerkt