[VOLG] Leven als Callas in Frankrijk! Mo & Co in: Het tij keren deel 2

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

balance
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-25 15:09

Zonder muziek is ook prima, wat een stappen hebben jullie weer gemaakt!

Het constant, schijnbaar doelloos rondlopen dat Yoda doet lijkt toch echt dementie te zijn. Mijn oudje doet dat ook soms.
Charmante oplossing trouwens. Ik heb dat ook al eens aan iemand aangeraden.
Desbetreffende hond was heel groot en die raakte ‘s nachts in paniek. Probleem was dat hij dan de wenteltrap op wilde naar boven om het gezin te zoeken en dat was natuurlijk bloedlink.

Tinka

Re: [VOLG] Leven als Callas in Frankrijk! Mo & Co in: Het tij keren deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-25 15:36

Goed dat je het thundershirt hebt besteld. Maar die methode op het plaatje kan je nu al doen, daarom liet ik het zien, misschien wordt ze dan wat rustiger. Met een sjaal of bandage ofzo.

Monique1963

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-06-25 16:24

rocymax schreef:
Oh, Mo, dit lees ik nu pas van Yoda. Vreselijk! Onze Nuka had ook epilepsie aanvallen en uiteindelijk is ze er toch onderdoor aan gegaan.

Het inslapen: Dit is zo moeilijk. Wat dat betreft zou ik kijken of ze erg lijdt. Is het nog aanvaardbaar dat ze zo leeft. Heeft ze nog wel plezier. Houden van is ook loslaten... En ik weet hoeveel pijn dat doet.

Je moet ook goed op jezelf passen hoor. Anders ga je eraan onderdoor.

Heel veel sterkte.. Wat een ellendige tijd hebben jullie...

Dank je, Astrid, ja ik denk zelf ook dat als Yoda gaat, het zo is. Wat verdrietig dat jullie hond ook zo moest gaan.
We hebben het ook al over inslapen gehad. Ik noemde het idd een stukje eerder vandaag of gisteren ook hier, ja. Ik denk op dit moment dat het gedrag wat je ziet een soort dementie is. Ik vraag me af of ze er zelf weet van heeft.
Als ik er gehoor aan geef, dus in de keuken naast haar ga zitten, dan is het goed. Dan slaapt ze. Dus dat doe ik nu maar. we hebben net een veldbed neergezet, ik heb even bijgeslapen na de nacht op de grond en zij heeft bij me geslapen.
Ik hoop dat ze zoals altijd bijtrekt en weer de gewone Yoda wordt, maar met 7 keer je hersenen kort gesloten lijkt me dat onmogelijk.
Dus we zitten enorm in dubio. Ik wil wel de nieuwe medicijnen, welke dat dan ook zijn een kans geven en haar zodoende een kans geven.

Fleuribelle schreef:
Hoi Monique, ik herken zeker wat in het gedrag van Yoda dat onze Fleur ook liet zien. Zij was na een aanval ook heel rusteloos en liep ook door het huis. Soms was ze na een aanval ontzettend bang voor ons. Gelukkig hadden wij nog een Jack Russel die haar dan troost kon bieden. Jammer van jullie geplande vakantie, maar ik zou het ook afgezegd hebben. Hopelijk knapt ze snel op en wordt ze weer stabiel.
Hopelijk valt de schade bij jouzelf mee.

Ach tjeetje dat ze bang werd van jullie, is ook heel erg naar. Wel fijn dat ze wat had aan de andere hond. Aan Zozo heeft Yoda op dit moment niets. Ze ziet niets op haar pad en walst overal over- en doorheen. Ook door hem. Hij is erg lief en ontloopt haar zo veel mogelijk.
Ik heb denk ik een blauwe knie en mijn hand geschaafd. Peanuts.

manja39 schreef:
Geweldig mooi wordt de zolder. Wat een werk en wat een eer ervan. Balwn vd slechte moldavische afwerkers is een statement.

Wat willen jullie gaan doen met al die extra m2 ,buiten de mancave voor Erwin?

Hi Manja, ja Moldavisch stucwerk is een nieuwe uitdrukking. Ik laat het in Van Dale woordenboek opnemen denk ik, net als Duitse grondigheid en de Franse slag. We hebben nog een Mo-cave in gedachten, plus een miniaturenkamer, een sportzaaltje, een sauna, een badkamer, een leeshoek en nog een stuk verdieping erin dat echt opslagzoldertje wordt. Eigenlijk is het geheel hobbyruimte.

balance schreef:
Zonder muziek is ook prima, wat een stappen hebben jullie weer gemaakt!

Het constant, schijnbaar doelloos rondlopen dat Yoda doet lijkt toch echt dementie te zijn. Mijn oudje doet dat ook soms.
Charmante oplossing trouwens. Ik heb dat ook al eens aan iemand aangeraden.
Desbetreffende hond was heel groot en die raakte ‘s nachts in paniek. Probleem was dat hij dan de wenteltrap op wilde naar boven om het gezin te zoeken en dat was natuurlijk bloedlink.

Jazeker ik denk ook dat het dementie is. Dit heeft ze op zich altijd na iedere epileptische aanval, maar dat herstelt zich weer. Je ziet het dan met het uur al beter gaan, na een dag ziet een vreemde niets vreemds eraan en na een week kan ik weer het normale schema aanhouden. Maar ja, na 7 aanvallen, vrees ik dat er wel degelijk iets definitief beschadigd is. Maar misschien ben ik te pessimistisch. En sjemig een wenteltrap die zijn meestal open, moet er niet aan denken dat zo'n hond daarvanaf valt. Brrr.

Tinka schreef:
Goed dat je het thundershirt hebt besteld. Maar die methode op het plaatje kan je nu al doen, daarom liet ik het zien, misschien wordt ze dan wat rustiger. Met een sjaal of bandage ofzo.

O tuurlijk, nu snap ik wat je bedoelt. Ja, ik heb bandages. Goed plan, ga ik zo doen. Ze slaapt nu.

Monique1963

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-06-25 17:06

Zo, besteld: omega 3 algenolie, bach rescue en hondenvoer met vis tegen mijn vegan principe.

Monique1963

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-06-25 17:26

ingebakerd. zie foto, het helpt nog niet, maar wie weet.
Afbeelding

Monique1963

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-06-25 07:05

Goede nacht gehad. Geen aanval. Wel iedere paar uur huilsessies. Gehoor gegeven aan eentje, oké moest plassen en poepen, rare tijd, maar oké het hoofd is in de war, daarna bij haar gebleven en in slaap geaaid. Heb in mijn eigen bed geslapen niet in de keuken. Andere huilsessies genegeerd en nu om half zeven dan begon ze weer. Dat doet ze vaker en dat was ik juist aan het afleren gegaan, dat ze ons niet al zo vroeg uit bed belt. (hahhaha bellen is in het Vlaams ook wel blaffen, vandaar de naam Bello voor honden dacht ik)
Ik was al begonnen met vroeg op te staan en dan in de keuken te gaan zitten met mijn pc zonder aandacht aan haar te geven en dat ga ik nu ook weer doen.
Ze is inmiddels weer responsief zoals ze altijd was, dus als ik roep komt ze, ze hoort me, en ze luistert weer meer, dus ze is weer beter aan het worden. Nu hopen dat er, maakt niet uit welke, medicijnen komen die meer crises voorkomen.

SjonnieZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-25 09:05

Gelukkig Monique dat yoda zichzelf weer wordt. Ik duim dat de nieuwe medicatie een verbetering is.

Monique1963

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-06-25 09:23

SjonnieZ schreef:
Gelukkig Monique dat yoda zichzelf weer wordt. Ik duim dat de nieuwe medicatie een verbetering is.

Dank je Sjonnie, morgen ga ik weer op gesprek over alles en neem ik Zozo mee, want die heeft 3 rotte tandjes, waar hij geen van last van heeft en ook plaque trouwens, dus ik vermoed dat er wat tandjes getrokken moeten worden. Beetje in de lappenmand met de honden. Daar zal dan een afspraak voor gemaakt worden.

Fleuribelle

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-25 09:32

Gelukkig zit er verbetering in bij Yoda. Nu maar hopen dat deze stijgende lijn doorzet en dat de nieuwe medicatie zijn werk doet. Hopelijk valt het met Zozo mee. Vaak zie je dat ellende in het meervoud komt.
Succes en ik hoop dat je een tijdje in wat rustiger vaarwater komt.

Monique1963

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-06-25 09:59

Fleuribelle schreef:
Gelukkig zit er verbetering in bij Yoda. Nu maar hopen dat deze stijgende lijn doorzet en dat de nieuwe medicatie zijn werk doet. Hopelijk valt het met Zozo mee. Vaak zie je dat ellende in het meervoud komt.
Succes en ik hoop dat je een tijdje in wat rustiger vaarwater komt.

Dank je Fleuribelle, Yoda slaapt nu al vanaf een uur of 8, dus bijna 2 uur. Dat doet ze telkens en dan krijgt ze een hypermoment. Dus, over een paar minuten...

En ik kan me niet herinneren toen Zozo bij ons kwam dat hij voortandjes miste of dat ze slecht waren. Ze krijgen 2x pd een kluif, ik vraag me af of hij ze daarmee heeft beschadigd. Eentje onderin is helemaal weg, de andere ernaast is bruin en nog maar heel kort en bovenin zo'n zelfde bruine heel korte tandje. Ik denk dat het niet erg is, maar rotte tandjes kunnen kaakontstekingen veroorzaken en dat wil ik vermijden. Dus ook daarmee aan de slag.

Monique1963

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-06-25 12:41

En ik zit weer gebakken met hooi. Eind vorig seizoen dat ik mijn hooi ruilde tegen het hooi van de boerbuurman, vroeg ik voor dit jaar. Ik heb er 14 per jaar nodig. Nou, dat wist ie nog niet. 7 wilde hij wel kijken of dat kon, maar hij kon niets beloven. Ik zit kritisch met hooi nu met de droogte, heb wel genoeg land en gras nog, maar hooi niet meer. Dus een maand geleden ga ik hem vragen. Ja kwam goed. Ik hoor nooit meer wat. 2 weken geleden, nog kritischer met mijn hooi, weer gevraagd. Ja, nee, hij was het niet vergeten. Ik was net van plan vandaag te gaan vragen of ik er dan een paar kon komen ophalen, belt ie, ja ik ben aan het opladen op het land en voor ik naar huis rijd kom ik bij jou droppen. Oké fijn.
Hij komt met een gigakar vol hooibalen. Hoeveel ik er ook alweer wilde. eh nou 14 toch wel, maar je wilde er maar 7 kwijt. O ik dacht dat je er 17 nodig had. Dus ik: ja graag natuurlijk, hoe meer hoe beter. Ja nee, anders neem ik er wel 3 mee terug, nee, laat maar lekker hier. Hij heeft het in een kwartiertje uitgeladen en bij ons gestapeld onder de afkap. Erg fijn. Dus ik heb weer ruim 4000 kilo hooi. Blij mee!

Prairy

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-25 12:59

Ah fijn!

Monique1963

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-06-25 13:14

Prairy schreef:
Ah fijn!

Ja, gek hoe een zorg dat kan zijn. Een jaar was het een slecht hooi jaar en wilde hij niets kwijt. Toen moest ik langs div boeren gaan leuren en dan zelf halen per stuk. Drama, paar keer gedaan. Maar toen ook, kon hij ineens toch wel. Maar hij snapt vast niet hoeveel zorgen dan voor mij zijn. En dan denk ik, hij heeft zelf hallen vol met hooi, hoe kun je dan 14 balen niet kunnen missen. En ik kreeg dan ook nog altijd oud hooi van het seizoen ervoor, dus wat hij over had gehouden. Zat altijd een beschimmelde kant aan. En je ziet bij hem ook oude rollen hooi in de kant van zijn weiland liggen, dus hij heeft meestal genoeg. Vond het overigens niet erg oud hooi, beter tegen eventuele bevangenheid.
Maar nu heb ik heerlijk geurend hooi, zo van het veld. Dat is (op ons eigen hooi na toen hij hooide voor ons) nog niet voorgekomen. Het rook altijd muf en was pas rond de kern fijn.

Monique1963

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-06-25 17:11

Over honden en epilepsie, ik krijg veel lieve berichtjes van mensen met epileptische honden en hun tips.

Ik mocht dit berichtje delen, wie weet heeft iemand anders er nog wat aan:

Hoi Monique, Ik post al een tijd geen berichten dus kan ik ook niet zomaar
op bokt reageren op je posts. Je moet geloof ik zoveel keer iets paard
gerelateerd gereageerd hebben. Hoe dan ook, ik Lees over je hond met
epilepsie en gezien onze hond al 10 jaar epilepsie heeft heb je er wellicht
wat aan onze ervaringen.

Ik lees oa dat je pexion gaat proberen, misschien
helpt het jouw hond wel maar onze dus helemaal niet, de aanvallen gingen
gewoon door en het advies was om nog hogere dosis te geven. Ook dat hielp
niet, en ze was ongelooflijk suf erdoor.

Onze hond kreeg en krijgt echt clusters, dus in een paar dagen tijd
wel 10 aanvallen . In haar meest slechte periode wel tot 18 aanvallen in 3
dagen tijd met alles laten lopen, poepen, janken enz enz. En echt grote
aanvallen.

Misschien ook goed te melden dat wij ook acupunctuur gedaan gedaan hebben
wat niet hielp helaas. We hebben zelfs(uit desperation) een paar maanden
vers vlees gegeven(vonden we echt verschrikkelijk om te doen). Toen kreeg
ze zulke vreselijke aanvallen, echt drama. Tegen muren aanrennen, enz.
Dus vlees is ook wel het meest slechte wat je kan doen.

Ons laatste redmiddel al jaren geleden was te proberen om echt
alles vegan te voeren en zelf te maken, 3 soorten bonen, wortel, zoete
aardappel, rijst en groente. Net als jullie eten wij zelf geen vlees en
zuivel en de honden kregen altijd vegetarisch maar nu allang vegan. Dat
vries ik dan in en kan ik haar elke dag een portie van geven.

Wat medicijnen betreft krijgt ze phenoral en bromide. Dat is bij haar echt het
enige wat de aanvallen vermindert en dus wat minder heftig. Ze krijgt ze
nog steeds wel,ongeveer elke 6 a 7 weken, soms zit er langere tijd tussen,
maar iets beter beheersbaar.

Heb jarenlang een soort van dagboek
bijgehouden en telkens denk je dat je een reden hebt gemerkt waarom ze
aanvallen heeft, maar nu na al die jaren heb ik dat opgegeven. Ze komen
gewoon zonder reden maar soms lijkt het zo dat er bijv stress of ander voer
of wat dan ook de reden is.

Als je meer wil weten, dan kan dat hoor. Het is
niet makkelijk een hond met deze aandoening. De meeste mensen zouden hun
hond allang hebben in laten slapen, wij dus niet. Op zich gaan ze niet dood
ervan, het is gewoon moeilijk er mee om te gaan, vooral na de aanvallen.
Dat duurt dagen voordat ze weer een beetje "normaal" is zeg maar. Ik zou
zeker diazepan zowel in huis nemen. Het geeft de hersentjes wat rust want
ze slaapt er dan beter mee. Groetjes

assebassie

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-25 18:38

O fijn dat je weer nieuw hooi hebt Monique en ook nog goed hooi.

Die buurman lijkt me zeker geen verkeerde, misschien een keer tegen hem zeggen hoe belangrijk het voor je paarden en voor jou is?

O dat bericht over epilepsie dat is heel fijn ( nou ja fijn) met die info kun je wat.
Onze hond was 7 toen hij het kreeg en is met medicijnen 13 geworden, ze kunnen er zeker mee leven als de baas het aankan.

Monique1963

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-06-25 19:28

assebassie schreef:
O fijn dat je weer nieuw hooi hebt Monique en ook nog goed hooi.

Die buurman lijkt me zeker geen verkeerde, misschien een keer tegen hem zeggen hoe belangrijk het voor je paarden en voor jou is?

O dat bericht over epilepsie dat is heel fijn ( nou ja fijn) met die info kun je wat.
Onze hond was 7 toen hij het kreeg en is met medicijnen 13 geworden, ze kunnen er zeker mee leven als de baas het aankan.

Buurman is niet verkeerd, erg aardig, maar hij is na 5 jaar nog steeds niet gewend dat hij weer buren heeft, volgens mij. Daar komt bij dat onze andere gezamenlijke buren heel raar zijn, dus deze kant van de weg waar wij en de rare buren wonen is een soort verbannen plek 8-)

Vóór ons woonde er een aggressieve drugsboy die gewoon aan de deur bij hem aanklopte en zei, ik heb een hond gevonden, en als die van jou is, dan ram ik je in mekaar. Pardon? De drugsman was wel een dierenvriend, dat dan weer wel.

Ervoor was ons huis in bezit van de meest gierige nare man die je kunt bedenken, een soort onomkeerbare Scrooge. Die had het huis gekocht en de italiaanse bewoners mochten er voor vruchtgebruik in blijven wonen. Dat waren 3 mensen rond de 80 en 100+ en die van 80 zijn op verdachte wijze overleden. Waarna hij het huis dus verkocht aan de bovenstaande drugsbaron.

De italianen zijn nu nog steeds na ruim 20 jaar berucht in de omgeving. Noem hun naam en iedereen heeft wel een verhaal over ze. Als ik moet uitleggen waar ik woon, zeg ik ook altijd bij de italianen.

Dus onze buurman is aardig, we eten ook over en weer af en toe bij elkaar, maar het huis heeft een geschiedenis van geweld, die maar liever gelijk vergeten wordt. En dus vergeet men ons ook... Overigens betekent Maqué (de naam van ons huis) samenwonen of pooieren (of kloppen van hennep) in het oud Frans... tja.

Ja het is heel fijn hoeveel mensen altijd meedenken en tips hebben. Dat van die zetpillen wist ik niet, tot jullie het hier in het topic zetten, clusteraanvallen, luminal, etc, allemaal dingen die ik leer. Daar is bokt heel fijn voor omdat er zoveel kennis is.
En ja het is redelijk dramatisch als een hond epilepsie heeft. Voor de baas erg naar om te zien en je kunt met gemak beleggen in dweilen -O-

Ik denk dat de vorige baas van Yoda haar daarom heeft weggedaan. Arm ding. Snap ik ook wel, alle medicatie is heftig duur. Maar ja, dat is net als met een paard, je neemt de verantwoording en je maakt het traject af. Althans zo zijn wij. Er zijn ook mensen die hun paard dan aan een handelaar verkopen voor de slacht. Of honden naar het asiel brengen. Op zijn best, maar meest gewoon een stuk rijden met de auto dumpen en zand erover.

Afijn, ik heb de bach druppels binnen en heb het gelijk geprobeerd. We willen graag aan het einde van de dag, zoals net tapas bij het zwembad nemen en ik wil Yoda niet aan de warmte blootstellen, dus daarstraks bachdruppels op een toostje. Ze slaapt nu nog! Heeft totaal geen kick gegeven dat we er niet waren (half uurtje maar hè) Ik kwam binnen en ze keek me aan, zo van, cool men, i'm high. Hahaha. Komt misschien ook door de cbd-olie, lekkere cocktail, cbd met bachbloemen. Ik heb bachdruppels voor kinderen gekocht, dan klopt de dosis meteen omdat ze zo'n 18 kilo weegt. En het smaakt naar aardbeien. Tja.

Ook nu omega 3 capsules (van planten niet van vissen) en ze eet ze zonder nadenken op.

Als we ervan uitgaan dat dieren zouden weten wat goed voor ze is, dan is bach en omega 3 dus goed voor haar en de phenoleptil maar zozo (niet Zozo ;-) ) Want die eet ze wel, maar overslaan of omheen eten kan ook. Daar is ze niet altijd overtuigend in.

Marilu

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-25 20:55

Het zou mooi zijn als dat dé oplossing is, bachbloesems en CBD-olie !
Hopelijk is dit nu inderdaad de ideale cocktail voor haar.
Alleszins zal een beetje 'high' zijn haar goed doen, zo komt ze tenminste aan ontspanning toe.
En het zou best wel zo kunnen zijn, dat ze omwille van haar ziekte weg moest van de vorige eigenaars ...

En super dat je nu een poosje safe zit met het hooi !
Dat is toch zó belangrijk, dat je een betrouwbare leverancier hebt voor kwaliteitsvol hooi !

Je eerste zin 'ik zit weer gebakken met hooi', deed me eerst denken, dat je net in de penarie zat ermee ;)
Dit naar analogie met het gezegde 'ik zit met de gebakken peren' :D

Monique1963

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-06-25 21:10

ha ja ik snap je met het gebakken, Marilu, maar dat is mogelijk een subtiel onderscheid tussen NL en BE, als je gebakken zit in NL dan betekent het dat je in een goede positie zit. En we kennen ook idd met de gebakken peren zitten, dat is dan indd negatief. Raar eigenlijk, want gebakken peren zijn heerlijk!

De bachbloesems en de cbd zijn ondersteunend hoor, het is niet zo dat ze verder niets krijgt. Ze zit nu op dubbel phenoleptil vanwege het gebeuren in het weekend. Morgen dan iets erbij, wat weet ik dan nog niet omdat pexion misschien niet goed is, en met dat erbij de pheno afbouwen.

Ik denk wel dat ze high is een beetje ja, want ze wankelt nog steeds, maar ze wordt weer telkens wat beter. En ik ben blij dat ze weer kan slapen.

Ik denk het vast en zeker (of zoals bij jou zeker en vast) dat ze weggedaan is omwille van haar ziekte. We zullen het nooit weten, maar ze verdiende dat zeer zeker niet, zo weggedaan te worden als een kapotte slof want het is een erg lieve hond. Niet intelligent, maar er zit geen haartje kwaad bij.

Ja hooi zoveel hebben is erg fijn en het ruikt zo lekker! Ook erg fijn dat het uit de velden naast ons huis komt, hij is een biologische boer. Ook qua milieu is het fijn dat het niet van heinde en verre aangevoerd hoeft te worden. En ook qua alle pollen etc die hier in de buurt zijn, dat is nu niet vreemd voor ze. Het is feitelijk hun normale eten, maar dan gedroogd. Het is ook niet ingezaaid hooi, het zijn oude velden die al jarenlang voor hooien gebruikt worden.

Jet

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-25 21:50

Fijn dat het bij Yoda lijkt te werken, hopelijk vindt ze zo meer rust!

Ik zou het hooi wel in de gaten houden als dat mogelijk is, voor je het weet heb je er broei en daardoor brand in, juist als het zo van het land afkomt. Als het verpakt is is dat niet zo, maar als het onverpakt is, kan dat zomaar gebeuren.

Monique1963

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : Gisteren, 07:12

Jet schreef:
Fijn dat het bij Yoda lijkt te werken, hopelijk vindt ze zo meer rust!

Ik zou het hooi wel in de gaten houden als dat mogelijk is, voor je het weet heb je er broei en daardoor brand in, juist als het zo van het land afkomt. Als het verpakt is is dat niet zo, maar als het onverpakt is, kan dat zomaar gebeuren.

Daar hebben we het idd met hem over gehad, grappig dat jij er ook aan denkt. Hij dacht niet dat het een probleem was. Het heeft het aantal verplichte dagen op het land gelegen, het ligt bij ons in een open ruimte vond hij. We hebben een temp meter ervoor meen ik. Ik denk dat Erwin het wel goed in de gaten gaat houden.

We hebben een goede nacht gehad, ze heeft dit keer niet lopen spoken in de nacht. Ik had haar voor het slapengaan nog wat gegeven. Ze was wel vanmorgen redelijk vroeg alweer aan het zeuren wat ze altijd doet, rond 6.30. Dát was ik dus aan het leren oprekken, maar omdat Erwin nog probeerde te slapen maar aan toegegeven. Van die dingen...

Monique1963

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : Gisteren, 07:16

iets anders, wat je in NL waarschijnlijk erg weinig hebt, zijn uitvallen van nuts-voorzieningen. Ik wil net wat water nemen, gemeentewater doet het weer niet. Dat hebben we toch wel een keer of 4 à 5 per jaar. Is niet zo erg, dan schakel ik over op ons bronwater, maar toch. Je betaalt toch flink voor water en je krijgt geen aardigheidje voor geleden schade... Zal je geen waterput hebben. Stroom valt vaker uit. Internet nog vaker en meestal bij slecht weer.

SjonnieZ

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 15:08

Monique1963 schreef:
iets anders, wat je in NL waarschijnlijk erg weinig hebt, zijn uitvallen van nuts-voorzieningen. Ik wil net wat water nemen, gemeentewater doet het weer niet. Dat hebben we toch wel een keer of 4 à 5 per jaar. Is niet zo erg, dan schakel ik over op ons bronwater, maar toch. Je betaalt toch flink voor water en je krijgt geen aardigheidje voor geleden schade... Zal je geen waterput hebben. Stroom valt vaker uit. Internet nog vaker en meestal bij slecht weer.

Nou stroom storingen komen hier helaas ook met regelmaat voor. Het stroomnet is overvol. Nieuwbouw huizen (we hebben een woningen tekort) en bedrijven kunnen vaak niet opgeleverd worden omdat ze geen stroom aansluiting kunnen krijgen. Dank aan de energietransitie en het feit dat we door subsidies allemaal zijn overgestapt op zonnepanelen.
We worden door de overheid inmiddels “getraind” op Nood situaties en krijgen info over noodpakketten. Dat is niet alleen vanwege stroom uitval maar ook door de geopolitieke situatie.

Wateronderbrekingen hoor je af en toe ook.
Ons internet is dan wel weer vrij stabiel.

Tis dus niet typisch Frans..

Marilu

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 17:47

Waar woon jij, SjonnieZ ? Ik zie 'in het zuiden des lands', maar zo te lezen heb je het niet over Nederland ... of ben ik fout ?

In het dorpje in Spanje waar wij regelmatig vertoeven, is er minstens maandelijks een 'avería', dus een probleem met de watervoorziening.
Dus, in de 3 jaar dat we er komen, is dat al zeer dikwijls gebeurd ...
Het lijkt erop dat al die leidingen daar zo rot als wat zijn ... die worden dan hersteld, met in onze ogen 'minderwaardig' materiaal, want binnen de kortste keren is op dezelfde plek wéér een panne ...
Wat dan ook gebeurt, ná het herstel van de leiding : ze kappen de put terug vol met zand, maar eer er dan terug asfalt over gelegd wordt, kan het gemakkelijk al een maand verder zijn. Ondertussen rijden auto's en vrachtwagens over die gevulde putten, waardoor volgens ons, die leidingen het al direct opnieuw erg te verduren krijgen ... en weer barsten ...

Elektriciteitspanne hebben we nog maar eens een enkele keer meegemaakt, denk ik.
Het internet (tenminste toch van de provider waar wij bij zitten) ligt op gezette tijden een poosje plat.

Vooral dat waterprobleem is voor mij wel een red alert voor wanneer de paarden zullen over komen.
We hebben nu al zo'n reservetank van 2.000 liter voor onszelf, maar we gaan er voor de paarden 1 of 2 van 5.000 liter laten bij zetten. En die kunnen we dan eventueel ook laten vullen met water 'uit de tankwagen' ('agua de inox', noemt die firma). Die brengen dan water uit de bergen. Ik hoop dat die kwaliteit goed zal zijn.

Monique1963

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : Gisteren, 20:11

Sjonnie en dat voor NL! Ik dacht dat NL zo'n keurig regelland was, maar de regels lijken een beetje te ver doorgevoerd te zijn als ik dat zo lees. Het een bijt het ander. Ik vind zonder elektra vervelender dan zonder water. Water kun je nog kopen bij de supermarkt, maar elektra niet. We hebben eens een half jaar geprept. Dus helemaal voorbereid zijn op als the oliebol hits the fan. Daarbij deden we zelf wel eens de stoppenkast uit om te kijken hoe dat is.
Nah, vreselijk! Dan doe je alles met zaklantaarns. O ja, batterijen leeg, even oplad.... dus niet geen elektra. Je loopt door je huis en automatisch klik je de schakelaars aan, dus niet. Glaasje water tappen, dus niet, wordt elektrisch omhoog gepompt. Echt heel bizar wat er allemaal op elektra gaat, je realiseert het je niet eens.

Tjeetje Marilu, dat is wel heftig zeg met dat water bij jullie. Denk je dat Spanje een arm land is, of is dat nou gewoon de Franse of Spaanse slag? En wat goed dat jullie al zoveel reserve hebben. Wij hadden in ons 1e huis in Frankrijk waar we zelfvoorziend wilden zijn, ook van die cuves van 1000 L. We hadden er 3 en we deden daar als grijswatersysteem het hele huishouden mee, behalve drinken voor de mens. We moesten er wel zwart plastic over leggen anders kwam er groene alg in. En water uit de bergen lijkt me heerlijk, voor de paarden maar ook voor jullie. Dat moet heel puur zijn denk ik.

Ik heb overigens wel ontdekt dat een mens best heel zuinig met water kan doen. In de camper gebruiken we nauwelijks water. Een mens hoeft niet iedere dag te wassen en je kunt kookwater van eieren en aardappels weer gebruiken om af te wassen bijv. Ik doe hier thuis ook best zuinig met water, omdat het van onze eigen bron is en met hittegolven zoals nu, gaat ie leger en we hebben hem wel eens leeg gehad. Dat vind ik dan zonde, dus doe ik heel zuinig. En als het geregend heeft dan heb ik weer zo'n groen licht gevoel, van iets langer douchen, lekker...

Afijn, ik ben naar de d.a. geweest met de tandjes van Zozo. Nou ja niet met die tandjes, Zozo zat er nog aan vast. Ik vind het toch wel bijzonder en er is met alle d.a. altijd wel wat, maar ze ziet mijn probleem niet. Ik zie toch duidelijk een bruin tandje en twee praktisch verdwenen tandjes. Ze zegt dat hij ze ws gebroken heeft en dat ze nu afgesleten zijn. Een hond van 3? Maar de rest van zijn tandjes waren goed, waren niet los, zijn tandvlees is niet ontstoken en hij heeft er geen pijn aan. Dus ze vond geen enkele behandeling nodig. Ik twijfel of ik ergens voor een 2nd opinion moet gaan. Geen ontsteking, geen andere tandjes los en geen pijn is dan geruststellend dat dan weer wel.

Voor Yoda. Ik zei dat ik twijfelde over de uitleg van Pexion van die clusteraanvallen. Wat ik dan wel wilde. Nou het liefst iets met bromium. Dat heeft ze nu besteld, maar zij twijfelt aan het nut van zowel Pexion als bromium omdat Yoda's pheno levels veel te laag waren en dat eerst omhoog moet vindt ze om geleidelijk over te kunnen schakelen op een ander product. Maar ze heeft het wel besteld. Dat is er dan vrijdag. Dus tot die tijd blijf ik dubbel pheno geven. (en omega 3 en cbd)

Ik heb gevraagd naar Diazepam zetpillen, maar daar zag ze het nu echt niet van in. En ze had ze ook niet. Ik heb wel een flesje meegekregen met als Yoda een te erge aanval krijgt dat ik het in haar anus kan spuiten. Dat ander leveciratam oid, daar werkt ze niet mee.

Ik heb een wat ontevreden gevoel over het geheel. Ze neemt het wel serieus, maar ze zegt dan ook niet ik vind dat er dit en dat moet gebeuren. Ik vond het een beetje stuurloos zeg maar. Ze ging ook niet in op dat pexion niet goed is voor clusteraanvallen.

Ik zweef een beetje nu. Afijn vrijdag terug als de bromium is aangekomen en dan maar weer zien hoe of wat.

Tinka

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 20:58

Dat klinkt niet erg positief, anders eventueel naar een neuroloog gaan, in Toulouse zit er vast wel 1.
Die snijtanden zijn altijd de eerste die gaan, bij Bonita zijn ze er met 1 jaar al uit gegaan. Als het er rustig uit ziet, is het misschien niet nodig ze eruit te halen.