Samen genieten van de vakantievoorpret

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

jojoleinee

Re: Samen genieten van de vakantievoorpret

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-25 15:02

Ik heb als muggenmagneet met allergie Azië ook zeer goed overleefd. Beter dan sommige Europese landen op een of andere manier..

Earth

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-01-25 15:08

Haha ja mijn man ook. Die is in Griekenland vaker gestoken dan in Azië :')

Sodera

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-25 18:35

Mag ik hier even inbreken en een vlieg-vraag stellen? Heb niet zo veel zin om er een heel topic voor te openen en ik kom er met Google niet helemaal uit.

Ik woon in Ierland en vlieg dus standaard vanuit Dublin. Ik moet voor mijn werk naar Mexico en de KLM vlucht is het meest aantrekkelijk. Nu is op de heenweg de aansluiting heel lang (3.5 uur wachten op Schiphol) voordat ik op de Mexico vlucht stap en op de terug weg zit er maar 40 minuten tussen de aankomsttijd uit Mexico en de vertrektijd uit Amsterdam naar Dublin.
De andere optie zou zijn om Dublin - Amsterdam met AerLingus te vliegen (op de heenweg 2 uur overstaptijdtijd en op de terugweg 1.5 uur). Nu vroeg ik me alleen af, als ik op Amsterdam van luchtvaartmaatschappij wissel, moet ik dan ook helemaal eruit en weer opnieuw door de douane of kan ik dat ook via de transferdesk doen?
Vooral de paspoortchecks zowel op de weg eruit als er weer opnieuw in, kunnen soms lang duren en dan twijfel ik of ik genoeg tijd heb.

Earth

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-01-25 19:40

Nee je moet alleen een stuk binnen de gates lopen.
Ik zou sowieso 40 minuten te kort vinden. Houd minimaal 1,5 uur aan.

Sodera

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-25 20:35

Earth schreef:
Nee je moet alleen een stuk binnen de gates lopen.
Ik zou sowieso 40 minuten te kort vinden. Houd minimaal 1,5 uur aan.

Ook als je 2 verschillende tickets van verschillende maatschappijen hebt? Dat is het stuk waar ik dus niet uit kom.

Ik zou dan bij KLM retour AMS-MEX kopen en bij AerLingus retour AMS-DUB.

Ik heb al veel vaker overgestapt ed maar altijd binnen dezelfde boeking gebleven. 40 min is de minimale overstaptijd op Schiphol volgens hunzelf, zou in theorie dus moeten kunnen.
Als ik bij KLM blijf en ik mis deze vlucht, dan moet ik tot 22 uur wachten voor het volgende vliegtuig naar Dublin..

Aerlingus heeft echter sowieso 1.5 uur tussen aankomst en vertrek maar als ik dan helemaal naar de vertrekhal moet en 2x door de standaard paspoortcontrole etc, dan lukt dat nog niet.

Earth

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-01-25 20:46

Heb je ze ook los geboekt of dat niet? Want als je het los geboekt hebt dan moet ik je het antwoord schuldig blijven.

Earth

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-01-25 21:02

Ik heb even gezocht want ik was toch benieuwd. Als er KL voor je vlucht van earlingus staat dan wordt alles geregeld. Maar Aerlingus is geen KLM partner dus grote kans dat het niet aan elkaar aansluit dus moet je inderdaad uit-en inchecken. KLM geeft zelf aan dat je minimaal 50 min nodig hebt om over te stappen. Nu zit je natuurlijk binnen dezelfde gate als je met KLM vliegt, maar goed vertraging heb je zo opgelopen. Dus het is en blijft een risico natuurlijk :)

Als ik zelf zoek zijn er nog talloze andere opties via Dallas oa. Is dat niet wat?

Sodera

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-25 22:36

Ik heb nog niks geboekt. Ik moet in Mexico een collega meeten om door te vliegen naar een andere stad, dus MEX is niet de eindbestemming.

Via skyscanner waren dit de beste opties. Ik moet op bepaalde dagen vliegen ivm klant bezoeken en niet alles gaat of sluit aan elke dag.
Ik vind 2x overstappen & 21 uur onderweg voor de eindbestemming al meeeeer dan genoeg voor 3 dagen…
Iig al wel bedankt voor je hulp

Earth

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-01-25 22:44

Ah zo. Ja dan snap ik de overweging.

purny

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-25 23:42

Volgens mij kun je ook een tijdslot bij de security boeken.
Maar hoe het zit met overstappen op Amsterdam, geen idee.

Hier voor november Las Vegas geboekt. Heel veel zin in, alleen is het echt heel lang vliegen.

boeflover

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-25 09:35

Als het met 1 maatschappij is wordt je wel geholpen om de volgende vlucht te halen en wordt de volgende vlucht ook nog even aan de grond gehouden tot je er bent, mits redelijk natuurlijk (als je echt vertraging hebt en je bent nog niet geland bij de volgende vertrektijd natuurlijk niet. Maar ze bellen wel naar elkaar en desnoods wordt je als eerste uit het vliegtuig gelaten om sneller naar de volgende gate te kunnen gaan.
Zijn het 2 maatschappijen wordt er niet gecommuniceerd en heb ik ooit al eens meegemaakt dat mijn stoel al was doorverkocht (want niet binnen 1 uur vooraf ingecheckt - wat bij deze maatschappij toen nog niet online kon en wij hadden ook maar 45 minuten overstaptijd dus dit hadden we nooit kunnen halen..)
Maar 40 minuten overstaptijd zou ik ook niet snel boeken, al te vaak meegemaakt dat we later vertrekken, vertraging hebben onderweg of de landing 2x in moeten zetten door een vogel op de baan etc.

Emj_23

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-25 10:07

Als je bij skyscanner de vluchten zo ziet staan (samen in één voorstel) dan kan je ze ook bij één partij zo samen boeken en is het één reis. Dan "weet" KLM dat jij met Air Lingus op Schiphol aankomt en verwachten ze je niet bij de incheckbalie. Dan kan je ook regelen dat je koffer in één keer doorgaat, want je wilt natuurlijk niet je koffer op de band halen en dan weer moeten inchecken. Met 40 min overstappen durf ik alleen aan als de maatschappij het zelf voorstelt en je weet dat er meerdere vluchten per dag gaan als je die niet zou halen. Maar dan is het ook het probleem van de maatschappij om het te regelen, maar of je dat moet willen. Dan weet je al dat je mag gaan rennen als je het wilt halen. Niet fijn. Maar als ik zo kijk zie ik niet heel veel betere opties als je per se met KLM wilt vliegen. De snelste aansluiting die ik zo snel op skyscanner zie is ook bijna 15h.

Nessie

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-25 10:33

40 minuten overstap vind ik te krap, met het oog op eventuele vertragingen. Ik heb sowieso echt geen zin in haasten.

Wij hebben nu voor de zomer nog een weekje Ibiza geboekt. Dus nu Las Vegas en Ibiza op de planning. :D

Op misschien wat weekendjes weg na laten we het daarbij voor dit jaar, daar met de paarden en katten aan huis het veel werk is voor mijn zus om op te passen, naast haar eigen paarden en baan aan de andere kant van het land. Maar het zijn fijne vooruitzichten!

Josien_

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-25 11:22

gaucho schreef:
moonsparkle schreef:
Noord Italië/Dolomieten zijn we wel al eerder geweest maar ik ga je specifieke plekken even opzoeken :D

Bij Merano heb je het Vinschgau tal, veel appels en wijngaarden. In het voorjaar is het hele dal vol met bloesem.

Die omgeving is erg mooi inderdaad!
Wel een erg hoog "grijs" gehalte qua toeristen :Y) en erg Oostenrijks . Vind ik daar de omgeving van Livigno/Val Gardena nog wel beter, maar ook verrassend anders!

Hier in het voorjaar weer een trip aan het plannen naar Puglia. Al eens eerder geweest en was toen erg mooi. We zijn weer op zoek naar leuke Agriturismo's om te verblijven.

Emj_23

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-25 21:41

Ik heb afgelopen week een ticket naar Hanoi, Vietnam geboekt, ik vertrek eind februari, ik heb 2 weken. Ik wil mij beperken tot het noorden en midden. Heeft iemand tips?

Earth

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-01-25 12:46

Geen tips qua dingen doen, maar wel rekening mee houden dat het daar dan niet heel warm is. Rond de 20/23 graden. :) Niet iedereen weet dat hihi.

Emj_23

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-25 13:47

Bedankt, ja dat wist ik. Juist wel fijn om veel te kunnen bekijken en niet mijzelf kapot te hoeven zweten.

pipsqueak

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-25 12:23

Wij hebben altijd last minute besloten waar we naartoe gaan en nooit echt eisen gehad of plannen gemaakt, wij zijn snel tevreden. Nu voor het eerst in december al het verblijf geboekt en nu pas snap ik die voorpret :+
We gaan met eigen auto naar de UK en willen met de boot (Calais - Dover). Heeft er iemand tips over wanneer dat te boeken, meteen een retourtje of niet, zijn er wel eens aanbiedingen. Ik vindt 265 euro retour best prijzig maar ik weet ook niet of het goedkoper kan.

Earth

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-01-25 13:59

Haha ja dat is toch wel leuk he :P :))
Ik ben nu al bezig met onze reis in 2026, heerlijk vind ik dat :')

paddington

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-25 15:09

pipsqueak schreef:
Wij hebben altijd last minute besloten waar we naartoe gaan en nooit echt eisen gehad of plannen gemaakt, wij zijn snel tevreden. Nu voor het eerst in december al het verblijf geboekt en nu pas snap ik die voorpret :+
We gaan met eigen auto naar de UK en willen met de boot (Calais - Dover). Heeft er iemand tips over wanneer dat te boeken, meteen een retourtje of niet, zijn er wel eens aanbiedingen. Ik vindt 265 euro retour best prijzig maar ik weet ook niet of het goedkoper kan.

Helaas zijn de ferry overtochten een stuk duurder geworden.
Ik nam zelf eigenlijk altijd de nachtboot omdat deze vaak in prijs scheelde met de dagboot.

Ik boek zelf altijd gelijk een retourtje dus of in losse tickets een prijs verschil in zit durf ik niet te zeggen.

Galja

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-25 17:27

pipsqueak schreef:

Volgens mij heb je de vroegboekkorting net gemist, of die is nog net (20%) bij de DFDS.
Normale auto zonder honden ed ben je meestal zo’n €200 kwijt.
Wij nemen altijd de honden mee en zijn daarom altijd duurder uit.

Travel_me

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-25 13:18

Ik heb net nog een reis geboekt :) Kirgizië :) Dus tot nu toe worden het in 2025 Namibie en Kirgizië.
Heb daarna nog 4 weken vakantie over, dus het plan is om nog wel weg te gaan :)

Earth

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-01-25 13:20

Bijzondere bestemming zeg. Wat ga je daar doen?

Travel_me

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-25 13:26

Jaa ik ben vooral van de iets minder populaire bestemmelingen haha.
Tis wel een groepsreis, omdat alleen die kant op niet zo makkelijk is. Het is veel wandelen, de natuur in, maar ook een dag paardrijden.

https://weadventures.com/nl/kirgizie/#join

jojoleinee

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-25 13:29

Kirgizië lijkt me heeel vet, staat ook hoog op mijn lijst! Ik ben heel benieuwd hoe het je bevalt