Efteling liefhebbers

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

xPabloBokt
Fotograaf

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-24 00:07

Maar even hè Karuna, hoe stel je je het dan voor als ze je in elke willekeurige boot zouden zetten? Dan moeten ze dus elke keer als een persoon met een faciliteitenpas zich aandient de rit stilzetten. Wat denk je dat dat met de beleving van alle andere bezoekers doet?

Ik snap ook niet waarom je aangeeft dat je bij Fata Morgana staand moet wachten, want je kunt daar gewoon op het dek in je rolstoel blijven zitten tot je boot er is. Dus staan is helemaal niet nodig.

Mijn ervaring met mijn peettante met COPD is ook heel anders, wij gingen in de Droomvlucht en zij kon direct instappen. Hoefde alleen de faciliteitenpas te laten zien waar overigens als je hem digitaal aanvraagt ook al op staat of je zelf in staat bent te evacueren ja of nee.. ook bij de Fata Morgana kon ze gewoon in de scootmobiel wachten.

En nee, ik heb geen aandelen in de Efteling, maar ik snap niet dat ze zo afgezeken worden terwijl ze echt enorm veel doen om mensen met een beperking tegemoet te komen. Het hele gebied van het Huyverwoud is erop aangepast nota bene, zodat ook rolstoelgebruikers de volledige ervaring hebben en niet oneerbiedig via de achterdeur naar binnen hoeven.

Ik vind het vervelend om te lezen dat je geen prettige ervaring hebt gehad, maar wellicht helpt het ook om wat minder op de negatieve dingen te focussen.

Ik ben zelf ook niet 100% gezond, ik heb autisme (zeer prikkelgevoelig, met name harde geluiden) en heupdysplasie waardoor ik standaard met pijn loop, dus ik kan me er echt wel iets bij voorstellen. Natuurlijk kan ik me niet helemaal in jouw beleving verplaatsen, daarvan ben ik me bewust, en ik wil ook niet "ableist" overkomen. Maar het is voor jou toch ook geen leuke dag uit als het negatieve zo overheerst?

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-24 00:33

Citaat:
Maar even hè Karuna, hoe stel je je het dan voor als ze je in elke willekeurige boot zouden zetten? Dan moeten ze dus elke keer als een persoon met een faciliteitenpas zich aandient de rit stilzetten. Wat denk je dat dat met de beleving van alle andere bezoekers doet?

Dat zou logisch zijn als de rit werd stilgezet maar dat was dus niet zo. :n de band bleef zonder vertraging draaien en daar moest ik op zien te komen. Wat met wat hulp wel lukte goddank.

Voorheen stopte het wel en kon je in elk bootje stappen en op elke rij naar keuze. Maar wel een per rij bootjes. Dus een keer per volledige ronde hooguit stil. Nu dus niet stilgezet en was er een normaal bootje waar ik ook alleen op rij 3 mocht gaan zitten. Wat me verbaasde want op die band komen is zo gemakkelijk niet :n

En ik moest al klaar gaan staan en staand wachten in een hoekje pal naast die draaicirkel voor dat die gemarkeerde boot er was de rolstoel stond aan de andere kant van een touw. Geen stilstaande draaicirkel maar er op zien te komen met de normale snelheid van dat ding -O-

Droomvlucht stond een scootmobiel buiten in de regen en de persoon stapte net uit aan de andere kant en moest terug strompelen naar haar scootmobiel, en toen ik terug moest lopen naar mijn rolstoel was er een meisje die verbaasd was dat ook zij haar stoel moest achterlaten en moest gaan lopen door die half open deur. Het restaurant was dicht en dit was een weggestopte deur waar we door een soort achteringang een leeg restaurant en dan door de de shop naar de instap moesten lopen en daar nog ruim 5 minuten dus staan wachten tot we mochten instappen. -O- Iets waar ik echt heel verbaasd over was. En die huilende jongen bij symbolica :knuffel: die vandaag voor het eerst geweigerd werd bij droomvlucht. Jaren mocht hij er in en nu vandaag een wrede nee mag niet :n

Daarom zeg ik eerder ook er is veel gewijzigd in 8 jaar en niet echt percee positief, nu dus twee keer lang moeten staan wachten, stukken moeten lopen om te "kunnen bewijzen" dat ik geevacueerd kon worden. Geen stilstaande draaicirkel daar ook al bijna weggestuurd worden omdat we niet de "officiele" weg hadden genomen.

jammer want het was op zich aardig goed geregeld toen :j ravelijn is wel een verbetering met deze plaatsen nu

Maar een leuke dag maar wel met verbaasde bijsmaak. Ik wil daar toch de klantenservice nog over contacteren. Want of het was vandaag een afwijkende dag in hoe mensen behandeld werden of er is een nieuw beleid ingegaan vandaag?

dalena

Re: Efteling liefhebbers

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-24 00:47

Denk dat het ook steeds strenger moet worden. Bij droomvluchf moet je inderdaad zelf kunnen lopen,ivm evacuatie, anders moet je naar de virtuele droomvlucht.
Efteling en Disneyland zijn wel echt de betere parken voor mindervalide. Phantasialand is echt heel streng. Als je een arm/hand oid mist dan kan je volgens mij niet in taron ed.
En ook dat is begrijpelijk. Niet leuk maar het is niet anders

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-24 00:51

Phantasialand is op zich goed geregeld maar niet met camper en gehandicaptenkaart :n dat is een kansloze ellendige toestand met agressieve intimiderende parkeerwachters. Maar verder gaat het daar soepel :j kwa vasthouden is het wel logisch dat je dat moet kunnen.

Maar waar in nederland geen enkele vorm van korting geeft als je wat mankeert en niet veel mag doen door hun beleid. Je betaalt nagenoeg de volle mep in walibi, efteling, slagharen, hellendoorn enz. Over de grens ben je vaak gratis of is je begeleider gratis of mag je bij bobbejaan beiden gratis maar mag je ook nergens alleen in.

Maar waarom moeten de eisen steeds strenger worden? Verantwoordelijkheid en geld kwestie? Of overregulering?

Overigens in het sprookjesbos is er best veel veranderd, best wat nu met een soort van digitaliisering. Dat is echt mooi geworden :j

moonsparkle

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-24 09:27

Oke het is niet zeker niet veel maar geen enkele vorm van korting lijkt niet te kloppen

Wanneer je een ticket bij de Gastenservice koopt, dan ontvang je op vertoon van jouw faciliteitenkaart € 2,00 korting voor jezelf en maximaal drie begeleiders. Je dient dan nog wel een losse reservering te maken voor je bezoek.

Maar vond je het dan nog wel waard om te gaan of viel het zo tegen dat je ook niet meer zult gaan?

theadora99

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-24 09:35

Ik kom hier even meelezen af en toe. Zit er sterk over te denken een abonnement te nemen voor mezelf (en mijn zoontje kan nog gratis mee) maar twijfel nog een klein beetje haha. Ik lees voorlopig even mee in elk geval

LoveBodin

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-24 09:36

Zonder afbreuk te willen doen aan jouw ervaring Karuna, want het klinkt niet heel fijn, moet ik zeggen dat ik het beleid van de Efteling met een rolstoel erg prettig vind, en (nog veel belangrijker) degene die ik begeleid in de rolstoel is er helemaal lyrisch over. Zij is zeer slecht ter been, en zit daarom op dit soort dagen ook in een rolstoel.

Droomvlucht ging afgelopen keer heel snel en soepel door het fijne personeel en Symbolica is echt fijn ingericht vind ik zelf.
Fata Morgana vind ik zelf doodeng met iemand die slecht ter been is, dus die hebben we 1x gedaan en daarna maar laten liggen :+ , maar 'onze rolstoeller' om haar maar even zo te noemen, vindt dat niet zo erg allemaal.

Ik denk ook dat het steeds strenger is, niet door overregulering of geld, maar door extra veiligheidseisen. Als je niet zelfstandig kan evacueren waar dat wel de bedoeling is, kan dat natuurlijk ook anderen in gevaar brengen. Ik ken de details niet van de droomvlucht natuurlijk, maar ik kan wel redenen bedenken waarom het nu strenger is/lijkt dan vroeger.

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-24 09:38

Kwa entree bedrag is het toch bijna niet meer haalbaar om te gaan en 2 euro korting op een stevige entree als je niet oneindig budget hebt, vandaar nu gegaan voor de verhoging ook met het fikse parkeergeld.

Maar beiden neigen we nu toch naar dit was de laatste keer voor wat het kost in ieder geval voor mij. 2 euro korting op een stevig bedrag als je bijna nergens inkunt (achtbanen kan ik al lang niet meer aan, stoomcarroussel, bootjes (niet gedaan), fata morgana droomvlucht, pagode(niet gedaan) symbolica ravelijn en sprookjesbos dat is het) . :n en als ik dan als ik ergens in kan zoveel moet lopen staan of op lopende banden springen is het fysiek gewoon te zwaar. Ik was gister echt enorm uitgeput met best wat en de lopende band bij fata morgana was de nekslag. Daarna ook moeten gaan -O- gewoon jammer maar het zij zo.

Ondanks dat toch een fijne dag gehad overigens maar wel met consequenties. :)

Maar als ik het vergelijk met pakweg 8 jaar geleden of langer. Ik ben best vaak in de efteling geweest maar nog nooit ben ik hier tegenaan "gelopen". Ik heb veel fijner ervaren bij ze dan gister. Toen liep het gewoon vlot en soepel op een keer droomvlucht na en nu eerst al dat faciliteit kaart gedoe, de opengebroken toegang waardoor iedereen met een gehandicaptenkaart een flink eind moest omgaan om bij de entree te komen. Geen pijltje waar je heen moest. En veel lang staan, lopen enz. Zolang ik beweeg gaat het wel mits ik kan doorstappen. Maar langer staan is heel lastig en pijnlijk.

Symbolica is idd super geregeld, dit systeem zijn we al op meer parken tegengekomen :j

Jildau

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-24 10:16

Euh ik snap even niet waarom je korting moet krijgen als mindervalide?

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-24 10:26

Omdat je vaak in best wat dingen niet mag of kan. Of om mensen een fijner gevoel te geven omdat het kan omdat je in het dagelijks leven al genoeg sores aan je hoofd hebt. Over de grens vrij gebruikelijk overigens nederland is het enige land waar ik geweest ben waar zoiets nagenoeg niet is, en sommige andere uitjes in nl geven korting. Omdat je zeker met een fysieke beperking geremd wordt in de beleving van iets en waar je wel of niet kunt komen of in kunt. En je duwer als je die nodig hebt topsport bedrijft in een pretpark en een park heel anders ervaren wordt dan als fitte normale groepen mensen. Je moet continue nadenken kan ik er komen of niet

Booooo

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-24 10:53

Ilse_123 schreef:
Jammer Karuna, verder wel een leuke dag gehad?

Gisteren was het inderdaad nog een anwb dag, was druk maar wij hebben behalve een rondje Max &Moritz met de kleuter verder alleen het sprookjesbos gedaan. Wel heerlijk weer.
Kleuter kreeg voor het eerst een 1.10m bandje, maar Joris en de Draak laten we nog even… ze is net 4 en vindt de Max&Moritz fantastisch en absoluut niet spannend…. Maar Joris en de draak is dan wel gelijk een stuk fanatieker. Iemand hier ervaring met jonge kinderen en de eerste keer in de echte achtbanen? Vanaf wanneer doe je zoiets?

Mijn dochter was ook 4, en die vind Joris en de Draak geweldig! Max en Moritz is voor baby’s mama :')

Booooo

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-24 10:53

theadora99 schreef:
Ik kom hier even meelezen af en toe. Zit er sterk over te denken een abonnement te nemen voor mezelf (en mijn zoontje kan nog gratis mee) maar twijfel nog een klein beetje haha. Ik lees voorlopig even mee in elk geval

Doen Thea!!

fohadie

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-24 10:57

Jammer van je nare ervaring Karuna.

Ik begreep trouwens dat Dance Macabre nog aangepast gaat worden, zowel de minder valide als de "echte" attractie. Die vrije val schijnt nu nog niet zo erg te zijn, dat wordt helaas aangepast. Dat las ik een paar weken terug in het AD maar kan het nu natuurlijk niet meer terug vinden.

Ilse_123

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-24 11:14

Bij zo’n nieuwe attractie is het natuurlijk ook nog even finetunen voordat het allemaal optimaal is. Vervelend van de ervaring die voor jullie nu tegenviel, maar jullie ervaringen worden dan waarschijnlijk wel weer meegenomen om de beleving te verbeteren.

Ik snap overigens wel dat ze lichtelijk gepikeerd zijn als je de route tegen de richting in vanaf de shop bij de fata morgana neemt. De ingang voor mindervaliden is best heel duidelijk. Neemt niet weg dat het dan vervolgens wel raar is dat je daar zo lang moet staan terwijl het platform naast de draaicirkel zo groot is. Het is niet alsof je dan in de weg zit ofzo.

@Boooooo, wat een durfal! Wij wachten denk ik nog even tot het voorjaar of de zomer ofzo, ze vraagt er nu toch nog niet om. Zou zo zonde zijn als ze het anders eng vindt achteraf.

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-24 11:19

In het donker zie je die niet terug. En het is dezelfde route alleen een andere ingang. Het scheelt 5 meter of zo dat anders is. En ik was de enige rolstoeler ook. Geen enorme mensenmassas aan de normale kant ook. We hebben daar denk ik 25 minuten zitten en staan kijken naar veelal bijna lege bootjes die voorbij kwamen.

Ik heb even wat reviews terug gelezen en kom mijn bezwaren opvallend vaak tegen sinds begin dit jaar. Veel moeten lopen, geen band stilzetten enz. Best veel botte weigeringen van mensen in een rolstoel en veel melden ook dat het eerder veel fijner verliep.

Wat we wel verbaasden was de enorme bouwputten bij de ingang. Wat komt daar?

Gaan ze de vrije val dieper maken?

wendy1987

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-24 11:29

Maar, ik als niet rolstoel gebruiker, zie altijd netjes vriendelijke mensen die altijd helpen en de ritten stilzetten.
ik denk dat ik de heisa niet zo goed snap.
Want kosten zijn duur, maar die zijn ook duur voor mensen met kleine kinderen die vervolgens geen achtbaan inkunnen want er zijn kleine kinderen mee.
Er zijn toch ook nog tal van dingen die de efteling, de efteling maken?
De wereld ansich?
Ja daar betaal je voor, maar dat is nu eenmaal zo en met kaartjes van de AH zijn ook die kosten wel weer prima te doen..
ik heb nog nooit hoofdprijs betaald en ga meestal zo'n 3 keer per jaar..

Foaly

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-24 11:40

Het staat ook niet levensgroot op de hekken bij de ingang dat ze bezig zijn met het uitbreiden van het Efteling hotel ofzo :=

Ik vind de heisa ook wat overdreven, sorry :o Ik wil niet afdoen aan je ervaring, maar er zijn tal van mensen die niet in alle attracties kunnen (omdat ze kleine kinderen hebben of gewoonweg niet durven) en wat Wendy zegt, er zijn nog meer dan genoeg dingen om van te genieten in de Efteling. En ook al ga je nergens in, het park zelf, de paden, de faciliteiten, het moet wel allemaal onderhouden worden en daar betaal je voor. Zemelen dat je geen korting krijgt vind ik dus ook niet helemaal terecht. Dat het ergens anders wel zo is, dat is fijn, maar geen park is dat verplicht.

xPabloBokt
Fotograaf

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-24 11:49

Ik sluit me wel aan bij de laatste twee reacties, ja. Ik snap de heisa ook niet zo goed.

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-24 12:03

Ik zemel niet over de korting. Maar meld wel dat over de grens dat wel vaak is. En verbaas me (en gezien de reviews best veel mensen toch) dat het eerder niet gevoeld werd als je hebt een handicap en werd er vriendelijk gereageerd en zo. Gister voelde niet zo. Dance macabre fijne mensen die echt hun best deden. De stoomcarroussel top mensen.

Maar symfonica, droomvlucht en fatamorgana werden we nog net niet afgesnauwd. En anderen ook overigens bij de eerste twee. Geen enkele vorm van vriendelijkheid of meewerken. Ik vroeg bij droomvlucht of ik dan even mocht gaan zitten op een stoel tot ik aan de beurt was. Maar nee ik moest blijven staan want bewijzen dat ik geevacueerd kon worden, -O-

Bij symfonica stond een groepje van 4 achter ons met een heel zieke dochter in de rolstoel. Die mochten niet bij elkaar want met teveel mensen. Twee moesten de reguliere ingang nemen en twee konden mee. Om vervolgens die drie mensen bij ons tweeen in het karretje te zetten. 8)7 en konden ze zwaaien naar de overige twee die eerder de atractie uitwaren dan dat wij erin konden.

Dat zijn van die kleine dingen die misschien niks voorstellen maar als je je al continue overal moet bewijzen of je iets wel of niet kunt zijn dat nu juist van die dingen die een ervaring van top naar laat maar zitten veranderen. -O-

En waar de efteling dus voorheen echt een fijne top plek was om heen te gaan met hun service was het gister voldoende om te denken. Nope dat wordt hem niet meer. Jammer maar niets aan te doen.

wendy1987

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-24 12:06

Maar ze geven overal aan dat er max zoveel mee mogen, dat staat echt letterlijk zo op de site..
* Per rolstoeltoegankelijke attractie mag je maximaal 3 personen uit je gezelschap (hier valt ook de begeleider onder) meenemen via de rolstoelingang, met uitzondering van Parkshow Raveleijn (maximaal 1 persoon), Kinderspoor (maximaal 1 persoon) en Symbolica (maximaal 2 personen).

Dus, daar houden ze zich netjes aan. want anders heb je regels voor niets. Juist goed dat die gewoon nageleefd worden lijkt mij.

Evenals het zelf kunnen lopen:
https://www.efteling.com/nl/park/inform ... en%20komen
Staat hier gewoon uitgelegd. Ik denk dat ze het park wel kunnen sluiten als ze dit niet opvolgen, dat zijn basic veiligheidsregels die echt duidelijk aangegeven staan, die zelfs ik als niet rolstoel gebruiker, gewoon weet..

MallyBelly

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-24 12:18

Ik haak hier ook even op in, wij gaan met enige regelmaat, zowel vroeger als het afgelopen jaar, zowel met faciliteiten kaart, met en zonder rolstoel gebruiker en het is echt altijd! goed geregeld. En ja soms moet je even wachten of even met extra handen overstappen. Wij gaan met gezelschap die helemaal niet kan lopen en er word altijd hulp aangereikt en meegedacht. En tja wat niet kan, kan niet. (zij pakt overigens alle achtbanen mee)

"bewijzen", zoals je zegt, heb ik nog nooit meegemaakt maar als dit inderdaad zo gebeurt is, is dat ze goed recht. Je moet nu eenmaal bij evacuatie eruit kunnen komen, welke attractie het dan ook is. Of wil je blijven zitten tot de attractie het wellicht ooit die dag weer gaat doen?

Je weet waar je naar toe gaat en wat het kost dus daar over zeuren is onnodig. Als het je het te duur vind moet je niet gaan.
Het is jammer dat je dag voor jou gevoel is verpest maar ik wil er ook echt tegenover zeggen dat er veel meer positieve ervaringen zijn.

dalena

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-24 12:30

Over Danse Macabre wat ik begreep is de kelder/catacomben nog niet en werking dus dat stuk mis je nog. En de vrije val zou nu dus ook minder hoog zijn

theadora99

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-24 13:38

Booooo schreef:
theadora99 schreef:

Doen Thea!!

Maa ik heb geen vrienden, is alleen gaan niet kapot ongemakkelijk? Hahaah

Jildau

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-24 13:43

karuna schreef:
Omdat je vaak in best wat dingen niet mag of kan. Of om mensen een fijner gevoel te geven omdat het kan omdat je in het dagelijks leven al genoeg sores aan je hoofd hebt. Over de grens vrij gebruikelijk overigens nederland is het enige land waar ik geweest ben waar zoiets nagenoeg niet is, en sommige andere uitjes in nl geven korting. Omdat je zeker met een fysieke beperking geremd wordt in de beleving van iets en waar je wel of niet kunt komen of in kunt. En je duwer als je die nodig hebt topsport bedrijft in een pretpark en een park heel anders ervaren wordt dan als fitte normale groepen mensen. Je moet continue nadenken kan ik er komen of niet

Maar er zijn toch zoveel mensen die niet in dingen kunnen of mogen om honderden verschillende redenen? Kinderen boven een bepaalde stokmaat ook maar meer laten betalen dan kinderen die vanwege de lengte nog niet overal in mogen? Iedereen die om mentale redenen niet alles aan kan ook maar korting? Als je in de eerste attractie misselijk bent geworden en daardoor niet meer in de rest kan - deel van de entreeprijs terug? Ik vind het niet meer dan normaal dat iedereen gelijk is en dus hetzelfde moet betalen voor de entree van een park.

xPabloBokt
Fotograaf

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-24 13:51

@theadora99 nee joh, ik ga regelmatig alleen! Super handig soms zelfs, overal single riders pakken :+