Nog meer Zweden fans?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-16 07:59

Goedemorgen!
Ik zie dat dit topic al eventjes niet gebruikt is maar wil toch graag mijn vraag stellen.
Deze zomer gaan wij een kleine rondreis maken door zuid zweden. Beginnen bij Stockholm, Jonkoping, Gothenburg, Orebro, Stockholm.
Heeft iemand nog leuke tips?

Irene2

Re: Nog meer Zweden fans?

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-16 13:45

Ik volg je ook, Gabyfedde! Je hebt er zojuist een like bijgekregen op je pagina ;)

gabyfedde

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-16 19:42

Irene2 schreef:
Ik volg je ook, Gabyfedde! Je hebt er zojuist een like bijgekregen op je pagina ;)

Thanks! Ben inmiddels alweer terug in het Noorden, maar was een prachtige rit. Moet hoognodig even mijn pagina updaten, maar het is zulk lekker weer buiten dat ik het zonde vind om binnen achter de computer te zitten...

gabyfedde

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-16 19:43

Roxannev schreef:
Goedemorgen!
Ik zie dat dit topic al eventjes niet gebruikt is maar wil toch graag mijn vraag stellen.
Deze zomer gaan wij een kleine rondreis maken door zuid zweden. Beginnen bij Stockholm, Jonkoping, Gothenburg, Orebro, Stockholm.

Met wat voor reisgezelschap ga je deze rondreis maken? Volwassenen, kinderen?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-16 21:17

gabyfedde schreef:
Roxannev schreef:
Goedemorgen!

Met wat voor reisgezelschap ga je deze rondreis maken? Volwassenen, kinderen?

Met 2 volwassenen.

Quir
Winnaar Bokt Veulenverkiezing 2024

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-16 18:50

Alweer tijd terug dat hier voor t laatst gereageerd is, maar ik heb een vraagje.

15 oktober verhuizen wij naar Zweden en nu wil ik straks graag een hond, een Heidewachtel pup. De ruimte en alles hebben we genoeg. Nu wil ik wel heel graag een pup, zodat ik deze helemaal zelf kan opvoeden en mee aan de slag kan.

Weet zelfs al waar ik de hond wil halen, fokker waar de jongste hond van mijn ouders ook vandaan komt.

Echter, nu was ik de import regels aan t lezen en wat ik begrijp moet de hond voortaan 12 weken oud zijn (en geënt zijn tegen rabiës) om de hond te mogen invoeren. Dit is alleen wel erg lastig, want ik zou niet weten waar ik het hondje moet laten tussen de 8 en 12 weken.

Weet iemand of dit ook anders zou kunnen? Ik kan het namelijk niet terug vinden en volgens mij zijn hier ook mensen die in Zweden wonen met een hond. Dus dacht, wie weet...
Of misschien hebben jullie nog een briljant plan?

MRM25

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-16 19:20

Sterker nog, de hond mag pas op 12 weken gevaccineerd voor hondsdolheid en pas 3 weken later, op 15 weken, geïmporteerd worden.
Misschien kun je hem in overleg zolang bij de fokker laten?

KarmaChansy

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-16 21:19

De hond mag inderdaad pas 15 weken zijn :j voor zweden heb je een europees paspoort nodig, rabies enting en moet gechipt zijn :) ik weet niet met hoeveel dieren je reist? maar als je over 5 dieren meeneemt in de auto val je onder commercieel verkeer!

edit onder dieren vallen honden, katten, vogels, konijnen etc

edit 2: Hoe ga je rijden? want in denemarken en duitsland gelden andere regels voor het vervoer van honden

edit 3 hoe meer ik nadenk hoe meer ik moet editen :+ je moet je ook melden bij de douane want als de hond voor de eerste keer naar zweden komt moet er gestempeld worden etc

edit 4 :+ vergeet de hond niet te melden bij http://www.jordbruksverket.se/amnesomra ... 00442.html

Fangio

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-16 11:21

Ik zou ook vragen of hij zolang bij de fokker mag blijven denk ik. Of je moet vrienden hebben die je én met de oppas én met de opvoeding vertrouwt van zo'n jonge pup. Wij hebben heel lang geleden eens een puppy uit Engeland gehaald en die hebben we wat langer bij de fokker gelaten tot hij alles had gehad. Als de fokker en jij zelf een beetje op 1 lijn zitten kwa 'huisregels' zogezegd dan heb je er bij de latere opvoeding geen last van, dat hadden wij toch niet.

GillyZidane

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-16 22:29

Hier nog een zweden fan. Niet het gehele topic gelezen.

Wij gaan er in januari voor de derde keer heen. We gaan om onze sledehonden te trainen.

Beeldschoon omgeving en helemaal verliefd op het land

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-16 13:20

Ik leer officieel Zweeds! :D

amies100

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-17 14:46

A.s woensdag is het zover en vliegen we naar banketstaaf :o
Ik heb er zin in! Hopelijk wordt het weer nog iets beter en hebben we heldere avonden. Helaas is de voorspelling dat het bewolkt is.
Sleehondentocht is geboekt en zaterdag naar Jokkmokk. Paardrijden is afhankelijk van het weer.

GillyZidane

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-17 00:14

Hoe gaat het hier? Ik heb enorm genoten van het zweedse ❤

Afbeelding

MRM25

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-17 13:38

Mooi!! <3 lijkt me echt super gaaf!

Ik ben afgelopen zomer nog in Zweden (en Noorwegen geweest) ([BEU] [FOTO] Scandinavië, van zuid naar noord!)

En ben in december nog 5 daagjes geweest in Uppsala, veel gewandeld, fika's gehouden, kerstmarkten gezien en naar Stockholm. En gelukkig ook sneeuw :D

Afbeelding

Ga je naar de winternacht in Jokkmokk amies? Lijkt me zo tof!

JustFenna

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-17 15:53

Hebben hier mensen nog tips voor het openbaar vervoer? Ik zag dat dit rond Granvik en lager (aan het Vätternmeer) steeds slechter wordt. Met name richting Stockholm.
We vliegen namelijk op Arlanda, en willen de bergslagsleden lopen en dan nog iets verder, dus of terug naar Örebro (waar we geen wandelroutes voor hebben) of naar beneden via de västra Vätternleden. Maar vanaf daar is het dus lastig om weer naar Stockholm te gaan.
Tips voor een andere route vanaf Tividen naar Örebro is ook welkom. Die dan dus anders loopt dan de Bergslagsleden ;)

Quir

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-17 15:59

Ik zal straks even kijken, woon bij Örebro (nu Zweedse les op universiteit in Örebro :+ ). Hier is t ov toch ook wel goed zo ver ik weet.

Fangio

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-17 16:08

JustFenna schreef:
Hebben hier mensen nog tips voor het openbaar vervoer? Ik zag dat dit rond Granvik en lager (aan het Vätternmeer) steeds slechter wordt. Met name richting Stockholm.
We vliegen namelijk op Arlanda, en willen de bergslagsleden lopen en dan nog iets verder, dus of terug naar Örebro (waar we geen wandelroutes voor hebben) of naar beneden via de västra Vätternleden. Maar vanaf daar is het dus lastig om weer naar Stockholm te gaan.
Tips voor een andere route vanaf Tividen naar Örebro is ook welkom. Die dan dus anders loopt dan de Bergslagsleden ;)

Vanuit Granvik kun je de Swebus naar Skovde nemen en van daar de trein naar waar je maar wilt. Lager aan het meer wordt het openbaar vervoer juist steeds beter en beter.

JustFenna

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-17 19:45

@fangio
de swebus vanaf granvik gaat alleen op zondag. Dan moeten we sowieso 2 dagen voor de reis uittrekken, en met wandelen is dat nogal lastig.

Klopt het dat er ergens halverwege een andere busvervoerder daar in de buurt rijdt?

No_No

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-17 10:17

Hoi, mag ik mij mengen in dit gezelschap :o

Wij gaan dit jaar waarschijnlijk met de caravan naar zweden. We zijn dus op zoek naar mooie goedkope plekken (water/bos/fietsen/wandelen/hond/pubers die geen discogangers zijn). Iemand tips?
We willen in ieder geval naar Munkfors.

No_No

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-17 10:19

GillyZidane schreef:

[ [url=m/dLUPrE.jpg]Afbeelding[/url] ]

Zijn dit jullie eigen honden?

Gaaf plaatje :j

Quir

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-17 10:52

Munkfors! Daar wonen mijn ouders. Sowieso een keer naar Brattfallet gaan, hele mooie waterval richting Hagfors.

Verder kan ik je iets Noordelijker, in Dalarna, Njupeskär (hoogste waterval van Zweden) in Fulufjället (natuurpark) aanraden! Wel toeristisch, maar nog niet heel druk, tenminste niet de keren dat ik geweest ben haha. Maar echt heerlijk stuk wandelen en mooie waterval!

Km of 10 boven munkfors heb je trouwens een leuke camping, in Råda (Rådastrand, is van Nederlanders) en iets beneden munkfors, in Ransäter ook een leuke camping (Storängen als ik t goed heb, ook van Nederlanders). Bijna alles is van Nederlanders in die omgeving. :+

In Dalarna heb je ook nog Idre Fjäll, vakantie park, maar ook camping. Zal niet goedkoop zijn denk ik (weet ik niet), maar wel erg leuk met veel activiteiten voor alle leeftijden. Ik heb t daar altijd heel goed naar mijn zin gehad in ieder geval. Kan daar prachtig wandelen, fietsen/mountainbike (kun je huren), paardrijden, met de stoeltjeslift naar boven, kanoën, raften, eland en bever safari (met geluk kom je zelfs nog wolven tegen) en nog zoveeeeel andere dingen. Er is een binnen en buiten zwembad, sportzaal, tennisvelden, bowlingbaan, klimmuur, enz.

No_No

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-17 14:29

Super!! Hartelijk dank!

Mijn moeder heeft daar een huis en wil er permanent gaan wonen :o

GillyZidane

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-17 22:08

No_No schreef:
GillyZidane schreef:

[ [url=m/dLUPrE.jpg]Afbeelding[/url] ]

Zijn dit jullie eigen honden?

Gaaf plaatje :j

Ja zijn onze hondjes!
We zijn nu voor het derde jaar in zweden geweest. (Vlak bij Idre fjell) heel bijzonder. Prachtige omgeving.

flitzz

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-17 09:32

Quir schreef:
Munkfors! Daar wonen mijn ouders. Sowieso een keer naar Brattfallet gaan, hele mooie waterval richting Hagfors.

Als tip wil ik mee geven dat je daar naar toe moet gaan als het geregend heeft.. Ik ben 2x daar geweest de eerste keer was het niet zo spectaculair omdat het al een tijdje droog was. De 2de keer had het al een paar dagen geregend en toen was het wel een stuk mooier en wilder.

amies100

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-17 10:16

Wij zijn weer terug :o

Heerlijke week gehad in Zweden.
We hebben een hondensledetocht gedaan in het donker en dat was zo mooi! Net of je alleen op de wereld bent.
Met paarden de natuur ingetrokken en dat vond ik het allermooiste! Echt winterwonderland :o
Een dag naar de Jokkmokk markt geweest en deze viel ontzettend tegen..... 3 jaar geleden was het echt nog een traditionele markt en nu hartstikke commercieel waar ook de bekende lelijke markt t-shirts met foute teksten werden verkocht :(
Onderweg gestopt bij de waterval in Storforsen, ook echt zeer mooi.

Verder nog wat tripjes gemaakt in de buurt van Pitea en lokale dingen bekeken.
Ook tijdens deze trip is het de hele week bewolkt geweest en hebben we helaas het noorderlicht weer niet gezien.....
Hopelijk is 3x scheepsrecht en zien we het een volgende keer.