Slechte ervaring Tunesie, Douz, Ranch Bedouin

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

patatkraam

Re: WAARSCHUWING Tunesie, Douz, Ranch Bedouin

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-12 15:15

Waarschijnlijk slaat ze nu om omdat het nu bekend wordt..

Francis

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-12 15:16

Als dat zo zou zijn blijkt al dat ze niet geschikt is voor het bedrijfsleven. Iets met een put en een verdronken kalf enzo...

patatkraam

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-12 15:17

Dat lijkt me nu al als je nooit iets met die verhalen hebt gedaan.. en het afschuift op de toeristen zelf..

medlam

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-12 15:22

Jeetje wat een verhaal, ik wens de meiden heel veel sterkte toe, super goed dat jullie je verhaal kenbaar gemaakt hebben!

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-12 15:25

De laatste post is op zich een mooie post, maar wel erg laat en beterschap is wel vaker beloofd, dat is het probleem.

Ook ik wil wel geloven dat B het allemaal goed bedoelt, dat geloof ik ook echt :j
En natuurlijk hoopt ze dat zulke zaken niet meer voor komen, dat is heel logisch.

Maar of ze het kan waarmaken daar twijfel ik ook heel sterk aan, omdat ze dit probleem al veel eerder aan had kunnen en moeten pakken maar daar de noodzaak niet zo van in zag, ondanks genoeg waarschuwingen.

Als je problemen zelf niet ziet, dan is de kans groot dat dat zo blijft....

En door eerdere reacties komt nu inderdaad niks meer geloofwaardig over, omdat het al eerder is gebleken dat het wat gebakken lucht was, dat is nu juist het hele probleem...

Ik schat de kans vrij groot in dat A zich van geen kwaad bewust is omdat hij oprecht alleen maar de dames een pleziertje gunde en alles 1 groot uit de hand gelopen misverstand was, en B ervan overtuigd is dat het nooit tot een verkrachting of grove mishandeling o.i.d. zou komen waardoor ze het allemaal niet zo heel serieus neemt. Dat is allemaal nog best te begrijpen op zich.

En daar ligt het probleem: heel anders tegen de dingen aankijken. Daardoor red B. het wel daar in dat wereldje, maar dat maakt haar in wezen ook ongeschikt om wat meer typisch Westerse gasten een vertrouwde omgeving te bieden.

Natuurlijk kan men hier van leren en de boel daar beter opzetten, maar andere meiden hebben ook al de belofte gekregen dat er dingen zouden veranderen en ZIJ daar veilig zouden zijn...en alsnog komen die thuis met hele vervelende verhalen.

De volgende die beterschap beloofd krijgt en daardoor er naartoe gaat die is dan toch wel erg naïef om daar nòg eens in te trappen :=

Om dan toch daar naartoe te gaan wil je toch minstens horen welke maatregelen er getroffen zijn om te voorkomen dat je aan A. overgeleverd bent. De bescherming van B. lijkt genoeg maar eerlijk gezegd heeft B. het al erg vaak af laten weten waardoor ik op die bescherming niet 100% meer zou kunnen vertrouwen....

Ook al is B. nu wellicht eindelijk ècht van plan om alles om te gooien om het op zich heel mooi bedachte bedrijfje +:)+ te kunnen redden, dan nog komt het niet oprecht meer over.

Excuses aanbieden? Dat is nodig maar voor het gevoel nu al te laat, haar eerste keuze was om de "slachtoffers" er zelf de schuld van te geven. En dit is zo gebleven. Als ze nu toch ineens excuses maakt dan komen deze niet oprecht over maar lijkt het dat ze dit alleen maar zegt om het bedrijfje te redden, ook al zou ze het zeer oprecht menen.

Dat is het probleem: door de eerdere manier van communiceren, van allerlei goede dingen zeggen maar daar nauwelijks wat van waarmaken, ga je nu alles in twijfel trekken.

En dat vind ik op zich wel sneu voor Bedoun maar ze heeft het hier zelf wel naar gemaakt door niet voldoende in te grijpen en maar te hopen dat het wel beter zou gaan.

Om mensen weer te laten durven komen zou er heel duidelijk vertelt moeten worden welke maatregelen er genomen zijn, maar dan nog moet je maar hopen dat je door een samenloop van omstandigheden niet tòch ineens alleen met A. bent, die dan weer het idee krijgt dat hij je wat moois te bieden heeft :=

Ikima

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-12 16:45

We hebben het hier nu vooral over bokkers die het slachtoffer zijn geworden van een "gastheer" die zijn handen niet thuis kan houden en zijn spuug niet binnensmonds , wat wij niet weten is hoeveel niet bokkers, dus ook Fransen en Engelsen deze reisjes hebben ervaren. Als hij zich al zo gedraagd bij bokkers dan kan hij zich ook misdragen hebben bij anderen en is het niet bij handtastelijkheden gebleven maar nog erger, dus ook zijn aanhangsel willen delen met gasten.
Nu zijn bokkers gewaarschuwd maar grote kans dat ze gewoon doorgaan buiten bokt om. Daarom zou het toch verstandig zijn, hoe moeilijk het ook is voor deze slachtoffers, om er werk van te maken buiten bokt, dus bij reisorganisaties of desnoods juridisch.

Verder heeft een volledig excuus nu weinig zin meer want is het gemeend, of wordt het alleen gedaan om maar van het gezeur af te zijn.

pniekepnak

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-12 17:03

Jannepauli schreef:
Bedouin wuift alle verhalen weg.. maar vraagt wel om hulp... hoezo eigenlijk als daar niks mis is?

Ik vind het volkomen mallotig dat men denkt wel even naar Douz af te reizen om de zaak te verbeteren - - misschien kunnen de dames die denken dat ze culturen en wangedrag kunnen verbeteren dan ook meteen naar de Talibans en de Al Quaida doorreizen? Dan is dat ook meteen weer opgelost.

Ik wil hier toch ook nog even op reageren. Ik ben ook een van de mensen die dat heeft aangeboden, dat was echter vóór het verhaal van Lala bekend werd en vóór het topic op slot ging. Ik heb daarna ook al aangegeven dat ik me afvraag om wat voor hulp Bedouin nu eigenlijk vraagt aangezien ze weet wat (of liever gezegd wie) de oorzaak van het probleem is. Het idee was leuk, maar met deze nieuwere informatie besef ik dat het plan geen kans van slagen heeft. Ik kan geen wonderen verrichten.

annewill

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-12 17:26

man o man ik zit dit met kippenvel te lezen, sterkte voor de meiden die dit meegemaakt hebben.

Urbanus

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-12 17:28

Maar die tochten zijn voorlopig toch niet van toepassing meer? Zoals ik het begrepen heb, ligt alle activiteit rond het bedrijf nu stil. En dat is een goed iets. Meer kun je niet verwachten toch?

Echwel

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-12 17:28

Alleen hier in Nederland, voor de rest van de omliggende landen nog niet.

spatter

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-12 17:30

wil je dat eerst zwart op wit hier hebben staan voordat je zelf daar over gaat denken?

na alle verhalen van TS , de andere 2 meiden, lala en nog een paar heb ik genoeg reden om aan te nemen dat de man van bedouin onder invloed van alcohol niet goed meer bij zijn verstand is

lejo

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-12 17:39

Niks speculatie, voorzorgsmaatregel en advies aan bedouin gebaseerd op deze geposte ervaringen uit eerste hand.
En een hele belangrijke lijkt me.

Ook al weet ze haar bedrijf weer op de rit te krijgen en haar man in het gareel.
Wat natuurlijk prachtig zou zijn, zou ik zeggen 18 jaar en ouder voor zo'n onderneming.

Ikima

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-12 17:43

lieveli schreef:
Maar die tochten zijn voorlopig toch niet van toepassing meer? Zoals ik het begrepen heb, ligt alle activiteit rond het bedrijf nu stil. En dat is een goed iets. Meer kun je niet verwachten toch?

Ik dacht alleen het vrijwilligerswerk, en dan alleen op bokt, de rest van de wereld kan waarschijnlijk gewoon blijven boeken.

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-12 18:21

Het doelloze inhakken zie ik idd pas op de laatste paar pagina's en dat is idd het gevolg van frustraties van telkens feiten te minimaliseren of zelfs van zich af te schuiven. Niet alleen de posts van bedouin, maar van de bokkers die zelfs nu nog dingen willen goedpraten. Ik ben niet tegen bedouin, integendeel, ik ben redelijk neutraal tegenover haar. Verbetert ze dingen en wordt haar bedrijf een bloeiende zaak of is dit de doodsteek en gaat haar bedrijf failliet of gebeurt er helemaal niets, beiden even goed voor mij.
Maar wat niet ontkent kan en mag worden is dat er iets grandioos fout is gegaan met meerdere meiden. Punt! En dat dat in dit topic door sommige toch nog geminimaliseerd wordt (huppakee, de Tunesische cultuur wordt weer naar boven gerakeld), daar kan ik met mijn verstand niet bij. We hebben het hier niet over een vuile douche in een vijfsterrenhotel he!

Niemand -buiten de moderator- beslist wanneer het klaar is. Wanneer mensen hun hart willen luchten, hun mening willen geven, hun gevoelens willen uiten, dan mag dat zolang het binnen de boktregels is.

MarvanTom

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-12 18:25

Eigenlijk vindt ik dat het nodige wel gezegd is door TS, Bedouin en de anderen met 'ervaringen' daar.
Een ieder kan hieruit zijn/haar conclusies trekken.
Klaar dus! ;)

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-12 18:25

maura schreef:
Gini, er bestaat zoiets als neutraal, dat is als je niet voor of tegen bent. Ikzelf ben bijvoorbeeld niet voor of tegen Bedouin om de simpele reden dat ik geen voor of tegen oordeel baseer op internetdiscussies die meer zijn gebaseerd op emoties en speculatie dan op feiten.

Waarbij je dus de zeven onafhankelijke getuigenverhalen even aan de kant schuift. Ik heb de emotieve en speculatieve berichten langs mij laten glijden en volgens mij hebben meerderen dat gedaan want die betreffende berichten zijn een stille dood gestorven.
Ik zal jouw berichten even nalezen, want ik weet idd echt niet wat jouw reden is voor een slot.

Glitfaxi

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-12 18:30

Ik heb het hele topic gelezen, en de verhalen met enige afgunst en kippenvel ook daar soms. Alles is gezegd en de enige reden die ik nog zou kunnen bedenken om het topic open te houden is om Bedouin/Wanda de kans te geven om er nog op te kunnen reageren, een plan van aanpak te plaatsen of wat dan ook. Echter vind ik dat het laatste bericht van Wanda boekdelen spreekt en ik bang ben dat de slachtoffers nooit een oprecht excuus krijgen. Op zich begrijp ik de kant van Wanja dat zij het gevoel heeft tussen twee werelden te moeten kiezen, maar mijn gedachte is hierbij dat zij niet haar verantwoordelijkheid neemt, wat jammer is. Hopelijk is dit topic genoeg om iedereen die hier denkt heen te willen gaan goed af te schrikken en de plannen te schrappen, stiekem hoop ik dat dit topic genoeg is om zelfs de vakanties daar te schrappen omdat ik uit menig verhaal heb vernomen dat het tijdens deze trektochten ook niet altijd rozengeur en maneschijn is...

SpikyBlue

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-12 18:43

De slachtoffers hebben hun verhaal gedaan en B. ook, iedereen kan dit nalezen, alles is toch gezegd nu?
Discussiëren over leeftijden, elkaar betichten van straffe uitspraken en speculaties, wat er allemaal op de site staat en of B. wel echt meent wat ze typt, heeft toch geen zin? En wie er wel niet heen gaat om te helpen, belachelijk, sorry. Alsof een dappere bokker wel even de hele bedrijfsvoering en het karakter van een volwassen man en vrouw kan veranderen. Alsof de slachtoffers die nu hier hun verhaal doen niet sterk genoeg waren.
Ik vind ook wel dat het topic dicht mag.

JoyCiej007

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-12 18:45

Nog maar op blz. 2 gebleven maar jézus wat schrik ik hier van zeg! :oo
Heb er ook zo vaak over nagedacht daar eens een bezoekje te doen, leek me zó gaaf!

TS ik vind het vreselijk knap van je dat je dit zo hebt durven naar buiten te brengen, en dan nog niet eens vanuit een SA maar onder je eigen naam.

Brrrrr, net een eng en slecht verhaal. ik zal nog verder lezen straks.

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-12 18:56

Moderatoropmerking:
We hebben het topic tot nu toe opengelaten om anderen te gelegenheid te geven hun ervaringen te melden. Uiteraard óók positieve ervaringen.

Hier komt nu een definitief slotje, niet alleen vanwege de huidige toon, maar meer vanwege het feit dat het modteam de mening is toegedaan dat verdere discussie een herhaling van zetten zal worden, en speculatie in de hand lijkt te werken.

Op termijn zal het topic opgeschoond worden zodat alleen de ervaringen uit eerste hand en de concrete adviezen blijven staan. Dit opschonen zal ongetwijfeld even tijd kosten.

Bokkers met (positieve of negatieve) ervaringen mogen hun verhaal per PB aan mij of Yasmine sturen, en deze zullen, desgewenst anoniem, in het topic bijgeplaatst worden.

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-12 23:00

Moderatoropmerking:
Het topic is wat verder opgeschoond. Het zal niet geheel worden 'uitgekleed' omdat de nu overblijvende discussie zinvol, opbouwend, inhoudelijk en to the point is geweest.

Aangezien het topic gaat over meerdere, ernstige ervaringen uit eerste hand, en er potentieel gevaar is voor eventuele geïnteresseerden (twee voorwaarden waar een topic aan moet voldoen om als waarschuwingstopic te mogen worden gepubliceerd), blijft dit topic verder ook met de waarschuwing in de titel staan.
Het beleid op dit gebied is al eerder vastgesteld, en niet specifiek hiervoor aangepast. Het standaardbeleid is dergelijke topics alleen toe te staan bij een juridische veroordeling. In het beleid is opgenomen dat het potentiële gevaar en de meerdere getuigenissen voor bokt net zo zwaar wegen, gezien de gevolgen die niet publiceren met zich mee zouden kunnen brengen.

Daarnaast is besloten dat Bedouin een advertentieverbod krijgt om dezelfde zwaarwegende bovengenoemde redenen.

De uitnodiging om ervaringen (ook positieve) te blijven delen blijft van kracht. De eerste volgt hieronder.

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-12 23:02

Via PB ontvangen:

bokker die anoniem wenst te blijven schreef:
Ik ben in Douz geweest bij Wenda en Abdehrahim en ik heb het heel leuk gehad. Brave, goede paarden die goed opgevoed waren en op nette wijze gehouden en behandeld werden. Verder lekker eten, prachtige omgeving, het was een goed verzorgde trip en met zowel Wenda als Abdehrahim heb ik het oprecht gezellig gehad. A was de eerste dag wat stil, later kwam hij los en hebben we gewoon leuk 'gepraat' (mijn Frans is niet heel goed) en lol gehad. Ik heb mij geen enkel moment onprettig, of erger nog bedreigd, gevoeld. De sfeer was prima, tussen de mannen onderling en ook met ons erbij. Geen onvertogen woord dus over mijn tijd bij Wenda in Douz.

Ik heb geen vrijwilligerswerk gedaan, alleen een trektocht door de woestijn. Ik vind het echt heel erg jammer om te lezen dat sommige anderen er zulke nare ervaringen gehad.