Met de trein - deel 5

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

MarrieLeen

Re: Met de trein - deel 5

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-12 23:00

En dat is precies waarom ik reageerde, omdat ik bovenstaande opmerkingen behoorlijk generaliserend en kwetsend vond. ;)

Babsiej

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-12 00:19

Hoezo generaliserend ? Ik zeg dat ik conducteurs 90% van de tijd eerste klas zie zitten en daar reageer ze zo op..Tsja.. Bal kaatsen en terugverwachten ??

Daarbij moeten vele passagiers elke morgen en middag in de trein staan zonder mogelijkheid even eerste klas neer te ploffen of bij de machinist een kopje koffie te drinken. Die hebben dan vast ook last van al het geschud en die betalen er nog flink voor ook..

De conducteurs hier doen nogal aanvallend ik vind iemand z'n grote bek laten houden nu niet echt volwassen omdat je mening niet gedeeld wordt . Erg kinderachtig.

De vertragingen hier worden nogal gebagatelliseerd. Het IS een probleem. Elk jaar weer mogen ze zicht weer verantwoorden voor de vele vertragingen.En of ik per maand 14 euro aan rijkswaterstaat wegenbelasting betaal of 350 euro aan de ns , das toch geen vergelijking ??

Ik vind het erg kwetsend hoe er grote monden gegeven worden als iemand behoorlijk klaagt over vertragingen.
Maar goed hier eindigd voor mij ook de discussie. Mijn punt moge duidelijk zijn. De NS vind ik vooralsnog ren waardeloos bedrijf en de vertragingen zijn enorm irritant.

Veseosunce

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-12 03:19

Als je de NS niks vind, waarom post je hier dan nog? Het is zo wel duidelijk hoor! :D

BugsFunny

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-12 10:09

Jij vind het kwetsend?

Laat maar zitten ik ga echt niet verder met jou in discussie.
Zoals ik al eerder zei, mocht je ooit de kans krijgen om een dag mee te lopen neem hem aan, dan zie je de andere kant en hoe het werkelijk gaat.
Dat kan je namelijk echt niet weten als buitenstaander of als ex sollicitant.

Ik ben blij met mijn werk en geniet iedere dag dat ik aan het werk ben.
Ondanks de vertragingen en de dingen die eerder genoemd zijn.
Gelukkig hebben de meeste reizigers begrip en zien dat wij ons uiterste best doen.
Er gebeuren zoveel mooie en leuke dingen op de trein en ik weet dat iedereen die bij dit bedrijf hun best doen.

Charles

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-12 10:18

Poeh, verhitte discussie hier. Laat ik het erop houden dat in mijn ervaring de NS 99 van de 100 keer juist gehandeld heeft. Voorbeeldje: De ellende iedere winter op het spoor. Prorail heeft schuld en de NS biedt gratis koffie en thee aan. Hoeft de NS niet te doen, maar doen ze wel. Vind ik erg netjes. Als je iets ziet in de trein wat niet door de beugel kan kun je altijd de desbetreffende conducteur hierop aanspreken.

En wat betreft de vertragingen, zolang ik er geen dringende zaken door mis maak ik me er al een tijd niet meer druk over. Je kan jezelf wel helemaal op gaan zitten vreten maar daar gaat de trein echt niet harder van rijden. Ik heb wel een meegemaakt dat ik een vlucht zou kunnen missen vanwege ellende in de Schipholtunnel, NS personeel bood aan de kosten van een taxi (mocht die nodig zijn) te betalen. Als je netjes het personeel in de trein benaderd zijn ze echt wel bereidt om je voor zover mogelijk verder op weg te helpen. Gelukkig in mijn geval gingen we gewoon weer rijden en was ik op tijd op de luchthaven en was het niet nodig, maar het aanbod vond ik aan top.

BugsFunny

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-12 10:32

Ik heb merdere keren een taxi geregeld voor mensen die naar Schiphol moesten.
Daar word ook echt niet moeilijk over gedaan.
9 van de 10 keer is er wel een oplossing te regelen.

Charles

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-12 10:36

Precies, het is maar net hoe je er zelf in staat en hoe je jezelf opstelt.

zap

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-12 10:43

Uiteraard is er een oplossing, maar dat neemt niet weg dat het gruwelijk irritant is :D

Het ging jaren redelijk goed (wel veel vertraging, maar ik moest toch altijd 10 minuten wachten op aansluiting, dus vaak geen probleem), maar sinds een jaar is het eigenlijk bijna geen doen om in een redelijke tijd bij mijn eindbestemming te komen. Arriva heeft stations bijgebouwd, te krappe overstap en dan stopt ook de intercity van NS nog eens op meer stations.

En ja het zijn maar een paar minuutjes vertraging, maar die resulteren er wel in dat ik bijna altijd mijn overstap mis. Dan neem ik een trein eerder (half uur) en dat resulteert er in dat ik veel te vroeg op mijn eindbestemming kom (of dan ineens wel mijn overstap haal, waardoor ik nog vroeger aanwezig ben).

En natuurlijk kies ik er zelf voor om ver weg te studeren, maar dan nog is het heel vervelend als je gewoon er niet van op aan kan dat de trein überhaupt rijd. Hoe vaak ik wel niet op het station heb gestaan met de mededeling 'de trein naar dordrecht rijdt niet'. De trein reed op een gegeven moment vaker niet dan wel in de ochtendspits. En als je dan een keer in dordrecht aankwam, was er wel iets mis bij rotterdam of miste je je aansluiting bv.

En ik weet dat de conducteur er niets aan kan doen en je altijd wilt helpen. Maar toch is het heel vervelend dat je altijd maar die aansluiting mist of er niet van op aankan.

Maar gelukkig heb ik mijn oplossing: met de auto. Goedkoper, parkeer voor deur en het is een stuk sneller (zelfs (of zeker) in de spits!)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-12 14:07

Daarom neem ik bij belangrijke zaken altijd een half uur tot uur vroeger de trein :j

daffieduck83

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-12 17:09

Jans schreef:
Daarom neem ik bij belangrijke zaken altijd een half uur tot uur vroeger de trein :j

Dat doe ik ook altijd en een boek of krantje mee en het komt dan altijd wel goed. Of de trein handig is ligt ook heel erg aan op welk traject je reist. Naar mijn werk is de trein buiten de spits net zo snel als met de auto en in de spits sneller, omdat er dan altijd files staan. Qua kosten is het voor mij ook goedkoper omdat mijn werkgever de kosten voor OV grotendeels vergoedt en voor de auto niet en er is ook alleen betaald parkeren. Maar bijvoorbeeld naar mijn oma is met de trein een heel gedoe 2 treinen en een bus en met de auto is het minder dan 30 minuten. Verder vind ik de trein wel relaxed, kan nog even slapen, lezen, kopje koffie drinken, dat kan ik niet als ik met de auto rijdt.

Babsiej

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-12 20:06

Jans schreef:

En zelfs dat is niet altijd genoeg...

In september hier ging er vanaf 06:30 tot 10:00 geen trein.. Bussen hebben we hier ook niet in t dorp.
Er waren dus 2 mensen die wel een belangrijke afspraak hadden en zo niet op de plaats van bestemming konden komen.

Daarbij is de eerste trein hier 06:30 richting hoorn en vervolgens naar amsterdam, als alles goed rijdt ben ik dan 07:50 op t werk, heb ik vertraging ben ik dus te laat ( begin 08:00 ) een trein eerder nemen is dan geen optie.

Ik ben uiteindelijk met de auto naar een station gereden waar ik mijn auto kwijt kon en waar de trein wel reed, kosten gedeclareerd maar de benzinekosten werden mooi niet vergoed.
Ach ja, als de trein gewoon op tijd rijdt ben ik er nog best blij mee, inderdaad lekker kopje thee, krantje, heerlijk.

zap

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-12 20:44

Jans schreef:

Elke dag een trein of 2 vroeger gaat me echt te ver. Ik vind mijn opleiding namelijk belangrijk genoeg om niks te missen. Overigens bleef ik met tentamens vaak in Leiden :j

purny

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-12 21:26

Mensen mensen wat een ongelofelijke discussie over het feit dat de medewerkers van de NS geen bal uitvreten op de trein. Wat een referentiekader hebben sommige mensen toch. Ten eerste vind ik het erg kinderachtig om te zeggen dat de conducteurs ervoor worden betaald om in elkaar geslagen te worden, mensjes van het spoor te schrapen, en ga zo maar door. Ik heb juist bewondering voor het werk wat jullie doen, ik zou het niet kunnen. Maar ja ik kan ook geen geld aftroggelen van mensen met een ongelofelijk achterlijke hoge rente die mensen niet eens kunnen betalen en wanneer mensen bellen om een regeling te treffen ze asociaal worden behandeld aan de telefoon. Dat kan ik dan weer niet, maar ja, aan de antwoorden te lezen die degene hier liep te posten kan ik alleen maar zeggen dat zij prima thuis hoort in dit beroepsveld. Loop eens een dagje mee dan zie je hoe sommige reizigers tegen de conducteurs doen terwijl zij verplicht zijn om een kaartje te kopen en dan met de dood worden bedreigd en dan nog zo vriendelijk en rustig blijven. Daar heb ik bewondering voor. En wat is de oorzaak van de meeste springers? De mensen die geen enkele andere oplossing zien omdat zij zoveel schulden hebben gekregen en de deurwaarders aan hun deur krijgen.

Het enige wat ik kan doen is met dementerende ouderen omgaan en ook een paar klappen riskeren, kies ik daar dan ook voor? Nee ik kies ervoor om voor de mensen te zijn en dat zijn de conducteurs ook. Zij handhaven de veiligheid in en om de trein en zijn er om service te verlenen.

En ik heb goede ervaringen met de trein, vind het heerlijk om erin te zitten en zo langs alle files te sjeezen.

Sorry ik moest het even kwijt, ik kan niet tegen onrecht.

Babsiej

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-12 21:36

purny schreef:
Mensen mensen wat een ongelofelijke discussie over het feit dat de medewerkers van de NS geen bal uitvreten op de trein. Wat een referentiekader hebben sommige mensen toch. Ten eerste vind ik het erg kinderachtig om te zeggen dat de conducteurs ervoor worden betaald om in elkaar geslagen te worden, mensjes van het spoor te schrapen, en ga zo maar door. Ik heb juist bewondering voor het werk wat jullie doen, ik zou het niet kunnen. Maar ja ik kan ook geen geld aftroggelen van mensen met een ongelofelijk achterlijke hoge rente die mensen niet eens kunnen betalen en wanneer mensen bellen om een regeling te treffen ze asociaal worden behandeld aan de telefoon. Dat kan ik dan weer niet, maar ja, aan de antwoorden te lezen die degene hier liep te posten kan ik alleen maar zeggen dat zij prima thuis hoort in dit beroepsveld. Loop eens een dagje mee dan zie je hoe sommige reizigers tegen de conducteurs doen terwijl zij verplicht zijn om een kaartje te kopen en dan met de dood worden bedreigd en dan nog zo vriendelijk en rustig blijven. Daar heb ik bewondering voor. En wat is de oorzaak van de meeste springers? De mensen die geen enkele andere oplossing zien omdat zij zoveel schulden hebben gekregen en de deurwaarders aan hun deur krijgen.

Het enige wat ik kan doen is met dementerende ouderen omgaan en ook een paar klappen riskeren, kies ik daar dan ook voor? Nee ik kies ervoor om voor de mensen te zijn en dat zijn de conducteurs ook. Zij handhaven de veiligheid in en om de trein en zijn er om service te verlenen.

En ik heb goede ervaringen met de trein, vind het heerlijk om erin te zitten en zo langs alle files te sjeezen.

Sorry ik moest het even kwijt, ik kan niet tegen onrecht.

Over referentie kaders gesproken _O- _O-

BugsFunny

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-12 22:32

Ach what goes around comes around...

Bonnyyyyyy

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-12 09:42

Babsiej schreef:
Jans schreef:

En zelfs dat is niet altijd genoeg...

In september hier ging er vanaf 06:30 tot 10:00 geen trein.. Bussen hebben we hier ook niet in t dorp.
Er waren dus 2 mensen die wel een belangrijke afspraak hadden en zo niet op de plaats van bestemming konden komen.

Daarbij is de eerste trein hier 06:30 richting hoorn en vervolgens naar amsterdam, als alles goed rijdt ben ik dan 07:50 op t werk, heb ik vertraging ben ik dus te laat ( begin 08:00 ) een trein eerder nemen is dan geen optie.

Ik ben uiteindelijk met de auto naar een station gereden waar ik mijn auto kwijt kon en waar de trein wel reed, kosten gedeclareerd maar de benzinekosten werden mooi niet vergoed.
Ach ja, als de trein gewoon op tijd rijdt ben ik er nog best blij mee, inderdaad lekker kopje thee, krantje, heerlijk.

Mag ik vragen welk traject jij reis? Ik reis standaard van Hoogkarspel naar purmerend overwhere en in het weekend van Hoogkarspel naar zaandam.. Maar ik hoor bijna nooit dat mense hun overstap missen op Hoorn. De ic naar haarlem wacht namelijk altijd.. En naar amsterdam hebben ze eig max 5 minuten vertraging.. Uitzonderingen daargelaten natuurlijk. Die uitzondeRing was deze 1,5 jaar maar 1 x door een aanrijding met persoon..

Horsefreak

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-12 11:41

En ik was weer blij vanochtend, eindelijk geen werkzaamheden meer op het traject! Kon ik zonder overstap weer van Schiphol naar Utrecht en dat ging prima, heerlijk rustig boekje kunnen lezen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-12 14:52

Ik heb dit weekend prima op en neer gereisd van Culemborg naar Eindhoven. :j

Nu woensdag op en neer naar Den Haag. Gaat ook vast goed :j ga lekker voor de spits al heen.

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-12 14:54

Zojuist m'n beweging gehad op station Alkmaar :')
Ik stond op perron 4 te wachten op de trein naar Hoorn. Precies op het tijdstip dat de trein binnen zou moeten rijden komt de trein richting Haarlem binnenrollen :?
Via de luidspreker werd omgeroepen dat hij op perron 1 stond. OK! *trap af rennen naar perron 1* tijdens het rennen via de luidspreker een correctie: nee sorry, hij staat op perron 2!
Omdraaien en weer een andere trap op :') Gelukkig net op tijd *\o/*

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-12 14:56

Dat soort perrongrapjes :+ zijn aan mij niet besteed, ik heb ontzettend moeite met traplopen en de liften zijn niet zo snel :D

En dan weet ik dat het aan mij ligt, en stiekem (vooral als het niet koud of nat is) vind ik op het perron zitten met een boekje echt niet erg _O- win ik mooi een half uurtje leestijd mee _O-

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-12 14:59

Ik vind het ook niet erg :D Zat al twintig minuutjes heerlijk in het zonnetje :D In Alkmaar zit je daar wel fijn uit de wind.
Op stations als Hoorn, Obdam of Hoofddorp kan het echt koud zijn. Vooral station Obdam is bijna een paar plankjes in een weiland :')

MarrieLeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-12 15:49

Inderdaad op stations met beschutting is het niet heel erg, pas stond ik op Amersfoort en toen waaide de wind er recht doorheen, brr dat was koud! :=

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-12 16:08

Amersfoort moet je ook echt niet hebben nee :n

Utrecht ook niet.. koud klerestation :+

AmyII

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-12 18:30

Hoi! Ik meld me ook, ik mag (jippiiee!!) weer 1x per week met de trein, heb hiervoor zeven jaar lang 6 dagen per week getreint en ik vind het heeerlijk!
De keren dat er noemenswaardige drama was op mijn traject is in die zeven jaar misschien wel 5 hele keren geweest en elke keer op weg naar huis.
Ik vind persoonlijk vertraging niet erg; dan kan ik wat langer met mijn neus in mijn boek blijven :+ of langer doorstuderen.
En ook al komt vertraging niet uit; kan er wel om gaan lopen stressen maar daarmee word de vertraging echt niet opgelost ofzo..

Een kennis van me werkt ook bij NS en die had van de week een wat 'lastige' situatie, hij stond buiten de trein op station Uitgeest om te kijken of de deuren vrij waren om af te fluiten, werd er van binnen afgefloten... 'T was donker dus Machinist zag hem niet en is weggereden :+ daar sta je dan op Uitgeest met je goeie gedrag..

Sloterdijk is trouwens ook een koud rotstation, net als Uitgeest :=

Bonnyyyyyy

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-12 18:45

Cayenne schreef:
Ik vind het ook niet erg :D Zat al twintig minuutjes heerlijk in het zonnetje :D In Alkmaar zit je daar wel fijn uit de wind.
Op stations als Hoorn, Obdam of Hoofddorp kan het echt koud zijn. Vooral station Obdam is bijna een paar plankjes in een weiland :')

Pfoe hoorn is inderdaad niet fijn met kou.. Men ik leek te bevriezen met die regen! En ik maar hopen dat ik niet buiten moest sporten.. Helaas toen ik uit de trein kwam 10 minuten later ook nog 4 uur in de kou/ regen moeten sporten!
Pfoe zie op tegen de vries kpu elke dag 2x 10 minuten wachten