Social media controle usa

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

MarlindeRooz

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-25 08:00

Cer schreef:
Ik vind dat toch uitzonderingen als ik eerlijk ben. Je geeft je eerste hotel / verblijf op (dat is al jaren zo), je mag daar niet werken (dat is al jaren zo) en een eventueel werk visum moet in orde zijn (dat is ook al een poosje zo). Bij deze voorbeelden is het maar de vraag hoe deze mensen iets uitgelegd hebben aan de douane (ik moet dan altijd denken aan dat filmpje van die gillende dame op dat vliegveld) Ik zeg niet dat het aan hun ligt maar je weet t niet helemaal zeker :)

Je snapt dat dit in de categorie “had ze maar niet zo’n kort rokje aan moeten trekken” is.

Zelfs het reisadvies voor queer mensen is aangepast. Dat doen ze niet als er niks aan de hand is.

Cer

Re: Social media controle usa

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-25 08:20

Nee, je reisdocumenten niet in orde hebben is iets anders dan een kort rokje hoor, dat snap jij ook wel :)

Raineri

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-25 09:39

Er was ooit een Deen niet toegelaten omdat hij een meme van JD Vance op z'n telefoon had toch?

Ik vond dat verhaal over dat werken met een esta ook wel een beetje dom overkomen. Dat mag gewoon in geen enkel land :o

Maar het is wel een glijdende schaal. En deze mensen zijn niet bepaald menselijk behandeld. Dus ja, wil je het risico lopen? Heb het hier ook over met een vriend uit Florida. Hij denkt dat ik wel goed zit. Ik ben een witte Nederlander met een flinke dosis joods bloed :')
Maar wij hebben het best vaak over (geo)politiek en een zwarte humor. Zo kunnen we het hebben hoe vreselijk school shootings zijn en hoe verpest het systeem is, en vervolgens er grappen over maken. Dus nee, als ze dat zien kan ik omdraaien denk ik :')

Kinke

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-25 10:20

Ik gaf deze als voorbeeld Cer. Er zijn meer verhalen hoor. Een Canadese die zeer regelmatig heen en weer reisde tussen Canada en USA, opgepakt en niemand wist waar ze was. En bovendien houden ze je gewoon vast zonder dat je ook maar iemand te spreken krijgt. Van mensenrechten is geen sprake

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-25 10:25

Ja en ik lees hier ook verhalen waarbij het prima gaat…
En dat verslag van die dames die pas in Kentucky waren om paarden te fotograferen.. het is echt niet allemaal kommer en kwel :)

friezenfan2

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-25 10:31

Maar deze nieuwe regeling ging deze week in dus we weten nog niet wat dit voor problemen gaat geven.

Jillz1

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-12-25 11:25

friezenfan2 schreef:
Maar deze nieuwe regeling ging deze week in dus we weten nog niet wat dit voor problemen gaat geven.

Is nog niet definitief, moet nog door de senaat.

Blacky94

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-25 19:05

Cer schreef:
Ja en ik lees hier ook verhalen waarbij het prima gaat…
En dat verslag van die dames die pas in Kentucky waren om paarden te fotograferen.. het is echt niet allemaal kommer en kwel :)

Dat van de Equine Legacy Project? Dat was niet "pas", maar in de zomer van 2023. Staat gewoon in hun topic :o

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-25 19:14

Ohhhh echt?? Dan is het laat nieuws :D
Prachtig verslag nog steeds :j

Maar goed, dan laten we die weg en dan blijven de andere over. Op het Amerika forum (of hoe heet dat precies) staan waarschijnlijk ook nog wel verhalen over mensen die afgelopen periode gereisd hebben en de komende periode gaan :j

Texnex

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-25 19:40

Ik ben ooit eens in Canada 2 uur lang ondervraagd over wat ik daar kwam doen (op vakantie :+), veel landen zijn streng. Ik ben in Amerika nog nooit streng ondervraagd, sterker nog, mijn K1 visum aanvraag was een leuk gesprekje van 10 minuten (president was toen Trump) en werd zonder problemen goed gekeurd. Mijn citizenship heb ik zonder problemen gekregen (Biden was president). Ik ben een paar weken geleden een maand lang in Nederland geweest en kon zonder problemen terug Amerika in, 0 vragen.

Veel verhalen die ik hoor zijn a la "een kennis van mij...." :+

Cubone

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-25 21:59

Volgens de laatste ontwikkelingen ga je ook je dna moeten aanleveren als de nieuwe regels door komen. Ik zou het niet aandurven naar Amerika te gaan met al die bizarre regels. Met de huidige status van Amerika zou het me ook echt niks verbazen als je dna gegevens rechtstreeks doorverkocht worden naar verzekeringen of iets dergelijks. Alles om een paar centjes te verdienen!

Earth

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-25 14:10

Cubone schreef:
Volgens de laatste ontwikkelingen ga je ook je dna moeten aanleveren als de nieuwe regels door komen. Ik zou het niet aandurven naar Amerika te gaan met al die bizarre regels. Met de huidige status van Amerika zou het me ook echt niks verbazen als je dna gegevens rechtstreeks doorverkocht worden naar verzekeringen of iets dergelijks. Alles om een paar centjes te verdienen!

Hoe willen ze dat doen dan? Lijkt me nogal heel veel werk. Is hier een bron van?

Cubone

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-25 15:04

Earth schreef:
Cubone schreef:

Hoe willen ze dat doen dan? Lijkt me nogal heel veel werk. Is hier een bron van?

https://public-inspection.federalregister.gov/2025-22461.pdf

https://www.independent.co.uk/travel/news-and-advice/us-border-checks-social-media-dna-esta-b2882386.html

https://www.nj.com/politics/2025/12/planning-to-visit-the-us-in-2026-be-prepared-to-share-your-dna-and-social-media-history.html?outputType=amp

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-25 15:25

Wat staat er in de linkjes? Heb je een korte samenvatting?

Cubone

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 20:22

karuna schreef:
Wat staat er in de linkjes? Heb je een korte samenvatting?

Een korte samenvatting:

Om te voldoen aan het wijzigingen van januari 2025 (de nieuwe ESTA regels), zullen er waar mogelijk verschillende velden toevoegd worden aan de ESTA-aanvraag. Dit komt bovenop de informatie die reeds al via de ESTA-aanvraag wordt verzameld.

De gegevensvelden omvatten:

a. Telefoonnummers die in de afgelopen vijf jaar zijn gebruikt;
b. E-mailadressen die in de afgelopen tien jaar zijn gebruikt;
c. IP-adressen en metadata van elektronisch ingediende foto’s;
d. Namen van familieleden (ouders, echtgeno(o)t(e), broers/zussen, kinderen);
e. Telefoonnummers van familieleden die in de afgelopen vijf jaar zijn gebruikt;
f. Geboortedata van familieleden;
g. Geboorteplaatsen van familieleden;
h. Woonplaatsen/verblijfsadressen van familieleden;
i. Biometrische gegevens – gezicht, vingerafdrukken, DNA en iris;
j. Zakelijke telefoonnummers die in de afgelopen vijf jaar zijn gebruikt;
k. Zakelijke e-mailadressen die in de afgelopen tien jaar zijn gebruikt.

Hoe dit praktisch in zijn werk zou gaan is nog niet bekend.