Ik heb ook geen insta. Paar keer geprobeerd, maar zoveel gezeik met allerlei codes, toestanden om er alleen al op te komen om iets te mogen zien zonder een account te hebben, nou laat maar.
YouTube is zoooo makkelijk! Als ik het wekelijks kan doen, kan jij het ook. Om te bekijken hoeven mensen geen account te hebben.
Hannanas
Geplaatst: 20-05-25 08:56
Van harte!
Ik zou gaan voor de 25.000 blokhut, geïsoleerd en met omheining voor de katten. Zo leef je fijn, ook in de winter, en kun je met meer energie en een beter humeur klussen. Zo belangrijk om een fijne kleine comfortabele plek te hebben. Wat jullie gaan doen de aankomende jaren is al pittig genoeg! Als je de blokhut een beetje slim verkoopbaar koopt, moet je die wel kwijt kunnen raken! Plus je klust niet dubbel, energie en tijd ben je nu niet voor niks kwijt. Geen stof en viezigheid verplaatsen continue. Etc etc. Als jullie de financiële ruimte hebben zou ik dat echt doen.
Ik wil het nog even uitstellen tot ik wat meer materiaal heb om regelmatig te kunnen uploaden, dan heb ik wat meer tijd om filmpjes te maken en verwerken haha
Monique1963
Geplaatst: 20-05-25 13:50
Prairy schreef:
Blijkbaar
Ik wil het nog even uitstellen tot ik wat meer materiaal heb om regelmatig te kunnen uploaden, dan heb ik wat meer tijd om filmpjes te maken en verwerken haha
Wat ga je op dat kanaal bijhouden? Het hele project van de molen en chalet etc? Of is dat alleen voor je vriesdroog?
Eentje voor vriesdroog en andere voedsel conservering methodes, de ander over de molen en misschien deels ook dingen die we in NL doen op onze huidige stek.
Ik ga vandaag even mijn tekening afmaken voor de voor-bouw-aanvragen.
We gaan toch een chalet van 20m2 aanvragen, met kleine slaapverdieping. Jullie hebben me hier zeker mee geholpen De gemeente heeft een maand de tijd om hierop te reageren. Wat we in ons hoofd hebben heeft ongeveer 4-8 weken levertijd geloof ik. Als de goedkeuring binnen is, hoop ik dat we voor de winter iets kunnen zeggen. Het is ietwat geïsoleerd, 34mm gevelbekleding, 50mm isolatie en dan nog binnen hout. Er zit ook een kleine ruimte voor een badkamer bij dan.
Voor de passieve kas (150m2 ivm geen architect verplichting dan) en de Orangerie (75m2) gaan we elk een losse CU aanvragen. Vorige keer hebben we alles in 1x geprobeerd en dat is dan dus ook allemaal afgewezen. Nu een beetje schieten met hagel dus
We gaan 8 juni die kant op, eerste 2 nachten heb ik lekker dezelfde b&b als de vorige keer geboekt. Ik ben dan net ongesteld waarschijnlijk en dan is het wel fijn om een douche en een normaal, schoon toilet te hebben En dan kunnen we de dag erna op ons gemak de bouwkeet installeren. Waarvoor we overigens geen CU gaan aanvragen, als het nodig is verplaatsen we hem wel een keer na 3 maanden.
En mijn ouders komen 9 juni ook 3 nachten in de b&b logeren, die zijn heel nieuwsgierig hoe het er nu uitziet zonder dat we echt al iets gedaan hebben
Gisteren heb ik ook nog een mail gestuurd naar een huizen bouwer, of we daar een afspraak mee zouden kunnen maken, kijken of het klikt. Hun hoofden stonden mijn man wel aan, van een aantal andere niet... Dussss Anyway. Gico.fr
Ook een mail gestuurd naar een soort semi overheid instantie die particulieren helpt met bouwregels enzo. Caue88.com Hopelijk kunnen die ons helpen met regels, connecties en misschien zelfs iets van subsidie ofzo. Ook daar gevraagd of het mogelijk was om een afspraak te maken, liefst ter plaatse.
En nu tekenen want dan kan de aanvraag de deur uit!
Wauw strakke plannen! Fijn dat jullie een beslissing hebben genomen hoe of wat. Dat schept ruimte in het koppie en kun je echt plannen gaan maken. Gezellig dat de familie ook komt kijken.
En wat jammer dat die aanvragen allemaal afgewezen werden, weet je ook waarom?
Oké, maar als je het dan opnieuw indient met wel het respect van die 30m, dan kan het wel? Lijkt me dan easy peasy? Of staat er iets waardoor je die 30m niet kunt halen?
Prairy
Geplaatst door de TopicStarter: 22-05-25 15:26
Ik heb een plaatje voor jullie
Het roze vlak is dus de molen. Zoals je misschien ziet, valt die volledig binnen de 30 meter. Het huis staat op de originele CU aanvraag een kwartslag gedraaid, maar omdat voor de zonligging beter is, gaan wij die dus proberen te zetten zoals op het plaatje. Dit nemen we overigens niet mee in de huidige aanvragen.
Nu vragen we dus aan:
Een DP (soort melding doen) voor het chalet van max. 20m2 Een CU voor de Hangar van 150m2 (dit zou de passieve werk-kas worden) Een CU voor de Orangerie van 75m2. Ook gebaseerd op het passieve kas principe, maar meer voor sier dingen en als ik mijn man kan overtuigen, zaailingen voor moestuin etc.
Of dit wel lukt omdat we nu die 30 meter respecteren zal de tijd uit moeten wijzen
Aan de onderkant van het plaatje/molen komt dan mijn moestuin in bakken. Voor de molen, ook aan de onderkant van het plaatje, komen de bomen die veel zon en warmte nodig hebben (vijgen, perziken, amandel, loquat etc) . De zon schijnt namelijk daar tegen de molen aan, ook in de winter een groot gedeelte van de dag.
Boven de molen komt dan de rest van het voedselbos, ook in bakken.
Links boven de molen, staan niet op het plaatje, zijn nog 4 betonnen bassins van ongeveer 80cm diep. Ooit, waarschijnlijk vlak voor we dood zijn ofzo willen we hier nog natuurlijke zwemvijver en een gewone vijver maken.
Ik heb ook het vermoeden dat de tunnel die onder de molen doorloopt, hier ergens naartoe gaat. Maar dat is nog te ontdekken
Nee het mag niet binnen 30 meter van zone Nf staan. Dat is aan de onderkant en linkerkant.
Rechts (niet op het plaatje) ligt nog wat agrarische grond.
Ik heb vandaag 9 oproepen en 2 voicemails in een uur gemist (telefoon vergeten), waarschijnlijk van het Department Vogezen. Blijkbaar willen ze me heel graag spreken, de eerste voicemail ging in rap maar heel vriendelijk en enthousiast Frans, de tweede in vriendelijk, enthousiast en proberend Engels
Ok dat is fijn, dat is altijd fijn om eye to eye te kunnen spreken
Prairy
Geplaatst door de TopicStarter: 31-05-25 19:54
Een nieuw avontuurtje, ik ben nu op een Writers Weekend over voedsel en koken en recepten en kookboeken, in Engeland, van Mark Diacono en Diana Henry (waar ik overigens beide nog nooit van gehoord had )
De opdracht vandaag was, schrijf in een uur een stukje, met de woorden : At the table.
Dit was het mijne. Ik ben wel benieuwd wat jullie ervan vinden, of dit iets is wat jullie aanspreekt als ik het over de molen ga hebben, mogelijk dat ik dit als een soort blog ga bijhouden. Nu dus in het Engels want als de overige 22 vrouw/man Engels is, dan heeft het niet veel nut om in het Nederlands te schrijven
At the table
A table. A place to sit down, have a meal, gather with family and friends, have conversations, or just be at peace.
My table is built by my husband, it might not be perfect, but it is built with love. He built it for us, to eat good food from it. To talk about all our plans, ideas, dreams. To play games, enjoy each other’s company. It has been moved many times. The food on it got better as I learned to create, to fail and to celebrate successes.
We moved it to our new dream, in France. It gets to see our plans come true, again.
I am looking at it, seeing every grain and hole. The sunshine of the early summer is heating the table, and me. I close my eyes, listen to the little birds flying in and out of the Mill, as there are no doors nor windows yet. The breeze cools us a little, whistling through the leaves of the many fruit trees that we planted here. The growing fruit is getting a little bigger and stronger, catching the sun, the breeze and the water the creek supplies. It feels like forever, the wait. But that also gives me the time to think about what to do with all this food coming out of the garden. Will I combine the pumpkin with elderberry flower sirop, like last year, or soak it in apple cider vinegar? Or maybe both? The freeze dryer is running overtime in summer, processing all those spring, summer and autumn flavors into a delicious snack or meal.
I open my eyes. The strawberries are ready to be picked. Dreaming of future recipes is all good and fun, but what about now? The table will have to wait to be filled a little while longer, because the strawberries are calling me. Baskets full of them end up on the table. Eton Mess it is for dessert. Strawberries, soaked in that same elderberry sirop, whipped cream and merinque, so simple yet so delicious.
Half of it goes into the freeze dryer, so we can indulge on it, a grand summer dessert at Christmas, when our table is surrounded by all our loved ones, warmed by the roaring fire.
At the table. No matter where it is, it is the heart of our home.