[VOLG] Leven als Callas in Frankrijk! Mo & Co in: Het tij keren deel 2

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Monique1963

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-02-25 10:20

uxgranta schreef:
Succes Monique met alle voorbereidingen en het schrijven.

Dank je Uxgranta, gisteren de elektra afgekregen. Het dichtmaken met bouwschuim wilde niet zo lukken, dus nog even kijken hoe we dat wel kunnen oplossen. Mogelijk toch met cement. Maar dan doen we eerst de delen waar we hen laten beginnen en dan kunnen we tijdens dat zij aan het isoleren zijn, de rest doen die we niet afkrijgen.

Vandaag wil Erwin besteden aan het huis voor mij veilig krijgen omdat hij 9 dagen weg. Er is nog een stuk huis dat gewoon open is naar buiten toe, waar iedereen zo naar binnen kan lopen, dus dat moeten we barricaderen.

Morgen komt de hoefsmid de hele dag en gaat Erwin zijn auto schoonmaken, want de honden hebben er een modderbende van gemaakt en hij gaat dan inpakken en zo.

Zaterdagochtend vroeg gaat hij rijden. In 2 etappes naar NL. Dus op het gemakje geen haast. Ik heb zaterdag een vriendin die komt wandelen met haar hond en onze honden, dat is gezellig.

Gisteren zijn we met de hondenclub en 8 honden ook wezen wandelen. Wat een feest! Zozo was zoooo lief en braaf en goed en alle superlatieven die je maar kunt bedenken. Iedereen meteen vanaf de auto's gewoon los. En er was een superdominant teefje die hij nog niet kende en zij moest even grommen, maar daarna was het oké. En wat een heerlijk ventje is dit hondje. Hij rent vooruit of met de andere mee en komt dan weer inchecken bij mij. Zo goed! En iedere incheck is uiteraard een koekje.

En wat ik wel bijzonder vond is dat hij soort van de mensengroep bij elkaar hield. Er was een vrouwtje met een york en die liep telkens ver achter en hij ging dan even kijken of ze er nog was. Maar als andere honden een uitstapje een weiland in maakten achter (denkbeeldig) wild aan, dan bleef hij op het pad. Ik was echt helemaal überhappy toen ik thuis kwam. Wat een gaaf manneke.

En de tunnel die ik besteld heb, is binnen. Het was even wennen, maar wat vindt hij het leuk! Dus het rijveld gaat agility terrein worden. Ik zal van het weekend weer een filmpje maken en wat materiaal van hem erin doen. En ook weer van die mooie Pyreneeën, Franse dorpjes en ook het huis uiteraard. Paarden doen weinig bijzonders, maar alles gaat goed.

Tinka

Re: [VOLG] Leven als Callas in Frankrijk! Mo & Co in: Het tij keren deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-25 10:49

Wat fijn dat het zo goed gaat met Zozo.

Monique1963

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-02-25 10:58

Tinka schreef:
Wat fijn dat het zo goed gaat met Zozo.

Ja, daar ben ik echt blij om. Ik word echt happy van dat hondje en hij van mij hoop ik.

Hier wat foto's van de wandeling, was warm! Allemaal grijze duifjes. En de honden waren ver weg en sommige lagen al in het water, hahaha. En Zozo die even kwam inchecken. En omdat Yoda zo rilt buiten, toch maar weer een deken voor haar besteld. Lekker fel kleurtje, gelijk goed tegen jagers.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

uxgranta

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-25 11:22

Super dat Zozo het zo goed doet: is ook dank zij alle liefde en aandacht die je erin stopt.
En Yoda ziet er mooi en warm uit in haar nieuwe jas met hoody.

Monique1963

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-02-25 11:31

uxgranta schreef:
Super dat Zozo het zo goed doet: is ook dank zij alle liefde en aandacht die je erin stopt.
En Yoda ziet er mooi en warm uit in haar nieuwe jas met hoody.

Dank je, maar het is echt geen straf om met dit hondje te werken. Ik geloof dat ik wel een beetje verliefd op hem ben, hahaha.

rocymax

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-25 13:51

Oh, wat heerlijk dat het zo goed gaat met zozo! Ik ben met mijn vorige herder ook naar de hondenschool geweest (nu praten we wel over 20 :oo jr terug) en ik heb het altijd heerlijk gevonden. En super gezellig, met zijn allen op stap met de honden en dan kregen ze ook een soort hesje met een L erop van leerhonden. Ik heb altijd erg genoten. :D

Goede reis voor Erwin morgen!

Marilu

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-25 18:02

Oh, wat schattig, Yoda in een 'onesie'. Ziet er een lekker gezellig jasje uit !
En Zozo is zo te lezen niet 'zo' maar een hondje :D Leuk dat hij zo interactief is met jou en de groep.

Wandelen in die omgeving is ook geen straf, zeg !
En daar mogen de honden ook nog eens allemaal lekker los ! Dat kan ook niet overal.

Is het de eerste keer dat jouw man jou 'alleen achterlaat', Monique ?
Je hebt dan in ieder geval toch al 2 trouwe metgezellen die jou zéker gaan bewaken en verdedigen als je alleen thuis bent !

Monique1963

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-02-25 18:20

Ja Yoda is wel echt een schatje in haar pakje. Ik heb ook een buitenjas erbij, knalroze fluo fleece, want 's morgens heeft ze het ook al koud. Eigenlijk ligt ze de hele dag IN de kachel of in de bloedhete zon. Maar dat laatste mag ze niet meer van mij want ze kreeg een keer een epi-aanval in de zon.

Ze heeft sowieso op haar buik geen haar. Echt als in echt helemaal niet. Niet een klein beetje maar gewoon kaal. En haar dekhaar is zooo dun. Ik vraag me echt af of dat nou bij alle jachthonden zo is. En dan te bedenken dat 99% van de jachthonden in Frankrijk zo'n 290 dagen van hun leven in een kennel zitten te kleumen. Afijn, ze geniet van verwennen, het is echt een prinsesje. Een dametje.

Voor het prinsje heb ik daarstraks springmateriaal binnengekregen. Erg grappig. Het is even wennen, maar ik denk wel dat het wat wordt.

En we zijn vanaf 88 bij elkaar en dit is de negende keer dat we niet bij elkaar zijn. Ik ben rond 2007 een aantal keren naar Nl geweest alleen voor boekpresentaties. Hij is 2x naar NL alleen gegaan tijdens het overlijden van zijn vader. Hij is 2x naar NL geweest op de motor om zijn moeder te zien. Hij is een keer met zijn neven naar Duitsland geweest op vakantie. Hij is een keer naar Marokko geweest indertijd met zijn werk. En ik ben in afgelopen nov 2 daagjes bij een vriendin geweest. Maar ik heb heel erg veel zin in mijn vakantie alleen hier, lol. We zijn natuurlijk al vanaf de emigratie in 2000 24/7 bij elkaar, dus even voor mezelf tijd hebben, vind ik ook wel heerlijk!

Verder hadden we de schrik van ons leven. De paarden stonden niet meer in het weiland. Het schriklint was niet kapot, niet plat. En dan loop je dat hele weiland door omdat ze ook in een dooie hoek kunnen staan. Of dat zij net naar boven trekken als jij naar beneden gaat en ze mist. Drone is nog kapot, dus daarmee zoeken ging ook niet. Dan zit mijn hart ongeveer in mijn keel met de hartslag van een konijn.

Denk ik gelijk weer aan buren, ze zullen toch niet het schrikdraad open gemaakt hebben. Kom ik weer boven thuis om een verrekijker te halen, staan ze boven. ???? Was ik ze kennelijk vanmorgen vergeten naar het weiland te brengen. Zat wel in mijn hoofd dat ik dat gedaan had. Ik ben aan het dementeren denk ik, iets van alzheimerlight of zo, maar gelukkig alles goed dus.

Marilu

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-25 19:23

Oh ja, kan ik me perfect inbeelden dat je dan even aan het slechtste eerst denkt !
Gelukkig was er niks aan de hand, buiten even een vergetelheid. Gelukkig zonder ernstige gevolgen.

Ik ben sedert we het huis in Spanje hebben regelmatig alleen.
Mijn man is 5 jaar ouder dan mij en is al op pensioen. Hij is nog wel actief als zelfstandige, maar hij heeft voor zijn werk enkel zijn computer nodig, dus dat gaat ook vanuit Spanje.

Aangezien het zonde is dat het huis te veel en te lang leeg staat, gaat hij dus regelmatig alleen naar daar. Voor dit jaar heb ik het nu ook voor 1 week geregeld, dat ik er met een van mijn zussen en een vriendin naartoe ga en dan blijft mijn man thuis om voor de dieren te zorgen. Alle vakanties waren namelijk al geregeld met de paardenoppasster, dus haar kon ik niet meer vragen om nog een extra week te komen oppassen.

De eerste keer dat ik zo alleen 'achterbleef', voelde ik mij erg eenzaam en ook wel wat bang zo alleen in huis. De tweede keer ging al beter enzoverder enzovoort ... Ondertussen ben er dus al goed aan gewend. Enkel 's nachts vind ik het soms wel wat minder prettig, als ik me wat bang maak om een of andere reden.

Op zo'n moment denk ik dan wel eens dat een hond in huis wel voor een gevoel van veiligheid zou kunnen zorgen.
We hebben geen honden en gaan er nu ook niet aan beginnen, want dan moeten ze als we samen naar Spanje gaan ook altijd achterblijven bij de oppas óf ze moeten mee op het vliegtuig (maar dan moeten het al kleintjes zijn van maximum 8 kg, draagtas inbegrepen - grote honden moeten in het ruim tijdens de vlucht en dat vind ik echt een no go).

Monique1963

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-02-25 19:25

Ik kan me voorstellen dat je je onveilig kunt voelen. Ik heb daar helemaal niet over nagedacht eigenlijk. Maar Zozo is waaks, dus dat zal best goed komen.

En nee honden in het ruim van een vliegtuig lijkt me ook niet prettig.

En fijn in ieder geval dat je verder een fijne oppas hebt!

Monique1963

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-02-25 16:40

Vandaag is de smid geweest. Het was eigenlijk voor alleen Prisca nodig. Haar voeten groeien veel sneller dan de rest en waren al een klein beetje gaan scheuren. Dus hem toch laten komen en dan ook voor de andere 3. Prisca haar voeten zijn enorm hol, wat wel fijn is want ze heeft niet snel last van steentjes zoals Callas dat wel heeft. Ze heeft ook geen last van flare, maar ik vind het vervelend als het gaat scheuren en er dan stukken uitbreken. Ze was verder prima. Ze wil haar voeten niet meer zo hoog optillen naar achteren en dan kan ze gaan bewegen. Mijn truc is om haar dan tussen haar uiers te krabbelen, dan gaat ze in trans groomen met maakt niet uit wat en staat ze stil. Heb ik op video dit keer.

Quarbonne perfecte voetjes als altijd. Erg plat, maar verder keihard en droog en mooi.

Poupette heeft heel ongelukkige hoefjes, vergroeid scheef en ze heeft een heel wijde stand en loopt op de buitenkant van haar hoefjes. Dat resulteerde er dit keer in dat ze een stukje losse wand heeft. Hij heeft het opgevuld met propolis als natuurlijke kunsthars. Dat is ook antibacterieel. Hopen dat het een maand blijft zitten.

Maar van Callas haar voeten schrok ik. Ik heb niets gemerkt bij het uitkrabben maar zowel lv als la heeft rotstraal maar niet op de plek die ik zou verwachten. Ik zou dat verwachten in het diepe gedeelte van de straalgroeven. Of in het midden bij de hoefballen in dat kleine driehoekje. Dit keer, bij allebei de stralen op de punt van de straal. Heb ik nog niet eerder gezien. Achter niet zo erg, maar voor ging het bloeden. Bespoten met een middeltje en dat moet ik uiteraard bijhouden. Maar ik heb er dus niets van gemerkt bij haar met uitkrabben. Vind dat altijd zo akelig hoe dat dan bloedt. Ze gaf geen krimp dus het deed haar geen zeer, maar ik vind dat dan weer zielig dat ze daar al langer mee loopt kennelijk.

Niet aan gedacht dát te filmen, maar wel Poupette en Prisca voor hen die het interessant vinden om te zien hoe hij met propolis het hoefje repareert.

https://youtu.be/la6FfMg3Yow

Marilu

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-25 17:01

Toevallig is de smid hier bij ons ook gepasseerd.
Dat ga ik hem eens vertellen, van die propolis !
Hij heeft me sowieso al wel eens aangeraden om honing te gebruiken, inderdaad ook antibacterieel, voor de hoefjes van de ezels.

Onze ezels, zoals vele ezels die leven in onze natte Lage Landen, hebben last van de white line disease. Dat is een samenwerking tussen een bacterie en een schimmel, die er samen voor zorgen, dat de witte lijn dus soort van 'opgegeten' wordt.
Het is behoorlijk erg gesteld met hun voetjes. De smid probeert het wat onder controle te houden, maar zolang ze hier leven, gaan ze daar last van blijven houden, aldus onze smid. Hij zegt iedere keer dat de ezels dringend naar Spanje moeten verhuizen. Maar zolang we er zelf niet permanent wonen, is dat uiteraard geen optie.

Is de rotstraal toch ook van te nat te staan, dacht ik ?
Vroeger smeerde men daar teer aan. Is dat nu ook nog altijd het protocol bij rotstraal ?
Veel beterschap gewenst voor Callas, in ieder geval !

En je hebt wel een knappe smid, Monique :D ;) Enfin, de onze is ook een mooie jongen (hij is al wel vooraan de 40, dus eerder een man, maar in mijn 60+-ogen dus nog een jongen :D ) :j

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-25 17:06

Teer als preventie kan werken, maar rotstraal is gelukkig in zuurstofarme omgeving en teer sluit zuurstof af. Funest dus als er al rotstraal is.

Monique1963

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-02-25 18:13

Hahaha LOL ja Marilu, ik ben verwend met mijn smid, qua looks ook niet verkeerd nee. Hij is vooral erg kundig en lief voor de dieren. Hij was mijn smid bij mijn oude huis in Frankrijk. Toen ik hier naar toe verhuisde was dat veel te ver weg voor hem.

Na drie echt vreselijke smids, waar van de een 144 euro voor 1 bekapping vroeg!!!! de ander mijn d.a. was die vond dat Poupette hoefbevangen was, maar dat was echt niet zo, een vrouw die een aantal keren is geweest en waar ik het eventueel nog wel mee had kunnen uithouden hoewel het niet de kwaliteit was die ik gewend was, maar goed. Maar zij werd ziek en wilde alleen nog haar eerdere klanten blijven aanhouden,

... heb ik in nood mijn oude smid gebeld. Hij woonde toen nog op ruim 3 uur rijden. Maar hij wilde het doen. Hij is inmiddels naar iets dichterbij verhuisd op 2.45h afstand enkele reis. Hij komt hier dan zo ongeveer de hele dag. Hij brengt zijn kids dan naar school en komt dan door naar ons. Hij is dan rond 11.15 bij ons. Dan doen we 1,5 paard. Prisca doen we in 2 keer omdat het voor haar teveel is om alles in 1x te doen. Dan eten we met zijn allen warm bij mij tussen de middag en na de middag doen we de oude dame de tweede helft en dan de twee shetten. Dan drinken we nog koffie en rond drie uur vertrekt hij dan weer. Dan is hij net op tijd om zijn kids weer op te halen. Zijn vrouw werkt ook.

Qua techniek gebruikt hij alleen nog teer als hij zachte voeten harder wil maken. Hij gebruikt wel zoals vroeger voor in het middelste kleine groefje in de hoefballen, sisaltouw met Noorwegenteer. Verder werkt hij met watjes met chloor en azijn. Beiden doden bacteriën. En hij heeft me een spuitbus gegeven wat een soort blauwspray is alleen dikker en alleen bij de d.a. verkrijgbaar op recept omdat er cortisol in zit begreep ik.

Ja, rotstraal is een gevolg van opgesloten bacteriën die gaan vermenigvuldigen in de straal. Ze kunnen in de straal doordringen als hij zacht is. En dat gebeurt alleen als het nat is. En we hebben veel nattigheid gehad. De laatste jaren heeft Callas in haar RA voet vaak rotstraal gehad. Nooit ernstig, nooit diep, maar ik heb het nooit helemaal weggekregen. Tot nu, RA is nu dus goed, maar nu heeft ze het dus in LV en LA. En omdat ze zulke platte voeten heeft, is een natte ondergrond ongenaakbaar voor haar. Dus ik snap helemaal dat je ezeltjes snel naar Spanje moeten, Marilu, het is erg nat in noordere landen.

balance
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-25 21:21

Interressant spul, dat propolis. Die ga ik onthouden. Vriendelijke en kundige smid, die moet je in ere houden.

Monique1963

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-02-25 21:39

balance schreef:
Interressant spul, dat propolis. Die ga ik onthouden. Vriendelijke en kundige smid, die moet je in ere houden.

Ja, dat is het spul waarmee bijen bijvoorbeeld indringers in hun nest inkapselen. Het is keihard. En net als alles wat uit een bijenbekkie komt heeft het antibacteriële werking. Net als honing en honingzalf etc.

Zo'n gleufje opvullen wordt ook met gewone kunsthars gedaan begreep ik van hem. Dat blijft beter zitten, maar heeft geen mooie werking zoals propolis en is niet natuurlijk.

Jet

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-25 22:22

Noorwegenteer..., ik denk dat je Stockholmer Teer bedoelt. ( Stockholm - Zweden) ;) . Maar inderdaad, tegenwoordig wordt dat bij rotstraal niet meer gebruikt zoals Tamary al schreef.
Propolis is prachtig spul, hopen dat het lang blijft zitten!

Prairy

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-25 22:28

Fijn dat de smid weer geweest is, balen van de rotstraal.

En die propolis, zeker interessant!

SjonnieZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-25 23:37

Ik kom ook maar eens binnen vallen. Jouw vorige topic heb ik af en aan gevolgd… dit keer zet ik een stipje..

Monique1963

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-02-25 09:29

Jet schreef:
Noorwegenteer..., ik denk dat je Stockholmer Teer bedoelt. ( Stockholm - Zweden) ;) . Maar inderdaad, tegenwoordig wordt dat bij rotstraal niet meer gebruikt zoals Tamary al schreef.
Propolis is prachtig spul, hopen dat het lang blijft zitten!

Ha die Jet, ja dat kan heel goed dat dat zo heet in Nederland. Geen idee meer. Zo lang geleden dat ik het gebruikt of gekocht heb. Het heet hier goudron Norvège (teer uit Noorwegen) Hahaha, welk land gaat de eer opstrijken? Maar dat gebruikt hij nog wel maar alleen die middelste straalgroeve tussen de hoefballen. En dan net als vroeger vlost hij wat sisaltouw uit en propt dat erin met dat soort teer.
Gewone teer gebruikt hij om gevoelige zolen in te smeren. Maar itt tot dat bovenstaande trucje, heb ik daar geen interessante verbeteringen ooit bij Callas mee gezien. Maar die noorwegen/Stockholmteer dat vond ik wel goed werken. Maar dat soort rotstraal heeft ze al heel lang niet meer gehad.

@Prairy en Jet, ja vind ik ook dat Propolis een erg mooi spul is. Soort kunsthars maar dan natuurlijk. Hij krijgt het van een lokale imker bij hem die er vanaf moet. Dus win-win-win (opruimen win imker, gebruiken win smid, genezen win Poupette) Ik vind sowieso dat alles wat van bijen komt een machtig mooi spul. Maakt niet uit wat ze maken, het is allemaal gezond en gaaf. Als het dan biologisch is en als ze dan tenminste geen wintersuiker krijgen. Ik heb bijen gehouden, alleen voor pollinisatie van mijn fruitbomen. Ik nam geen honing of was van ze, maar fascinerende dieren.

Hé die SjonnieZ! Nou wat leuk dan dat je hier weer gaat volgen, gezellig dat je komt binnenvallen welkom!

Ik probeer vandaag weer een filmpje te maken voor een updateje hier.

rocymax

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-25 14:25

Super interessant dat propolis. Huugje had ook white line disease. Wat gaaf dat de hoefsmid helemaal overkomt,en ook leuk dat hij dan bij jullie blijft eten.

Hahaha, Noorwegen of Zweden,wie gaat er met de eer strijken? :D

Bijen doen idd alleen maar goed. In onze insecten hotels hebben we altijd veel bijen. :)

Monique1963

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-02-25 18:43

Hi ja, de hoefsmid is echt een toffe gozer. En hij blijft eten omdat het zo ver rijden is. Wat gaaf dat jullie zoveel voor insecten doen! Ik vond het ook fascinerend dat propolis. In het filmpje van deze week herhaal ik het nog een keertje.

https://youtu.be/GWRk792EeRI

TinkerTreas

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-25 19:44

Leuk filmpje weer. Wat is Zozo een heerlijk enthousiast hondje zeg. En hij is duidelijk een spring talent _O-
Mooi uitstapje naar de Pyreneeën, echt schitterend.

Monique1963

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-02-25 19:59

TinkerTreas schreef:
Leuk filmpje weer. Wat is Zozo een heerlijk enthousiast hondje zeg. En hij is duidelijk een spring talent _O-
Mooi uitstapje naar de Pyreneeën, echt schitterend.

Dank je! De pyrs zijn buitengewoon mooi nu met zoveel sneeuw erop. Er valt per seizoen daar 275 cm sneeuw. Dus mooi wit ;-)

En Zozo gaat het helemaal maken. Hij is zo enthousiast dat hij niet goed nadenkt, dus nu nog meer gaan nadenken, dan komt het helemaal goed. Vandaag heeft hij de hele ochtend gespeeld met Markus. Markus is een heel grote hond een kruising met een lab en nog iets groters. Zozo verdween echt in het niet met hem. Maar spelen dat hij gedaan heeft, en dat vind ik fijn, want hij wordt steeds minder bang. misverstanden vindt hij nog steeds vreselijk. Dus bijv als hij iets omstoot en ik duik om het op te vangen, dan vindt hij dat zooo eng. Of als er gewoon iets omvalt, zonder zijn schuld. Poeh. Of als ik me verstap en half op hem val, is ook eng natuurlijk, maar hij heeft dan nog moeite om te relativeren. Maar dat gaat goed komen.

balance
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-25 20:10

Het is niet voor niets dat de dog whisper andere honden inzet om een hond te helpen ;).