leerplicht vanwege reis onder schooltijd, wat kunnen we verwachten?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Cioccolato

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-24 13:56

Sizzle schreef:
Cioccolato schreef:
Je snapt natuurlijk wel als 1 iemand dit doet het niet perse zo'n ramp is. Maar je leeft niet alleen op de wereld.. en daarom worden er grenzen getrokken en regels gemaakt..

Wat is daar dan zo vreselijk ingewikkeld aan?

Mijn dochter krijgt standaard 5 snipperdagen per jaar.
Gewoon even op de app zeggen dat ze er niet is en klaar. Nou poeh ingewikkeld.

Een langere reis? De directeur kijkt er even naar en als het duidelijk iets is wat de gemiddelde mens niet 3x per jaar doet en kind geen achterstands kind is, of in een toetsenperiode of zo, dan krijg je een ok.

Het is het opstellen van onnodig ingewikkelde regels dat het ingewikkeld maakt, niet de vraag.

5 snipperdagen is dan duidelijk toch.
Als je school ok geeft is dat mooi. Geeft ie dat niet, is dat nou eenmaal niet zo.

Je leeft, nogmaals, niet alleen op de wereld. Regels zijn regels, wetten zijn wetten. De ene school zal er anders in staan dan de ander. Zo werkt de wereld nou eenmaal..

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-24 13:59

Janneke2 schreef:
Maar als je gebruik maakt van gemeenschappelijke voorzieningen, gaat deze vlieger niet op.
Kies dan voor thuisonderwijs, dat kan ook.

Thuisonderwijs is niet zomaar een optie, en wat mij betreft houden we dat ook zo - maar waarom zouden we als gemeenschappelijk systeem niet iets kunnen bedenken dat een beetje flexibeler is en een beetje meer mengvormen kent dan hoe het nu is?

Petpa

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-24 14:00

Shadow0 schreef:
Janneke2 schreef:
Maar als je gebruik maakt van gemeenschappelijke voorzieningen, gaat deze vlieger niet op.

Thuisonderwijs is niet zomaar een optie, en wat mij betreft houden we dat ook zo - maar waarom zouden we als gemeenschappelijk systeem niet iets kunnen bedenken dat een beetje flexibeler is en een beetje meer mengvormen kent dan hoe het nu is?

Wat is er mis met het systeem van nu?

Mando

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-24 14:00

Lekker gaan, en de reis van je leven maken en daarna kan je de puinhopen opruimen en je zakgeld inleveren maar dan heb je het wel gedaan.

denice

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-06-24 14:03

Shadow0 schreef:
Janneke2 schreef:

Dat is mijn punt dus ook. Ik bega geen doodzonde, vind ik. Het is ons leven, onze keuzes. Dat er wetten en regels zijn, hartstikke mooi. Maar deze vind ik gewoon te stroef en star en zonde van alle gemiste kansen.

denice

Re: leerplicht vanwege reis onder schooltijd, wat kunnen we verwachten?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-06-24 14:04

Petpa, ik vind er vanalles mis mee. Dat het al 75 jaar zo gaat wil niet zeggen dat die wet nogsteeds bij deze wereld past.

Petpa

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-24 14:07

denice schreef:
Petpa, ik vind er vanalles mis mee. Dat het al 75 jaar zo gaat wil niet zeggen dat die wet nogsteeds bij deze wereld past.

Ik zou om te beginnen in bezwaar gaan tegen de uitspraak om rust te krijgen ivm jullie vakantie.

Vervolgens zou ik de politiek benaderen om de wet aan te passen.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-24 14:07

Cioccolato schreef:
Je leeft, nogmaals, niet alleen op de wereld. Regels zijn regels, wetten zijn wetten. De ene school zal er anders in staan dan de ander. Zo werkt de wereld nou eenmaal..

Dat was mijn punt niet.
Mijn punt was dat het niet onmogenlijk ingewikkeld is.

Daarnaast: TS weet dat er regels zijn.
Ze overweegt enkel of ze ze bewust gaat breken en zoekt informatie over de consequenties.
Daar staat ook de een ander in dan de ander.

En ja, ik breek ook wel eens een regel die verder niet onveilig is voor een ander en bepaal dan of ik dat potentiele financiele risico voor lief neem.

Chickyy

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-24 14:09

Janneke2 schreef:
Chickyy schreef:
Nou ik snap de weerstand hier ook niet hoor.. Jouw geld, jouw leven, jouw kinderen, jouw keuzes. Klinkt alsof je er goed over na gedacht hebt.

Soms is dat zo, maar hier dus niet.

Die school, dat is een gemeenschappelijke voorziening. Wij betalen daar allemaal aan mee - en ik doe dat graag.

Ach wat een onzin, alsof die 2 kinderen daarop iets uitmaken.. Ik kies er dan toch voor me niet druk te maken om iets waar ik toch geen invloed op heb..

Cioccolato

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-24 14:15

Als iedereen toch zo dacht over allerlei regels en wetten zou het een nog grotere puinhoop op de wereld worden dan dat het nu is _O-

Overigens. Zulke dingen moet je lekker zelf doen en absoluut niet openbaar op internet gooien.

Anomien

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-24 14:16

Het lijkt me simpel. Je kunt verwachten;

A) je gaat en krijgt de boete
B) je gaat niet en krijgt geen boete

Ik snap het verder niet hoor. Calculeer het gewoon in als budget. Vind je het teveel geld? Spaar dan wat langer en stel het uit.

Femke_Tweety

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-24 14:23

fransje23 schreef:
Ik vraag mij af of de mensen die zo fel tegen zelf zijn reizigers zijn.

Als je dat gevoel niet kent kun je ook niet invoelen dat zo een reis belangrijk kan zijn voor iemand.

Ik ben zo ongeveer de ultieme reiziger denk ik :')

KarmaChansy

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-24 14:32

De boete terzijde, ik zou zeker uitzoeken of ze ook een melding maken aan jeugdzorg oid. Met hoe die in elkaar zitten zou ik daar meer huiverig over zijn dan de boete :n

BeFunny

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-24 14:32

Ik heb niet alles gelezen hoor maar ik zag een boete van 900 euro.

Als je dat kunt betalen en het ervoor over hebt dan zou ik gewoon gaan en lekker scheit hebben aan wat anderen vinden. Die van 5 die op de kleuterschool zit die mist verder niks. Dus èèn kind kan mogelijk wat missen op school. Maar leerboeken mee en zorgen dat hij of zij op de zelfde pagina's blijft als de rest zodat bij thuiskomst er niks ingehaald hoeft te worden.

denice

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-06-24 14:35

KarmaChansy schreef:
De boete terzijde, ik zou zeker uitzoeken of ze ook een melding maken aan jeugdzorg oid. Met hoe die in elkaar zitten zou ik daar meer huiverig over zijn dan de boete :n

Precies, en dát was dus mijn oorspronkelijke vraag :=

cursebreaker

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-24 14:42

Ik denk dat dit soort dingen een beetje valt en staat met Waarom en Hoe en hoe de school erin staat, algemeen gesproken. En dat is situatie afhankelijk ook natuurlijk.

Wij kregen zonder problemen vrijstelling van school om met het gezin naar Polen te gaan afgelopen maart, voor een week. Dit was wel met een reden; voor het werk van mijn man, en de directrice zei tegen ons ook al van ik zou mijn kind ook absoluut niet achterlaten (wat ook Echt geen optie was overigens), neem hem lekker mee en GENIET ervan want je leeft maar 1x. Uiteraard hebben we wel vanuit de leraar schoolwerk mee gekregen voor alle dagen (hebben we ook zelf aangeboden om gewoon aan te werken daar), maar dat was telkens zo klaar en mijn zoon en ik hebben overdag dus lekker kunnen city trippen - en buiten werktijden van mijn man om hebben we ook nog fijne Quality time gehad + nog een extra vrije dag als gezin ingepland omdat we als we dan toch daar naartoe zouden gaan, we het dan nog een beetje kunnen combineren met wat leuks ook. Dit is ook de eerste/enige keer dat we dit gedaan hebben in alle schooljaren - groep 7 zit hij nu - en het was dus wel met een voor ons geldige reden, omdat mijn man vanwege omstandigheden niet in zijn eentje kan reizen door een ontwikkelende vliegangst en vanalles. Daar deden ze dus ook geen seconde moeilijk over gelukkig. Geen idee wat we anders ook hadden gedaan, aangezien het werk wel echt verwachtte dat hij zou komen. Maar wij wilden het niet erop gokken - ook al krijg je normaliter meestal een waarschuwing ipv meteen een boete heb ik me laten vertellen door een leerplichtambtenaar wie ik ken - en vond het ook echt niet tof voor onze zoon als hij zou moeten liegen, en niet had kunnen vertellen over wat hij allemaal gezien en gedaan heeft bv.

Scholen mogen wettelijk gezien wel een x aantal dagen vrij geven, met eigen inzicht. Het zal dus altijd een beetje van de directeur/directrice afhangen ook met hoe ‘vrij’ ze hierin zijn maar er zijn wel regelingen waarin uitzonderingen gemaakt kunnen en mogen worden :j

Je kunt het er uiteraard ook gewoon erop gokken, en de boete welke je zou kunnen krijgen is dan tot daar aan toe - zoals gezegd krijg je die normaal dus ook niet de eerste keer dat ze je zouden pakken - maar ik zou dat persoonlijk liever niet willen wanneer je zo weg gaat en je kind moet dus eigenlijk gewoon liegen en mag niet vertellen over zijn reis erna? Ik zou het wel bespreekbaar maken met school, wanneer dit een uitzondering is en niet iets wat je jaarlijks doet normaliter.

Zover ik weet word jeugdzorg hier overigens echt niet bij betrokken - en krijg je dus meestal ook die boete geeneens maar een waarschuwing maar dat kan uiteraard per ambtenaar verschillen en zeker als ze zien dat er een stijging is met dit soort dingen is de kans groot dat ze wel steeds vaker sneller boetes gaan uitdelen natuurlijk. Maar je moet het willen (gokken erop)… Ik zou het altijd via de eerlijke weg proberen en kijken of school gewoon schappelijk is voor die ene keer.

*En eerlijk; wij hebben in het verleden ook al eens met de zomer vakantie 2 dagen laten spijbelen. Dat scheelde zoveel geld, in die tijd wisten we van eerste hand uit dat er geen directe boete kwam toen, dus hebben de gok genomen erop. Er waren geen lessen meer op school, alleen nog een sportdag en de laatste dag ook spelletjes en was maar een halve dag wat hij mist. En ja, ik Snap dat het gaat om regeltjes en dat je die dan bewust misbruikt/negeert en dat als iedereen het doet, 'de maatschappij ten onder gaat en mensen die werken ervoor betalen en dat het belangrijk is dat iedereen mee gaat met de regels in de maatschappij'… maar ja, wij hebben ons er idd ook al eens schuldig aan gemaakt al voel me er niet schuldig over :') Met zo’n grotere vakantie zou ik dit persoonlijk niet doen op deze manier en zeker niet in een periode waarin er gewoon (belangrijke) lessen zijn, toetsen e.d. School komt in principe wel gewoon Voor alles, uitzonderingen daargelaten. Wij zouden dat in maart ook niet hebben gedaan als het niet anders had gekund, maar toen het wel gebeurde hebben we wel ook gewoon genoten van onze tijd samen daar.

Ik zou persoonlijk als het niet goedgekeurd word, dan toch een andere reis boeken wat wel in de zomer zou kunnen bv; dan maar korter of toch iets anders als wat je voor ogen hebt, mits in de kinder vakanties gaan dan überhaupt een optie is natuurlijk.
Laatst bijgewerkt door cursebreaker op 21-06-24 14:59, in het totaal 12 keer bewerkt

egnie

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-24 14:43

Dit geintje gaat dus 900 euro per leerplichtig kind kosten. TS heeft er 2 dus 1800,-.

De boete voor leerplichtig verzuim is vastgesteld op €100 per kind per dag1. Vaak hanteert men een maximum van €600 per gezin per week en €900 voor 2 weken.

Er staat per gezin, maar 1 kind en ouders is ook een gezin. Het gaat zoals ik het lees per kind. Dan zou een gezin met bijv 6 kids een stuk goedkoper uitzijn.

TS en haar man hoeven alleen maar te overleggen of ze die kosten willen dragen.

Ik vind hier ook wat van, maar TS vind dit niet relevant (en dat is ook eigenlijk zo).

Ik maak me alleen maar zorgen om de maatschappij die maar vindt dat alles moet kunnen en mogen. Vind wel dat TS een punt heeft dat het achterhaald is en dat hier opnieuw naar gekeken moet worden. Echter dat gaat zij voor het einde van het jaar niet helpen.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-24 14:49

Mensen die het anders willen kunnen een B3 schooltje kiezen of starten. Er zijn her en der in het land verschillende initiatieven. Hier in de buurt was er ook (heel kort) zoiets, en daar hadden ze geloof ik bedacht:

- 4 weken vakantie in december
- 4 weken vakantie in juli
- 2 weken vakantie die je zelf vrij in kon plannen

Dat vond ik op zich eigenlijk wel een heel goed idee +:)+

Het lijkt me wel heel vervelend voor de juf / meester, als er steeds kinderen weg zijn die dus weer het 1 of ander aan uitleg niet mee gekregen hebben.... ik denk dat als je zoiets van vrij opneembare dagen in zou stellen, het wel handig is om te weten wat er die dagen behandeld wordt.

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-24 14:54

Citaat:
Wat is een gezin? De rijksoverheid hanteert sinds 1996 de volgende definitie voor gezin: “Elk leefverband van één of meer volwassenen die verantwoordelijkheid dragen voor de verzorging en opvoeding van één of meer kinderen

Dus 900 totaal lijkt mij toch de uitkomst.

Maar de leerplichtambtenaar vragen lijkt me een goede.
Zoals ook vaak is met juridische vragen op bokt :)

BrankaZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-24 14:54

Kirrietje schreef:
Daar wordt echt wel op gedoeld, misschien niet letterlijk zo geschreven. Maar zeggen dat het nu niet kan vanwege de kinderen en TS het maar moet gaan uitstellen, misschien zelfs als de kinderen ouder zijn en niet meer meegaan. En dat niemand TS heeft opgelegd om 3 kinderen te nemne, tja gaat dan wel die kant op he :D

Er is leerplicht ja, hou je je daar niet aan zijn er consequenties. Volgens mij is TS dit niet elk jaar van plan (en wat dan nog? Haar keuze) en wilt ze de consequentie van een boete overwegen. Nou prima toch leef en laat leven en gun de ander is wat jeetje.

Dat is jouw invulling.
De keus voor kinderen brengt niet alleen veel liefde en plezier met zich mee, maar ook een aantal verplichtingen. Leerplicht is in Nederland daar eentje van. En je ontkomt niet aan dat soort plichten als ze je een keer niet goed uitkomen. Als het zo zou werken krijgen we een flinke wetteloosheid en chaos.

Het is niet dat de ts en haar man helemaal niet op vakantie kunnen in de zomer, alleen niet de 4 weken die ze zo graag willen. Hij kan wel 4 weken in december op vakantie maar dan kunnen de leerplichtige kinderen niet. Wat weegt zwaarder?

Eerlijk gezegd vind ik de opmerkingen over het vele uitval door corona, studiedagen, lerarentekort, etc die het acceptabel moeten maken opvallend. Dacht juist dat dit erg ongewenst was, maar door een vrijwillige vakantie 2 van 40 lesweken missen is wel goed? Want dat is wel gewenst?

Persoonlijk denk ik dat het simpel is: het mag niet.
School geeft geen toestemming en meldt het bij de leerplichtambtenaar en die kan je waarschuwen of een flinke boete opleggen. Persoonlijk denk ik dat alle kennis die je opdoet met het zoeken naar informatie niet in je voordeel werken, want daarmee laat je alleen duidelijker zien dat je de keus om tegen de leerplicht in te gaan bewust hebt genomen.
Of de ts deze reis dit risico op forse extra kosten de moeite waard vindt is aan haar.
De deelnemers aan dit topic kunnen helpen met de informatie vinden en aangeven of ze wel of niet zouden doen wat zij graag wil.
Persoonlijk denk ik niet dat ik ervoor zou kiezen. Liever op een moment dat de kinderen er meer van mee krijgen en ook minder afhankelijk zijn. Dat lijkt mij een stuk prettiger reizen.
En misschien ook met het werk van man kijken of daar niet een keer meer mogelijk is, want waarom is schoolverzuim de enige oplossing?

denice

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-06-24 14:56

Dank voor je uitgebreide reactie cursebreaker!

We hebben alles al doorgenomen met school en leerplicht, inclusief werkgeversverklaring. Twee overleggen gehad. Begrip is er zeker, maar regels zijn regels. Prima.

Daardoor wordt het ook gemeld nu, als we ziek zouden melden tegen die tijd dan had niemand waarschijnlijk moeilijk gedaan. Maar ik wil niet liegen, en juist eerlijk en open overleggen.

Ik lees dingen als boetes, vog ingetrokken, rechters enz. Ik ben benieuwd naar hoe ver dit allemaal serieus zou kunnen gaan en daarom mijn vraag hier. Wie weet hebben meer dit al meegemaakt. Ik vind deze reis belangrijk, maar onbeperkt gezeik vind ik ook niet fijn.

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-24 15:04

Als je die links leest zie je dat het met 2 weken of langer naar de rechter gaat.
Ik denk dat je dan pas komt bij de dingen als VOG of jeugdzorg enz.
In geen enkele van die links staat er al dat je daar risico op hebt bij een eerste maal luxeverzuim.
Zou me daar dan ook echt niet druk om maken.

Maar denk dat je het beste bij een juridisch loket kunt zijn, of als je slapende honden wakker wilt maken de leerplichtambtenaar.

Apple

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-24 15:08

Wat hier overigens in het topic ook genoemd wordt gaat ook voor mij op.

Mijn leukste herinneringen aan de basisschooltijd zijn juist van de decembermaand. Sinterklaas, kerstperiode. In de aanloop naar Kerst al allerlei knutselwerkjes maken enzo.

Ik sluit me aan bij Cambionnn en Lielle wat dit betreft :-)

Je kunt de leerplichtambtenaar even bellen. Die zal niet bijten en je meer informatie kunnen geven :-)

Thats_Me

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-24 15:10

Wat tof dat jullie met het gezin een grote reis willen maken. De mogelijkheden zou ik inderdaad zeker goed bespreken.

Echter, net als dat je bij een baan hebt, heb je ook bij scholen met regels te maken. Het missen van negen schooldagen is gewoon veel. Logisch dat daar een boete en extra sancties op gelegd kunnen worden. In onze maatschappij hebben we dit immers zo vastgesteld en vastgelegd daar kun je niet makkelijk omheen.

Je kunt dus hoog en laag springen maar deze regels kun je zelf niet veranderen, hoeveel begrip school ook heeft en hoe waardevol de reis ook zou kunnen zijn voor de kinderen. Dus de vraag is vooral vind je een grote vakantie de boete en risico op voorkomen etc. waard?

Persoonlijk zou ik dat gezeik jezelf en de kinderen niet aan willen doen en korter weg gaan zodat je valt binnen de regels. Ook als je korter weg en daardoor toch ergens anders naar toe moet dan nog kun je prachtige herinneringen voor het leven maken.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-24 15:12

Ik zou het ook gewoon vragen aan de leerplichtambtenaar TS :j

Wij hebben voor dat ene dagje ook gewoon helemaal uitgevraagd wat de consequenties zouden zijn want je wilt niet in de raderen van bepaalde systemen terecht komen. En de gemiddelde mensch weet nu eenmaal niet precies wanneer die raderen beginnen te draaien....

Alleen een boete is toch wat anders dan wanneer je naam ergens op gaat lichten zeg maar....

Verder zou ik zelf kijken of er toch geen andere mogelijkheden zijn. In 3 weken kom je vast ook al een heel eind....? Wie weet is dat wel mogelijk in de zomervakantie...? En anders is kinderen 1 week van school houden toch ook weer van een ander kaliber dan 2 weken van school houden...