Trekking uitrusting (lichtgewicht)

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

komone

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-24 12:11

Je liep het eerste deel van de Kungsleden toch? Abisko - Nikkaluokta.

Schijnt echt wel heel ruig te zijn. Hoeveel km liep je gemiddeld op een dag? En kwam je nog ergens langs een dorpje met een winkel?

Heb je niet het gevoel van ik wil hem nog verder lopen?

Ik ben nog nooit zo ver noordelijk geweest dus ik ben wel benieuwd.

Dorus

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-07-24 12:34

Ja stokken waren mee! Alleen had ik mijn nordic walking stokken mee die ik al zo'n tien jaar heb. Ging prima!
Alleen ga ik voor een volgende tocht wel andere stokken kopen. Bij die van mij kan ik de asfaltdoppen omhoog schuiven, wat in Luxemburg en Nederland heel fijn is als je regelmatig wisselt tussen onverhard en verhard, maar je loopt daar 99,9% onverhard en hebt heel die asfaltdoppen dus niet nodig. En mijn pinnetje, hoewel ze afdoende waren, zijn niet heel erg lang waardoor ik m'n stokken niet in de grond kon steken. Miste ik af en toe we als waslijn :+ Ben er alleen nog niet over uit of ik voor trekking poles ga of toch weer voor nordic stokken maar dan met traditionele punt. Er is eigenlijk maar één moment geweest dat ik mijn hand bovenop de stok had willen zetten en dus stokken met een andere grip handiger waren geweest, maar ook dat ging prima eigenlijk. En dat was een niet geplande oversteek over water, omdat we geen zin hadden terug te lopen naar de brug (waar ik op dat moment helemaal niet rouwig om was, want ik zag het niet zitten die steile trap van de brug af te dalen, klimmen was al eng genoeg).

Maar ik heb sowieso al instabiele enkels en een enkel met heel veel ervaring in onzwikken. Voordeel is dat de banden daar zo lang zijn dat ze heel veel kunnen hebben als je een keer omzwikt, maar het nadeel ervan is dat ze bij ernstig oneffen ondergrond ook veel te verduren krijgen en dat kunnen ze niet zo goed hebben. Halverwege begon ik mijn enkel te voelen en toen kon ik nog wel met fysiotape toe, maar de laatste twee dagen moest ik hem echt met sporttape fixeren omdat ik er teveel last van had. Achteraf gezien had ik daar al een paar dagen eerder mee moeten beginnen. M'n enkeltje vind mij nog steeds niet heel erg lief. Dat is ook de reden waarom deze route niet zo hoog op mijn herhaal lijstje staat.

Ik heb verder nog geen concrete plannen voor de toekomst. Ik moet eerst nog eens uitzoeken in welke setting ik dat ga doen. Noch mijn man noch ik zien het zitten als ik alleen op pad ga dus ik moet wel ergens gezelschap vandaan halen. Het kan zijn dat ik nog eens in deze setting ga, maar dan naar een andere locatie die mij aanspreekt, of als ik gezelschap vind dat we samen een route uitzoeken. Dat komt allemaal later wel.

Ben al wel aan het kijken geweest naar andere tenten. Tot 1300gram (het gewicht van de tent die ik nu mee had) is er heel veel keus in zowel 1 persoons als 2 persoons en ik vind het prijs- en gewichtsverschil tussen een 1 persoons en 2 persoons van hetzelfde model nou ook weer niet zo heel erg groot, dat is het extra comfort denk ik wel echt waard!

Wij liepen het eerste deel inderdaad, maar andersom, van Nikkaluokta naar Abisko. De lengte van de etappes varieerde van een kleine 9km op de eerste dag (we konden pas laat vertrekken vanwege een vertraagde rugzak) tot bijna 20km op de laatste dag.
Je komt niet langs dorpjes, maar er zijn wel hutten (waar je ook kan overnachten) en die hebben vaak een klein winkeltje waar je noodzakelijke dingen kan kopen.

Ik vond het best wel ruig terrein met paden die bezaaid liggen met stenen. Onderstaand is best representatief voor de paden (dit was een regenachtige dag, op droge dagen is er minder water tussen de stenen.
Afbeelding

En soms is het terrein dusdanig ruw of nat dat je plankenpaden hebt. Deze is nog best luxe met drie planken breed, de meeste waren maar twee planken breed.
Afbeelding

En op sommige plekken moest je gewoon zonder planken de overkant van de beekjes zien te bereiken zonder natte voeten te krijgen. Veelal was het dan wel erg ondiep of lagen er een paar grote stenen (al dan niet net onder het wateroppervlakte) waar je overheen kon lopen.

noordje

Re: Trekking uitrusting (lichtgewicht)

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-24 13:04

Tof dat het je zo goed bevallen is.

En idd,de muggen in Zweden zijn echt drama!

Misschien is Noorwegen iets voor je? Legio mogelijkheden in verschillende omgevingen.
Je kunt van hut naar hut trekken of tentje mee.

Ik wil dit jaar voor het eerst met tent op pad en dan naar Trolltunga wandelen en daar overnachten.
Als het bevalt is dat misschien wel iets wat ik vaker wil doen.
Ik neem wel mijn hond mee.
Is het misschien een idee om samen (of als er meerdere mee willen) te gaan?

Dorus

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-07-24 14:11

Leuk idee om samen te gaan! Dit jaar gaat mij helaas niet lukken om mee te gaan, ik ben een beetje door mijn vakantiedagen heen, maar wellicht is komend jaar een optie!

Het lijkt mij ook erg leuk om een keer met de hond te gaan wandelen. Denk dat mijn meisje er super van zal genieten om samen te wandelen en in een tentje te slapen. Ze is alleen al wat ouder aan het worden en ik durf niet goed langere afstanden met haar te lopen.

siskeh

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-24 16:18

Stille meelezer hier, vind het topic super interessant al is het niet super relevant voor mij, toch wel handige tips voor misschien ooit haha. Maar je beschrijft je problemen met je enkels, die herken ik, voor een volgende keer misschien een tip om een wat zwaardere klasse wandelschoenen te proberen? Die zijn wel zwaarder in gewicht ook maar ook denk ik dat dit misschien voor je enkels beter zou kunnen zijn.
Ik leef ongeveer samen met lowa Renegades(als staschoenen veelal maar dat waren ook vaak dagen tussen de 20.000 en 30.000 stappen per dag)
Ik vind ze geweldig maar qua support op oneven terrein wel minder geschikt.
Ik heb een paar duurdere lowas gehad waarbij ik voelde dat mn enkels echt minder werk hoeften te verrichten (ik herken het makkelijk zwikken maar zonder te verstikken, waarschijnlijk zou ik in jouw situatie hetzelfde probleem ontwikkelen vandaar de tip)

Dorus

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-07-24 16:37

Achteraf had ik gewoon eerder die sporttape er omheen moeten doen. Ik weet niet of een schoen dezelfde steun kan geven. Ik heb het gewoon gepresteerd, terwijl ik mijn renegades aan had, door mijn linker enkel te klappen en deze te vernagelen :+

En ik moet gewoon gaan werken aan betere stabiliteit en uithoudingsvermogen van mijn enkelbanden.
Ik denk dat ik de enkelpezen gewoon heb overbelast omdat ik er teveel mee heb gedaan in te korte tijd. Als ik zorg voor goede training en opbouw dan moet dat echt nog wel te herstellen zijn. Ik had alleen op voorhand niet ingeschat dat het zo zwaar zou zijn voor mijn enkel, anders had ik het in de voorbereiding wel anders aangepakt.

Suliko

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-24 16:49

Dorus, al doende leert men! Ik heb ook zwakke en instabiele enkels van mezelf, zowel door mijn bouw als doordat ik als kind op mijn tenen ging lopen. Maar door heel veel kilometers te rennen en lopen, in juist niet zware wandelschoenen, maar lage trailschoenen die mijn enkels volledig niet ondersteunen, zijn ze nu beweeglijk én sterk geworden. Gevoelsmatig ga ik nog steeds vaak door mijn enkel, maar ik ben er nu achter dat het door mijn enkel gaan met een korte pijnsteek, niet hetzelfde is als daadwerkelijk verzwikken. Maar dat juist die beweeglijkheid, ervoor zorgt dat je enkel de klappen opvangt. Zo las ik ook dat enorm stugge en stabiliserende enkelschoenen, het probleem van zwakke enkels vooral in stand houden en er zelfs voor kunnen zorgen dat als je een keer goed misstapt, je enkel breekt omdat hij niet mee kan bewegen. :=
Uiteindelijk zijn we als mens gemaakt om zo'n 10 tot 30 kilometer per dag te lopen en rennen (zonder ondersteunende schoenen) en kunnen we dat echt heel prima, ook over ruig terrein, alleen moeten we dat wel rustig opbouwen.

gaucho

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-24 16:50

Ik zou het zelf niet in zwaardere schoenen zoeken. Deed ik in het verleden ook, met weinig resultaat.

Na een flinke enkelbreuk goed getraind op kracht en stabiliteit, doe ik nog, en ik loop nu flink lange afstanden en huttentochten met trailrunning schoenen, en heb echt veel minder last dan ooit. Ik loop in moeras/ zand/ rotsen en wat je verder naar voor terrein kunt bedenken.

Wat Suliko zegt dus :D

Dorus

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-07-24 17:00

Nou ja dat is dus ook wat mijn gevoel zegt, sterker maken die enkels! Alleen was ik daar nu voor deze tocht dus te laat mee _O-

Ik voel hem nog steeds dagelijks, niet dat het continue zeer doet, maar ik merk gewoon dat ik iets teveel heb gedaan. Ik houd hem maar goed in beweging en zal er deze zomer in Luxemburg ook rekening mee houden. Niet teveel doen, niet te lange wandeltochten, maar ook absoluut niet stil gaan zitten want dat gaat alleen tegengesteld werken.

Suliko

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-24 17:04

Ja, het is interessant om te zien, maar in de wereld van bergwandelaars en lange afstandshikers, worden lompe en stugge schoenen die je hele voet en enkel vastzetten, steeds meer afgezworen. Het is eigenlijk raar dat we ervan uitgaan al die ondersteuning nodig te hebben, terwijl ons lichaam gemaakt is om te bewegen. Natuurlijk zijn zaken als stokken heel prettig, omdat je dan heel je lichaam meer gebruikt, die zetten je niet vast.
Als je kijkt welke schoenen het meest gebruikt en aangeraden worden voor het lopen van de gehele pacific crest trail (4286 kilometer over meerdere bergpassen). Dan zijn dat voornamelijk trailrunning schoenen als hoka speedgoat, la sportiva bushido, altra lone peak, altra olympus of lichte lage (!) hiking schoenen als merell moab ventilator of salomon x ultra low. Zegt dat ook best veel!

Overbelasting is nu inderdaad niet zo gek, even rustig aan doen (maar niet stil vallen) en dan langzaam de intensiteit opbouwen. Je hebt ook hele fijne oefeningen die je kan doen met wat simpele elastieken, of van die enkel push ups op een traptree op 1 been.

gaucho

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-24 17:56

En een uitspraak tijdens mijn opbouw traject die mij heel erg bijgebleven is, enkel stabiliteit begint bij je core. Als je core sterk genoeg is om een misstap op te vangen, hebben je enkels een stuk minder te verduren.

jeetje77

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-24 18:27

Enkelspieren kan je prima 2 x per dag trainen tijdens het tandenpoetsen. Ga maar op 1 ben staan. 2 minuut de ene kant, 1 minuut de andere kant. Kreeg deze tip ooit ve fysiotherapeut.

Fenn

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-24 18:53

Hier team ouderwets of mix om een beetje tegen geluid te geven (of vooral te zeggen probeer en doe wat bij je past.) Ik heb voor langere tochten met bepakking op ongelijk terrein graag schoenen met veel enkelsteun aan en ik heb steunzolen. Anders ga ik ook veel door mijn enkel. Daarnaast train ik ook en ren ik door het bos op ongelijk terrein wel op hardloopschoenen. Een combinatie van beide dus. Ik ga idd vaak een beetje door m'n enkel en daar heb ik niet zo'n last van. Maar met bepakking ook wel eens echt doorgeklapt en dan loop ik met een dikke enkel. Ook niet fijn. Plus ik heb heel snel blaren en dan zijn waterdichte schoenen handig. Neemt trouwens niet weg dat voor goed wandelen ik ook baat heb bij krachttraining :) en je kan natuurlijk uitproberen wat bij je past. En wie weet wordt ik ook zo sterk dat ik voldoende kan stabiliseren voor lopen op hardloopschoenen, maar dat heb ik nog niet bereikt.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-24 19:15

gaucho schreef:
En een uitspraak tijdens mijn opbouw traject die mij heel erg bijgebleven is, enkel stabiliteit begint bij je core. Als je core sterk genoeg is om een misstap op te vangen, hebben je enkels een stuk minder te verduren.

Dit is ook belangrijk. Ik heb een tijdje met een enkelbreuk gelopen... niet per se een aanrader denk ik maar ik kon in elk geval precies voelen wanneer ik mijn balans probeerde te corrigeren vanuit mijn enkels.

Dorus

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-07-24 22:12

Goed dat core ook benoemd wordt, daar mag ook nog wel wat aan gebeuren :+

lieke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-24 22:37

Suliko schreef:
Als je kijkt welke schoenen het meest gebruikt en aangeraden worden voor het lopen van de gehele pacific crest trail (4286 kilometer over meerdere bergpassen). Dan zijn dat voornamelijk trailrunning schoenen als hoka speedgoat, la sportiva bushido, altra lone peak, altra olympus of lichte lage (!) hiking schoenen als merell moab ventilator of salomon x ultra low. Zegt dat ook best veel!

Ik wandel het liefst op trailrunschoenen, bij voorkeur de salomon speedcross uitvoering. Heerlijk voor smallere voeten <3 . Maar o zo snel door het profiel heen bij wandelen op asfalt -O- . Hebben alle trailrunschoenen daar last van?

gaucho

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-24 22:45

Wisselt wat per merk, maar normaal is het met 1000 km wel klaar met trailrunning schoenen. Als ik 40 km op asfalt loop pak ik mijn cat A meindls

Fly_high

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-24 23:20

lieke2 schreef:
Suliko schreef:

Ik wandel het liefst op trailrunschoenen, bij voorkeur de salomon speedcross uitvoering. Heerlijk voor smallere voeten <3 . Maar o zo snel door het profiel heen bij wandelen op asfalt -O- . Hebben alle trailrunschoenen daar last van?

Volgens mij wel, ze staan er in ieder geval om bekend :') en merk het bij de mijne ook.

Ik ben meestal team trailrunners, doe alle dagtochten op trailrunners zolang er geen stijgijzers bij komen kijken :P dus ook D/E via ferrata's, bergtoppen, paden met allerlei uitdagende ondergronden en noem maar op. Maar (en dat vind ik een best grote maar) zijn wat stevigere schoenen nog steeds handig als je met zware bepakking op pad gaat in relatief steil terrein. Hoe zwaarder je bepakking hoe minder natuurlijk de krachten die op je enkels komen te staan zeg maar.

Dorus

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-01-25 17:49

Ik gooi dit topic weer even omhoog. Het is me afgelopen jaar zo goed bevallen dat ik besloten heb dit jaar weer een keer op pad te gaan. Het wordt weer hetzelfde traject van de Kungsleden, maar dit keer begin september.

En eigenlijk begin ik weer waar ik vorige keer ook begonnen ben; een tent! Vorig jaar heb ik een tent kunnen lenen, dezelfde als die ik eigenlijk al een beetje op het oog had. En daar was ik blij mee, want als ik heel eerlijk ben dan zou ik graag wel een iets grotere tent willen. Zeker als het regende vond ik het nogal krap met ruimte en zou ik eigenlijk m'n rugzak wel binnen in de tent willen. Dus ik ben op zoek naar een 2 persoons tent met een maximum gewicht van 1300 gram. Ook zou ik graag rechtop willen kunnen zitten. En het voordeel van een tweepersoons is dat we eventuel met tweeën kunnen slapen mocht het kouder worden, iets waar in september wel meer kans op is dan in juni.

Het volgende op mijn lijstje is nieuwe degelijke thermokleding. Ik heb een lichte voorkeur voor merino, met synthethische stoffen wordt ik vaak nogal zweterig en met merino heb ik goede ervaring.

Verder moet ik nog een goede hoofdlamp hebben. In juni hadden we die niet nodig boven de poolcirkel, maar dat zal in september een stuk anders zijn. Ik ben ook erg benieuwd hoe donker het daar gaat worden zonder lichtvervuiling in de buurt.

En als laatste heb ik een heuptasje op mijn verlanglijstje staan. De heupzakjes van mijn rugzak zijn vrij klein, ik kan daar een paar meusli repen in kwijt, maar daar past bijvoorbeeld geen smartphone in. Ik wil gewoon een aantal dingen net wat beter bereikbaar hebben tijdens het wandelen dan afgelopen jaar.

JudithGigi

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-25 18:02

Dorus schreef:
Ik gooi dit topic weer even omhoog. Het is me afgelopen jaar zo goed bevallen dat ik besloten heb dit jaar weer een keer op pad te gaan. Het wordt weer hetzelfde traject van de Kungsleden, maar dit keer begin september.

En eigenlijk begin ik weer waar ik vorige keer ook begonnen ben; een tent! Vorig jaar heb ik een tent kunnen lenen, dezelfde als die ik eigenlijk al een beetje op het oog had. En daar was ik blij mee, want als ik heel eerlijk ben dan zou ik graag wel een iets grotere tent willen. Zeker als het regende vond ik het nogal krap met ruimte en zou ik eigenlijk m'n rugzak wel binnen in de tent willen. Dus ik ben op zoek naar een 2 persoons tent met een maximum gewicht van 1300 gram. Ook zou ik graag rechtop willen kunnen zitten. En het voordeel van een tweepersoons is dat we eventuel met tweeën kunnen slapen mocht het kouder worden, iets waar in september wel meer kans op is dan in juni.

Het volgende op mijn lijstje is nieuwe degelijke thermokleding. Ik heb een lichte voorkeur voor merino, met synthethische stoffen wordt ik vaak nogal zweterig en met merino heb ik goede ervaring.

Verder moet ik nog een goede hoofdlamp hebben. In juni hadden we die niet nodig boven de poolcirkel, maar dat zal in september een stuk anders zijn. Ik ben ook erg benieuwd hoe donker het daar gaat worden zonder lichtvervuiling in de buurt.

En als laatste heb ik een heuptasje op mijn verlanglijstje staan. De heupzakjes van mijn rugzak zijn vrij klein, ik kan daar een paar meusli repen in kwijt, maar daar past bijvoorbeeld geen smartphone in. Ik wil gewoon een aantal dingen net wat beter bereikbaar hebben tijdens het wandelen dan afgelopen jaar.

Qua tent vind ik deze wel een aanrader! https://www.bever.nl/p/msr-freelite-2-p ... msQAvD_BwE heel licht (nog geen kilo), en ik kon er net rechtop zitten. Onze 65 liter tassen pasten er ook in, maar daarmee was het wel wat krap, helemaal lekker uitgestrekt liggen ging dan nauwelijks meer. Maar toch goed te doen voor 10 dagen voor ons.

Sharani

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-25 18:10

De MSR hubba hubba is zeker meer dan een kilo, ongeveer 1700 gr dacht ik. En daarbij zijn de y stok tenten sowieso niet de meest geschikte tenten in situaties waar het winderig kan zijn, zoals Lapland en ook bijvoorbeeld Schotland of IJsland. Een licht tunneltentje is beter geschikt voor allerlei weersomstandigheden.

Dorus

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-01-25 18:14

@Judtih:Dus twee mensen en twee tassen? Dat zou wel helemaal ideaal zijn! Mijn tas is 52 liter en ik ben zelf niet heel lang. Hij is alleen wel zwaarder dan de tent die ik vorig jaar mee had en dat had ik eigenlijk wel als max in mijn hoofd. Ik ga nog wat extra lagen mee moeten nemen omdat de tempratuur lager zal liggen dan vorig jaar en ik verbruik liever geen gewicht op plekken waar dat niet hoeft.

Ik had al eerder zitten zoeken, maar toen nog niets aangeschaft omdat ik nog niets in de planning had staan en het viel me toen op dat het prijsverschil en gewichtsverschil tussen een 1 persoons en 2 persoons van hetzelfde model niet heel erg groot is en dat is het me wel waard.

@Sharina: oh dat is goed om te weten, dat wist ik niet. We hebben vorig jaar ook een erg winderige nacht gehad op een groot open stuk en volgens mij is toen een van de stokken een beetje verbogen. De was was toen wel snel droog!

JudithGigi

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-25 18:17

Sharani schreef:
De MSR hubba hubba is zeker meer dan een kilo, ongeveer 1700 gr dacht ik. En daarbij zijn de y stok tenten sowieso niet de meest geschikte tenten in situaties waar het winderig kan zijn, zoals Lapland en ook bijvoorbeeld Schotland of IJsland. Een licht tunneltentje is beter geschikt voor allerlei weersomstandigheden.

Ik had inderdaad de verkeerde tent gelinkt (ze lijken zo op elkaar haha). Maar ik heb het daarna meteen gecorrigeerd :)

Dorus

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-01-25 18:18

Haha, ik had dus naar de Hubba zitten kijken :+
De freelite is een van de tenten die ik al tegen was gekomen. Ik heb er ook een paar keer naar staan kijken op de camping afgelopen zomer. Maar wat ik me afvraag is of de wind er niet heel erg doorheen gaat, omdat het buitendoek niet volledig is. Het rode is toch van de binnentent?

JudithGigi

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-25 18:19

Ik maar denken dat ik het snel genoeg gefixt had _O-

Het rode is de binnentent inderdaad. Wij hebben van zowel wind als zware regen niet teveel last gehad. En vooral regen hebben we wel een paar nachten serieus gehad!

Alleen de tassen waren iets nat omdat we ze snachts per ongeluk onder het buitendoek uit duwde met onze voeten.