Canada

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Marjo

Re: Canada

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-24 15:26

Ah tof! Ja dan snap ik dat je die overslaat in Canada :j .

Picopico

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-05-24 18:14

Vergeet niet een ESTA aan te vragen voor als je de Amerikaanse grens over gaat. Bij Niagara Falls raad ik dat zeker aan, die kant is namelijk veel rustiger. Ik zou dat wel te voet doen, tenzij je verder de VS in wilt. De files waren best lang afgelopen zomer.

Rond Toronto zou ik ook rekening houden met veel file. Probeer als het kan de spits te vermijden. Wij zijn met de bus van Toronto naar Niagara Falls gegaan en deden er beide kanten op bijna 2x zo lang over als wat goolge maps aangaf (1,5 uur, was in werkelijkheid 2,5-3 uur) en dat was buiten de spits :') De bus had maar 2 tussenstops, dus daar lag het niet aan. Er stond gewoon echt de hele weg file.

february

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-24 18:27

Picopico schreef:
Leuk! Gefeliciteerd met je staatsburgerschap :D
Waar zit je ongeveer? Heb je al een beetje een idee wat je wilt zien?
Ik ben al een keer of 6-7 (ben de tel kwijt :') ) in dit deel van Canada geweest. Ik zou zeker de Bay of Fundy niet overslaan. Daar vind je de grootste getijdenverschillen ter wereld, echt bijzonder om te zien. In Saint John (dacht ik) heb je de Reversed Falls, ook heel apart. Kouchibouguac NP is ook de moeite waard. Verder zou ik kijken of je iets van de Acadian geschiedenis mee kunt krijgen :j
O ja, bij Shediac vind je 's werelds grootste kreeft :+

Mocht je er tijd voor hebben zou ik aanraden een rondje Nova Scotia, en dan vooral Cape Breton Island, en Prince Edward Island te doen. In een week is dat wel te doen. Cape Breton is toch wel het mooiste stukje van de Maritimes :)
Houd er hierbij wel rekening mee dat náár PEI gratis is, wil je het eiland weer af moet je betalen en de boot naar NS is 2x zo duur als de brug naar NB. Je kunt dus het beste eerst naar NS gaan, dan met de boot naar PEI en dan via de brug terug naar NB ;)

We verblijven een aantal dagen bij zijn ouders in Aldouane (Richibucto). Mijn mijn is Acadian en z'n familie kijkt er nu al naar uit me volledig in te wijden in Acadian culture :D We zijn er tijdens Acadian Day op 15 augustus <3

We hebben helaas maar 12 dagen, waarvan dus een aantal dagen met familie. We zijn vorig jaar hier getrouwd maar alleen zijn ouders en zus en haar gezin waren daarbij, dus zijn kant van de familie wil nog een soort van ceremonie/viering doen. Verder gaan het Fundy Footpath backpacken (4/5 dagen) en plakken er dan een dagje Fundy NP aan vast met zijn zus en haar gezin. Helaas zal PEI en Nova Scotia deze keer niet lukken, dat staat nog wel heel hoog op mijn lijstje ook!

Bloemetje75

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-24 19:38

Esta en ETA aanvragen staat op lijstje. Even wachten tot mijn man zijn nieuwe paspoort heeft opgehaald.

Marjo

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-24 19:39

Picopico schreef:
Vergeet niet een ESTA aan te vragen voor als je de Amerikaanse grens over gaat. Bij Niagara Falls raad ik dat zeker aan, die kant is namelijk veel rustiger. Ik zou dat wel te voet doen, tenzij je verder de VS in wilt. De files waren best lang afgelopen zomer.

Rond Toronto zou ik ook rekening houden met veel file. Probeer als het kan de spits te vermijden. Wij zijn met de bus van Toronto naar Niagara Falls gegaan en deden er beide kanten op bijna 2x zo lang over als wat goolge maps aangaf (1,5 uur, was in werkelijkheid 2,5-3 uur) en dat was buiten de spits :') De bus had maar 2 tussenstops, dus daar lag het niet aan. Er stond gewoon echt de hele weg file.

Ik ben 2x in Niagara Falls geweest, 2x enkel aan de Canadese kant geweest. Er is een reden voor dat de Canadese kant drukker is, omdat je daar de Falls veel beter kan zien. Ik vond het echt niet nodig om de grens over te gaan :n

Picopico

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-05-24 22:37

Volgens mij is dat ook omdat aardig wat toeristen die daar komen apart een visum aan moeten vragen voor de VS. Aan de Canadese kant kun je ze inderdaad beter zien, maar aan de Amerikaanse kant kun je heel dichtbij komen en het is een natuurpark ipv een kermis. Het was best lekker om even te ontsnappen aan die drukte. Ik vond het in elk geval wel de moeite waard.

@ ferbuary, dan snap ik dat je in New Brunswick blijft. Met de Acadian cultuur komt het wel goed dan :D Ik vind het zo bijzonder dat het Engels en Frans daar in feite hetzelfde klinken. Je hoort het verschil pas als je individuele woorden kunt onderscheiden.
Voor de Bay of Fundy vond ik Hopewell Rocks Provincial Park eigenlijk leuker dan het nationale park. De getijdenverschillen zijn daar imo beter te zien. Het park gaat 's avonds alleen wel dicht, iets om rekening mee te houden. Het leukste is om er een hele dag te plannen zodat je zowel eb als vloed ziet. Met eb kun je tussen de flower pots op de zeebodem lopen, tijdens vloed kun je op dezelfde plek kayakken.

Tessabuddy

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-24 14:47

Ik meld me ook! Van 17 tot en met 25 oktober ga ik naar omgeving Toronto, auto huren en een roadtrip maken!

Ik wil ook eigenlijk een buitenrit maken, weet iemand misschien een goede betrouwbare ranch?

Roosch

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-24 16:22

Ik heb serieus ChatGPT gevraagd welke stallen er op onze route liggen waar je mooi kan buitenrijden en daar een van uitgezocht. :))

Afbeelding
Druk bezig met de voorbereidingen hier. :D

Tessabuddy

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-24 12:19

Roosch schreef:
Ik heb serieus ChatGPT gevraagd welke stallen er op onze route liggen waar je mooi kan buitenrijden en daar een van uitgezocht. :))

[ [url=m/dRizND.jpg]Afbeelding[/url] ]
Druk bezig met de voorbereidingen hier. :D

Oh! Dat is een hele goede tip, dank je wel!

Roosch

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-24 03:55

Wij zijn nu in Canada en ik heb tot nu toe m'n assistent Chatgpt al erg vaak gebruikt. :)) ideaal!

Afbeelding

Afbeelding

Wat boffen wij met dit weer!

Ik heb alleen vreselijk last van hooikoorts/tapijt in de hotels, dus net maar even neusspray gekocht. Hopelijk snel voorbij!

Picopico

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-06-24 12:28

Ziet er goed uit! Hoe gebruik je Chatgpt dan? Vraag je dan om suggesties?

O ja, tapijt is nog populair op dat continent. Heb ook eens een volledig getapijt vliegveld gezien :+

Roosch

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-24 15:16

Picopico schreef:
Ziet er goed uit! Hoe gebruik je Chatgpt dan? Vraag je dan om suggesties?

O ja, tapijt is nog populair op dat continent. Heb ook eens een volledig getapijt vliegveld gezien :+

Ik zeg altijd netjes "Hoi ChatGPT!"

En dan "wij zitten nu daar en daar en rijden straks naar daar en daar. Welke bezienswaardigheden waar je-vul in- kun jij aanraden?
.

Of.. welke overnachtingen in een - vul in- omgeving raad je aan en waar kan ik die boeken?

Ik heb heerlijk geslapen voor het eerst. Voel me een stuk beter!

Moet zeggen, Calgary vind ik echt vreselijk lelijk. Op dag van aankomst de stad in geweest maar voor de dag erna uitgeweken naar een groener gedeelte van de stad. :') gelukkig nu op doorreis en man, wat een indrukken.

Roosch

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-24 03:31

Wat hebben wij tot nu toe een geweldige reis. <3

Afbeelding
Na Calgary doorgereden naar Fernie. Daar een wandeling gemaakt en het geluk gehad beren en een eland met twee jonkies te zien. <3

Afbeelding
Afbeelding

Ook nog een dagje naar Montana gegaan.

Daarna door naar bestemming 3 en vandaag hebben we een kanotocht gemaakt. Zo gaaf!

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

parador

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-24 22:21

Hoihoi wij zijn vanochtend terug gekomen uit Canada. 3 weken met een tca truck van canadream 4600 km gereden . Begonnen in Calgary langs Hope en Osyoos Langley naar de ferrie bij Tsawassen . 1 week op Vancouver island geweest tours gedaan bij Campbell River . Bijna een orca op de boot . Bij Horse Shoe Bay weer vaste land op . Langs Whistler , Lillooet en Bleu River naar Jasper ( onze favoriet) de icefield Highway op . Bij Saskatchewan crossing langs Het prachtige Abraham Lake , Alberta ingereden . Waar graan en olie het inkomen vormen samen met vleeshandel. Toen langs Edmonton naar Elk Islands National park . Bisons Elks beren Bevers Pelikanen, prachtig park .toen richting Drumheller waar je veel kalkzandstenen pilaren met een hoedje op vind (hoodoo) en het Royal Tyrrel Museum . Daar vind je veel prehistorie fossielen dinosaurus etc . Erg interessant. We hebben wij yamnuska wolfdogcentre een interactieve tour gedaan . Daarna weer terug naar Calgary en op onze laatste dag Lamml’s bezocht …..een westernstore. Heb nog nooit zoveel cowboylaarzen bij elkaar gezien . Gaan zeker weer terug naar Canada, dit was de 2e x . Volgende x willen we Vancouver island helemaal doen en misschien wat noordelijker. Maar dat gaan we eerst eens onderzoeken. Iedereen die nog gaat of er is veel plezier en geniet ervan .

Roosch

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-24 05:16

Klinkt als een geweldige reis!

De Icefield highway hebben wij gisteren gereden! Prachtig stuk. Veel te toeristisch bij de tussenstops. :')

We spenderen nu aan aantal dagen aan de rand van Jasper National Park en inderdaad, waanzinnig mooi. <3

En daarna richting Edmonton, bepaalde zaken die jij noemt staan hier ook op het lijstje.

Bloemetje75

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-24 16:00

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Algonquin park. We zijn 1 dag met regen gaan wandelen en de dag erna was het schitterend weer.

Nu zijn we bij Ottawa, net als Toronto fijne sfeer in de stad.

ODonoghue

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-24 21:04

Hey!

Onze rondreis rondom lake ontario komt steeds dichter bij <3

Dit is ons rondje:
Toronto 26 - 27 aug. Kingston 27-28, Montreal 28-30, Lac Sauvage (ON), 30-1, Ottawa 1-3, Syracuse 3-5, Ithaca 5-6, Niagara 6-8

Nu ben ik al wat activiteiten aan het plannen en lijkt het mij ontzettend bijzonder om een keer een rodeo mee te maken. De Tweed Stampede lijkt mij erg gaaf maar is echt te lang rijden vanaf waar we dan verblijven. Ik ben ergens geneigd om de planning er zelfs voor om te gooien :')

Weten jullie nog zulke events in Canada (of Amerika) op max 2,5 uur rijden rond die data??

Tessabuddy

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-24 14:05

ODonoghue schreef:
Hey!

Onze rondreis rondom lake ontario komt steeds dichter bij <3

Dit is ons rondje:
Toronto 26 - 27 aug. Kingston 27-28, Montreal 28-30, Lac Sauvage (ON), 30-1, Ottawa 1-3, Syracuse 3-5, Ithaca 5-6, Niagara 6-8

Nu ben ik al wat activiteiten aan het plannen en lijkt het mij ontzettend bijzonder om een keer een rodeo mee te maken. De Tweed Stampede lijkt mij erg gaaf maar is echt te lang rijden vanaf waar we dan verblijven. Ik ben ergens geneigd om de planning er zelfs voor om te gooien :')

Weten jullie nog zulke events in Canada (of Amerika) op max 2,5 uur rijden rond die data??

Heel gaaf!

Ik ben in Ontario 17 tm 25 oktober - weet iemand waar zulke events te vinden zijn?

Oshaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-24 19:24

Ik hoop dat niemand uit dit topic op het moment in Jasper is / zou moeten zijn?
Door een bosbrand is Jasper (town and national park) gisteravond halsoverkop geevacueerd (ze zijn nog bezig met de backcountry). Vraag me af hoe tourists dat doen - vaak zonder internet/ bereik. Kopen jullie een prepaid simcard of iets als je naar het buitenland (buiten EU) gaat?

Wij gaan ons abo veranderen zodat de USA ook included is. Al zitten we zo vaak in de backcountry waar geen bereik is dat we makkelijk zo'n evacuatie zouden kunnen missen. Al hebben we wel een Garmin Inreach gekocht - voor de zekerheid.

Bloemetje75

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-24 21:01

We zijn vandaag terug gekomen uit Canada.

Voor die twee weken hadden we een prepaid-eSim kaart om te delen met ons 4.
Bij Algonquin park en Mont Tremblant park hadden we echter geen bereik.
Bij Algonquin park was een receptie aan het begin van de camping. Ik neem aan dat die zouden waarschuwen.
Ik verwacht dat ook op andere campings wel mensen gewaarschuwd worden door park-beheerders.

Mjelleke

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-24 21:23

Zonder bereik kun je niet zoveel met een simkaart.

We hebben noord BC en een stukje Yukon gedaan, hebben op veel plekken gezeten waar we vrijwel niemand tegenkwamen en waar geen mobiel bereik was. We hadden geen satelliet telefoon of andere noodcommunicatie.
Belangrijk is dan dat je zorgt dat er altijd iemand is die weet wat je plannen zijn en met wie je afspreekt wanneer je weer even incheckt, zodat diegene eventueel hulpdiensten kan waarschuwen als je verdwijnt. Dat kan ook iemand van een tourist info zijn, die staan daar ook voor open.

We zijn onderweg ook 2 jongedames tegengekomen die een lekke band hadden, ze hadden wel een reserveband maar geen krik of ander gereedschap dus konden echt niet verder. Mijn vriend en ik hadden die nacht als enige op de campground gestaan, dichtstbijzijnde andere mensen (workers voor wegwerkzaamheden) zaten minimaal 20km verder. De dames waren al plannen aan het maken om naar de stad te hiken (60km verderop). Is allemaal goed gekomen :).

Maar zorg dus dat je voorbereid bent. Weet waar je bent, volg de berichtgeving, ken de risico's. Bedenk een plan wat je in geval van nood gaat doen, en ook hoe anderen je in geval van nood kunnen bereiken, en verder kun je niet zoveel.

Oshaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-24 21:29

Ik denk dat het soms echt wordt onderschat hoe leeg het hier eigenlijk is en op hoeveel plekken je geen bereik hebt. Wij volgen de berichten uit Jasper (we zouden er over een paar weken ook heen gaan) en lezen teveel paniekerige berichten van familieleden die hikers in dat gebied niet kunnen bereiken. Gister was er nog weinig aan de hand, maar in zeer korte tijd is het vuur enorm verspreid (het is hier heel heet, droog en vrij harde wind). Parks Canada raadt nu wel aan om - als het lukt contact op te nemen - hikers te zeggen dat ze op een designated campsite (in the backcountry) moeten blijven zodat ze eventueel met een heli kunnen worden opgehaald. Maar ja - dan moet je ze wel kunnen bereiken.

Picopico

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-07-24 13:06

Wij hebben vorig jaar een apparaatje gehuurd waarmee je via een satelliet berichten kunt sturen inclusief je locatie die dan bij de ontvanger aankomen als e-mail (de e-mailadressen voer je van tevoren in). Dit hadden we voornamelijk voor het geval we autopech zouden krijgen of als we gewond zouden raken of verdwalen tijdens het hiken. Door een eerdere orkaan zagen veel gebieden er anders uit en waren veel paden onbegaanbaar geworden. Andersom waren wij dan weer niet bereikbaar.
Nou zijn de Maritimes wat dichter bevolkt dan de rest van Canada (nog steeds veel leger dan Nederland), dus echt langere stukken niemand tegenkomen en geen bereik hebben komt minder voor.
Als je echt de wildernis in gaat, zou ik toch een satelliettelefoon meenemen.

Voor degenen die (in het westen) hiken in de natuur, nemen jullie ook bear spray mee?

february

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-24 21:13

Oshaa schreef:
Ik denk dat het soms echt wordt onderschat hoe leeg het hier eigenlijk is en op hoeveel plekken je geen bereik hebt. Wij volgen de berichten uit Jasper (we zouden er over een paar weken ook heen gaan) en lezen teveel paniekerige berichten van familieleden die hikers in dat gebied niet kunnen bereiken. Gister was er nog weinig aan de hand, maar in zeer korte tijd is het vuur enorm verspreid (het is hier heel heet, droog en vrij harde wind). Parks Canada raadt nu wel aan om - als het lukt contact op te nemen - hikers te zeggen dat ze op een designated campsite (in the backcountry) moeten blijven zodat ze eventueel met een heli kunnen worden opgehaald. Maar ja - dan moet je ze wel kunnen bereiken.

Vreselijk he, het is nog niet duidelijk wat de totale schade is in Jasper maar het ziet er niet goed uit |(
En goed punt hoe het vaak onderschat wordt hoeveel van Canada geen mobiel netwerk heeft en je werkelijk uren (en dagen) geen teken van menselijk leven kunt zien afhankelijk waar je bent. Na hier bijna 7 jaar gewoond te hebben krijg ook ik nog wel eens een reminder om altijd voorbereid te zijn. Afgelopen winter bijna 5 uur vast gestaan op de berg na een paar rondjes skien (35 minuten van huis vandaan) omdat er een ongeluk was gebeurd. Gelukkig had ik mijn warme skikleding bij me, maar ik zou toch een stuk comfortabeler zijn geweest als ik mijn thermos met heet water had gehad en extra snacks! En dat is maar een klein voorbeeld, als ik/weg langere ritten maken hebben we altijd genoeg provisie bij ons voor een aantal dagen, alle gereedschap om onszelf (en indien nodig anderen) te helpen en een satelite-device (Zoleo).

Wat tips voor reizigers die ik zelf toepas of toepaste toen ik nog rondreisde als toerist in Canada:
- laat een briefje achter op je dashboard als je op pad gaat voor een hike. Ik heb altijd een whiteboardmarker en een gelamineerd vel/insteekhoes in de auto en schrijf belangrijke details (aantal personen, leeftijd, geslacht) op. Mocht je dan niet terugkeren naar je auto, dan weten park rangers/officials/andere hikers dat je hier gestart bent en wat je plan was. Dit is een oude foto, inmiddels voeg ik kenmerken eraan toe zoals de kleur van mijn backpack en tent.
Afbeelding
- laat een trip-plan achter bij minimaal 1, maar beter nog 2 personen. Dit kan een campground operator zijn, receptie van hotel/airbnb. Geef je route aan, wat je verwachter terugkeer is, welk voertuig je hebt, hoe ze je kunnen bereiken. Ik heb wel eens mijn trip-plan opgeschreven op een post-it en op de deur van de campground-operator zijn RV geplakt omdat hij de enige persoon was die ik me kon bedenken. Toen ik terugkwam en mezelf kwam melden dat ik veilig terug was, gaf hij aan dat een maand daarvoor nog een grote Search & Rescue operatie was geweest om een verdwaalde hiker te vinden en dat mensen echt totaal onderschatten dat een hike hier niet een wandeling is in een park in Europa.
- download de trailmap van de regio die je gaat doen. Vertrouw NOOIT op google maps, maar gebruik Alltrails, Gaia, of een trailapp waar je van tevoren je route kunt downloaden. Breng altijd een powerbank, de batterij gaat snel als je constant een trailapp moet gebruiken.
- neem een first aid kit mee waarmee je in geval jezelf/hiking partner kunt behandelen tot hulp arriveert. Realiseer je dat als je meer dan 2km van de doorgaande weg bent, het gerust uren kan duren voordat er hulp is (search and rescue moet ingeschakeld worden en afhankelijk van hun beschikbaarheid en afstand tot de trailhead, kan dit even duren!). Absolute must-have is een emergency blanket waarmee je jezelf/de ander warm kunt houden of juist kunt beschermen tegen de zon (dubbelzijdig). Weegt geen drol, kun je krijgen voor $2 bij de Dollarstore of iedere outdoorwinkel en zou eigenlijk in iedere auto en backpack moeten leven!
- als je op pad gaat met de auto: laat altijd een jerrycan (of grote waterfles) met minimaal 4 liter in de auto voor als je ergens strandt. Ik heb ook altijd noodsnacks die niet bederven (zak notenmix, trailbars) in een tupperware container (want, muizen!) in de auto. Als je rondreist snap ik dat je dat misschien niet hebt, maar ik heb altijd een klein backpack kookstelletje waarmee ik water kan koken en een noodmaaltijd kan maken (zakje Knorrpasta).
- Google Maps is niet altijd betrouwbaar, zeker in meer afgelegen gebieden. Ik gebruik als backup de app Maps.me, die kun je offline gebruiken en vaak staan daar ook de populaire wandelingen/hikes op.

february

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-24 21:16

Picopico schreef:
Voor degenen die (in het westen) hiken in de natuur, nemen jullie ook bear spray mee?

In principe altijd wel, niet zozeer voor mijn dagelijkse wandelingen hier in mijn regio (noord Vancouver Island), maar wel voor meerdaagse tochten. Nog nooit hoeven gebruiken gelukkig, al heb ik wel eens een schijnaanval gehad van een black bear maar dat gebeurde zo snel dat ik mijn bear spray niet eens van mijn heup kon grijpen :')