Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird
Fly_high schreef:germie schreef:Zo hoog ben ik in Slovenie dus niet geweest, ik had een reis geboekt vanuit Nederland met dus een wandeltrekking naar de top van de Triglav, raften, canyoning, enz. De top van de Triglav stond met een wandelroute van 7 uur aangegeven vanaf het meer van Bohinje. Maar daar ben ik dus nooit geweest,
Er bestaat alleen geen enkele route naar de top van Triglav die binnen 7 uur te doen isik denk dat er iets van miscommunicatie is geweest?
Tenzij je een extreem fitte trailrunner bent is Triglav altijd minstens 12u wandelen/klimmen en vanuit de dal boven het meer van Bohinje al helemaal 18-19 uur. Als er met 7 uurs tocht werd geadverteerd dan kon het vanaf het begin alleen gaan om de zeven meren tocht, niet de top van Triglav.
Wat dan weer klimgordels, helmen en ander materiaal betreft op standaard snelweg-routes, ik zou er bij Triglav niet zo snel aan beginnen moet ik zeggen en doe over het algemeen dit type terrein
in de Alpen en Karpaten ook gewoon op lage wandelschoenen (wel degelijke kwaliteit uiteraard, absoluut geen gympen) . Mijn vriend zweert weer bij hoog zodra het moeilijker wordt dan een Nederlands bospadIk vind de Nederlandse aanpak persoonlijk een tikje overdreven
![]()
Bij Kili valt het technische en bijbehorende discussie uiteraard af, en komt het risico op frostbite bij (al zijn de tempetraturen waar we het over hebben nog steeds niet bijzonder laag). Hoge, warme B/C wandelschoenen zijn dan zeker wel op hun plekmaar D schoenen op een hike vind ik een overkill.
Es_ther schreef:Als je een verzekering neemt bij de NKBV moet je wel eerst even lid worden. En doe het op tijd. Ze zijn niet zo heel snel daar… (aangezien ik al 2 maanden op m’n voorklim bewijs wacht).
NKBV dekt deze vakanties trouwens gewoon. Wat wel handig is als je ergens in the middle of nowhere stuk gaat en je met een heli opgehaald moet worden.
Wij hebben hier naar gekeken voor onze klim vakanties, en je moet het heeeel bont maken als ze iets niet willen dekken.
Fly_high schreef:Sorry maar Kili met Mt. Blanc en alpinisme in het algemeen vergelijken gaat letterlijk nergens over
Ik had alles van NKBV trouwens binnen paar dagen, en voorklimbewijs kijkt sowieso nooit iemand naar
Fly_high schreef:germie schreef:Zo hoog ben ik in Slovenie dus niet geweest, ik had een reis geboekt vanuit Nederland met dus een wandeltrekking naar de top van de Triglav, raften, canyoning, enz. De top van de Triglav stond met een wandelroute van 7 uur aangegeven vanaf het meer van Bohinje. Maar daar ben ik dus nooit geweest,
Er bestaat alleen geen enkele route naar de top van Triglav die binnen 7 uur te doen isik denk dat er iets van miscommunicatie is geweest?
Tenzij je een extreem fitte trailrunner bent is Triglav altijd minstens 12u wandelen/klimmen en vanuit de dal boven het meer van Bohinje al helemaal 18-19 uur. Als er met 7 uurs tocht werd geadverteerd dan kon het vanaf het begin alleen gaan om de zeven meren tocht, niet de top van Triglav.
Wat dan weer klimgordels, helmen en ander materiaal betreft op standaard snelweg-routes, ik zou er bij Triglav niet zo snel aan beginnen moet ik zeggen en doe over het algemeen dit type terrein
[ [url=m/dyw9OV.jpg]Afbeelding[/url] ]
in de Alpen en Karpaten ook gewoon op lage wandelschoenen (wel degelijke kwaliteit uiteraard, absoluut geen gympen) . Mijn vriend zweert weer bij hoog zodra het moeilijker wordt dan een Nederlands bospadIk vind de Nederlandse aanpak persoonlijk een tikje overdreven
![]()
Bij Kili valt het technische en bijbehorende discussie uiteraard af, en komt het risico op frostbite bij (al zijn de tempetraturen waar we het over hebben nog steeds niet bijzonder laag). Hoge, warme B/C wandelschoenen zijn dan zeker wel op hun plekmaar D schoenen op een hike vind ik een overkill.
Fly_high schreef:Er bestaat alleen geen enkele route naar de top van Triglav die binnen 7 uur te doen isik denk dat er iets van miscommunicatie is geweest?
Citaat:De top van de Triglav stond met een wandelroute van 7 uur aangegeven vanaf het meer van Bohinje. Maar daar ben ik dus nooit geweest,
germie schreef:Die helm is op de Kili ook niet nodig.
lenaa_tje schreef:Dit is je eigen ervaring denk ik. Ik ben een vriend verloren op 17 jarige leeftijd doordat hij een steen op zijn hoofd kreeg in Zwitserland. Daar in coma gelegen en helaas er niet uitgekomen. Ik draag ook echt niet altijd een helm. Momenteel niet eens mee maar vanaf bepaalde stukken gaat die dus op. Vanaf die tijd dus aangeschaft. Gemeenschappelijke vrienden/kennissen van deze jongen zie ik op sociale media dat ook altijd doen. Daarvoor waren we toch wat meer onverschrokken
Shadow0 schreef:Fly_high schreef:Er bestaat alleen geen enkele route naar de top van Triglav die binnen 7 uur te doen isik denk dat er iets van miscommunicatie is geweest?
De reis die Germie beschrijft klinkt erg bekend, ik ben zelf ook naar Slovenie geweest, ook mountainbiken, raften, canyoning en die dingen, en er was een variant beschikbaar waarbij een wandeltocht/klimtocht (laatste deel was inderdaad inclusief materiaal) gemaakt werd van 2 of 3 dagen. En met de mededeling dat onder voorbehoud van het weer dit vervangen kon worden door een wandeling langs de meren.
Zelfs die 7 uur klinkt me bekend, maar dus in de context van een langere tocht. De details weet ik alleen niet meer.
Maar ik vind het helemaal niet onwaarschijnlijk klinken.
Rytir schreef:Wat je ook zou kunnen overwegen, omdat je een goedkope all in in zanzibar hebt gevonden, om vanuit daar je reis te starten en eindigen.
Ik heb een aantal jaar geleden een 2 weekse all inclusive in Kenia geboekt (in de buurt van mombassa). Die was 1200,-. Daar heb ik ter plekke een safari van 3 dagen (2overnachtingen) van 350,- en een twee daagse safari (200,-) geboekt. In totaal dus 1750 kwijt wat veel goedkoper was dan een pakketreis met precies dezelfde safari's. En het voordeel, de zware bagage kon kosteloos in het hotel blijven. Op Bali heb ik hetzelfde gedaan, zelf een trip geboekt naar sumatra bij een lokale reis organisatie. Volgens mij woont er een bokker op zanzibar, misschien heeft zij tips?
Fly_high schreef:@Shadow mischien lees ik ergerns eroverheen, maar ik heb uit dit bericht van germieCitaat:De top van de Triglav stond met een wandelroute van 7 uur aangegeven vanaf het meer van Bohinje. Maar daar ben ik dus nooit geweest,
begrepen dat ze binnen 7u de top van Triglav vanuit Bohinj wandelend hoopte te bereiken, en dat is gewoon fysiek niet haalbaarHet is dan een tocht van minstens 2 dagen.
germie schreef:Rytir schreef:Wat je ook zou kunnen overwegen, omdat je een goedkope all in in zanzibar hebt gevonden, om vanuit daar je reis te starten en eindigen.
Ik heb een aantal jaar geleden een 2 weekse all inclusive in Kenia geboekt (in de buurt van mombassa). Die was 1200,-. Daar heb ik ter plekke een safari van 3 dagen (2overnachtingen) van 350,- en een twee daagse safari (200,-) geboekt. In totaal dus 1750 kwijt wat veel goedkoper was dan een pakketreis met precies dezelfde safari's. En het voordeel, de zware bagage kon kosteloos in het hotel blijven. Op Bali heb ik hetzelfde gedaan, zelf een trip geboekt naar sumatra bij een lokale reis organisatie. Volgens mij woont er een bokker op zanzibar, misschien heeft zij tips?
Nou, die kun je niet verlengen, dus dan werkt dat helaas niet. Je moet dan die vluchten nemen die direct aansluiten op je hotel op Zanzibar. Helaas.
Shadow0 schreef:Citaat:De top van de Triglav stond met een wandelroute van 7 uur aangegeven vanaf het meer van Bohinje. Maar daar ben ik dus nooit geweest,
begrepen dat ze binnen 7u de top van Triglav vanuit Bohinj wandelend hoopte te bereiken, en dat is gewoon fysiek niet haalbaarHet is dan een tocht van minstens 2 dagen.
Lara_ schreef:Ik ben vanmiddag in het hotel aangekomen na een Kilimanjaro trek. Wat hadden in eerste instantie ook wat moeite met de velen porters maar het is een enorme boost voor de lokale economie en voor die mensen van levensbelang. Inmiddels kijk ik er dus wel wat anders naar. Qua fitheid zal het denk ik per persoon wisselen. Ik was met mijn zus en vader waarbij mijn zus helemaal geen ervaring had met dit soort treks. Het was absoluut pittig en er zitten stukken tussen die zeker niet onderschat mogen worden (er zitten stukken tussen waar je niet bang aangelegd voor moet zijn en de hoogte maakt het uiteraard lastig). Wat iemand hier eerder ook al zei, houdt qua schoenen rekening met de temperatuur boven op de berg. Wij zijn trouwens met Easy Travel gegaan wat heel erg goed is bevallen. Mijn koffer (met nog redelijk wat belangrijke spullen erin) was niet aangekomen en ET is de hele stad doorgereden met mij om toch nog de noodzakelijke spullen te krijgen. Uiteindelijk kwam mijn koffer de volgende avond aan en heeft ET ervoor gezorgd dat mijn koffer om 5:00 (we vertrokken om 8:00 richting Kili) bij het hotel was zodat ik toch nog mijn eigen spullen had voor de trek. Mocht je vragen hebben, let me know.
Edit: nog als toevoeging, wij vonden het heel erg belangrijk hoe de porters en guides worden behandeld, hier hebben we ET ook op uitgekozen.
germie schreef:Lara_ schreef:Ik ben vanmiddag in het hotel aangekomen na een Kilimanjaro trek. Wat hadden in eerste instantie ook wat moeite met de velen porters maar het is een enorme boost voor de lokale economie en voor die mensen van levensbelang. Inmiddels kijk ik er dus wel wat anders naar. Qua fitheid zal het denk ik per persoon wisselen. Ik was met mijn zus en vader waarbij mijn zus helemaal geen ervaring had met dit soort treks. Het was absoluut pittig en er zitten stukken tussen die zeker niet onderschat mogen worden (er zitten stukken tussen waar je niet bang aangelegd voor moet zijn en de hoogte maakt het uiteraard lastig). Wat iemand hier eerder ook al zei, houdt qua schoenen rekening met de temperatuur boven op de berg. Wij zijn trouwens met Easy Travel gegaan wat heel erg goed is bevallen. Mijn koffer (met nog redelijk wat belangrijke spullen erin) was niet aangekomen en ET is de hele stad doorgereden met mij om toch nog de noodzakelijke spullen te krijgen. Uiteindelijk kwam mijn koffer de volgende avond aan en heeft ET ervoor gezorgd dat mijn koffer om 5:00 (we vertrokken om 8:00 richting Kili) bij het hotel was zodat ik toch nog mijn eigen spullen had voor de trek. Mocht je vragen hebben, let me know.
Edit: nog als toevoeging, wij vonden het heel erg belangrijk hoe de porters en guides worden behandeld, hier hebben we ET ook op uitgekozen.
Klinkt goed, welke route deed je?
Ik wil dus gaan voor Lemosho, daarin zit die barranca wall, dan moet je op 200 hoogtemeters je handen en voeten gebruiken. Daar zie ik dan wel tegenop hoor. Maar goed ik zie daar geen stukken waar je hoogtevrees zou kunnen krijgen. Waar had jij dat?
Ik heb gelukkig eigenlijk geen hoogtevrees.
Is Easy travel verder een lokale aanbieder of niet?
En hoe koud was het op de berg?
Ik kan op dit moment het beste wandelen op mijn Aku's die ik hierboven gepost heb. Deze zijn met leer gevoerd, en hebben eigenlijk niet mijn eerste voorkeur qua warmte, maar het lijken op dit moment de enige schoenen te zijn waar ik er mee zou durven starten. Volgens de aanbieder waar ik contact mee had zijn ze warm genoeg. En ik neem aan dat sokken er ook nog toe doen, of niet?
Ga je ook nog door voor een safari?