Emigreren naar Zweden (Augustus 2022)

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Kimddddd

Re: Emigreren naar Zweden (Augustus 2022)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-07-22 19:47

Ah heel naar Oshaa dat ze dat zeggen bij voorbaat. Is er daar in de winter ook minder licht?
Bij mij zijn ze wel aan het zeuren dat we niet handig zijn enzo. Terwijl we zelf hier de hele zolder hebben verbouwd. Het gaat niet perfect maar we doen het wel. Plus we hebben helemaal geen klushuis.
Het financiële is denk ik inderdaad ook bezorgdheid, maar ze weten half niet hoe erg wij in NL toch ook niet echt ruim zitten. We hebben niet voor niks recht op heel veel toeslagen van de belastingdienst waar we zojuist achter zijn gekomen.

gabyfedde: Sjotorp omgeving is ook mooi. Wij zijn in Mariestadt geweest wat we ook heel mooi vonden daar. En wat vrienden betreft :) en zijn er nu echt een paar die ons ondersteunen en ook een paar die dat niet doen. Nog even volhouden en vertrouwen hebben dat alles op zijn tijd komt.

Zaterdag gaan we weer naar Nala en doen we mee aan een horse aquility les :) Zin in en we hebben haar echt gemist. Otis vorige week gezien en gelukkig begint zijn been al een beetje bij te trekken.

Kimddddd

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-07-22 18:52

En toen was het nog maar 2 nachtjes slapen :) We zijn druk met de voorbereidingen en inpakken momenteel en de agility wedstrijd was super leuk. Maandag gaat mijn dochter naar Ponykamp en wij dus naar Zweden. We hebben de boot geboekt Frederikshaven naar Gothenburg en hopen op 2 augustus rond 14:00 uur bij ons huis te zijn. De verkoper verteld ons dan waar de sleutel ligt :) en komt later om wat uitleg te geven. De dag erna gaan we shoppen voor een bed. Verder zijn we de katten al een beetje aan het laten wennen aan de bench.Afbeelding
Afbeelding

beenjesshar

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-22 22:41

Spannend allemaal Kim !!
Maar wat komt er ontzettend veel bij kijken

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-22 22:44

Het avontuur gaat beginnen. Leuk en spannend.

Kimddddd

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-08-22 21:48

We zijn er! Sinds gisteren 16:00 uur aangekomen en een mooie rondleiding gehad van de verkoopster. We zijn gelijk begonnen met uitpakken en de eerste boodschappen. Vandaag zijn we naar de Ikea, jysk en nog een paar winkels in Borlänge gegaan en hebben we matrassen, tv-kast, tafeltje en een superschattig bankje gekocht. Ook 2 klapstoelen en we vonden nog een oude tafel in de schuur. We hebben ook nog weer even onze schuur verkend en weer plannen maken voor een leuke stal. Ook dingen ontdekt als een kist voor paardenvoer, hooikist en verder zijn heel veel dingen als een mestvork etc al aanwezig. Super fijn. Nou hieronder de foto's :) Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

beenjesshar

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-22 00:39

Gaaf !!

pipo

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-22 02:17

Nou onwijs gaaf hoor. Succes.

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-22 07:39

Proficiat met de aankomst. Het avontuur is begonnen. Ik hoop dat je ons mee laat genieten zowel met de fijne als minder fijne dingen.

lnvdh

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-22 08:26

wat leuk avontuur dit zeg. En nala staat vlak bij mij in de buurt zie ik :-)
Ik heb niet je hele topic gelezen maar mag ik vragen of jullie in zweden weer gaan werken??
Bij mij kriebelt het ook al jaren om te verhuizen maar gewoon binnen Nederland naar de andere kant vh IJsselmeer.. richting Drenthe of de Veluwe, echter krijg ik manlief niet mee... en ja die is me net ff te dierbaar om achter te laten ;-)

Roihi

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-22 09:07

Wat een avontuur dat jullie hebben gehad qua regelen en nu begint het nieuwe leven echt.

Stille meelezer hier die ook graag verder volgt als je zou blijven updaten :o

Veel plezier en succes

Bismarck

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-22 19:21

Je woont in een mooie omgeving! <3 Wij zitten vlakbij op de camping. Heel veel succes! Ik blijf jullie graag volgen.

Bontfire

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-22 22:03

Welkom in Zweden! :)
Wij (ik, man en twee dochters) wonen ook in Zweden sinds eind februari.

Gek hè die eerste dagen!? Aankomend in een kaal huis; dozen uitpakken en meubels in elkaar zetten/doen met wat je hebt meegenomen uit NL.

Kimddddd

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-08-22 08:25

Dankjulliewel! en inderdaad gek :) we hebben ook echt ff lowbudget ingericht voor nu. Ook vanwege lowbudget maar ook omdat we even goed willen kijken wat we uiteindelijk voor meubels willen. We hebben nu beiden geen werk maar als we gesetteld zijn willen we door gaan met onze website interactiefsolliciteren en onze programmeur Jasper uit de Filipijnen. Maar ook hij werkt niet gratis dus we moeten even pas op de plaats maken. Nala heeft het heel goed gedaan op ponykamp en mijn dochter heeft o.a. horse agility met haar gedaan en op straat gewandeld en dat doet ze steeds beter. Het blijft een eigenwijze konik en ze wordt nu ingereden. Ook is ze een beetje aan het slopen daar qua hekwerk dus we moeten echt een hufterproef omheining hebben. We komen wel veel hout tegen dus er is vast iets te maken. Ook hebben we al ideeën waar de stal in moet komen. Het is hier heerlijk rustig en gisteren hebben we na telkens allemaal dingen te hebben gedaan zoals inrichten en uitpakken even de tijd gepakt om de omgeving te verkennen. Ik heb wat filmpjes op instagram salabimk maar zal ook wat leuke foto's plaatsen.

@bontfire Wat leuk! en waar wonen jullie? Hebben jullie ook de paarden mee?
@bismark...Zit je toevallig op de Nas camping? Leuke mensen daar! Wij hebben daar vorige keer gecampeerd.
@invdh Gave omgeving he Callantsoog. Otis gaat er donderdag heen. Zijn been gaat heel goed. Hopelijk gaat hij ook makkelijk op de trailer enzo. Maar goed no stress. Donderdag gaan ze elkaar ontmoeten Nala en Otis en hopelijk is het een goed setje. Ze heeft wel afgelopen periode bij een ruin gestaan en dat ging heel goed. Al brak ze wel telkens uit naar de andere kudde en werd het een soort knokploeg met zijn 2 maar gelukkig zijn de hekken nu stevig al probeert ze ze nu weer op te eten de draak. Nou hier komen de foto's :)

Afbeelding Uitzicht keukenraam

Afbeelding Uitzicht mijn dochters slaapkamerraam. Hier komt de paddock en 2 boxen in de schuur

AfbeeldingDe binnenkant van de stallen. Hier komen de boxen in tot de helft en dan aan beide kant uitloop naar paddocks

Afbeelding Dit was redelijk vlakbij een ontzettend mooi meer

Afbeelding Dit is bovenop de berg die recht tegenover ons huis staat en dan de andere zijde. Van de andere kant kon je ons huis zien liggen maar niet zo heel duidelijk. Tijd voor een nieuwe camera straks ;)

Vandaag gaan we naar de bouwmarkt in Malung. Even kijken wat daar te vinden is. Sowieso hebben we rollers nodig want de keuken krijgt een ander kleurtje. Verder willen we mogelijk gaan behangen ook al hebben we dat nog nooit gedaan. De huurder heeft over behang geschilderd en dat ziet er eigenlijk niet zo mooi uit. Verder nog wat praktische dingen nodig komen we telkens achter. Prullenbak, badmat, bezem etc.

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-22 09:20

Jullie wonen zoooooo heerlijk. Zalig!

Siers83

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-22 10:27

Jeetje wat is het mooi daar! Ik hoop dat jullie daar heel gelukkig gaan worden

Maris

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-22 14:13

Fijn dat alles goed is gegaan. Heel veel succes en plezier toegewenst in Zweden !

Kimddddd

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-08-22 20:08

Vandaag naar de bouwmarkt in Malung en even gekeken voor palen voor de paarden en latten voor het hek. Het is echt heel wat goedkoper dan in NL dus dat is heel fijn. Verder zijn we een behoorlijk eind gaan lopen richting de supermarkt/restaurant en hebben we daar pizza gegeten. Morgen gaan we richting Halmstadt voor de boot en dan zijn we zondagochtend weer in Nederland. We moeten dit huisje dan bijna een week missen :( wat ik nu al jammer vindt. Maar goed we gaan ook nog even trouwen tussendoor en het huis moet leeg opgeleverd voor de verkoop. We hebben de notaris een machtiging gegeven want we zijn niet bij de sleuteloverdracht aanwezig. Verder vandaag een ontzettend gaaf paardenpad in het kleine bos ontdekt. Dit is mooi om de eerste stukjes te oefenen met Nala en Otis straks gezien het nog jonge paarden zijn.

Martje80

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-22 21:20

Oh wat superleuk zeg!!

Ik volg jullie graag, en de andere emigranten.
Ergens is bij mij een zaadje geplant, iets gaan broeien....wil ik hier blijven? Of wil ik weg uit Nederland,uit de drukte, geluid.
Ik heb ergens die kriebel,die in hele prille kinderschoentjes staat,maar ergens denk ik ook, kan ik dit alleen? Als vrouw alleen, in een ruig land,waar je je mannetje moet staan? Mijmert verder :D

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-22 21:36

Pittig weekje, maar een trouwfeest is natuurlijk ook heel gaaf.

Britta31

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-22 22:38

Misschien is het al gevraagd,maar wat vond jullie dochter van jullie plan toen ze het hoorde.Lijkt mij toch moeilijk als tiener.

Kimddddd

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-08-22 07:44

@ Britta31 Gelukkig is het een proces waar we al een tijd mee bezig zijn. De paarden in de tuin kunnen, meer natuur rust en ruimte. Ook zij heeft deze behoefte en trekt het haastige leven niet altijd met heel veel tranen de afgelopen jaren. De druk in het onderwijs is hoog en ook in de maatschappij. Mijn dochter kan altijd lekker de tijd nemen voor dingen terwijl de rest al 10x klaar is. Ze krijgt dan ook vaak opmerkingen van anderen als Let op! Schiet op! Slome (door de gemene meiden).Er was ook eerder een vermoeden van ADD, maar ze mag gewoon zijn wie ze is. Een dromerig creatief meisje met een grote liefde voor dieren. Ze heeft nu VWO advies gekregen, maar vindt het eigenlijk helemaal niet zo leuk om alleen maar met haar hoofd te leren. Uiteindelijke droomberoep voor haar is dierenarts. In Zweden krijgt ze meer praktijkvakken en doen ze de komende jaren niet aan niveaus. Het is minder hard werken en eens wat vaker met zijn allen erop uit in de natuur als het mooi weer is bijvoorbeeld. We waren eerst aan het kijken naar Groningen en omgeving maar dan zouden we toch met hetzelfde probleem blijven zitten...een hypotheek en hoge maandlasten en was er eigenlijk niet echt tijd om te genieten. Ook Hongarije en Slovenië zijn nog voorbij gekomen als potentiële nieuwe woonplaats. Hongarije is afgevallen wegens de taal en toch wel heel erg mannelijke maatschappij en Slovenië omdat het ondanks de natuur toch druk is met auto's en ook de taal niet echt makkelijk is daarnaast kwamen we telkens niet verder met afspraken maken met makelaars. Ik merk wel dat naarmate het dichterbij komt en geen ver van me bed show is meer dat het wat moeilijker voor haar wordt. Afgelopen maand afscheid genomen van school, vriendinnen en ook van familie. We weten niet wanneer we ze weer gaan zien. Nou is Zweden niet aan het einde van de wereld maar we zien ons niet vaak heen en weer vliegen. Ook zitten we met school en leerplicht van onze dochter :) Nou ja er is ook videobellen mogelijk dus het komt vast goed. Na vanaf maandag hier te zijn voel ik mezelf echt al veel rustiger en ook al thuis. Ik hoop dat het voor onze dochter ook snel zo is. Qua nieuwe contacten zal zij denk ik sneller gaan dan wij.

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-22 12:53

Duidelijk verhaal. Het komt wel goed, dat gevoel is heel sterk bij mij. Zweden is jullie land, zoals Frankrijk ons land is.

mirjamalvaro

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-22 13:05

Welkom landgenoot :D
Ga jullie ook volgen. Wij wonen op de grens Vastra Gotaland/Halland.

midori

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-22 12:41

Ik was 12/bijna 13 toen wij verhuisden naar Zweden. Had één jaar middelbare gedaan en zat net tussen havo/vwo advies in.

Ik had het ook niet helemaal naar m'n zin op school etc, en wou graag wvo doen maar zou het dan heel zwaar hebben. Ik vond het helemaal niet erg om naar Zweden te verhuizen en het schoolsysteem paste mij echt zoooo veel beter!! Het eerste jaar (en tweede ook wel) was echt super makkelijk, maar dat betekende dat ik mij op de taal kon concentreren. Na ~3maand werdt mij "verboden" Engels te spreken maar na een week kon ik vrijwel alles in het Zweeds. Had ook gelijk nieuwe vrienden. Pas vanaf "gymnasiet" (laatste drie jaar, nieuwe school) werd het wat moeilijker maar nog goed te doen en veel relaxter dan een Nederlandse school. Voor het merendeel heb ik alleen maar goede dingen te zeggen over het Zweedse school systeem!! That said, ik ben gelijk na gymnasiet weer naar het buitenland verhuisd want was toen ook wel klaar met (de) Zweden, maar mijn ouders wonen er nog steeds met heel veel plezier en ik ga met veel plezier terug op bezoek

Bontfire

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-22 19:50

Wij wonen in de omgeving van Skövde (tussen de twee grootste meren in). Heb de paarden meegenomen uit Nederland.

Spannend hoor ook voor je dochter straks. De mijne van zes begint over twee weken op de 'basisschool'. Benieuwd hoe dat gaat straks. Ze spreekt in ieder geval nog vrijwel geen Zweeds :+ Verstaan doet ze volgens mij meer dan ze laat blijken.Hoop dat ze toch wat heeft opgepikt op de voorschool van het spelen onderling.

In ieder geval fijn dat jullie alvast een bankrekening nummer hebben. Dat is vlot geregeld. Wij hebben er sinds heel kort ook eindelijk een *\o/* (aangevraagd oktober 2021 :x maar omdat wij een bedrijf overnamen zaten er nogal wat extra regels aan verbonden)

Succes en veel plezier met het afronden van the to-do-list in NL!