Dat weet ik niet, ik heb voor het idee ook even van Thule (dat is een goed merk toch?) twee gebruikshandleidingen bekeken en daar staat alleen 50kg en verder geen andere gewichtsindicatie die zou suggereren dat er meerdere limieten/situaties zijn.
Dat zal wel de dynamische zijn. Ik zou een keer bij een goede winkel langs gaan (Daktent.nl in Baarn is de expert in Nederland), om je te verder te verdiepen. De eigenaar van Daktent heeft ook pas een goed boek uitgebracht over alles rondom daktenten.
Meestal gaat dat over het gewicht wat ze kunnen hebben als je rijd . Niet het gewicht wat ze kunnen hebben als je stilstaat. Maar een goede winkel kan je daar inderdaad wel mee helpen
Een winkel zus of zo die je mondeling wat vertelt is leuk, maar ik heb het liever ergens zwart op wit staan zodat geen verzekering moeilijk kan doen als er wat mis gaat.
En de stangen of imperaal waar je die tent op vastzet vallen ook binnen die 50kg, dus 50kg tent + bevestiging aan je dakrails is overbelasting. Voordeel bij er mee reizen is dat je hem niet ergens veilig neer hoeft te zetten zoals een caravan mocht je vanaf vaste locatie dagtochtjes willen maken, nadeel is dat je zo iets nergens veilig neer kan zetten en dus lager bent + minder brandstof verbruikt en ding niet elke keer hoeft af te breken om met auto weg te kunnen. Het kan een handige optie zijn als je geen trekhaak hebt, maar er zitten qua wat kan je auto hebben ook nadelen aan.
_Christina
Berichten: 1679
Geregistreerd: 26-01-11
Woonplaats: Grensgebied
Geplaatst: 14-09-25 20:40
Het leek mij vooral een fijne wat veiliger optie dan op de grond slapen en bij regen ook droger. Plus geen gedoe met vanalles op moeten ruimen en verstouwen, kussen eruit, dichtklappen en weer gaan met die banaan.
Lielle
Berichten: 66468
Geregistreerd: 12-01-01
Geplaatst: 14-09-25 21:09
Vergis je niet in dat dichtklappen. Ik moet wel alles even heel precies neerleggen, anders gaat de klep niet dicht. Denk ook even na over waar je hem opbergt en hoe je hem op je auto krijgt, en er weer vanaf. Even 50 kg (en dat is licht) optillen boven je hoofd is best veel. Allemaal niet onoverkomelijk maar wel iets waar je rekening mee moet houden.
Ik zweer overigens bij mijn daktent, mn niet meer op de grond lopen prutsen, veel fijner voor mijn rug. We zijn net terug van vier weken Balkan met de nieuwe daktent , super bevallen.
_Christina
Berichten: 1679
Geregistreerd: 26-01-11
Woonplaats: Grensgebied
Geplaatst: 14-09-25 22:23
Opbergen hoeft niet als ik 'm huur en ik ga 'm onderweg ook nergens achterlaten. Het is voor een flinke autotour, dus rijden, slapen, rijden, slapen, rijden. Alles netjes neerleggen moet denk ik wel lukken en anders hoeft alleen slaapzak en kussen eruit? Het matras kan er wel in blijven toch? Kopen is op lange termijn natuurlijk voordeliger, maar het is elk jaar spannend of m'n auto door de apk komt en ik weet niet of er daarna nog wel een auto kan komen waar een daktent op kan of überhaupt een auto.
Matras kan er zeker in blijven. Veel plezier met de voorpret!
_Christina
Berichten: 1679
Geregistreerd: 26-01-11
Woonplaats: Grensgebied
Geplaatst: 15-09-25 09:52
Bedankt! Eerst maar eens uitvogelen of het allemaal qua gewicht wel kan.
Ik zit even te vergelijken, mijn oude slOpeltje zou een daklast van 100kg hebben, als ik naar die hierboven kijken (Outlander toch?) dan heeft die een daklast van 80kg. Is dat dan ook allemaal slechts dynamisch? Want ook daar zit je toch zo overheen..