Mijn ervaring met het Deutschland ticket is dat het goed werkt en dat je vrijwel overal kan komen. Wel duren de reizen echt lang en zijn de treinen vaak niet zo comfortabel en op veel trajecten erg druk. Ook wanneer er werkzaamheden of verstoringen zijn dan is het alternatieve vervoer lang niet altijd geregeld. Goed plannen is dus een must!
Ik plan de reizen altijd met de db app, door enkel regionaal vervoer aan te vinken. Dit werkt goed vanaf de grensstations, maar in Nederland zelf niet aangezien de app dan intercity's in Nederland ook uitsluit.
Qua prijs is het echt super en dat maakt dat ik toch de laatste jaren in Duitsland nog enkel met het regionale vervoer heb gereisd en niet meer met de ic en ice. Eind juni ben ik bijvoorbeeld helemaal naar het zwarte woud gereisd met het regionale vervoer, 4 dagen onbeperkt treinen voor €50 vs ic tarieven van €150 enkele reis en dan op de twee dagen daar nog losse treinkaartjes regelen. Verschil in reistijd: 10 uur vs 7 uur. Alleen de terugweg was zuur, toen hadden we zo'n 5 uur vertraging door personen op het spoor, een defecte bovenleiding en werkzaamheden. Toen vond ik de reis wel lang worden