Zuidlaardermarkt 2014

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Beau_Myrthe

Re: Zuidlaardermarkt 2014

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-14 22:42

Haha heerlijk!

Woon middel in de markt dus ik ga ook op stap maandag avond en dan vaak pas rond 4/5 uur naar huis dus dan over de markt. Me bed dan maar even in en eind van de ochtend nog een keer. Verder hele dag uit het raam kijken :Y)

Pandakaas

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-14 06:36

Misschien heb ik er over heen gelezen, maar is er ook daar ter plekke mogelijkheid om vervoer te regelen? Dat heb ik ooit op een andere markt wel gehad namelijk. :)

We willen gaan kijken of we nog een leuke mini merrie tegen komen, maar onze trailer is kapot helaas.

Jniena

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-14 06:45

Er is vaak wel vervoer te regelen maar als je een mini gaat kopen is het vervoer vaak duurder dan de pony zelf...

_suus19_

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-14 07:13

Ik wil er al jaren graag een keertje heen om te kijken.. Maar helaas valt het hier altijd buiten de vakantie. Super jammer!

Malima

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-14 07:30

Elk jaar wil ik een keertje gaan kijken maar komt er nooit van.

Dit jaar 37+5 zwanger en dochter van 3 en ga het er niet op wagen. Straks krijg ik een trap of dochter en dan zijn we de pineut. Helaas!
Misschien volgend jaar, haha.

Jolene85

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-14 23:07

Joepie! Net weer geboekt voor een nachtje in het hotel daar, dus lekker meedoen aan de paardenmarkt 2014 in Zuid-Laren *\o/*
3 jaar geleden ook geweest maar jeeedem! Wat een regen toen zeg.... %)
Was op een gegeven moment niet zo erg leuk meer hoor..soppende sokken, kletsnatte kleren..brrr...koud :brr: ! Nu hopen op een prachtige herfstdag dan :D

laran

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-14 11:09

Jolene85 schreef:
Joepie! Net weer geboekt voor een nachtje in het hotel daar, dus lekker meedoen aan de paardenmarkt 2014 in Zuid-Laren *\o/*
3 jaar geleden ook geweest maar jeeedem! Wat een regen toen zeg.... %)
Was op een gegeven moment niet zo erg leuk meer hoor..soppende sokken, kletsnatte kleren..brrr...koud :brr: ! Nu hopen op een prachtige herfstdag dan :D

Volgens mij regent het altijd, dat is wat ik me herinner van de laatste jaren :+

luijs

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-14 11:35

zijn er ook trekpaarden met staart?
wil er evt naar toe leuke 2 jarige te kopen
wat is daar redelijke prijs voor?

Letsdunit

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-14 11:43

Denk dat ik dit jaar ook wel even heen wil.
Transport kun je om laten roepen, zo heb ik wel eens een paard voor mensen meegenomen omdat ik zelf niks gekocht had en wel een trailer bij me had. Soms kun je ook wel wat afspreken met de handelaar, dat hij hem voor je thuis brengt of dat je hem ergens ophaalt.

Beau_Myrthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-14 11:45

Tot nu toe regent het wel vaak ja, dat begint vaak al in de nacht. Lopen bijna elk jaar weer in de regen naar huis.....

linda4you

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-14 23:05

Maar het wordt aankomende dagen ook weer 20+ ... dus wie weet houden die fijne temperaturen aan hihi!

Beau_Myrthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-14 23:20

Reken er maar niet op dan valt het altijd mee haha!

Froukje
Forever young

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-14 23:24

Hoop trouwens wel dat mensen dit jaar hun kleine kinderen gewoon thuis laten... Hoe vaak ik daar de laatste paar keren wel niet met angst naar heb staan kijken.
Buggy's en kinderwagens die tussen de paarden door gedrukt worden, of peutertjes die gewoon los lopen zonder ouder.. Krijg al weer kippenvel als ik er aan denk. :brr:

robert45

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-14 00:32

luijs schreef:
zijn er ook trekpaarden met staart?
wil er evt naar toe leuke 2 jarige te kopen
wat is daar redelijke prijs voor?

De kiloprijs :o belgen gaan veel voor de slager weg op de markt, zijn weinig populair helaas. Veulens etc zijn er genoeg te koop voor weinig.

Letsdunit

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-14 07:58

Op een andere markt een keertje bij een trekpaard merrie staan kijken die 1800 euro moest kosten. Er ging idd bijna niks van de prijs af want hij ving het toch wel bij de (Poolse ?) slager.

robert45

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-14 11:08

1800 euro is idd wat aan de hoge kant. Voor echt zware grote belgen is een slachtprijs van 1100-1300 euro niet ongewoon. Een flinke zware haflinger doet al 850 euro voor de slacht.

Soms proberen ze ook gewoon wat in de hoop dat iemand hapt!

BokitoZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-14 14:05

Ik ga dit jaar voor het eerst. Ik ben opzoek naar 2 D pony's en een mini. Alle 3 tussen de 3 en 6 jaar oud.

Ik weet dat je rond 2 a 3 uur snachts al paraat moet staan voor de beste koopjes.

Hebben mensen tips voor mij als zuidlaren groentje? Moet ik bv gewoon naar een vrachtwagen lopen en vragen of ze iets hebben wat ik zoek?
Waar moet ik op letten? (Qua handelaren)

Cavalia

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-14 14:08

Heerlijk! eindelijk valt het in de vakantie haha *\o/* .

robert45

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-14 14:35

BokitoZ schreef:
Ik ga dit jaar voor het eerst. Ik ben opzoek naar 2 D pony's en een mini. Alle 3 tussen de 3 en 6 jaar oud.

Ik weet dat je rond 2 a 3 uur snachts al paraat moet staan voor de beste koopjes.

Hebben mensen tips voor mij als zuidlaren groentje? Moet ik bv gewoon naar een vrachtwagen lopen en vragen of ze iets hebben wat ik zoek?
Waar moet ik op letten? (Qua handelaren)

Zorgen dat je voldoende cash hebt en voldoende verstand ervan hebt. Van de vrachtwagen afkopen gaat vaak via handelaren onderling. Alle vrachtwagens af voor het juiste paard is onhandig. Gewoon positie kiezen bij de marktingangen en goed je ogen open houden. Zie je iets interessants dan gelijk erop af.

Voor handelaren geldt als je er een slecht gevoel bij hebt niet doen.

mistid

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-14 14:39

Ik ga ook heen.

Pandakaas

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-14 15:58

Ik ben eigenlijk op zoek naar een mini zilverappel merrie met papieren. Staan die er ook tussen als je op tijd komt?

rina

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-14 16:09

Hier zitten de kenners, dus gooi ik mijn vraag maar hier in de groep :D

Ik las net een bericht op FB (Duits bericht), zal het hier even copieren.

Citaat:
Hallo Ihr Lieben! Dieses Jahr findet, wie jedes Jahr am dritten Dienstag im Oktober, der sogenannte "Zuidlaren Tiermarkt" in Holland, 20 km von Groningen statt. Der größte Pferde,- und Kuh- Markt Europas. Dort werden laut allen, die bereits dort waren, fast alle Pferde die nicht verkauft werden zum Metzger gebracht, weil es sich für die aus anderen Ländern kommenden Händler mehr rentiert, die Pferde dort abzustoßen und ermorden zu lassen, als sie dann wieder mit zurück zu nehmen. Es ist ihren gleich welche Rasse oder Alter, sie machen auch vor Fohlen keinen halt. Vielleicht finden sich ja Leute unter euch, die eine Fahrgemeinschaft bilden können und wenigstens ein paar Seelen retten können. Ich sehe so oft Pferdegesuche hier, vielleicht können wir zusammen ein paar Tiere retten.

Vertaling:
Hallo allemaal. Dit jaar, net als elk jaar op de 3e dinsdag van oktober, vind weer de Zuidlaren dierenmarkt plaats in Holland, 20 km vanaf Groningen. De grootste paarden en koeienmarkt van europa.
Daar wordt volgens diegene die al daar geweest zijn, bijna alle paarden die nicht verkocht zijn naar de slager gebracht. Omdat het voor de handelaren uit de andere landen goedkoper is die paarden daar af te stoten en vermoorden te laten, dan ze meer terug te nemen. Het is ook om het even welk ras of leeftijd het dier heeft, en zelfs veulens worden zo behandeld. Misschien zijn er mensen onder jullie, die een carpoolgroep maken kunnen om tenminste een paar van deze zielen te redden. Ik zie hier heel vaak zoekoproepen, en mss kunnen we samen een paar dieren redden.

Even vrij vertaald :D

Bij zon bericht komt bij mij dan gelijk de vraag op. Komen er zoveel handelaren uit andere landen?? En iemand een idee hoeveel % er daadwerkelijk aan het eind van de markt bij de slager belanden. En dat even afgezien van de paarden die echt wat mankeert.

Ik ben zelf echt al jaren niet meer op de Zuidlaarder markt geweest. En heb dus 0,0 inzicht in wat er van zon bericht waar is (en nieuwschierig aangelegd :D ) En heel eerlijk, is voor mijn gevoel dit weer zon, we moeten alles redden oproep.

WendyBZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-14 16:17

Mijn ervaring is dat er veel handelaren rondlopen uit Duitsland en Oostblok.

robert45

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-14 16:20

rina schreef:
Hier zitten de kenners, dus gooi ik mijn vraag maar hier in de groep :D

Ik las net een bericht op FB (Duits bericht), zal het hier even copieren.

Citaat:
Hallo Ihr Lieben! Dieses Jahr findet, wie jedes Jahr am dritten Dienstag im Oktober, der sogenannte "Zuidlaren Tiermarkt" in Holland, 20 km von Groningen statt. Der größte Pferde,- und Kuh- Markt Europas. Dort werden laut allen, die bereits dort waren, fast alle Pferde die nicht verkauft werden zum Metzger gebracht, weil es sich für die aus anderen Ländern kommenden Händler mehr rentiert, die Pferde dort abzustoßen und ermorden zu lassen, als sie dann wieder mit zurück zu nehmen. Es ist ihren gleich welche Rasse oder Alter, sie machen auch vor Fohlen keinen halt. Vielleicht finden sich ja Leute unter euch, die eine Fahrgemeinschaft bilden können und wenigstens ein paar Seelen retten können. Ich sehe so oft Pferdegesuche hier, vielleicht können wir zusammen ein paar Tiere retten.

Vertaling:
Hallo allemaal. Dit jaar, net als elk jaar op de 3e dinsdag van oktober, vind weer de Zuidlaren dierenmarkt plaats in Holland, 20 km vanaf Groningen. De grootste paarden en koeienmarkt van europa.
Daar wordt volgens diegene die al daar geweest zijn, bijna alle paarden die nicht verkocht zijn naar de slager gebracht. Omdat het voor de handelaren uit de andere landen goedkoper is die paarden daar af te stoten en vermoorden te laten, dan ze meer terug te nemen. Het is ook om het even welk ras of leeftijd het dier heeft, en zelfs veulens worden zo behandeld. Misschien zijn er mensen onder jullie, die een carpoolgroep maken kunnen om tenminste een paar van deze zielen te redden. Ik zie hier heel vaak zoekoproepen, en mss kunnen we samen een paar dieren redden.

Even vrij vertaald :D

Bij zon bericht komt bij mij dan gelijk de vraag op. Komen er zoveel handelaren uit andere landen?? En iemand een idee hoeveel % er daadwerkelijk aan het eind van de markt bij de slager belanden. En dat even afgezien van de paarden die echt wat mankeert.

Ik ben zelf echt al jaren niet meer op de Zuidlaarder markt geweest. En heb dus 0,0 inzicht in wat er van zon bericht waar is (en nieuwschierig aangelegd :D ) En heel eerlijk, is voor mijn gevoel dit weer zon, we moeten alles redden oproep.

Op alle grote markten zijn een hoop buitenlandse handelaren, veel duiters,denen,belgen,spanjaarden,italianen etc.

Eigenlijk wel uit alle landen heb ik ze voorbij zien komen.

Een flink aantal dieren zal idd bij de slager eindigen, echter dit zijn dieren met problemen. Een gezond dier zal niet snel bij de slager eindigen omdat er altijd wel net iets meer voor te krijgen is in de handel.

Maar mocht de groep nog een willen redden be my guest. Wij nemen nog een Merrie 21 jaar 1.10-1.15 hoefbevangen mee.

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-14 16:40

Ook veel handelaren uit Denemarken.
Dara gaan best veel (kleinere) pony's naar toe.