Een maand naar ijsland. Wie volgt er mee?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Dirndl

Re: Een maand naar ijsland. Wie volgt er mee?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-14 22:48

Oh wat heerlijk, jullie foto's en verslag :D

Ik vlieg over een week weer, kan niet wachten! Ben vorig jaar een maand in m'n uppie geweest. Eerst 2 weken vrijwilligerswerk met een internationale groep: revegetatie in het zuiden van IJsland. Lees: bemesten met verpulverd schapenbrein, composterend hooi+mest, scheppen en bomen planten, in weer en wind. Ik vond het heerlijk, alleen maar buiten zijn en handen uit de mouwen steken.
Daarna nog lekker avonturieren, 2 weken liftend en couchsurfend een beetje rond getrokken en hele leuke mensen leren kennen. Genoten! En het fijne vind ik daar, zodra je er werkt en reizend op de vriendelijkheid van anderen aangewezen bent, ook voor een slaapplek, leer je de interessante cultuur en de inwoners van het land heel anders kennen dan wanneer je puur met bus of camper 'toerist' bent. Gelukkig bijna weer terug <3

Jullie nog heel veel plezier, en vooral blijven updaten!

Caaroo

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-14 01:41

Thanks allemaal! Leuk om te lezen hoe enthousiast ook jullie over dit land zijn. Gaaf project, Dirndl! Wij moeten van ons gastgezin binnenkort schapenkoppen eten... Hoort erbij en is best cool om gedaan te hebben maar daar zien we echt tegenop hahaha! Iris is bijna jarig, dus ik voel een leuk birthday menu aankomen ;)

Net een heerlijke rit gemaakt over weiland, rotsgrond, toendra-ish landschap én donkergrijs strand met windkracht 100, gopro-screenshots komen snel! Videos kunnen we niks mee, te weinig internet. Nu lekker onze warme bedjes in...

Caaroo

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-14 23:29

Screenshots van onderweg! :D

Afbeelding

Afbeelding

We hadden een briefe uitleg gehad van hoe we moesten rijden, maar zagen nergens herkenningspunten en waren al gauw de weg kwijt... Op dat moment nam Sindri de leiding over en wees ons de weg! Ik was blij
Afbeelding

Die natuur blijft je verbazen...
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

En op het strand! Even gas ;)
Afbeelding

Afbeelding

Ariannee

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-14 00:00

Leuke foto's :D

DieL_Zor

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-14 00:30

Ik volg ook vanaf begin af aan al mee. Wat een supertoffe kans en wauw wat is het daar toch prachtig!

IJsland staat hoog aan mijn lijstje met te bezoeken landen

kking

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-14 07:36

Wat een heerlijke foto's

janouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-14 08:35

Jaloers hoor
Van alle landen die ik bezocht heb, heeft geen land zo'n indruk gemaakt als ijsland. Zo indrukwekkend op alle gebieden.

Heel veel plezier

Faringo

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-14 08:41

Echt fantastsch om te zien zeg. Nu weeet ik echt zeker dat ik daar nog eens heen wil :-). Heel veel plezier nog verder.

jorika1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-14 13:42

Jij moet echt een top tijd hebben daar! Dat kan gewoon niet anders!

ierusju

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-07-14 00:39

We hebben zeker een supertijd!
Gister even een iets minder leuke rit gehad, want mijn paard bedacht om eerst wel door de rivier te gaan, maar niet meer terug, toen bleek dat de weg daar helemaal niet was. Het paardje van caro was al aan de overkant, maar mevrouw bedacht dat ze het toch echt niet ging doen. Dus ik het water in. Met gevoelstemperatuur : heel koud. Caro is hulp gaan halen om haar paard vast te houden en ook zij door het water naar ons toe. Eerst ik trekken en caro duwen, maar ze bedacht dat het gras aan de waterkant eten leuker was dan werkelijk het water ingaan. Dus een beugelriem er vanaf gehaald en toen had zendoor dat het serieus was en gelukkig het water ingegaan. Dus samen het water door en caro er achteraan.
Maar gelukkig waren we weer aan de kant waar we wezen moesten. Dus op een paar bevroren tenen en natte schoenen en sokken na, waren we blij dat we er iig waren.
Ik heb mijn voeten even warm gelopen en er toch weer opgegaan, onder het mom van even het straatje op en af. Toch door gereden tot het strand en nog een superrit gehad, waar we ook nog even achter de schapen aan zijn gegaan :)
Ben er echt van overtuigd dat er in Þerna echt shetlanderbloed zit :P

Vandaag waren we snel klaar met kamers schoonmaken dus bedacht dat we konden wandelen bij Rauðanes. Maarja, laat de weg zoeken maar aan ons over, want dat kunnen wij super. Not. :P
Eerst uitgekomen bij een boerderijtje die verlaten was en een afgelegen huisje. Daar voorbij gelopen, maar de weg kwam uit bij een klif, dus maar even de weg gevraagd bij het huisje.
Daar bleek dat we het pad hadden gemist, dus maar weer terug gelopen.
Heerlijke wandeling gemaakt en heerlijk weer gehad :D
Achteraf bleek ook dat we de route verkeerd om hebben gelopen, maar dat maakte de wandeling niet minder mooi :')
De wandeling zelf was 7km. Maar we denken dat iets van 10km hebben gelopen :P

Amandavd

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-14 08:19

Weet niet of je toestemming hebt om achter de schapen aan ge gaan of wat je er precies mee bedoelt, maar schapen moet je nooit opjagen. Daar krijgen ze stress vsn, en kunnen dan hun jong aborteren. Of in blinde paniek het water inrennen en verzuipen.

Caaroo

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-14 13:53

Schapen klein stuk de goede kant op drijven is niks mis mee hoor :) we doen echt geen gekke of ondoordachte dingen.

Als ze de schapen hier gaan verzamelen van alle boeren, is dat trouwens nog een hele tocht; helemaal vanuit de punt van t schiereiland, waar de stenen voor paarden te scherp zijn, dus dagen lang lopend die beesten drijven langs behoorlijke kliffen... Echt respect, word al moe van de gedachte.

y12345

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-14 13:58

heel veel plezier!
bleu lagoon is heel erg mooi!
ook de Hekla!

ik volg mee!

Lusitano

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-14 14:01

Oh wat heerlijk! Ik ga in maart een week heen, om orka's en noorderlicht maar wellicht kruipen we ook nog wel op een ijslands paardje, als we er toch zijn.
veel plezier en ik blijf ook foto's volgen!

belindaap88

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-14 14:14

Klinkt allemaal echt super! Ik volg. Hoop er ooit zelf heen te mogen en het allemaal mee te mogen maken :o.

cassini

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-14 14:30

Ik volg ook! Ik droom al jaren om naar IJsland te gaan, alleen wil niemand met me mee :')

Caaroo

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-14 14:55

Veel plezier vast Lusitano!

jullie twee hierboven: ga anders samen :D maar zeker als je gaat werken is alleen juist heel goed mogelijk hoor!

Amandavd

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-14 16:34

Je hoeft niet eens gek te doen, maar ook van paarden kunnen schapen schrikken. Ik zeg het alleen maar als tip want schapen zijn erg stressgevoelig. Maar ik geloof heel zeker dat jullie goed nadenken over wat je doet. Ik lees in ieder geval met plezier jullie avonturen en nog veel succes gewenst!

Fenrir

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-14 17:36

Het is normaal om schapen te drijven met de paarden op IJsland... dus die zullen wel wat gewend zijn :) Natuurlijk moet je ze niet onnodig op gaan drijven, maar jaarlijks worden de schapen in de herfst uit het hoogland gedreven en dat gaat te paard (er kunnen daar geen auto's komen).
IJslandse schapen zijn ook niet zulke watjes als die beesten hier... ze zwemmen bijv zo de rivier over... :=

Mooie foto's! Ik wil echt zo graag weer terug <3

Caaroo

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-14 18:46

Bedankt allebei!

Fenrir

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-14 19:24

cassini schreef:
Ik volg ook! Ik droom al jaren om naar IJsland te gaan, alleen wil niemand met me mee :')

Je kan toch ook alleen gaan?

Dirndl

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-14 20:03

Fiffill schreef:
cassini schreef:

Je kan toch ook alleen gaan?

Inderdaad, IJsland is bij uitstek een land om alleen te reizen! Heb ik ook gedaan, en door couch surfing meetings en toeval had ik binnen no time reis maatjes om een paar dagen mee te liften of gewoon om gezellig op te trekken, concert te bezoeken of een biertje mee te drinken.
Sterker nog, ik heb daar veel mensen leren kennen die alleen een one-way ticket hadden geboekt en zeiden: "Ik ben hier alleen, voor onbepaalde tijd, en heb me ingesteld op avonturieren, interessante nieuwe mensen en horizon verbredende ervaringen."

Dus ik zou zeggen, ga ervoor! Alleen reizen brengt je zò veel goeds :D

Fenrir

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-14 20:06

Je komt inderdaad een heleboel mensen tegen. Juist als je alleen reist ben je zelden alleen. :P

cassini

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-14 19:53

Hmm als ik het zo hoor is IJsland ook een geschikt land om alleen te reizen. Toch wel iets om eens over na te denken!

Fenrir

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-14 20:08

Je kan er ook prima liften, er gebeurd eigenlijk nooit wat. Toen ik weer terug kwam in Nederland moest ik er ook heel erg aan wennen dat ik niet mijn spullen overal moest laten liggen in het openbaar, mijn fiets op slot moest zetten etc. want hier wordt het gejat, daar niet :+