70 jaar D-Day Normandië

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Lithya

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-14 21:01

Wat "gaaf". Had mij "mooi" geleken er bij te zijn. Op de een of andere manier fascineert de tweede Wereldoorlog mij enorm. De dropping die nu zo eenvoudig leek, was tijdens de oorlog een ramp. Velen zijn niet eens door de kogel omgekomen, maar ook door verdrinking. Vind het zo knap van die veteraan dat hij weer gesprongen is. De vorige keer dat hij boven Normandië sprong zal geen goede herinneringen achter gelaten hebben.

Het verschil tussen de kerkhoven. Verschrikkelijk. Net of de Duitsers alles sober moeten houden. Vind het Amerikaanse veel meer respect uitstralen.

Een aantal jaar geleden is het plan van D-Day uit de capsule gehaald, waar weet ik niet meer precies. Toevallig waten wij er een dag eerder. Hebben toen ook met veteranen gesproken. Hele verhalen gehoord. Hoe uniek realiseer je je later pas.

Wat een indrukwekkende foto's ook. Hopelijk komen er nog veel online!!

tones

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-14 21:05

Ontzettend bedankt voor t delen van je prachtige foto`s en verhalen.

Dungen

Re: 70 jaar D-Day Normandië

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-14 21:28

Wat een onwijs gave reis beschrijving. En wat een geweldige eervolle reportage.

Ook deze oorlog mag nooit vergeten worden :n Veel mensen nemen hun vrijheid voor lief maar ook de mensen die er hun leven aan verloren hebben of gewaagd hebben. Of zelfs nu nog aan wagen.

Ik hoop dat er meer mensen nu bij stil staan.

Dank je wel voor deze reportage ik heb er van genoten.

DmNqUe

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-06-14 22:36

Wauw jeetje zeg die reacties maken me sprakeloos :j zou moeten kijken waar ik de foto's eventueel heen kan sturen om te laten zien wat ik gemaakt heb. Ik heb nog enorm veel andere foto's en aangezien de hoeveelheid interesse zal ik zo snel mogelijk nog meer foto's online zetten zodat jullie nog een breder beeld krijgen van de gebeurtenissen in Normandie. Ook zal ik de filmpjes nog gaan plaatsen van de dropping en de helikopters!

Regendans

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-14 22:39

Elke foto is stuk voor stuk prachtig Do! Echt super mooi!

simodi

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-14 23:08

Heel mooi weergegeven allemaal! +:)+

Af_en_toe

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-14 22:57

vuurneon schreef:
Deze mannen hadden natuurlijk ook weinig keuze, ze moesten ivm dienstplicht. Dat maakt het voor mij ook zo heftig; het waren eigenlijk nog jongetjes.

Niet allemaal ;-) Canadese soldaten waren allemaal vrijwilligers als ze overzees werden gestuurd. Dus geen dienstplicht, die mannen, jongens, hebben dus echt vrijwillig gekozen om hier te gaan vechten voor de vrijheid van onze ouders en grootouders.

Soms willen mensen wel eens vergeten (door Hollywood, weinig materie op school) dat naast amerikanen, ook Britten, Fransen, Canadezen, Polen, Tsjechen, Noren en zelfs Russen in NL gevochten hebben. De FRansen vochten zelfs al in mei 1940 op Nederlandse bodem! En 15 mei 1940, na de capitulatie, vocht een deel van het NL leger nog een paar dagen door in Zeeland ;)

Prachtige foto's iig en een mooi verhaal. Hopelijk zie ik je langs de kant staan tijdens de herdenkingen rondom Market Garden.

Zondag 14 september rijdt er een stoet tanks, vrachtwagens, pantservoertuigen, jeeps etc. van Leopoldsburg via Valkenswaard, Eindhoven naar Sint Oedenrode en dan Veghel. Dat zijn rond de 200 voertuigen.

Maar goed, op naar 70 jaar Market Garden! 8-)

mirriezz

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-14 23:21

Sorry Af_en_toe... ik kan het niet laten. Er zijn vrij weinig Nederlanders die in Zeeland hebben gevochten, helaas :( (ik was verbaasd toen ik daar dit jaar na toch al heel wat WO2 kennis pas achter kwam)
Fransen en Marokkanen hebben het al snel overgenomen, aangezien de Nederlanders wegrenden. Hoewel ook dat uiteindelijk weinig effect heeft gehad. Al hebben wij hier wel een franse begraafplaats, met helaas best wat gesneuvelden.

Gaaf dat Market Garden ook groots gevierd gaat worden! Ik ga proberen het te onthouden, wie weet kan ik wel ergens daar langs de route staan.

En zoals je zegt: chapeau voor alle vrijwilligers. Naast alle Canadezen heb je natuurlijk ook alle jongens die met valse papieren zijn aangemeld als 18jarige. Dat zijn naar mijn mening ook zeker vrijwilligers!

Af_en_toe

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-14 12:11

Het waren er niet veel, maar ze waren er :D

Staat van het NL leger was in 1940 ook echt belabberd. Als je daar de verhalen over leest. Om te schamen bijna. Ben nu iig druk bezig met de 'oorlogshistorie' van mij opa te onderzoeken. Dat heeft al heel wat opgeleverd.

Bij ons in de buurt is ook een monument voor drie gestorven Franse soldaten. Neergehaald door de Luftwaffe...

Wij hebben dit jaar voor de tweede keer een Tweede Wereldoorlog evenement georganiseerd in Boxtel. Het gaat over het verhaal van de Kampina Airbornes (voortijdig geland achter vijandelijke linies tijdens operatie Market Garden). Mocht je interesse hebben om *-:) te maken, of, als je met persoonlijke gids het verhaal in de Kampina wil meemaken, let me know!

mirriezz

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-14 12:14

Haha xD thnx voor het aanbod! Ik moet nog wel echt even zien wat ik dan doe enzo hoor! Ik ben dan op stage, of minor (hangt nog af van een aantal factoren), dus zal echt even dan moeten gaan plannen. Maar ik hou het in gedachten!

Keet

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-14 12:17

Wat heb je een prachtig verslag gemaakt zeg!
Mooie foto's ook van de Atlantikwall :j zal ze dit weekend aan mijn vriend laten zien als hij terug is uit de Maginot bunkers :)

_Jelske

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-14 12:20

Ik ben er vijf jaar geleden nog geweest :)
Mijn vriend zit aangesloten bij 'Keep them Rolling' en we dan ook met een hele rits voertuigen behorende bij de gebeurtenissen daar toen der tijd, naar Normandië geweest. Daar hebben we deelgenomen aan static shows, bijgedragen aan herdenkingen en rondgereden met veteranen. Erg indrukwekkend allemaal.

Dit jaar konden we helaas niet gaan omdat vriendlief op oefening is en ik niet goed in zo'n voertuig kan rijden.

arans

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-14 16:27

Prachtige foto's en mooi verslag!

Ik ben zelf 2(?) jaar geleden op vakantie geweest naar Normandië. Mijn overgroot opa, een Britse, is namelijk met d-day daar aangekomen op Aromanches. Hij is vrij snel gewond geraakt, toen zijn tank werd gebombardeerd. Toen hij in het ziekenhuis lag heeft hij mijn overgroot oma pas ontmoet.

Ik ben op veel plekken hier op de foto's ook geweest. Het beste museum vond ik het gratis museum bij de Amerikaanse begraafplaats. De hele begraafplaats was heel indrukwekkend, aangezien je daarvandaan over de felblauwe lucht de zee in kon kijken. Raar idee.

DmNqUe

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-06-14 10:13

Mijn boek is binnen er ben er echte mega blij mee :j kwaliteit is erg mooi en de foto's komen goed tot hun recht :j Zou ik graag toch iets mee willen doen maar naar waar zou je met zoiets toe moeten gaan?

Ik zal voor degene met alle pb's over de lijst met dingen die we gezien hebben z.s.m maken, moest nog een hoop dingen voor school regelen ( examen etc ) en moest alweer aan de slag met fotograferen haha!

Lithya

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-14 13:06

Zijn er veel van jullie ook in Oradour sur Glane geweest? Normandië met zijn landingsstranden is indrukwekkend, maar dat plaatsje vond ik ook erg indrukwekkend.

TS, ben benieuwt of je nog meer mooie foto's gaat showen

Af_en_toe

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-14 16:46

Ouradour is een must. Erg indrukwekkend! Zo ook de grote Amerikaanse, Britse en Duitse kerkhoven aldaar. Alhoewel de Amerikaanse begraafplaats in Margraten net zo indrukwekkend is, alsmede de Britse begraafplaats in het Reichswald, net over de grens bij Nijmegen/Groesbeek/Gennep.

Mijn 'stalen ros' <3 Hopelijk op tijd klaar voor 70 jaar Market Garden :)

Afbeelding