Koeweit: oliestaatje in de woestijn

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Narya

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-04-14 11:08

Cowgirl schreef:
Ik had vorig jaar een paardentransport naar Dubai. Helaas was het gewoon te warm (45 graden) en was het Ramadan (dus niet eten en drinken op straat) om de stad in te gaan. Maar ik heb tijdens de taxi rit mijn ogen uitgekeken. Het is gewoon bizar, zelfs de pilaren van de wegen hebben een sierrandje al dan niet in keur.
De architectuur vond ik geweldig, ik houd wel van apart.

Ook het hotel waar wij verbleven was echt mega. Het zwembad was wel wat klein maar we zaten practisch onder de startbaan van de luchthaven en om de 2 a 3 minuten kwam er een A380 van Emirates voorbij.

Ik hoop er ooit nog eens een bezoekje te brengen in een wat gunstigere periode en hopelijk met iets meer tijd.

Dubai is inderdaad een belevenis en hoewel ik niet zo dol op de Emiraten ben snap ik dat het mensen fascineert :j

Pandora2 schreef:
Die laatste foto is echt zo sfeervol ! <3
Zand hoeven ze in elk geval al niet meer te leggen op de racing track :D
De foto's van Failaka lijken echt wel oorlogsgebied...ook al is het al 20 jaar geleden...

Er is flink gevochten op Failaka tijdens de Irakese invasie, en het is nooit meer hersteld. Zonde, het was een heel bruisend eiland, maar na de oorlog zijn de bewoners niet meer teruggekeerd, en alles is er nog zoals het 20 jaar geleden achtergelaten is. Hele beklemmende sfeer.

Narya

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-04-14 11:15

Een paar kiekjes van afgelopen week:

Afbeelding
Een Palestijnse culturele expositie. Er wonen heel veel mensen van Palestijnse afkomst in Koeweit, en de Koeweiti's zijn erg begaan met het lot van Palestina, dus dit soort evenementen worden regelmatig gehouden.

Afbeelding
Ik kreeg vragen over christenen in Koeweit: ziehier de katholieke kathedraal van Koeweit. Er worden dagelijks missen in verschillende talen gehouden.

Afbeelding
Zoals hier, een mis in het Engels. Behoorlijk druk bezocht ook, de kathedraal zat bijna vol.

Afbeelding
Een Turkse muziekavond bij de Dar al Athar al Islamiyya. De DAI organiseert wekelijks klassieke concerten, vrij toegankelijk, en je krijgt er zelfs een gratis hapje en drankje bij. De voorzitter is een rijke Koeweitse zakenman die cultuur en culturele uitwisseling in Koeweit wil bevorderen. Geweldig concept!

Afbeelding
Remal International Sand Sculpture Festival by Night

Pandora2

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-14 18:27

Oooooh...die zandsculpturen ! <3 <3 Zoooo mooi zeg !
En wat veel volk in de mis...kan je hier in Belgie niet zeggen.... :D

Wat mij opvalt op bijna alle foto's, is de ruimte die daar overal is...en alles, zowel binnen als buiten, in die zachte pastelkleuren...heel mooi !

Aroha

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-14 15:57

Heel tof weer! Misschien heb ik er overheen gelezen, maar moet jij nou bedekt over straat? Of zijn ze daar heel open/modern in? Ik weet echt niets van Koeweit, behalve dat het een oliestaatje is en dat ze er ezeltjes hebben. :') Zodra het woord 'el burro' viel, tijdens de lessen Spaans, werd de man uit Koeweit altijd heel enthousiast. Want hij had zelf allemaal ezeltjes :D.

pressent

Re: Koeweit: oliestaatje in de woestijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-14 16:28

Wauw wat tof om daar stage te mogen lopen zeg! Het lijkt me echt een heel interessant land, wat een variatie aan cultuur en landschap. Wel fijn inderdaad dat je met nog een andere stagair zit zodat je wel een beetje samen op kan trekken.

Haha ja moest ook lachen om die Mona Lisa, maar dat is dus een sieraad..:P

Narya

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-04-14 19:56

Pandora2 schreef:
En wat veel volk in de mis...kan je hier in Belgie niet zeggen.... :D

Wat mij opvalt op bijna alle foto's, is de ruimte die daar overal is...en alles, zowel binnen als buiten, in die zachte pastelkleuren...heel mooi !

Ja, de Aziatische christenen zijn over het algemeen wel fanatiek met kerkbezoek hier. Ze hebben bijvoorbeeld dagelijks diensten in verschillende Indiase talen :j

De pasteltinten worden hier overigens niet echt gewaardeerd: mensen vinden Koeweit saai.

TammyVN schreef:
Heel tof weer! Misschien heb ik er overheen gelezen, maar moet jij nou bedekt over straat? Of zijn ze daar heel open/modern in? Ik weet echt niets van Koeweit, behalve dat het een oliestaatje is en dat ze er ezeltjes hebben. :') Zodra het woord 'el burro' viel, tijdens de lessen Spaans, werd de man uit Koeweit altijd heel enthousiast. Want hij had zelf allemaal ezeltjes :D.

Wat is bedekt? Ik draag geen hoofddoek, korte mouwen, en bij het uitgaan kan een jurkje ook prima. Het hangt echt af van de plaats waar je naar toe gaat :j

Ezeltjes heb ik hier trouwens nog niet gezien, grappig dat je dat zegt :D

jansje73

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-14 20:01

Wow wat gaaf dat je daar stage loopt. Het is daar mooi. Mooie foto's . Veel plezier nog !!

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-14 20:06

Is het al richting bloedheet aan het gaan ondertussen? :)

Narya

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-04-14 20:10

We zitten rond de 40 graden tegenwoordig :j

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-14 20:18

Ah ik lees nog steeds blij met je mee en kan er nu extra van genieten nu sommige dingen zo herkenbaar zijn :D Begint aardig op te warmen daar dus!

Narya

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-04-14 21:20

Ik ben wel benieuwd, welke dingen zijn herkenbaar voor jou? :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-14 22:49

Meh, herkenbaar is misschien het verkeerde woord in een land dat zó verschilt in rijkdom en zo. Het zijn meer de impressies die me dan weer aan de sfeer en uitstraling van Jordanië doen denken, als ik het zo van je foto’s en verhalen zie en lees. Heb een beetje heimwee denk ik :Y) De kip-met-rijst, naar een prullenbak lopen is teveel moeite, alles met de auto, wollige lieve babydromedarissen, die kleurrijke en volgepakte winkeltjes, de mooie wadi’s, die typische lucht (alsof er zand in zit of een onwijs hoge luchtvochtigheid?), de kleding, het vlees dat bij de slagers gewoon buiten hangt, de voorliefde voor glimmende en kleurrijke dingen… :)

Maar het contrast zal vast enorm zijn. Een kilo simpel brood kostte in ons Jordaanse dorpje slechts 15 piastres (ca. 15 eurocent) en dat vonden ze al duur - ik durf bijna niet te vragen hoeveel dat in Koeweit zou kosten. 95% van de auto's die ik daar zag, leek zo'n 20 jaar oud en zou in Nederland de APK niet doorkomen. En alles (taxi’s, eten, hotels) is juist onwijs goedkoop – voor onze begrippen dan.. :j Maar de lonen zijn dan ook erg laag.

Neon

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-14 11:42

Ik vind je foto's heel fascinerend :) erg mooi en interessant :)

EvaC

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-14 12:27

Wow! Wat moet jij het onwijs naar je zin hebben daar! Ik heb net het hele topic doorgelezen en vind het erg leuk om eens over een redelijk onbekend land te lezen en hoe je dat ervaart als westerling.

Knakker

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-14 12:41

interessant hoor!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-14 12:43

Interessante foto's.

Wat ik mij altijd afvraag hoe het Moslimgeloof en extreme kapitalisme samen gaat....

Furrow

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-14 12:46

Ik denk door veel terug te geven aan de maatschappij.
Zowel geld als bv. de zus van sjeiks in Dubai heeft adopteert veel weeskinderen, dat zie ik het Belgisch of Nederlands koningshuis niet doen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-14 12:49

Ja? Hoe sta jij dan tegen over de verslindende manier van omgaan met energie en wat de aarde daar aan moet inleveren?

Narya

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-05-14 17:15

loveshadow schreef:
Meh, herkenbaar is misschien het verkeerde woord in een land dat zó verschilt in rijkdom en zo. Het zijn meer de impressies die me dan weer aan de sfeer en uitstraling van Jordanië doen denken, als ik het zo van je foto’s en verhalen zie en lees. Heb een beetje heimwee denk ik :Y) De kip-met-rijst, naar een prullenbak lopen is teveel moeite, alles met de auto, wollige lieve babydromedarissen, die kleurrijke en volgepakte winkeltjes, de mooie wadi’s, die typische lucht (alsof er zand in zit of een onwijs hoge luchtvochtigheid?), de kleding, het vlees dat bij de slagers gewoon buiten hangt, de voorliefde voor glimmende en kleurrijke dingen… :)

Maar het contrast zal vast enorm zijn. Een kilo simpel brood kostte in ons Jordaanse dorpje slechts 15 piastres (ca. 15 eurocent) en dat vonden ze al duur - ik durf bijna niet te vragen hoeveel dat in Koeweit zou kosten. 95% van de auto's die ik daar zag, leek zo'n 20 jaar oud en zou in Nederland de APK niet doorkomen. En alles (taxi’s, eten, hotels) is juist onwijs goedkoop – voor onze begrippen dan.. :j Maar de lonen zijn dan ook erg laag.

Wat je zegt is helemaal niet zo vreemd hoor. Natuurlijk verschillen Koeweit en Jordanië van elkaar, maar ik geloof wel dat er zoiets bestaat als 'de Arabische wereld', waarbij de verschillende Arabische landen genoeg met elkaar gemeen hebben om het herkenbaar te doen lijken. Maar het is inderdaad wel een wereld op zich hoor, de Golf. De rijkdom die je ziet in Koeweit, maar ook bijvoorbeeld in de Emiraten, Qatar en Saudi-Arabië, dat is echt ongekend. De invloed van olie is enorm, denk alleen maar aan de structuur van de samenleving: waar anders dan in de GCC zie je samenlevingen waar natives in de minderheid zijn, en waar al het werk gedaan wordt door expats?

russel schreef:
Wat ik mij altijd afvraag hoe het Moslimgeloof en extreme kapitalisme samen gaat....

Waarom zou dat niet samen kunnen gaan volgens jou?

Wat jij zegt over energieverslinding etc, dat is overigens ook een van mijn grootste ergernissen hier. Mensen lachen mij uit als ik het licht uitdoe als ik de kamer verlaat :') Energie wordt hier gesubsidieerd door de overheid, het kost nu 1/50 van de originele prijs. Dat werkt verspilling in de hand. Er is momenteel wel een debat gaande over het afschaffen van de subsidies, maar dat gaat vooral over de schatkist, en niet zozeer over het milieu.

Overigens is er wel degelijk interesse vanuit de Koeweitse autoriteiten om iets aan milieuvervuiling te doen. Zo hebben ze bijvoorbeeld al Nederlandse expertise ingeroepen bij het maken van overheidsplannen en staat er een enorm project op de agenda dat ervoor moet zorgen dat de bestaande raffinaderijen 'schonere' olie gaan produceren.

Aroha

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-14 18:18

Narya schreef:
TammyVN schreef:

Wat is bedekt? Ik draag geen hoofddoek, korte mouwen, en bij het uitgaan kan een jurkje ook prima. Het hangt echt af van de plaats waar je naar toe gaat :j

Ezeltjes heb ik hier trouwens nog niet gezien, grappig dat je dat zegt :D

Hoofddoek idd, maar bedoelde eigenlijk gewoon lange broek/rok en je bovenarmen/schouders bedekt. Dat moet in sommige gebieden in Israël, dus vroeg me af hoe het daar dan zat. :) (Overigens heb ik vorige week mijn tickets geboekt, dus deze zomer ga ik weer naar het midden oosten :) )

Nee? Oh, haha, ik had door hem echt het idee dat iedereen daar Ezels had, maar misschien was hij gewoon de enige :D. Ik geloof dat hij ze had voor toeristen!

Narya

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-05-14 19:11

Als vuistregel hou ik aan dat overdag mijn benen en schouders bedekt zijn. 's Avonds draag ik nog wel eens een jurkje tot boven de knie, dat kan prima bij veel cafeetjes en op feestjes. Wat dat betreft is het hier wel iets liberaler dan ik lang gedacht heb :j

Leuk dat je naar Israel gaat, is ook een superinteressant land :j

Ik ken hier helemaal niemand met een ezel :D Kamelen ja, maar ezels? :P Toeristen zijn hier overigens niet. Koeweit is een van de minst toeristische landen ter wereld, mensen hebben toch het idee dat het niet interessant en saai is. Dat valt voor 100% mee, maar tenzij je van winkelen houdt is het hier inderdaad niet extreem spannend :P

Aroha

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-14 15:50

Haha ik zweer je dat dat is wat hij ons vertelde. :)) Hij kwam ook echt uit Koeweit.

Heb idd ook super veel zin in deze zomer, ben echt zo benieuwt!! :)

Narya

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-05-14 16:48

Enigszins vertraagd, een paar fotootjes van Koningsdag

Afbeelding
Een cadeautje van een van de Koeweitse kranten: een taart :D

Afbeelding
Mijn eerste echte publicatie: een artikel over de bilaterale relaties tussen Nederland en Koeweit, in de Koeweitse versie van de Times.

Afbeelding
Koningsdag receptie bij de ambassadeur thuis

Afbeelding
Een luie zaterdag aan het strand

Narya

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-05-14 16:51

En ik stond ook zelf in verschillende kranten, maar die krijg ik hier helaasch niet geupload :P

Furrow

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-14 17:04

Prachtig, ik vind je updates altijd zo leuk!
Het huis van de ambassadeur lijkt gigantisch haha!
En toch echt decolleté en blote schouders op het feest.