Werken op de Noordzee: vaar een eindje mee!

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Re: Werken op de Noordzee: vaar een eindje mee!

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-14 08:30

Oh leuk die close up! Vindt ze nog leuker nu Xd

Solleke_Noah

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-03-14 09:51

Ze waren ook echt mooi :j

Nieuwe pagina, dus nog even het vervolg van de foto's van gisteren :)

De rasterpitvis (boven) vs de gewone pitvis (onder) te onderscheiden door de donkere vlekken op de rugvin van de rasterpitvis

https://fbcdn-sphotos-f-a.akamaihd.net/ ... 1669_n.jpg

Een zwemkrab met een parasiet die pas begint te groeien, hier zie je echt goed het begin. Uiteindelijk groeit het onder de hele staart en groeit die ook naar binnen in de krab (beetje vies wel :P )

Afbeelding

Muiltjes mét inhoud! Het linkse muiltje was cool, drie opeengegroeide muiltjes :)

https://fbcdn-sphotos-e-a.akamaihd.net/ ... 6217_n.jpg

Alle echinodermata op een rijtje :D : gewone zeester, slangster, zee-egel en zeeklit :)

Afbeelding

De koornaarvis, een zeldzame vangst! (te herkennen aan de zilveren zijkant)

https://scontent-b-ams.xx.fbcdn.net/hph ... 9506_n.jpg

Niet voor gevoelige magen: een schar die een heremietkreeft had opgegeten (dat ene ding dat eruit ploept is z'n maag)

https://scontent-a-ams.xx.fbcdn.net/hph ... 6839_n.jpg

Een heeeeeeel klein baby harnasmannetje <3

https://fbcdn-sphotos-c-a.akamaihd.net/ ... 3295_o.jpg

Later op de dag werd het terug heel mistig op zee, was wel mysterieus zo tussen de mist varen :)

Afbeelding

Een nog niet gedetermineerd visje, het lijkt een beetje op een glasaaltje (baby paling) maar ik denk niet dat die via de Noordzee komen :P

Afbeelding

De spiering! Deze vis ruikt heel sterk naar komkommer en kan je zo dus gemakkelijk herkennen :D

https://scontent-a-ams.xx.fbcdn.net/hph ... 7753_n.jpg

En mijn persoonlijke favoriet, een stekelbaarsje *\o/* Die kan je in zoet, brak en zout water vinden, echt coole visjes :)

Afbeelding

In het planktonnet hebben we echt veel baby-vissen gevangen gisteren, hier een baby slakdolfje

https://fbcdn-sphotos-g-a.akamaihd.net/ ... 7212_o.jpg

De insecten van de zee, de amphipoden :D Sommigen hebben coole groene ogen, maar zelfs zonder groene ogen zijn ze wel heel leuk :)

https://fbcdn-sphotos-h-a.akamaihd.net/ ... 5061_n.jpg

Een tong met een "zielig mondje"

Afbeelding

Als laatste iets super mooi, het goudkammetje! Een soort kokerworm met echt een kroontje van goud, echt prachtig :) Hun koker maken ze van zandkorrels of stukjes schelp.

zijaanzicht

https://fbcdn-sphotos-f-a.akamaihd.net/ ... 4708_n.jpg

en vooraanzicht :D

Afbeelding

Het was weer een fantastisch dagje dus :D Met de catch of the day: een bot van 45 cm groot!!

Afbeelding

NathalietjeB

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-14 10:11

Wauw die pitvisjes zijn wel mooi..
Wat heb je weer een hoop gave visjes gevangen elk keer als ik dit topic zie denk ik...
Ik moet maar eens gaan duiken om al dat moois te zien

Wilawander

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-14 10:13

Wat interessant is dit topic. Leuk, volg ook mee.

Solleke_Noah

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-03-14 13:52

Leuk dat jullie het toffe foto's vinden :) Volgende tripje is de 24ste, maar dan gaan we beach sampling doen, ben benieuwd of we daar iets anders mee vangen!

Smee__

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-14 15:00

Echt bewonderenswaardig wat voor vreemde creaties er gewoon vlakbij bij ons in de Noordzee leven.. Ik kijk heel erg uit naar de volgende foto's :D

NathalietjeB

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-14 15:06

ik vind t ook byzonder om gekke vis soorten te zien waar ik nog nooit van heb gehoord..

die pitvisjes zijn dat dan dezelfde soort visjes als pietermannetjes?? vind ze daar wel wat op lijken.
en die schurft vis ziet er voor mij uit als een soort schar/scholletje..en al had ik zoiets gevangen had ik zelf gezegd het is een schol soort :P

vind dit topic echt leuk en byzonder om te zien wat een gekke vissen er allemaal toch in de zee zwemmen

Solleke_Noah

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-03-14 19:17

NathalietjeB: nee, pitvisjes zijn wel anders, pietermannen hebben ook wel een donkere rugvin, maar die zijn wat groter en plomper.

De schurftvis is idd een soort platvis, net als schol enz :) Alleen dan met een schurftige huid :')

NathalietjeB

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-14 20:55

weer wat geleerd..:D ben benieuwd naar je volgende vaart en vissies..

Solleke_Noah

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-03-14 15:55

Thanks :D werkt wel heel motiverend om zo mooi mogelijke foto's proberen te schieten! :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-14 16:03

Een enorm leerzaam topic dit! Ik blijf volgen, en ga alsjeblieft door met foto's maken :D

Solleke_Noah

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-03-14 15:20

Haha, will do :D

Toch nog even zeggen dat het onbekende visje op de foto's effectief een glasaaltje is *\o/* Echt leuk, ze gaan de foto ook op hun FB-pagina posten want het is best een leuke vangst :)

Sjimmy

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-14 21:49

Ik heb je topic aan m'n viscollega's laten zien, ze moesten er erg om lachen op een paardenforum maar ze vonden het erg leuk/interessant, of je de latijnse namen erbij wil zetten voortaan want sommige vissen heten in het nederlands écht anders ;) En voor welke organisatie doe je onderzoek? Met welke organisatie ga je mee?

Solleke_Noah

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-03-14 22:10

:D Zal ik doen! Werk ook samen met een franse collega (phd) en zij zei ook al dat we de latijnse namen moesten gebruiken want de vlaamse kende ze niet :D

Het onderzoek is van het ILVO (2 PhD-onderzoeken), de boot van het VLIZ :)

EmmaVZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-14 05:09

Ik volg dit topic ook even! Ik vind je enthousiasme echt geweldig en het is best eens interessant om te zien wat soort dieren er allemaal in de noordzee leven :D

Solleke_Noah

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-03-14 09:00

Thanks!

Morgenvroeg weer op naar Oostende en dan met de vrachtwagen tot in Calais voor beach sampling! :) Ben benieuwd, is mijn eerste keer. We mogen wel van die coole waadpakken dragen :P

Solleke_Noah

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-03-14 21:02

Terug vanuit Frankrijk :D Wat is dat toch een heerlijk land, de sfeer, de huizen, de omgeving! Het strand van Calais was ook echt prachtig, heel anders dan onze overvolle kust.

Foto's gaat nog even duren, 'k moet ze nog op de pc zetten. Op het strand hadden we ook enkele 'leuke' vondsten: grote pijlinktvis (Teuthida) van 40 cm, bruinvis (Phocoena phocoena), da's een soort dolfijn, en dan een hoop vogels: aalscholver, alk, drieteenmeeuw enz. Allemaal dood he, mijn collega bioloog heeft alle koppen meegenomen :')

Dit is bv de alk (niet mijn eigen foto)

https://fbcdn-sphotos-b-a.akamaihd.net/ ... 0585_n.jpg

Het kruien zelf was echt super vermoeiend! We moesten tot onze middel in het water en dan een net achter ons aanslepen (een net zoals garnaalsvissers), maar de golven sloegen constant tegen ons aan, en over ons :P bij het terugtrekken trekken de golven dan juist weer erg aan je benen zodat je bijna onderuit gaat ^^ de sleepafstand was 150 meter, en dan omdraaien en dezelfde 150 meter terug. We dragen dan van die waadpakken tot onder onze oksels en daarboven zo'n sexy gele vissersjas :P Je blijft er wel droog in!

De leuke vangsten van vandaag waren hooiwagenkrab (Macropodia rostrata) en tarbot (Psetta maxima). Verder ook veel kleine pieterman (die hele giftige visjes), ook hele kleine baby pietermannen, dus we moesten wel opletten want voor je het weet grijp je erin en dan is het richting spoed :P

Kort verslagje voor nu, zet er binnenkort de foto's nog bij! :)

Marije112

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-14 21:24

Ik ben benieuwd naar de foto's van de laatste vangst!

Sommige vissen vind ik echt ranzig eruit zien, en dan plaats jij erbij 'oohhh wat een schatje <3 <3 <3 ' dan moet ik wel lachen!

Ik sta er wel van te kijken dat dit in onze eigen saaie noordzee zwemt!

Smee__

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-14 21:24

Aah ben benieuwd naar de foto's! Die alk lijkt net een pinguïn <3

Heel grappig ook trouwens om sommige namen te lezen. Ik woon namelijk in de waterwijk, met bijv een tarbotpad/spieringpad, maar ik had geen idee wat t nou was haha. Leuk om er nu ook een beeld bij te hebben :))

NathalietjeB

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-14 21:27

ik heb gelukkig nog nooit in een pieterman gestaan maar wat gebeurt er nou als je gestoken word door zo een pietermannetje?

Smee__ daarom word die vogel zo vaak voor pinquin aangezien door mensen die de alk niet kennen die denken dat er dan een pinquin in nl zee zwemt :j

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-14 21:29

Oh klinkt tof! Ben benieuwd naar de foto's!

Solleke_Noah

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-03-14 21:32

Marije: haha ja, vind bijna alles wel schattig eigenlijk :o Ik was vandaag ook wel super verbaasd dat er zoveel verschillende vissen, krabben,... op nog geen twee meter van de kustlijn rondzwemmen! Dat ze zwemmen 25 km in zee, akkoord, maar zelfs waar wij 's zomers rondploeteren in zee zit het vol met coolerds :P

Smee: haha dat zijn nog eens coole namen voor straten :D :D

NathalietjeB: in ons handleiding-boekje staat dat als je er niet mee naar het ziekenhuis gaat, het zelfs tot amputatie kan leiden. Ga ik maar niet uittesten :=

Foto's komen er zo snel mogelijk aan!

xSCWx

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-14 22:17

Ik vind je topic echt heel gaaf met die foto's, maar...
Solleke_Noah schreef:
Ik was vandaag ook wel super verbaasd dat er zoveel verschillende vissen, krabben,... op nog geen twee meter van de kustlijn rondzwemmen! Dat ze zwemmen 25 km in zee, akkoord, maar zelfs waar wij 's zomers rondploeteren in zee zit het vol met coolerds

Waarom!! Zeg je dit... Ik ga nooit meer de zee in :')

Solleke_Noah

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-03-14 22:19

Hahaha, ik zei wel "coolerds" en geen engerds, dus you're safe :P

Ik ga deze zomer zo met een duikbril op de hele tijd met m'n kop in het water hangen aan de vloedlijn :')

xSCWx

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-14 22:23

Nou... Ik denk dat wij een andere visie hebben van coolerds :D haha