Slechte ervaring Tunesie, Douz, Ranch Bedouin

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Fellow

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-12 15:56

Zitouna schreef:
Alcohol is in Tunesie niet verboden, maar tijdens Ramadan wordt er echt niet gedronken. Ramadan is de 'heilige maand' en mensen die normaal wel drinken (wat hier verder op zich vrij normaal en geaccepteerd is, als men er mee om weet te gaan dan..) die laten de alcohol dan staan.

Volgens de Islam is Alcohol wel verboden toch? :)

Kwanyin

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-12 15:57

Myour schreef:
Oké.. ik heb even goed nagedacht voor ik hier ging reageren...

Kijk, TS had kunnen zeggen: Denk er aan dat wij in een woestijnklimaat leven. Het is er in de zomermaanden vréselijk warm en tussen zo laat en zo laat kan je zelfs niets doen dus zorg ervoor dat je je een beetje kan vermaken. En als je thuis al ligt te puffen bij dertig graden, dan is dit werk niks voor jou want hier is het nog veel warmer en moet je evengoed de handen uit de mouwen steken. Dan had je kunnen zeggen "Goh, je wist op voorhand dat je daar naar ging en dat het daar zo was, dan moet je niet klagen dat het er zo warm was".
Werd er enige moeite gedaan om de warmte dragelijk te maken voor mensen die dat niet gewoon zijn? Kregen jullie bv aangepaste kledij of onbeperkt water, hoofdbescherming...? Zo nee vind ik dat toch ook kwalijk, je kan wel verwachten dat mensen die gewoon zijn in het koude Nederland te werken niet zomaar in "maar" 35 graden of warmer kunnen gewoon worden.

Maar dat stuk over die man...dat valt imo niet goed te praten. Misschien is de TS zich er niet van bewust of wil ze het niet zien. Natuurlijk gaat hij niet zeggen dat hij andere vrouwen heeft lastig gevallen. Maar gewoon openlijk bij je gasten ruzie maken en spuwen...dat doe je zelfs als gastpaar niet hier.

jiehaaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-12 15:58

Paddenpad schreef:
Marjo_x schreef:
:Y)
Volgens mij zeg ik nergens dat ik ook maar iets normaal vind..
Maar het meest abnormale vind ik nog wel jouw veronderstelling dat Bedouin zo'n beetje meisjes regelt om zelf ontzien te worden _O-

Nou daar zou ik niet raar van staan te kijken of lees jij nooit de krant of het nieuws,zo'n rare verontstelling is het niet hoor,dus kom even onder die steen vandaan en orienteer je wat er allemaal om je heen gebeurt!!LICHT!!

En wat in de krant staat is altijd een goede afspiegeling van de werkelijkheid en die moet je altijd geloven...

:)*

Aradis

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-12 15:59

Paddenpad schreef:
Marjo_x schreef:
:Y)
Volgens mij zeg ik nergens dat ik ook maar iets normaal vind..
Maar het meest abnormale vind ik nog wel jouw veronderstelling dat Bedouin zo'n beetje meisjes regelt om zelf ontzien te worden _O-

Nou daar zou ik niet raar van staan te kijken of lees jij nooit de krant of het nieuws,zo'n rare verontstelling is het niet hoor,dus kom even onder die steen vandaan en orienteer je wat er allemaal om je heen gebeurt!!LICHT!!

Ik ben me goed bewust van wat er allemaal zou kunnen gebeuren.
Ik zeg ook niet dat het een onmogelijkheid is, het is alleen een absurd zware beschuldeging/veronderstelling zonder dat je ook maar iets van de situatie weet.

Daarnaast, ik zit niet onder een steen :Y)

MandyR

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-12 15:59

rocymax schreef:
Nouja, niet prettig voor Myour :=

:o Zo bedoelde ik het ook niet. ;) Ik bedoelde dat het "prettig" is om eenzelfde verhaal van iemand anders te horen. Voor het geval er mensen zijn die twijfelen aan het verhaal van TS.

ShauniBef

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-12 16:00

Jeetje :\ .. Heb het hele topic doorgelezen..
Voor alle mensen die daar zijn geweest, een hele dikke knuffel :(:)

Bedouin, wat heb jij een ENORME plaat voor je kop zeg... := ! Maak dat je wegkomt daar! Hij beflikkerd je waar je bij staat!! Jeetje... :\

01San

Re: WAARSCHUWING Tunesie, Douz, Ranch Bedouin

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-12 16:02

Ik vind dit een heftige ervaring!
Lijkt mij ook angstig geweest op sommige momenten.
TS Gelukkig ben je weer veilig thuis.

Astaloca

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-12 16:03

KirstenVosje schreef:
Zitouna schreef:
Alcohol is in Tunesie niet verboden, maar tijdens Ramadan wordt er echt niet gedronken. Ramadan is de 'heilige maand' en mensen die normaal wel drinken (wat hier verder op zich vrij normaal en geaccepteerd is, als men er mee om weet te gaan dan..) die laten de alcohol dan staan.

Volgens de Islam is Alcohol wel verboden toch? :)

Klopt inderdaad.. maar naar mijn weten gaan mannen uit de islam toch juist 'respectvol' om met vrouwen?

OT: Wel vreselijke ervaring TS ook van Myoure hier uit het topic :n
Laatst bijgewerkt door Astaloca op 04-08-12 16:08, in het totaal 2 keer bewerkt

MarlindeRooz

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-12 16:05

Tja, iedereen is vrij om zijn geloof toe te passen zoals hij zelf wil. Dus daar ga ik geen dingen over zeggen.

xlisza

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-12 16:07

TS respect dat je dit verhaal geplaatst hebt!
Heb het hele topic doorgelezen en vind het echt ongelooflijk wat je daar hebt moeten doorstaan!
Ook echt griezelig van die man....

Fellow

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-12 16:08

Astaloca schreef:
Klopt inderdaad.. maar naar mijn weten gaan mannen uit de islam toch juist 'respectvol' om met vrouwen?

:j Volgens de Islam moet je goed met je medemens omgaan, net zoals je zelf behandeld wil worden, als wat er in de bijbel staat.

Het kan zijn dat ik er ietsje naast zit, ben geen moslim, haha, maar het komt iig wel in de buurt. :P
Dus wel wat raar dat hij wel de ramadan doet, maar de dingen die hem niet aanstaan mooi laat voor wat het is. Lekker makkelijk geloof heb je dan, alleen maar doen wat je zelf leuk vindt. :\

Myour

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-12 16:08

Kwanyin schreef:
Kijk, TS had kunnen zeggen: Denk er aan dat wij in een woestijnklimaat leven. Het is er in de zomermaanden vréselijk warm en tussen zo laat en zo laat kan je zelfs niets doen dus zorg ervoor dat je je een beetje kan vermaken. En als je thuis al ligt te puffen bij dertig graden, dan is dit werk niks voor jou want hier is het nog veel warmer en moet je evengoed de handen uit de mouwen steken. Dan had je kunnen zeggen "Goh, je wist op voorhand dat je daar naar ging en dat het daar zo was, dan moet je niet klagen dat het er zo warm was".
Werd er enige moeite gedaan om de warmte dragelijk te maken voor mensen die dat niet gewoon zijn? Kregen jullie bv aangepaste kledij of onbeperkt water, hoofdbescherming...? Zo nee vind ik dat toch ook kwalijk, je kan wel verwachten dat mensen die gewoon zijn in het koude Nederland te werken niet zomaar in "maar" 35 graden of warmer kunnen gewoon worden.

Maar dat stuk over die man...dat valt imo niet goed te praten. Misschien is de TS zich er niet van bewust of wil ze het niet zien. Natuurlijk gaat hij niet zeggen dat hij andere vrouwen heeft lastig gevallen. Maar gewoon openlijk bij je gasten ruzie maken en spuwen...dat doe je zelfs als gastpaar niet hier.

Er was wel gezegd dat het inderdaad erg warm was daar (al hoefde dat niet echt gezegd te worden, je zit nota bene in de woestijn :Y) ) maar het is mij zeker enorm tegengevallen, met niets doen zweet je je al te pletter laat staan als je stallen moet mesten en met volle emmers water keer op keer heen en weer moet lopen (nadat je het uit de put hebt getrokken). En ja dat is OOK zwaar in 35 graden (ipv 45 graden)!
Of er moeite is gedaan om het draaglijk te maken, water was zeker wel onbeperkt beschikbaar, maar hoofdbescherming en de waaier heb ik zelf moeten aanschaffen. Aangepaste kledij is lastig, in principe mag je daar niet rondlopen met blote benen of blote schouders, al zou je in die hitte het liefst naakt rondlopen :o ik heb daar zelf 2 dunne broeken gekocht (even gênant, waar je als je even gezeten had mooie zweetbips had :o ) en 1 wijde blouse. Verder had ik alleen korte broeken en tank tops meegenomen, en 2 sportbroeken die ik uiteindelijk aangetrokken heb en opgestroopt tot de knieën. Op de ranch zelf en thuis kon je wel met tank top rondlopen maar verder moesten schouders bedekt zijn.

Astaloca

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-12 16:09

KirstenVosje schreef:
Astaloca schreef:

:j Volgens de Islam moet je goed met je medemens omgaan, net zoals je zelf behandeld wil worden, als wat er in de bijbel staat.

Het kan zijn dat ik er ietsje naast zit, ben geen moslim, haha, maar het komt iig wel in de buurt. :P
Dus wel wat raar dat hij wel de ramadan doet, maar de dingen die hem niet aanstaan mooi laat voor wat het is. Lekker makkelijk geloof heb je dan, alleen maar doen wat je zelf leuk vindt. :\

Koran denk ik? :+

OT: Goed dat je dit doet nogmaals.. :j Ook jammer voor jou myour!

Kwanyin

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-12 16:10

Wat ik uit de ervaringen opmaak-en dan heb ik alleen nog maar rond de man en niet alle andere zaken- is dat jou man blijkbaar totààl geen gastvrije uitstraling heeft.

Zelfs al zou hij het niet kwaad bedoelt hebben en niks met de meisjes willen hebben gedaan, dan nog heeft hij blijkbaar iets engs over zich heen waarvan je gasten hem wantrouwen. Ik krijg niet de indruk dat hij een openhartige Tunesiër die vrolijk en gastvrij zijn deur open doet en tegen je gast duidelijk maakt "weest welkom bij ons, ik ga jullie met veel plezier samen met mijn vrouw onze cultuur laten kennen en je met respect behandelen". Toch niet als ik dingen lees zoals het afpakken van het telivisiekanaal en dat daar een gast zelfs niet iets over durft vragen of tegen ingaan. Evenals er blijkbaar wel een strubbelingen tussen jullie worden uitgevochten waar vrijwilligers bij zijn.
Dat is heel jammer, als jullie mensen van hier naar jullie willen halen zouden jullie op zijn minst op een lijn moeten staan. En zou je man ook een beetje moeite mogen doen om het verblijf zo aangenaam mogelijk te maken. Ookal zijn ze er ook om werk te doen, ze zouden op zijn minst het gevoel moeten hebben dat ook je man vriendelijk en open is. Als ze dat niet hebben, dan moeten jullie eens dringend samen zitten om te zien hoe jullie dit in de toekomst gaan verwezenlijken. En als hij totaal niet open staat om wat opener en gastvrijer over te komen en zich bewust te zijn dat dingen zoals in ondergoed in een kamer verschijnen not done zijn hier, dan moet je imo ook geen vrijwilligers naar daar halen.
Laatst bijgewerkt door Kwanyin op 04-08-12 16:14, in het totaal 1 keer bewerkt

Astaloca

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-12 16:11

Kwanyin schreef:
Wat ik uit de ervaringen opmaak-en dan heb ik alleen nog maar rond de man en niet alle andere zaken- is dat jou man blijkbaar totààl geen gastvrije uitstraling heeft TS.

Zelfs al zou hij het niet kwaad bedoelt hebben en niks met de meisjes willen hebben gedaan, dan nog heeft hij blijkbaar iets engs over zich heen waarvan je gasten hem wantrouwen. Ik krijg niet de indruk dat hij een openhartige Tunesiër die vrolijk en gastvrij zijn deur open doet en tegen je gast duidelijk maakt "weest welkom bij ons, ik ga jullie met veel plezier samen met mijn vrouw onze cultuur laten kennen en je met respect behandelen". Toch niet als ik dingen lees zoals het afpakken van het telivisiekanaal en dat daar een gast zelfs niet iets over durft vragen of tegen ingaan. Evenals er blijkbaar wel een strubbelingen tussen jullie worden uitgevochten waar vrijwilligers bij zijn.
Dat is heel jammer, als jullie mensen van hier naar jullie willen halen zouden jullie op zijn minst op een lijn moeten staan. En zou je man ook een beetje moeite mogen doen om het verblijf zo aangenaam mogelijk te maken. Ookal zijn ze er ook om werk te doen, ze zouden op zijn minst het gevoel moeten hebben dat ook je man vriendelijk en open is. Als ze dat niet hebben, dan moeten jullie eens dringend samen zitten om te zien hoe jullie dit in de toekomst gaan verwezenlijken. En als hij totaal niet open staat om wat opener en gastvrijer over te komen en zich bewust te zijn dat dingen zoals in ondergoed in een kamer verschijnen not done zijn hier, dan moet je imo ook geen vrijwilligers naar daar halen.

Die man is niet van TS he ;)

Doubtless

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-12 16:14

Jeetje wat een verhaal zeg :=
vind dat wel sommige bokkers erg overdreven reageren richting bedouin, mbt haar man.

Kwanyin

Astaloca schreef:
Kwanyin schreef:
Wat ik uit de ervaringen opmaak-en dan heb ik alleen nog maar rond de man en niet alle andere zaken- is dat jou man blijkbaar totààl geen gastvrije uitstraling heeft TS.

Die man is niet van TS he ;)

oh ja, sorry, aangepast :D .

Fellow

Astaloca schreef:
Koran denk ik? :+

OT: Goed dat je dit doet nogmaals.. :j Ook jammer voor jou myour!

Nee, ook bijbel, hihi, dat is voor Moslims ook een heilig of belangrijk, weet ik het, boek. :j Maar in de koran staat vast ook wel dat je je medemens met respect moet behandelen. Dat is bij elk geloof denk ik wel zo. :+

Adamootje

Woonplaats: Ik woon vlakbij de stad waar dit jaar de Sinterklaasintocht plaatsvond! ;)

Het verhaal van TS wordt van (bijna) alle kanten bevestigd. Myour en Zitouna, goed dat jullie je verhalen hier ook doen. +:)+

Zo ga je niet met je gasten om gewoon. :\ En die man... Wát een verschrikkelijke vent... :n

eekhoornerik

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-12 16:18

Jeetje, meestal verwacht je toch wel dat als je bij een Bokker terecht komt dat dit vertrouwd en veilig is...
Maar die vlieger gaat blijkbaar niet altijd op.

Ik ben heel erg benieuwd naar verhalen van meer bokkers die ervaring hebben als vrijwilliger bij desbetreffende ranch.
Zowel negatief als positief.

TS: goed dat je dit op Bokt heb gezet, opent de ogen van vele medebokkers. Mij heeft het doen inzien dat andere bokkers niet per definitie vertrouwd en veilig zijn.

Narya

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-12 16:21

Ik ben in mei en juni 2010 als eerste vrijwilliger bij deze ranch geweest. Ik studeer Midden-Oostenstudies, dus meende wel enigszins te weten waar ik terecht zou komen. Douz was voor mij een confrontatie met de werkelijkheid van de Arabische wereld en ik heb er veel geleerd dat ik nooit uit studieboeken had kunnen halen, niet alleen over de cultuur, maar ook over mijzelf en wat ik belangrijk vind. Ik zou niet willen ruilen met Bedouin, maar mijn tijd daar vond ik een hele bijzondere ervaring. En ja, als verwend Nederlands meisje word je behoorlijk met jezelf geconfronteerd, maar hiervoor heeft Bedouin in haar emails naar mij toe uitgebreid en meerdere malen voor gewaarschuwd. Dat dit ook bij mij het ene oor in en het andere oor uit is gegaan, daarvoor hou ik alleen mijzelf verantwoordelijk. De cultuurshock, daar valt helaas niet tegenop te waarschuwen, dat moet je zelf ervaren. En die cultuurshock zal er onherroepelijk zijn, want Zuid-Tunesië lijkt in de verste verte niet op het toeristische gedeelte waarmee sommigen van ons wel bekend zijn. De vriendelijkheid waarmee de Tunesische familie van Bedouin mij ontvangen heeft en mij als onderdeel van de familie heeft geaccepteerd - daar waar ik bijvoorbeeld een hele bruiloft van dichtbij heb mogen meemaken - is echter onovertroffen, en alleen al daardoor heeft Zuid-Tunesië voor altijd een bijzonder plekje in mijn hart.

Traber

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-12 16:22

Meid wat een verschrikkelijke ervaring,en wat zul je teleurgesteld zijn... -O-

Knap van je dat je het hier hebt willen delen,zodat andere meisjes gewaarschuwd zijn.

Als iemand zo ondankbaar reageert op gekregen paardenspulletjes zegt dat imo ook wel wat over het karakter van diegene.Wees blij dat mensen de moeite voor je nemen,het was zo goed bedoeld.Ik kan daar nooit zo goed tegen.

Dit riekt naar moedwillig misbruik maken van jonge meiden...erg jammer.

Evelijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-12 16:39

@Narya... de post van jou klinkt een beetje dubbel... cultuurschok maar ook gastvrijheid. Het is natuurlijk een hele ervaring geweest en voor de TS en andere meiden is dat negatief uitgevallen... jij schrijft dat je vooral veel geleerd hebt (maar hebt ook een studie die hierbij aansluit).
Als een paardenmeisje van 20 aangeeft naar deze plek te willen om vrijwilligerswerk te doen, zou jij het haar dan aanraden?

Yonker

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-12 16:40

Vol verbazing heb ik dit topic gelezen...
Hoop dat dit een goede waarschuwing is voor meer mensen die van plan zijn er heen te gaan.

Dobel

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-12 16:41

wat een topic, vol verbazing!