[SCHOKKEND] Auschwitz, mijn verhalen en foto's

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Blue_Eyes

Re: [SCHOKKEND] Auschwitz, mijn verhalen en foto's

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-11 12:32

Dat artikel heb ik net ook zitten lezen, maar daar staat toch niet nadrukkelijk in dat er nog veel is ontdenkt waar we nu nog wat aan hebben.

Rosebud

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-11 12:32

CK88 schreef:
Afschuwlijk. Ik heb net het boek 'haar naam was Sarah' uitgelezen maar dat boek is nog zacht omschreven bij deze verschrikkingen....
Mensen zijn de meest egoistische en meedogenlose wezens op aarde, we zijn volgzame schapen die ter alle tijde hun eigen hachje proberen te redden....

die heb ik ook gelezen.. verschrikkelijk dat broertje...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-11 12:33

Ik ben er ook geweest, heftig inderdaad, vooral de kinderschoenen en een pop van een kind die half kapot was maakte veel indruk op mij, en de vlechten bij alle haren.. vreselijk.. toen wij er waren was er ook een joodse optocht. en wat ik ook best vreemd vond was toen we daar aankwamen kregen we allemaal een sticker: rood was engels, groen was pools, geel was duits... dan krijg je ook een raar gevoel, want dat werd toen ook bij de joden gedaan natuurlijk.. het was raar om ook zo in een hokje gedrukt te worden, vooral na de afschuwelijke dingen die daar toen gebeurd zijn..... en toen we met de bus naar birkenau werden gebracht werd de bus ook helemaal volgepropt.. volgensmij deden ze dat expres.. om je een beetje te laten ervaren hoe het voelt om zo in een hokje geduwt te worden.

je zag ook van die teksten die duitse officiers hadden gezegt: jews are a race that must be totally extermined
en: we must free the german nation of poles, russians, jews and gypsies.

echt zoo bizar!

en als je binnenkomt hangt er eeen soort van boog waar op staat: Arbeit macht frei!

en nog iets raars, dan ben je in een kamp waar elke dag zoveel mensen zijn gestorven en dan hangt er een bordje bij de hogespannings draden: VORSICHT HOCHSPANNUNG LEBENSGEFAHR
dat is toch raar? je loopt zowieso al levensgevaar als je daar rondloopt (vroeger dan) en alsof de duitsers daar wat om geven? dat vond ik echt heel tegenstrijdig...

wat ik ook erg vond is dat de kinderen daar werden gebruikt voor medische experimenten. net proefkonijnen, en dan zag je weer een foto voorbij komen van huilende uitgemergerde kindertjes.. toen kwam er toch wel een brok in mijn keel zitten :'(

for ever let this place be a cry of despair
and a warning to humanity
where the nazi's murdered about one and a half million
men, women, and children
mainly jews from various countries of europe
Auschwitz - Birkenau
1940 - 1945

Dorus

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-11 12:36

Wat een indrukwekkend verslag. Bedankt dat je dit hebt willen delen.

rommulus

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-11 12:39

Lillian__ schreef:
wat voor proeven dan? (behalve die aardlekschakelaar)

Mooi maar heftig verslag, diepe respect.

Hoe lang het duurt voor het hart stopt als iemand in ijswater ligt (dus bij welke temperatuur)
Zoals al beschreven hoe lang een baby en of mens gemiddeld zonder voeding kan.
Met hoeveel voedsel een mens overleven kan
Transplantaties
Amputaties
Hoeveel bloed een mens gemiddeld kan verliezen voor ie dood gaat

Noem maar op, teveel om zo even te gaan opsommen
Bedenk zelf maar dingen waarvan jij denkt hoe zijn ze daar achter gekomen waarvan je achterin je hoofd eigenlijk wel een antwoord van weet

Ik kan me zelfs een documentaire herinneren van een stel die oa met straling experimenteerden

Fenrir

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-11 12:40

Agnes75 schreef:
LiNdA1986 schreef:
Ja, heel bizar allemaal.
Dat ook een aantal mensen (vooral Hitler dan) zoveel macht konden hebben. Valt haast niet te bevatten.

Het lijkt me ook heel leerzaam en bijzonder om een keer daar een bezoek aan te brengen, maar hoe hebben jullie die reis gepland? Gewoon in een vakantie naar Polen?

Hm, ik weet niet of je een vakantie (leuk, ontspanning, lekker bijkomen) moet combineren met zo'n bezoek...risico bestaat dat als je na afloop van je vakantie zo'n kamp bezoekt, je hele vakantiegevoel in 1x compleet weg is...Wij zijn na een lang weekend Berlijn naar zo'n kamp geweest en ik weet niet of ik dat zo snel weer zou doen....Het "leuke"van het weekendje weg was er toen wel af.. Maar goed, ligt ook aan de persoon die je bent, maar wilde je dit toch even meegeven...

Wij zijn met schoolkamp op de middelbare naar Buchenwald geweest, was denk ik ergens halverwege het kamp. Heeft geen afbreuk gedaan aan onze leuke week, het was heftig, maar heb het zelf wel een plaatsje kunnen geven toen ik daar was die dag en ik denk dat dat voor de meesten van ons zo was.

Carliijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-11 12:40

@ FiekxD wss was dat bordje voor de soldaten etc. die daar werkten.

BrankaZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-11 12:42

Een enorm indrukwekkend verslag. De foto's geven mij al een brok in de keel, dus de emoties daar moeten helemaal rauw en tastbaar zijn geweest.

_Pien_

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-11 12:43

Jeetje wat een indrukwekkend verslag, deze foto's en je verhalen zou je zo op scholen als les materiaal kunnen gebruiken.

Het is al eerder gezegt maar daar ben ik het helemaal mee een dus zeg het nogmaals.
Ik heb al veel foto's gezien maar geen heeft mij zoveel verteld als jouw foto's die vandaag voorbij kwamen.
Heel indrukwekkend.

Bedankt voor het delen.

Avalon_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-10-11 12:45

@FiekeXD
Afbeelding

060606

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-11 12:47

Verschrikkelijk.. geen woorden voor..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-11 12:48

Avalon_ schreef:
@FiekeXD
Afbeelding

jep die heb ik ook op de foto.

Onali

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-11 12:49

Wow TS, wat een verhaal. Ben zelf idd ook altijd nieuwsgierig geweest naar Auschwitz nadat ik in Tjechie ben geweest.
http://nl.wikipedia.org/wiki/Theresiens ... tratiekamp)

Alleen na je verhaal weet ik niet of ik dat beklemmende gevoel weer aankan. Vond Terezin al verschrikkelijk genoeg.

Cheytjuh
Winnaar Bokt Veulenverkiezing 2024

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-11 12:50

Jeetje wat indrukwekkend, wat een prachtig verslag over een verschrikkelijke tijd....

Ik ben er stil van, er zijn momenten waarop je zoiets als dit toch onder de neus van alle klagende en verwende mensen van tegenwoordig zou willen drukken ? Onder de neus van een tiener die klaagt omdat hij niet de nieuwste spelcomputer heeft...

Ik hoop dat we het nooit meer mee hoeven te maken, verschrikkelijk....

CK88

Ik vond trouwens nadat ik alle filmpjes had bekeken van Oprah met Elie in Auswitz een filmpje dat Elie alles verzonnen had? En alleen zijn bankrekening aan het spekken was?

Anoniem

@ avalon_
wanneer ben jij geweest? in de zomervakantie? ben je ook nog in polen verder geweest?
wij zijn ook nog ik krakow geweest, en daarvoor in tsjechie.

Anneert

Allereerst, heb niet heel het topic doorgelezen, alleen de OP.

Heel goed van je dat je dit verslag hebt gemaakt, het is gewoon niet te beschrijven wat daar is gebeurd.

Ik ben er vorige zomer geweest. Waar ik zelf een beetje van schrok was dat ik het eigenlijk niet als schokkend heb ervaren, zelfs niet als heel indrukwekkend.
Dit komt misschien omdat ik al heel veel erover had gelezen, heb gezien, documentaires, oorlogsmuseums etc..
Ik ben altijd geïnteresseerd geweest in WOII en dan voornamelijk de holocaust, dus wilde dan ook heel graag naar Auschwitz. Ik heb daar ook een fotoboek gekocht, met daarin ook voornamelijk schokkende foto's.

Wat mij er opviel is de geur in Birkenau. Het ruikt daar naar vuur/brand. Geeft het geheel een nog grimmiger sfeertje.
In dit kamp ben ik ook door een paadje gelopen, was best dik begroeid, denk niet dat daar veel mensen kwamen. Dit pad liep uit op een uitstrooiveld, waar ze dus de assen van de overledenen uitstrooiden, bizar om daar dan op te staan.

Wat ik wel erg jammer vond, was dat in Birkenau de gaskamers vernietigd waren. Het klinkt misschien bizar en geobsedeerd, maar ik zou het graag hebben willen ervaren om er zelf in te staan. Ik weet dat in Auschwitz 1 een gaskamer is gerenoveerd, maar dat was voor mij toch niet hetzelfde. Misschien komt het wel omdat ik het minder schokkend heb ervaren dan ik had verwacht.

Nogmaals bedankt voor het verslag, vind het heel goed dat je het openbaar maakt zeg maar. Ik ken mensen die er niet heen zouden durven omdat ze niet goed willen of kunnen erkennen wat er daar is gebeurd, maar ik denk dat dat heel belangrijk is.

Es_ther

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-11 12:52

IndianLady schreef:
Wow TS, wat een verhaal. Ben zelf idd ook altijd nieuwsgierig geweest naar Auschwitz nadat ik in Tjechie ben geweest.

Alleen na je verhaal weet ik niet of ik dat beklemmende gevoel weer aankan. Vond Terezin al verschrikkelijk genoeg.

Ja, daar ben ik ook geweest!
Daar voelde je ook echt de angst van de gevangene.
Wij zijn er ook met alle 3e jaars geweest,(100 man) en we gingen met 50 man in zo'n cel zitten, om te voelen hoe het voor die mensen voelde.
We zaten 3minuten in, deur nieteens op slot en ik kreeg het al benauwd..

Bah, dit mag NOOIT meer gebeuren!

Avalon_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-10-11 12:53

FiekexD schreef:
@ avalon_
wanneer ben jij geweest? in de zomervakantie? ben je ook nog in polen verder geweest?
wij zijn ook nog ik krakow geweest, en daarvoor in tsjechie.

Ik was afgelopen maandag in Auschwitz ;)
We zijn de eerst in Dresden geweest, daar overnacht en naar Krakau gereden, daar overnacht en vanuit Krakau de dag in Auschwitz geweest. Nogmaals overnacht in Krakau, de dag erna naar Berlijn geweest. Daar overnacht en ik ben Woensdagavond weer thuisgekomen. ;)

S_en_Z

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-11 12:54

mooi verslag en mooie foto's. Ook al schijnt de zon altijd weer als ik foto's zie lijkt het of ik even stil sta in de tijd. Mag ik vragen wat je voor de hele reis kwijt bent geweest en via waar je geboekt hebt en hoe je bent gegaan enz? Ik wil er namelijk heel erg graag ook een keer heen al jaren alleen kan ik weinig met de info op de sites die ik gezien heb

_Nancy

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-11 12:55

svdijk86 schreef:
mooi verslag en mooie foto's. Ook al schijnt de zon altijd weer als ik foto's zie lijkt het of ik even stil sta in de tijd. Mag ik vragen wat je voor de hele reis kwijt bent geweest en via waar je geboekt hebt en hoe je bent gegaan enz? Ik wil er namelijk heel erg graag ook een keer heen al jaren alleen kan ik weinig met de info op de sites die ik gezien heb

Wil ik ook graag weten :j
En heb je een Nederlands/Engelse begeleider die je over alles verteld? Of gaat alles in het Duits??

Avalon_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-10-11 12:58

Nogmaals, de reis is georganiseerd door vrijwilligers vanuit een dorpje.
Er is geld opgehaald, we zijn gesponsord en zelf heeft iedereen een kleine eigen bijdrage geleverd. Een jaar later is deze reis werkelijkheid geworden, een hele ervaring voor iedereen.

We hadden een Engelse begeleider die ons vanalles vertelde. Doormiddel van koptelefoontjes was het niet erg om op eigen houtje in ruimtes rond te lopen, hierdoor hoefde je niets te missen.

Ook was er mogelijkheid om uit andere talen te kiezen. Welke dat allemaal waren weet ik niet precies.

Er worden volgens mij wel reizen georganiseerd, maar ik heb geen idee van hoe en wat. Dan zouden jullie google even moeten raadplegen.

Anneert

Re: [SCHOKKEND] Auschwitz, mijn verhalen en foto's

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-11 13:00

Voor als mensen het in de zomer willen doen.. wij stonden toen op een camping, iets van een uurtje van Auschwitz eraf. Beiden kampen zijn gratis te bezoeken, je betaald voor de parkeerplaats en kunt met een bus naar Birkenau.

Het viel mij trouwens ook al op dat het moeilijk is informatie erover te vinden. Ik zou het combineren met bv een reis naar Krakau oid.

Fenrir

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-11 13:01

Blue_Eyes schreef:
Dat artikel heb ik net ook zitten lezen, maar daar staat toch niet nadrukkelijk in dat er nog veel is ontdenkt waar we nu nog wat aan hebben.

Stuk over de nazi wetenschap(pers): http://scienceblogs.com/insolence/2008/ ... cience.php

rommulus schreef:
Lillian__ schreef:
wat voor proeven dan? (behalve die aardlekschakelaar)

Mooi maar heftig verslag, diepe respect.

Hoe lang het duurt voor het hart stopt als iemand in ijswater ligt (dus bij welke temperatuur)
Zoals al beschreven hoe lang een baby en of mens gemiddeld zonder voeding kan.
Met hoeveel voedsel een mens overleven kan
Transplantaties
Amputaties
Hoeveel bloed een mens gemiddeld kan verliezen voor ie dood gaat

Noem maar op, teveel om zo even te gaan opsommen
Bedenk zelf maar dingen waarvan jij denkt hoe zijn ze daar achter gekomen waarvan je achterin je hoofd eigenlijk wel een antwoord van weet

Ik kan me zelfs een documentaire herinneren van een stel die oa met straling experimenteerden

En het verband tussen roken en longkanker.
Ze zijn ook verder gekomen met operaties, alleen de manier waarop... :\
Laatst bijgewerkt door Fenrir op 21-10-11 13:06, in het totaal 1 keer bewerkt

Dorus

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-11 13:06

IndianLady schreef:

Ik ben twee keer in Theresienstadt geweest. Eerst met mijn ouders en een paar jaar later met school. Indrukwekkend, maar bij lange na niet zo indrukwekkend als de foto's die ik zie van Auschwitz.