Kroatië 2011!

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Douce

Re: Kroatië 2011!

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-11 14:37

dide

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-11 14:38

Douce schreef:
http://www.kroatie.org/kroatie.php?h=al ... 20paspoort deze site is redelijk onderbouwd, dus vond ik wel betrouwbaar. :) ga zelf ook de gok wagen over 2 weken.

Die site had ik inderdaad ook wel gezien. Maar het is ook een van de weinige onderbouwde sites..
Ik kan het ook niet vinden op de site van de douane, buitenlands ministerie of zelfs de ANWB..

EvaC

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-11 14:39

dide

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-11 14:47

+:)+

Ik heb hier het antwoord al.

http://nl.mfa.hr/?mh=88&mv=801&id=316

Citaat:
REIZEN NAAR KROATIË DOOR NEDERLANDSE STAATSBURGERS MET EEN IDENTITEITSKAART

Nederlandse staatsburgers kunnen zowel met een geldig paspoort als met een geldige identiteitskaart naar Kroatië reizen. Dit geldt echter alleen voor die Nederlandse staatsburgers, die in het bezit zijn van een identiteitskaart waarop staat aangegeven dat de nationaliteit van de betreffende persoon de Nederlandse is. Deze personen hebben het recht om 90 dagen in Kroatië als toerist te verblijven. In alle andere gevallen dienen zij in het bezit te zijn van een overeenstemmende vergunning of visum.

dide

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-11 20:00

Heeft er iemand toevallig ooit gedoken in de buurt van porec?

En het paardrijden in kroatie? is dat een aanrader of niet?
En Lipica in slovenie is dat de moeite waard of niet?

Inge_83

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-11 15:04

Ik ben vorig jaar in Porec, Istrië geweest, op camping Bijela Uvala.
Camping is erg groot, maar voorzien van alle gemakken.
Istrië is erg toeristisch en zeker aan de kust is natuur ver te zoeken.
Echte aanraders zijn natuurgebieden Plitvice en Krka, in het hoogseizoen vrij druk maar zooo ontzettend mooi.
Verder is Istrië ooit van de Italianen geweest, en dat is heel duidelijk te zien in de manier van bouwen etc.
Eten en drinken is er goedkoop, maar niet overdreven bijzonder qua kwaliteit.
Betalen doe je er in Kuna's, wat ik zelf wel leuk vond, het vergroot het vakantiegevoel.

Ik was met een groep, en een aantal mensen zijn ook gaan paardrijden.
Tegenover de camping zat een manege, en ze vanaf daar op buitenrit gegaan.
De foto's die ze onderweg gemaakt hadden waren erg mooi.
Ben zelf toen niet mee geweest.

Anneert

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-11 15:14

Ik meld me ook! Ik ben 2 jaar terug al eens in Kroatië geweest, bij de Plivice Meren (met identiteitskaart ;))

Dit jaar ga ik met 4/5 jongens naar Rovinj! Hebben daar in een dorpje in de buurt een villa gehuurd!

Zonnetje81

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-11 15:40

Inge_83 schreef:
Ik ben vorig jaar in Porec, Istrië geweest, op camping Bijela Uvala.
Camping is erg groot, maar voorzien van alle gemakken.
Istrië is erg toeristisch en zeker aan de kust is natuur ver te zoeken.
Echte aanraders zijn natuurgebieden Plitvice en Krka, in het hoogseizoen vrij druk maar zooo ontzettend mooi.
Verder is Istrië ooit van de Italianen geweest, en dat is heel duidelijk te zien in de manier van bouwen etc.
Eten en drinken is er goedkoop, maar niet overdreven bijzonder qua kwaliteit.
Betalen doe je er in Kuna's, wat ik zelf wel leuk vond, het vergroot het vakantiegevoel.

Ik was met een groep, en een aantal mensen zijn ook gaan paardrijden.
Tegenover de camping zat een manege, en ze vanaf daar op buitenrit gegaan.
De foto's die ze onderweg gemaakt hadden waren erg mooi.
Ben zelf toen niet mee geweest.

Ik ga naar deze camping! Kan je er nog meer over vertellen :D. Hoeveel kost ongeveer het paardrijden!?

Kan je fijn bij het zwembad liggen?

CtjeLief

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-11 22:29

Hoi allemaal,

Ik kom echt net (uurtje geleden) terug van 2 weken Kroatie, begonnen bij de Plitvice (2 dagen) en verdere vakantie in Vela Luka (Korcula).. Ik beloof spoedig foto's te plaatsen als jullie dat leuk vinden.. ik ben VERLIEFD op het land geworden, kan niet wachten tot ik ooit weer ga.. ZOVEEL moois gezien, me ZO thuis gevoeld, er zo tot rust gekomen, zulke gastvrije mensen leren kennen die ons thuis uitnodigden voor eten, wijn en leuke gesprekken.. Ik heb er geen woorden voor..
voor degenen die twijfelen: GA !!!!

Douce

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-11 00:15

Ik ben wel echt bang dat we slecht weer krijgen.. Wat voor kleren moet ik meenemen ik vind het echt lastig haha!

Inge_83

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-11 00:34

Gewoon een regenjas/poncho/regenpak.
Verder zomerse kleding, en een trui of vest en lange broek voor de avonden wat frissere dagen.
Ik ben vorig jaar in september geweest, en heb wel wat regen gehad (oke, een bui die echt hard was met onweer en hagel erbij), maar overwegend droog en warm weer (25-27 graden).
Ik denk dat we 4 of 5 buien hebben gehad (verdeeld over 3 dagen, andere 5 dagen waren droog), maar een half uur later zit je alweer in je topje en korte broek en koud was het praktisch nooit.
Ik heb gewoon een heerlijke kampeervakantie gehad.
Waarom ben je zo bang voor slecht weer?

CtjeLief

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-11 08:23

ik heb de afgelopen 2 weken zo ongeveer 30 graden gehad met een heerlijk zeebriesje.. perfect! En in totaal hooguit 5 andere Hollanders tegengekomen.. :) (inclusief Arjan Robben haha) dus dat vond ik ook wel eens fijn, dan heb je ECHT het gevoel op vakantie te zijn!

wendely

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-11 10:30

Wij hebben de afgelopen 3 weken ook zo rond de 30 graden gehad en 1 regen/onweersbui en dat was in de nacht. Verder ook weinig nederlanders gezien, wat ik ook niet bepaald erg vond.

@dide; Ik heb dat wel eens gedaan in de buurt van Porec, het is wel leuk maar niet erg bijzonder. Tenminste ik ben nu 3x in egypte geweest waarvan 1 plaats aangeschreven staat als 1 na mooiste duikgebied ter wereld. Dus ja dan is de rest niet zo bijzonder meer natuurlijk :)

Paardrijden heb ik in de buurt van Porec meerdere keren gedaan is aan te raden! Je komt door mooie gebieden! Dit jaar in dubrovnik ook naar gezocht de dichtsbijzijnde was 50km verderop en het koste iets van 80 euro. Dat vond ik wat te duur..

Op de terugreis hebben wij in Postojna gestaan, vanuit daar ben ik naar Lipica geweest. Ik vond het erg leuk om daar eens te kijken, veel geschiedenis. Leuke rondleiding en aan het eind nog een show. Let er wel op niet iedere dag is er een show ik meende alleen op dinsdag/donderdag en zaterdag. Maar dat is ook wel op de site terug te vinden. http://www.lipica.org

De grotten in Postojna zijn ook erg aan te raden btw. :)

Inge_83

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-11 12:22

Ik ben in Porec genoeg andere nederlanders tegen gekomen.
Bijna meer dan in de zomermaanden aan de walcherse kust (zeeland).
Verder wemelde het er van de duitsers, en werd je standaard in het duits aangesproken.
Wat dat betreft had ik meer het gevoel op mijn werk te zijn, ipv op vakantie.

TeS19

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-11 15:08

Hierbij kom ik ook even binnenvallen.
Volgende week vertrekken wij naar Kroatie.
Over de munteenheid. Ik heb wel ergens gelezen dat je er ook kon betalen met de euro en dat ze hier erg blij mee zijn?? Klopt dit, of heb je echt de kuna nodig?
tnx!

dide

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-11 15:12

wendely schreef:
Wij hebben de afgelopen 3 weken ook zo rond de 30 graden gehad en 1 regen/onweersbui en dat was in de nacht. Verder ook weinig nederlanders gezien, wat ik ook niet bepaald erg vond.

@dide; Ik heb dat wel eens gedaan in de buurt van Porec, het is wel leuk maar niet erg bijzonder. Tenminste ik ben nu 3x in egypte geweest waarvan 1 plaats aangeschreven staat als 1 na mooiste duikgebied ter wereld. Dus ja dan is de rest niet zo bijzonder meer natuurlijk :)

Paardrijden heb ik in de buurt van Porec meerdere keren gedaan is aan te raden! Je komt door mooie gebieden! Dit jaar in dubrovnik ook naar gezocht de dichtsbijzijnde was 50km verderop en het koste iets van 80 euro. Dat vond ik wat te duur..

Op de terugreis hebben wij in Postojna gestaan, vanuit daar ben ik naar Lipica geweest. Ik vond het erg leuk om daar eens te kijken, veel geschiedenis. Leuke rondleiding en aan het eind nog een show. Let er wel op niet iedere dag is er een show ik meende alleen op dinsdag/donderdag en zaterdag. Maar dat is ook wel op de site terug te vinden. http://www.lipica.org

De grotten in Postojna zijn ook erg aan te raden btw. :)

+:)+ bedankt voor de info.

Ik heb eens geinformeerd om te gaan duiken. Hangt een behoorlijk prijskaartje aan.. We kijken er ter plekken wel even. 80 euro voor een buitenritje is ook niet grappig...

We kijken wat er tussen past.. vriend vind lipica toch een beetje ver. Aangezien hij er vrijwel niets te doen heeft.

wendely

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-11 15:15

TeS19 schreef:
Hierbij kom ik ook even binnenvallen.
Volgende week vertrekken wij naar Kroatie.
Over de munteenheid. Ik heb wel ergens gelezen dat je er ook kon betalen met de euro en dat ze hier erg blij mee zijn?? Klopt dit, of heb je echt de kuna nodig?
tnx!

Je kunt beter met kuna's betalen dit ivm koersverschillen. Euro's kan ook alleen betaal je vaak meer dan dat je in kuna's moet betalen.

Inge_83

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-11 22:46

Ik heb gewoon kuna's meegenomen en gebruikt (paar keer bijgepint).
Alles staat in kuna aangegeven op prijs- en menukaarten, en euro's worden ook niet overal geaccepteerd.

Douce

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-11 00:34

Inge_83 schreef:
Waarom ben je zo bang voor slecht weer?

bedankt :) ik zat de weersvoorspellingen te kijken en de dag dat we aankomen stond er al een onweerswolk bij. Demotiveerde een beetje, vandaar.

wendely

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-11 10:12

TeS19

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-11 10:25

Inge_83 schreef:
Ik heb gewoon kuna's meegenomen en gebruikt (paar keer bijgepint).
Alles staat in kuna aangegeven op prijs- en menukaarten, en euro's worden ook niet overal geaccepteerd.

Oke, bedankt.
Denk dat wij geen kuna´s meenemen maar gewoon daar bij aankomst gelijk gaan pinnen.
Vind het zo´n geld verspilling om er in Nederland bijna € 7,- voor te moeten betalen... :+

Inge_83

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-11 12:48

Voor elke pin-transactie in het buitenland betaald je ook een paar euro.
Weet alleen niet hoeveel de verschillen zijn.
Ik vond het wel makkelijk om alvast wat op zak te hebben, en niet als een idioot eerst een pinautoaat te moeten zoeken.

Zonnetje81

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-11 12:56

Wat is een kuna eigenlijk waard?

Inge_83

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-11 12:58

7 kuna is ongeveer 1 euro.
Tenminste, zo was het vorig jaar.

Zonnetje81

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-11 13:00